Vi har plads til 33 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Indendørs
Vuggestuen er en kommunal institution med plads til 33 børn i alderen 0-3 år. Børnene er fordelt på 3, ikke aldersopdelte, stuer.
Vi er et etplanshus med et stort fællesrum, hvor de 3 stuer udgår fra. Alle stuerne har desuden udgang til legepladsen. I indretningen af huset lægger vi vægt på lyse og venlige rum tilpasset børn. Her skal være rart og indbydende for alle, og man skal føle sig velkommen og tilpas.
Vi har et alderssvarende og inspirerende miljø som er skabt til leg og udvikling.
Indendørs er der et stort fællesrum. Rummet bruger vi i hverdagen som et supplement til stuerne. Det er muligt at bruge rummet med en mindre gruppe børn og dermed organisere sig på en måde, hvor vi tager højde for individuelle eller en gruppe af børns behov. Rummets fysiske størrelse giver os mulighed for at vi både kan lave motoriske og sansemæssige udfoldelser og fysisk aktive lege, og der er rum for mere stille og fordybende leg og aktivitet.
Vores køkken ligger tæt ved fællesrummet, nær indgangen. Når der laves mad i køkkenet, dufter hele huset, og vi kan alle glæde os til det ventende måltid.
Vi har også et personalerum og et kontor, som vi bl.a. bruger til samtaler, ledelsesmæssige opgaver og planlægningsarbejde.
Udendørs
Udenfor har vi en dejlig legeplads. Den ene del består af et sandkasseområde, en stor græs-bakke, legehus, rutsjebane og gynger. Den anden del er anlagt som en "have", med frugttræer, blomster, bær og planter, der appellerer til sanserne, og afspejler årstiderne. Vi har også et tredje uderum på forsiden af huset, som er indrettet med henblik på boldspil og bålaktivitet.
Nærmiljø
Vuggestuen ligger i smørhullet af det gamle Kastrup nær havnen og strandparken.
I vores nærområde har vi forskellige samarbejdspartnere, vi kan drage nytte af ved pædagogiske aktiviteter og forløb. Det øger barnets kendskab til sit eget nærområde og de kulturelle institutioner.
Vi har havet og stranden tæt ved, og bruger derfor ofte muligheden for at besøge Naturskolens åbne Blå Base med naturvejlederen om sommeren, hvor vi kan fange rejer med net, kigge på krabber osv. Desuden har 2 personaler fået Blåt kort, og kan derfor bruge faciliteterne på egen hånd. Derudover har vi deltaget i kanoture ved stranden, også arrangeret af naturskolen. Vi tager også ud til naturskolen med børnene ved fx påske/kyllinge-tur, se fårene blive klippet osv. men også på egen hånd. Vi har årskort til Den Blå Planet, hvor vi ofte tager på tur og ser på fiskene, og leger på vandlegepladsen.
Vi bor tæt ved Kastrup Kirke, og er ofte med til kirkens børne-gudstjenester ved jul og påske. Vi besøger også biblioteket, hvor vi læser bøger og leger, og Tårnby brandstation, hvor vi ser på de store biler.
Indimellem tager vi også på ture længere væk, hvor det giver mening i et forløb. Det har fx været Zoologisk Museum, Zoologisk Have og Amalienborg.
Personalesammensætning
Vi er 7 uddannede pædagoger, hvor 1 er leder og 1 er souschef. Desuden er der 3 medhjælpere, 1køkkenassistent og et antal vikarer ansat. I personalegruppen er der
- Et fagligt fyrtårn (medansvarlig for at der arbejdes med den nye pædagogiske styrkede læreplan)
- En sprogvejleder
- En pædagog som tillidsrepræsentant
- En som arbejdsmiljø-repræsentant
- En som medlem af forældrebestyrelsen.
Personalet i huset er fordelt på de 3 stuer - 2 pædagoger og 1 medhjælper på hver med forskellig erfaring, alder og kompetence. Vi arbejder både med aktiviteter stuevis og på tværs af stuerne fx i team-arbejde og aldersopdelte grupper.
Madordning
I vuggestuen serverer vi 4 måltider mad for børnene. De 4 måltider er:
- Morgenmad: klokken 06.30 – 07.30
- Formiddagssnack: klokken 08.30 – 09.00
- Frokost: klokken 11.00 – 11.30
- Eftermiddagsmad: klokken 14.00 – 14.30
Vores køkkenmedhjælper tilbereder maden i huset. Vi tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer, hvor maden er varieret, sund og tilberedt med årstidens grøntsager samtidig med fokus på økologi.
Besøg vuggestuen
Vi viser meget gerne vuggestuen frem for kommende forældre og børn.
Hvis du som forældre ønsker en rundvisning, skal du ringe til os og lave en aftale.
Pædagogisk grundlag
I vuggestuen skal personalet være professionelle kompetente ansatte, som altid sætter trygheden, omsorgen og udviklingen for det enkelte barn/børnegruppen i fokus.
Vi ønsker at personalet trives, og har respekt for hinandens faglighed, og at vi sammen skaber et godt psykisk arbejdsmiljø. Der skal være plads til udvikling både fagligt og personligt. Stemningen skal være god, og vi skal tale sammen, om hvordan vi arbejder og udvikler os.
Vi har i personalegruppen løbende vores arbejdsmetoder under lup og til debat, og går i dybden med vores pædagogik gennem individuelle samtaler og gruppesamtaler, personalemøder, stuemøder, kompetenceudviklingsdage og ved en generel opmærksomhed på hinanden.
I vuggestuen har vi arbejdet med og taget stilling til begreberne:
- Børnesyn
- Dannelse og børneperspektiv
- Leg
- Læring
- Børnefællesskaber.
Børnesyn
Børnesynet betyder for os, at barnet er unikt, kompetent og værdifuldt i sig selv. Barnet skal respekteres, og ses som et enkelt individ. Barnet skal føle sig set og forstået og inddrages som aktiv medskaber af egen læring og udvikling. Børn udvikler sig i forskellig retning og i forskellig tempi, som personalet skal have øje for, tage hensyn til og navigere efter. Alle børn er ligeværdige, og skal føle sig vigtige i fællesskabet. Fællesskabet og relationerne til andre børn og voksne, giver barnet mulighed for udvikling og læring.
Barnet skal endvidere have mulighed for at mærke efter, og give udtryk for ønsker og behov, i fx måltidssituationer. Det er legalt, at barnet takker nej til at smage på noget af maden. Grundlæggende handler det her om at kunne vælge til og vælge fra.
I legen skal barnet have mulighed for selvbestemmelse over fx hvem leger jeg med, hvad går legen ud på, hvor længe skal legen vare. Personalets rolle skal her være at være støttende og ikke styrende.
Dannelse og børneperspektiv
Dannelse betyder for os, at barnet tilegner sig nogle grundlæggende værdier i deres personlighed og udvikler sig til hensynsfulde, kritiske demokratiske mennesker. Det kræver, at vi som voksne er gode rollemodeller. Her tænker vi, at når vi voksne er smilende, taler pænt til hinanden, hilser og er imødekommende, smitter det af på børnene, idet de spejler sig i os.
Ved det første møde vi har med det nye barn og dets familie, er det vigtigt at vi skaber en tryg base, og giver barnet en god indkøring. Det være sig i form af en primær voksen, at starte stille og roligt på en stue, for derefter at åbne op for fællesrummet/legepladsen. Det vil, efter vores opfattelse, være medvirkende til at danne grundlaget for en tryg tilknytning, og derigennem skabe de bedste forudsætninger for udviklingen af et socialt menneske med et sundt selv, som er hensynsfuldt, kritisk og demokratisk.
Børneperspektiv betyder for os, at børnene i videst muligt omfang oplever at blive medinddraget og have indflydelse på udformningen af hverdagen og aktiviteterne.
For at kunne understøtte den umiddelbarhed, som barnet naturligt besidder, stiller det krav til de voksne. De voksne skal forsøge at leve sig ind i barnet, og prøve at forstå barnets oplevelse af verden. Vi skal være åbne og fleksible, observere, lytte og kunne forfølge barnets ide, dets fantasi, virkelyst og leg. De voksne skal være opmærksomme på deres egne roller, og ikke altid låse sig fast i en forudbestemt rutine/planlagt aktivitet. I stedet skal vi være imødekommende til at gå med barnet, og være medundersøgere sammen med barnet. På den måde vil barnet opleve at have medindflydelse, og blive anerkendt og respekteret. Med øje for den tilgang til barnet vil dets læring øges.
Vi sikrer også, at barnet får og har lov til at give udtryk for ønsker og behov, fx hvis barnet giver udtryk for at have lyst til en specifik aktivitet. Her skal de voksne lytte aktivt og anerkendende til ønsket og forsøge at imødekomme dette, i de tilfælde hvor det er muligt og realistisk.
Børn lærer både gennem planlagte aktiviteter, rutinesituationer og leg. I legen tilegner børnene sig viden gennem flere parametre: bearbejdning af hverdagssituationer, kreativitet og fantasi, forhandling og konfliktløsning med de andre børn, roller, ideer, der afprøves mv. Legen er også børnenes frirum - deres "helle", som er livskvalitet, glæde, spontanitet og lige nu og her - og har værdi i sig selv.
De store børn skal ofte støttes i deres forhandlinger og konflikter med hinanden i legen, men kan også lettere lege uden voksen-indblanding. I den spontane rolleleg, som oftest opstår, når børnene har en vis alder, og er på et vist udviklingsniveau, vil børnene træde ud og ind af rollen: de er både "mormor og hunden" i legen, og "Mathilde og Peter" selv. De kan navigere ud og ind af disse roller, for at aftale legen med hinanden, og så træde tilbage i legen igen. Her er kreativiteten og fantasien en væsentlig egenskab, som styrkes. Ideer og spontanitet blomstrer i legen og samværet, og venskaber styrkes.
I både spontan og planlagt leg, med og uden voksendeltagelse, vil der altid opstå læring. De store børn vil "smitte af" på de mindre børn, og legekulturen vil blive givet videre. Det gælder både måden at lege sammen på, og de helt konkrete lege, som børnene ser udfolde sig, og gentager efter længere tids observation.
Børn, som har svært ved at indgå i leg, som fx holder sig for sig selv, og kun kigger på, eller som agerer voldsomt over for hinanden i legen, skal vi have ekstra fokus på. Hvordan kan vi hjælpe dem i legen? Ofte vil vi planlægge lege i mindre grupper med bestemte børn, hvor vi med voksenstøtte kan træne dem i deltagelse og hjælpe dem ind i fællesskabet og understøtte de sociale spilleregler i legen.
Læring
Vi mener, at tryghed og omsorg er grundlaget for børnenes læring. Børn er kompetente medskabere af egen læring. De er forskellige, og udvikler sig forskelligt og i forskellige tempi. De voksne skal kende det enkelte barns forudsætninger og ressourcer for læring, og handle derefter, og vi skal kunne tage højde for børn i udsatte positioner i de læringsmiljøer, vi skaber.
Børn lærer gennem leg og planlagte aktiviteter både selvstændigt og i fællesskab med andre. Børn lærer af hinanden og med hinanden. Den sociale dimension og børnenes medbestemmelse har afgørende betydning for deres læring. De voksne skal være gode rollemodeller, og skabe rammerne for et sundt læringsmiljø, hvor børnene kan udforske egne kompetencer. Vi skal bruge de lege, vi ser børnene lege og indholdet heri, som pejlemærker for, hvordan vi tilrettelægger aktiviteter, og støtter børnene videre i deres udvikling.
Børn lærer ved at udforske sine omgivelser, bruge fantasien, afprøve og eksperimentere med både krop og sanser, både alene og i sociale relationer. Ved at fejle, men prøve igen og igen. Vi skal som pædagoger støtte og vejlede, men også være nysgerrige på børnenes tilgang, og kunne udfordre børnene, og hjælpe legen og læringen på vej. Vi kan stille spørgsmål, som får børnene til at tænke anderledes, og hjælpe dem på vej til at finde nye løsninger. Nogle gange kan den planlagte aktivitet blive afbrudt af børnenes opmærksomhed og nysgerrighed på noget helt andet, og der skal vi turde handle spontant, og være i nuet med børnene, selvom tingene tager en anden drejning. Der skal være plads til, i det øjeblik barnet/børnene kommer med forslag, input, selv begynder på at ændre den igangværende aktivitet, at de voksne er lydhøre og åbne og lader sig følge med, ad barnets vej.
Børnefællesskaber
For os hænger begrebet "børnefællesskaber" tæt sammen med ønsket om at styrke børnenes sociale relationer, imens de er i vuggestue. Ved gode og nære oplevelser sammen opstår der trivsel og glæde, og det giver børnene en oplevelse af samhørighed - og for de større børn også spirende venskaber. I disse sammenhænge får de andre børn også afgørende betydning for det enkelte barns udvikling og læring. I leg og forskellige aktiviteter sammen udvikler børnene deres sociale færdigheder bl.a. ved at skulle aflæse de andre børn, blive enige om regler, samarbejde og lytte til hinanden. Dermed opstår der hos børnene også en grundlæggende dannelse af demokratiske værdier. Deltagelse i fællesskaber er dermed fundamentet for barnets videre sociale liv og færden i samfundet, og grundlaget for at kunne opsøge og give støtte til andre, samarbejde, indgå i forpligtende fællesskaber osv. Det er vigtige færdigheder videre frem og allerede i børnehave og skole.
Forældresamarbejde
Da vi som vuggestue er familiens første led i institutionslivet, skal vi give barnet og jer forældre tryghed og tillid. Derfor inviterer vi jer til en samtale inden opstarten, og ved den trygge start på en stue med primært 1 pædagog, der opbygger den første og spæde relation til jeres barnet og familie.
Vi overvejer altid, hvordan opstarten skal være:
- Hvor længe skal barnet være her?
- Hvad kan barnet rumme?
- Hvor skal de øvrige børn være, så det nye barn ikke bliver overrumplet af for mange børn og nye indtryk omkring sig de første dage?
Desuden skal vi tage hensyn til de særlige behov, som netop jeres barn har, og tilegne os viden gennem dialog med jer. Herefter vil trygheden som oftest opstå, og samarbejdet har gode betingelser for at udvikle sig.
En vigtig information vi giver jer forældre, er at vores "døre" til stuerne og kontoret altid er åbent. Vi håber på denne måde, at det er med til at øge jeres tillid til vuggestuen, og at I bliver trygge nok til at komme til os, hvis I har spørgsmål, undren eller brug for en snak. Herefter vil respekten for hinanden som oftest opstå, og det gode samarbejde har gode betingelser for at udvikle sig.
For at sikre, at forældresamarbejdet fortsat udvikler sig inviterer vi jer til endnu et møde, efter at jeres barn har gået i vuggestuen i ca. 3 måneder. Her ligger fokus på, hvordan det har været at starte i vuggestuen. Er der forventninger fra begge sider, som skal afstemmes?
Til mødet introducerer vi jer til "Læringshjulet". Det er et pædagogisk arbejdsredskab, hvor både personale og forældre udfylder et skema, som tager udgangspunkt i de 7 læreplanstemaer. Det udfyldte skema giver et "her og nu" billede af, hvor barnet aktuelt befinder sig udviklingsmæssigt. Ved at både vuggestue og forældre udfylder skemaet, har vi samme udgangspunkt at tale om. Dermed er det ikke kun fagpersonalet, der udtaler sig om barnets udvikling, og vi får på den måde et større fælles billede af barnet. Begge parter har således lige stor andel og ansvar for barnets fremadrettede udvikling og trivsel.
Indkøring
Vi har en erfaring om, at desto mere og bedre samarbejde der finder sted, desto bedre udvikles og trives barnet. Personale og forældre har et fælles ansvar for at dele så meget viden omkring barnet som muligt. Ved delingen opnår vi en bedre forståelse af det enkelte barn, samt hvilke forudsætninger, behov, aktuel udviklingstrin som barnet har.
Børn og familier er forskellige, og har forskellige behov, og der skal vi som personale kunne differentiere tilgangen. Det kan både være i dagligdagen, og i situationer med behov for en styrket indsats.
Vi prioriterer den daglige forældrekontakt højt, og lægger stor vægt på, at den enkelte familie får en positiv oplevelse af mødet med vuggestuen.
Vi skal være tydelige i de forventninger og krav, vi har til jer forældrene som samarbejdspartnere, for at institutionens dagligdag fungerer. Vi forsøger at informere videst muligt om vores hus, pædagogik og overvejelser om dagligdagen i institutionen. Vi ønsker at være lydhøre, inviterer gerne til dialog, og er altid åbne for en snak.
Første samtale efter indkøring
Vi holder 3 gange i børnenes tid samtaler med jer:
- Før opstart
- Efter ca. 3 måneder
- Inden børnehavestart.
Udover de 3 samtaler holder vi også samtaler ved ekstra behov. Vi informerer dagligt om vores hverdag, både i form af en snak når I afleverer og henter, samt ved info og fotos på intranettet.
Særlige indsatser
Samarbejdet om barnet fortsætter gennem hele barnets vuggestueliv, hvor I som forældre, altid har mulighed for at få en snak/et møde med vuggestuen, hvis I ønsker det.
Det samme gælder for vuggestuen. Vi vil altid invitere jer til en snak/et møde, hvis vi oplever, at der er behov. Karakteren af møderne afhænger helt af, hvilken problematik I/vi oplever. Møderne har altid de bedste betingelser, når tilliden og respekten for hinanden er tilstede – også når det handler om de "svære samtaler". Vi skal turde og evne at handle ud fra børnenes behov, selv i svære situationer og ved bekymringer. Da vi lægger så stor vægt på et stærkt forældresamarbejde, og ønsker at kende familierne godt, vil vi som regel nemmere kunne indgå i et godt samarbejde med jer, om hvordan vi hjælper og støtter barnet og familien.
Vi er, i forhold til børn i udsatte positioner, opmærksomme på en tidlig og forebyggende indsats gennem dialog og forældresamtaler. Generelt har vi også altid en bevidsthed om muligheden for hjælp, råd og vejledning udefra og i vores faglige netværk omkring disse familier og børn.
Overleveringer
Barnets vuggestuetid afslutter vi med endnu et møde, hvor ”Læringshjulet” igen er omdrejningspunktet for samtalen. Her er det muligt at få afrundet de seneste års samarbejde samt have den sidste mulighed for at tale sammen om jeres barn, dets udvikling, trivsel og læring, og om hvordan vi sammen tænker, at barnet vil opnå den bedst mulige start på børnehavelivet.
Ved overgang til børnehave er vi også opmærksomme på at støtte jeres barn i processen bl.a. ved at
- Tage på besøg i børnehaven med et par venner fra vuggestuen
- Tale meget med barnet om det at skulle videre i børnehave
- Holde en fin afslutning, hvor barnet får en bog med fotos med sig fra sin tid i vuggestuen.
Traditioner
Vi holder hvert år diverse arrangementer, hvor I som forældre kan deltage.
Arrangementerne spænder lige fra forældremøder, hvor alle kan komme til orde, til sæsonbetonede fester, hvor både børn, personaler og forældre hygger sig sammen i nogle timer.
Som forældre kan I til vores arrangementer få indblik i, hvilke relationer jeres barn har til både personalet og de øvrige børn. Også evt. hvilke venskaber lige præcis jeres barn har dannet.
Vi vælger hvert år en forældrebestyrelse, som vi anser for en vigtig medspiller i samarbejdet mellem forældrene og vuggestuen. Den engagerede bestyrelse formår at være bindeled mellem forældre og vuggestue. Bestyrelsen deltager i bestyrelsesmøder gennem året, og får på den måde et indblik i, hvad der rører sig i huset.
Forældrebestyrelsen har indflydelse på diverse beslutninger om vuggestuens drift og overordnede principper for vuggestuens hverdag.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner.
Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere 2 dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner
- Vurderingsskema til forældrebestyrelsen, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.