Vuggestuen har plads til 36 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 66 børn i alderen 3 til 5 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset er et aflangt hus med 1 vuggestue og 1 børnehaveafdelingen.
I vuggestuen er der 3 grupper med 12 børn i hver, 1 fællesrum som vi bruger til børnenes fysiske udfoldelse, sang – og rytmiklege, klatring samt 1 køkken der tilbereder økologisk mad til vuggestuebørnene.
I børnehaven er der også 3 grupper med 22 børn i hver gruppe samt 1 køkken, hvor børnene kan være med til at bage brød og snitte gulerødder. Hver gruppe har 2 grupperum og tilhørende toiletter. Der er udgang til legepladsen fra alle stuerne, på nær en vuggestuegruppe.
Der er legeplads til hver afdeling.
Udendørs
Børnehavens legeplads er indrettet med fokus på bevægelse og naturoplevelser. Den er indrettet med plads til boldlege i et boldbur med kunstgræs, at børnene kan løbe hurtigt, klatre, cykle og gynge. Vi har fokus på at give børnene oplevelser med plantekasser hvor de er med til at så og spire. Vi høster og spiser planterne, urterne og grøntsagerne som de har været med til at passe. Der er buskads til at lege i, træer til klatring og små hyggesteder, hvor det kan være mere roligt, for dem der har brug for det.
På vuggestuens legeplads er der en del krat, buske og træer, som børnene kan gemme sig i, finde regnorme og edderkopper. Der er gynger, sandkasse, en lille bakke, hvor børnene løber og kravler op og ned, samt plantekasser som børnene er med til at så og plante til, vande og passe. Der er gynger, sandkasse og plads til vandleg.
Nærmiljø
Vi ligger tæt på Amager Strand og Metro stationen 5-øren. Vi tager ofte på ture til stranden på alle tider af året. Vi ser Øresund i blæsevejr med høje bølger, en klar vinter dag hvor sand og tang er frossent. En varm sommerdag hvor børnene fanger vandmænd og graver små vandkanaler. Den Blå Planet og Naturskolens Blå Base ligger også tæt på. Det gør, at vi ofte tager derhen med børnene og bruger deres forskellige inspirerende faciliteter.
Vi har ladcykler og cykler til Fælleden på Vestamager med madpakker og soveposer, så vuggestuebørnene kan sove deres middagslur under træerne en lun sommerdag.
Vi tager Metroen ind til byen, går på museum med børnene, spiser madpakker i Kongens Have og ser på kanalerne og skibene i havnen.
Personalesammensætning
Vi er 20 faste medarbejdere, 1 leder samt 3 - 4 tilkaldevikarer. Vi er 13 pædagoger, inkl. leder, 7 pædagogmedhjælpere og 2 køkkenmedarbejdere.
Madordning
I sommeren 2020 tilkendegav flertallet af forældrene i børnehaven at de gerne vil have en madordning, så fra sommeren 2021 har vi en madordning for alle børn. Det betyder, at samtlige børn får serveret måltider, tilberedt af økologiske råvarer og som giver børnene sansemæssige og æstetiske oplevelser. Børnene bliver så vidt muligt inddraget i måltiderne, med borddækning, selv at hælde mælk/vand fra små kander i deres glas, selv øse mad op og smøre deres egne madder samt afrydning, bordvask og fejning af gulvet.
Besøg børnehuset
Vi vil gerne byde forældre der ønsker at besøge os, velkommen. I skal ringe eller sende en mail, så finder vi en dag hvor det passer ind i husets planer.
Pædagogisk grundlag
Vores fornemmeste pædagogiske opgave er at skabe fundamentet for børnenes udvikling af en livsduelighed, der giver mod, nysgerrighed og lyst til at gribe og leve livet, som det vil udfolde sig i fremtiden for det enkelte barn.
Vores pædagogiske grundlag bygger på børnenes ret til at blive set, hørt, forstået og anerkendes for det de kan, ved og vil. De har ret til at være med – og selvbestemmende. De skal have ret til at lege, udforske og eksperimentere. De skal have ret til at opleve glæde, humor, fantasi og kreativitet sammen med de andre børn og de voksne. De skal have ret til at inspirere hinanden og danne relationer og venskaber. De skal være aktivt deltagende og medbestemmende i deres eget børneliv i vuggestuen og i børnehaven.
Derfor bygger vores pædagogiske grundlag på de pædagogiske principper: Natur, økologi og fantasi - et bæredygtigt børnehus. Det afspejler sig i
- Vores hverdagsliv sammen med børnene
- De pædagogiske aktiviteter
- Måden vi indretter og skaber vores pædagogiske læringsmiljøer på
- Legetøjet og i materialer
- Vores relationer til børnene, forældrene og i samarbejdet med hinanden.
Vores mål er på sigt, at vi bliver et bæredygtigt børnehus.
Vi arbejder ud fra 3 værdier
- Fællesskaber
- Anerkendelse
- Tryghed, tillid og nærvær
Fællesskab
Alle børn har ret til at opleve og være en del af store og små fællesskaber med andre børn og med de voksne. Når børnene oplever at være en del af forskellige forpligtende fællesskaber med hinanden, lærer de at danne relationer og skabe venskaber på tværs af alder og køn og respektere hinandens forskelligheder og kompetencer.
Forældrefællesskaber er også en vigtig del af vores værdigrundlag, som vi skaber gennem et trygt og tillidsfuldt forældesamarbejde, hvor vi inddrager forældre i deres børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Anerkendelse
Børnene skal opleve at kunne mestre deres børneliv her i vores børnehus. Derfor møder vi dem med anerkendelse, hvor de har ret til at blive set og opleve at deres ideer og intentioner med deres handlinger bliver hørt og forstået. Børnene skal lære at være selvhjulpne, kunne hjælpe andre børn og være aktive i eget liv.
Tryghed, tillid og nærvær
Vi mener, at det vigtigste for børnene og deres forældre, når de begynder her hos os, er, at de oplever en tryghed og vi skaber en tillid gennem nærværet og relationen med børnene og de voksne.
Trygheden skaber vi også ved en genkendelig hverdag med børnene med en daglig rytme for dagen. Det er vigtigt for os, at børnene er aktivt deltagende i de daglige gøremål, planlagte og spontane lege/aktiviteter, måltiderne, pusle og bleskift, sove samt legeplads og uderum. Tillid skaber vi ved at vise barnet vores interesse gennem nærværende og positivt samvær fx i leg, aktivitet og kommunikation i øjenhøjde med børn og forældre.
Forældresamarbejde
Vores forældresamarbejde bygger på 3 grundlæggende værdier
- Fællesskab
- Anerkendelse
- Gensidig respekt.
Vi inddrager jer forældrene i jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse gennem den daglige dialog og trivselssamtaler med stuens personale.
Sådan modtager vi nye børn og forældre
Barnets første møde med vuggestuelivet er oftest det første møde med andre børn, voksne og anderledes fællesskaber. Barnet og forældrene er ikke længere kun en del af et familie-fællesskab. Det skal til at indgå i nye fællesskaber med andre børn og andre voksne, pædagoger og forældre og barnet skal til at forholde sig til 2 livsverdener – hjemmet og vuggestuen.
Det er vores store pædagogiske opgave at hjælpe og støtte barnet og familien med at indgå i de nye fællesskaber, hvor de bliver mødt med indbydende rammer og en imødekommende adfærd af de andre børn, med mulighed for at skabe nye relationer og venskaber.
Vi hjælper barnet med at skabe sammenhænge og inddrager forældrene i et gensidigt samarbejde, så vi i fælleskab skaber trygge rammer, hvor barnet trives, udvikler sig og lærer.
Den første tid
Når I får en besked om, at jeres barn har fået en plads hos os, inviterer vi jer til en modtagelsessamtale. Det vil være en voksen fra barnets kommende stue, der kontakter jer. Til samtalen taler vi om barnet, dets trivsel, udvikling og evt. særlige hensyn samt en plan for hvordan modtagelsen vil foregå i den første tid.
Når barnet begynder i vuggestue/børnehave vil det blive mødt af en primær voksen og en lille venskabsgruppe på 2–5 børn fra stuen, som er med til at tage imod det nye barn, for at hjælpe barnet med at skabe relationer og venskaber til de andre børn på stuen.
I skal være indstillet på, at børn reagerer forskelligt på at blive adskilt fra dets forældre og begynde i vuggestue/børnehave. Derfor er det utrolig vigtigt, at I er i tæt dialog med stuens personale og så vi i samarbejde kan hjælpe og støtte jeres barn i den første tid.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.