Dagen begyndte i SundhedsCenter Tårnby på Kamillevej. SundhedsCentret står for en stor del af Tårnby Kommunes sundhedstilbud. Det er for eksempel genoptræning, støtte ved kronisk sygdom, hjælp til at stoppe med at bruge nikotinprodukter, ernæringsvejledning, forebyggende hjemmebesøg til ældre og Tårnby Børneterapi.
Først sad borgmesteren med til neuro-konference, hvor ergoterapeuter og fysioterapeuter mødtes og talte om de borgere, de arbejder med lige nu. Gruppen af terapeuter og kommunens hjerneskadekoordinator arbejder med borgere, der har neurologiske skader. Det er typisk mennesker, der har fået hjerneblødninger eller blodpropper, eller rygmarvsskadede.
Samtale og træning
Herefter havde borgmesteren fået mulighed for at sidde med til en samtale, hvor en borger for første gang mødtes med en sygeplejerske og ergoterapeut fra SundhedsCentret for at påbegynde et forløb i forhold til sin cancersygdom.
Herfra gik turen til træningssalen, hvor borgmesteren sluttede sig til SundhedsCentrets geriatrihold, som har til formål at træne deltagernes styrke og balance. Her skulle han træne med vægte på fødderne og blandt andet gå slalom og på line og hoppe på trampolin. Her var borgmesteren i øvrigt ikke den eneste praktikant – han fik selskab af en ung mand, der til daglig går i 8. klasse.
Bag kulisserne hos Borgerservice
Eftermiddagen stod i Borgerservices og telefonbetjeningens tegn og fandt sted på Tårnby Rådhus.
Hos Borgerservice løser man en lang række opgaver med betydning for borgernes hverdag. Mange vil have været hos Borgerservice i forbindelse med lægevalg, kørekort, pas og MitID, men det er for eksempel også hos Borgerservice, at man kan brevstemme, og hvor ikke-digitale borgere kan få hjælp til digitale fritagelser, fritagelse for digital post eller at give andre læseadgang. Borgerservice sørger også for korrekt registering af bopælsadresse.
Borgmesteren var også med bag glaslugen i Oplysningen i rådhusets forhal, hvor man hjælper borgerne videre til rette sted, tager imod dokumenter til sagsbehandlere, vejleder og udleverer pas og kørekort.
(Artiklen fortsætter efter billederne).
Besøg hos rådhusets telefonstemmer
Tæt på ekspeditionsområdet i Borgerservice finder man også kommunens telefoniske borgerbetjeningsteam – det er her, telefonen ringer, når nogen trykker 32471111, og her sidder et hold medarbejdere klar til at hjælpe og vejlede alle, der ringer ind.
For at kunne svare på spørgsmål på alle de mangeartede opgaver, Tårnby Kommune varetager, har medarbejderne i teamet blandt andet vejledninger fra kolleger på de forskellige fagområder, ligesom de har mulighed for at stille borgere igennem til kolleger med særlig faglig viden, når der er brug for det.
Del af små og store skift i livet
Efter en dag, hvor både bentøj og snakketøj kom i fuld sving, sagde borgmesteren:
”Det har været en rigtig spændende dag, der har sat fokus på de mange måder, vi som kommune bidrager til den gode hverdag for vores borgere på og er del af små og store skift i livet. Vores medarbejdere er der både, når en borgers tilværelse skifter kurs på grund af sygdom, når unge mennesker får kørekort, og når der ”blot” skal skiftes adresse".
"En dag som i dag understreger, hvor forskellig hjælp og vejledning, man kan have brug for på forskellige tidspunkter i tilværelsen – lige fra at finde vej til pladsanvisningen til at finde vej til en ny hverdag efter sygdom – og det har været spændende at følge, hvordan SundhedsCentret, Borgerservice og vores telefoniske telefonbetjening hver især arbejder med at give værdifuld hjælp og vejledning i hverdagen”.