Hvis vi kigger et år tilbage, var Tårnby Kommune mindst 5-6 måneder bagud med sagsbehandlingstiden på byggesager - i perioder og med enkeltsager endnu længere. Nu kommer dialogen med borgere og virksomheder om deres byggesager i gang meget hurtigere.
At byggesagsteamet var kommet så langt bagud, skyldtes flere faktorer. Der var blandt andet nogle personalemæssige udfordringer, ligesom der blev implementeret et nyt it-system.
Situationen krævede en koordineret indsats. Der blev bevilliget midler til at dække ind med vikarer/konsulenthjælp til i situationen at hjælpe med sagsbehandlingen og rydde op i gamle sager. De åbne stillinger blev besat med fastansatte. Der blev arbejdet med effektivisering af arbejdsgangene i forhold til det nye it-system, herunder forskellige it-mæssige tiltag (bla. en robot til at oprette fakturaer), der kunne forbedre sagsbehandlingstiden (med fokus på bedre at leve op til servicemål for byggesagsbehandling, fastsat af KL og staten).
Senest er vi begyndt at screene sagerne hurtigt efter at de er sendt ind. Det er den optimale måde, der i øvrigt anbefales fra KLs og statens side. Vi finder nu tid til at tage direkte kontakt til borgeren/ansøgeren ved fejl og mangler i ansøgningsmaterialet, så sagsprocessen bliver mere dialogbaseret, og så vi hurtigere får fyldestgørende materiale ind til sagsbehandling.
Byggesagsteamet i Tårnby Kommune screener lige pt. sager indsendt i august måned 2022, og det betyder, at der hurtigt efter indsendelse sættes gang i dialogen, hvis der mangler noget – eller at sagen afgøres med det samme, hvis det indsendte materiale er fyldestgørende.