Folketinget har den 21. juni 2022 vedtaget nye regler for erhvervsaffald, så det bliver obligatorisk for virksomheder at sortere deres husholdningslignende affald i de samme 10 fraktioner, som gælder for husholdninger. Det betyder, at alt affald skal sorteres, også de små mængder fra kontoret eller madpakkerne.
Tårnby Kommune står overfor at ændre vores tilbud om affaldshåndtering til erhvervslivet på flere områder.
Restaffald
Det har tidligere været obligatorisk at være tilmeldt kommunens ordning for indsamling af restaffald. Det er det ikke længere. Allerede fra 1. juli 2022 er det blevet frivilligt for virksomheder om de vil benytte den kommunale ordning for indsamling af restaffald, eller om de vil finde en privat aktør. Kommunen vil fortsat tilbyde indsamling af restaffald til de virksomheder der ønsker at fortsætte på ordningen.
Hvis din virksomhed ønsker at til- eller afmelde sig den kommunale indsamling af restaffald kan I skrive til renovation@taarnby.dk.
Genanvendeligt affald
Tårnby Kommune kan vælge om vi vil tilbyde indsamling af genanvendelige fraktioner fra virksomheder. Det gælder kun mindre mængder, der ”svarer til en husstands i art og mængde”. Det betyder, at vi kan tilbyde de samme 240 l. beholdere som kommunens villaer har og med de samme tømmefrekvenser, og hvis din virksomheds affald kan håndteres med den ordning vil I kunne tilmelde jer et evt. kommunalt tilbud om affaldshåndtering.
Der er endnu ikke truffet en politisk beslutning om, hvorvidt kommunen ønsker at tilbyde denne ordning. Vi vil derfor meget gerne høre, om din virksomhed kunne være interesseret i at tilmelde sig et kommunalt tilbud om indsamling af genanvendeligt affald, eller om I under alle omstændigheder vil finde eller fastholde jeres kontrakter med en privat affaldsindsamler. Kommentarer og indsigter kan sendes til renovation@taarnby.dk.