Hvad er Beboerklagenævnet?
Beboerklagenævnet træffer afgørelser i sager, hvor der er stridigheder mellem lejere og udlejere i almene boliger.
Nævnet er upartisk
Beboerklagenævnet optræder ikke på den ene parts side i en sag. Det er således ikke Beboerklagenævnets opgave at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere.
Beboerklagenævnet fungerer ikke som et rådgivningsorgan og yder derfor ikke vejledning til parterne ved uoverensstemmelser bortset fra sager om overtrædelse af husorden.
Råd og vejledning
Hvis du som lejer har brug for råd og vejledning kan du søge hjælp enten ved en lejerorganisation, retshjælp eller ved en advokat.
Se liste over godkendte institutioner for retshjælp (hele landet)
Hvilke sager behandler nævnet?
Beboerklagenævnet behandler sager om fx
- Udlejers overholdelse af de formelle regler for varsling af lejeforhøjelse
- Mangler ved det lejede
- Pligt til vedligeholdelse
- Varme- og vandregnskaber
- Betaling for istandsættelse efter fraflytning, herunder også spørgsmål om udgifternes rimelighed
- Udlejers tidsfrister for gennemførelse af arbejder på ejendommen
- Lejers ret til fx at opsætte vaskemaskine, opvaskemaskine eller parabolantenne
- Betaling for fællesantenne
- Lejers ret til at forbedre boligen, fx modernisere køkken og badeværelse
- Afregning af beboerindskud eller depositum
- Ret til fremleje, bytteret og ret til fortsættelse af lejemålet
- Overtrædelse af husorden
- Beboerdemokratiets beslutninger i forhold til selve beslutningsprocessen
- Udlejers overholdelse af udlejningsreglerne.
Beboerklagenævnet behandler ikke sager om
- Huslejens størrelse
- Beboerdemokratiets beslutninger i forhold til beslutningens indhold.
Hvordan starter jeg en sag?
Oplever du som lejer eller udlejer uoverensstemmelser, kan du indbringe sagen skriftligt til Beboerklagenævnet. Du skal vedlægge dokumentation vedrørende sagen, fx en lejekontrakt.
Hvis du har behov for hjælp
Beboerklagenævnets sekretariat vejleder om, hvordan du starter en sag. I sager om husordensovertrædelse kan sekretariatet hjælpe sagens parter med afgivelse af skriftlige udtalelser.
Kontakt Beboerklagenævnet, hvis du har brug for vejledning til at starte en sag.
Pris og betaling
Det koster 161 kroner (2023) at få behandlet en sag i Beboerklagenævnet. Beløbet reguleres hvert år den 1. januar.
Sagsbehandlingen starter først, når du har indbetalt beløbet på nævnets konto.
Indbetal 161 kroner på
- Registreringsnummer: 5324
- Kontornummer: 0000249875
Husk at skrive adressen på boligen i emnefeltet, når du laver en overførsel.
Medlemmer
Medlemmer
- Jeppe Wahl-Brink, formand
- Henrik Zimino, udlejerrepræsentant
- Camilla Schwalbe, lejerrepræsentant
Suppleanter
- Jesper J. Larsen
- Yvette Kovacs, sekretariatschef