Kort beskrivelse
Københavns Lufthavne A/S har ansøgt om etablering af afværgeanlæg i forbindelse med konstateret jordforurening ved Brandstation Vest. Formålet med anlægget er, at oppumpe og rense det terrænnære grundvand under og omkring brandstationen for at forhindre yderligere spredning af forurening til undergrunden og fjerne forurening fra jorden.
Anlæggets samlede areal, inklusive rørføringer, er ca. 130 m2. Anlægget tilkobles afværgeboringen med DGU nr. 208.5547 og Brandstation Vest omfangsdræn. Den maksimalt oppumpede vandmængde fra boring og omfangsdræn forventes ikke at overstige 37520 m3/år. Det rensede grundvand udledes til lufthavnens overfladevandssystem, og via Hovedgrøften løber det til Øresund.
Da etablering af et afværgeanlæg er omfattet af bilag 2 i miljøvurderingsloven, skal projektet screenes for væsentlig påvirkning af miljøet.
Afgørelse
Bygge- og Ejendomsudvalget har den 7. december 2021 godkendt afgørelsen om, at projektet ikke er miljøvurderingspligtigt.
Læs afgørelsen om ingen miljøvurdering inkl. bilag (pdf)
Læs anlægstilladelsen som baggrundsinformation til screeningen (pdf)
Vil du klage
Du skal være klageberettiget for at kunne klage. Det vil sige, at du skal have væsentlig retlig interesse i sagens udfald. Derudover kan du klage over retlige spørgsmål.
Du kan klage over vores afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Din klage skal være indsendt senest 4 uger efter, at afgørelsen er offentliggjort. Du skal sende din klage via klageportalen.
Klag over afgørelsen via klageportalen (åbner i nyt vindue)
Klagefrist
Fristen for at klage er den 20. januar 2022.
Frist for søgsmål
Fristen for søgsmål er den 23. marts 2022.