Tårnby Kommune vil indføre tidsbestilling for alle henvendelser på rådhuset. Ændringen forventes at træde i kraft hurtigst muligt og senest 1. juli. Fremover skal borgerne bestille tid online, før de henvender sig på rådhuset. De borgere, der ikke har mulighed for det, vil blive hjulpet til at bestille tid, når de ankommer.
Ved ankomst til rådhuset skal borgerne tjekke ind ved en fremmødestander.
”Jeg glæder mig meget til at tage det nye system i brug og dermed kunne tilbyde borgerne den bedst mulige og mere helhedsorienterede service,” udtaler borgmester Allan S. Andersen
Bedre borgeroplevelse og tilfredse medarbejdere
Med den obligatoriske tidsbestilling forventer kommunen at nedbringe ventetiden og undgå store forsamlinger af borgere, der venter. Samtidig giver det nye system også medarbejderne bedre mulighed for at forberede sig til den aktuelle ekspedition. Det skaber både en bedre oplevelse for borgeren og medarbejderen.
Servicecenterchef Gitte Roking glæder sig ligesom borgmesteren over den kommende forandring:
”Vi har kigget på erfaringerne i andre kommuner, der allerede har obligatorisk tidsbestilling, og ser frem til, at ventetiden for borgerne bliver markant kortere,” konstaterer hun.
Fra Servicecentret til Borgerservice
Obligatorisk online tidsbestilling giver bedre mulighed for at planlægge medarbejdernes tid mere effektivt og sende bekræftelser og påmindelser om tidsbestilling. På fremmødestanderen kan man ikke bare melde sin ankomst, men også se og booke ledige tider samt finde relevant information om kommunen, for eksempel åbningstider.
I forbindelse med ændringen skifter Servicecentret navn til Borgerservice, da dette er navnet, de fleste andre kommuner bruger om funktionen.
Nyt callcenter
Tidsbestilling er ikke det eneste nye tiltag, rådhuset vil indføre for at mindske ventetiden for borgerne. Sideløbende arbejdes der på at etablere et nyt call center. Det forventes, at call centret vil kunne besvare 50 til 60 procent af alle telefonopkald til rådhuset.