Tårnby Kommune har netop fået et unikt indblik i, hvordan borgere, politikere og ansatte oplever kommunen. 4.700 borgere og kommunens politikere, ledere og medarbejdere har siden februar bidraget til en stor undersøgelse af kommunens organisation, og nu har kommunen solide data at bygge sit videre arbejde på.
Nogle af de tendenser, der ses tydeligst i undersøgelsen, er at:
• Borgerne oplever Tårnby Kommune som et godt sted at bo og leve
• 70 procent af borgerne er tilfredse eller meget tilfredse med kommunens service
• Tilfredsheden er størst, der hvor man møder medarbejderne ansigt til ansigt
• Kommunens ansatte er glade for at gå på arbejde
• Borgerne er mindst tilfredse, når sagerne bliver mere komplekse og går på tværs af kommunens afdelinger. De efterlyser blandt andet hurtigere svar og mere sammenhængende sagsbehandling
• Kommunens ansatte oplever, at det er svært at få balance mellem tid og opgaver
Unik mulighed
Både politikere og ansatte har taget godt imod resultaterne og er klar til at samarbejde om at udtænke forandringer, der kan holde fast i de gode tendenser og komme de negative tendenser til livs.
”Det er helt unikt at sidde med de her resultater i hånden,” siger borgmester Allan S. Andersen og fortsætter:
”Vi har valgt at være modige og ambitiøse ved at få lavet en usædvanligt grundig undersøgelse af os selv. Derfor har vi nu et meget stort datamateriale og en detaljeret analyse, som vi kan bygge den videre udvikling af Tårnby Kommune på. Jeg hæfter mig naturligvis ved, at undersøgelsen viser, at vi generelt gør det godt som kommune. Men samtidig viser undersøgelsen jo også, at vi er nødt til at blive skarpere på nogle områder, og jeg ser frem til sammen med kommunens ansatte og politikerne at finde ud af, hvordan vi helt konkret skaber de forandringer, der skal til.”
Lyst til forandringer
Center for Ledelse, som har udført undersøgelsen, melder om stort engagement fra alle involverede:
”Der har været stor interesse for at deltage i undersøgelsen, både blandt borgere og ansatte. Mine kolleger og jeg oplever Tårnby Kommune som en kommune med engagerede borgere og med medarbejdere, der har lyst til at være med til forandringer, som kan styrke kommunen. Der er et rigtig godt grundlag for at udvikle kommunen,” fortæller Peter Friis, der er chefrådgiver og projektleder på servicetjekket hos Center for Ledelse.
Resultaterne af servicetjekket samt en række anbefalinger fra Center for Ledelse til, hvordan man konkret kan arbejde med at forbedre borgernes oplevelser og medarbejdernes arbejdssituation, er samlet i en hovedrapport. Denne rapport kan læses her.
I den kommende tid vil der blive arbejdet videre med, hvordan anbefalingerne fra Center for Ledelse kan udmøntes konkret i Tårnby Kommune. Det forventes, at man som borger vil kunne begynde at se forandringerne fra første halvdel af 2023.