Første buslinje ”født” med el åbner i Tårnby den 18. oktober

Når linje 32 åbner den 18. oktober, får Tårnby Kommune sine første elbusser. Samtidig er det første gang, at mobilitetsselskabet Movia åbner en helt ny buslinje, der er født som elbuslinje.

15.10.2020

Alle borgere i Tårnby Kommune kan se frem til renere luft og mindre støj. Det sker, når Tårnby Kommune sammen med Movia åbner den første buslinje, der er født på el - linje 32. I forhold til at indsætte en konventionel dieselbus medfører elbusserne en fordel for kommunens grønne regnskab. Således påvirkes kommunes miljøregnskab med 130 tons CO2 mindre, end hvis linjen betjenes af dieselbusser. En yderligere væsentlig fordel ved elbusserne er, at de ikke udleder NOx eller partikler, ligesom de støjer betydeligt mindre både inde i busserne og udenfor bussen ved f.eks. busstoppestedet.

Over 200.000 kunder om året vil efter Movias estimat kunne hoppe på kommunens nye grønne linje, linje 32, som kører mellem Kastrup St. og Ørestad St.

Borgmester Allan S. Andersen er glad for, at kommunen er fyrtårn i den grønne omstilling med den første "ægte-fødte" buslinje på el.

"Tårnby Kommune har et stort fokus på bæredygtighed, klimaindsatser og FN's verdensmål. Derfor er elbusser et naturligt skridt på vejen. Vi er derfor meget glade for, at vi med de to elbusser på linje 32 styrker vores grønne fokus og desuden sørger for både CO2, partikel- og støjreduktion til glæde for nærmiljøet i vores kommune", siger han.

Og det klimavenlige tiltag skal selvfølgelig markeres. Søndag den 18. oktober fejrer Tårnby Kommune sammen med Movia de nye elbusser ved Kastrup station fra klokken 10. Alle borgere - børn, voksne og klimaentusiaster - er inviteret til at være med, og hele dagen byder kommunen på en klimavenlig tur i 32'erens elbusser for 0 kr.

Dagens program

Kl. 10 Velkomst og præsentation af de nye elbusser

Kl. 10.15 Tale v. Allan S. Andersen, borgmester i Tårnby Kommune

Kl. 10.25 Tale ved Lars Hein, formand for Teknik og Miljøudvalget i Tårnby Kommune

Kl. 10.42 Første afgang for linje 32 - den første buslinje født på el

Det er Danmarks største og grønne mobilitetsselskab Movia, der udbyder busdriften for kommuner og regioner i Østdanmark, og som er med til at drive udviklingen hen mod flere emissionsfri busser. Beslutningen om at indsætte busser, der kører på el, er et godt og vigtigt skridt i retning af et renere miljø.

"I Movias mobilitetsplan har vi sammen med kommuner og regioner på hele Sjælland sat skarpe klimamål for Movias drift, så vi i fællesskab kan være med til at løfte den vigtige klimadagsorden med grøn omstilling og flere rejsende i den kollektive transport. Hvert skridt tæller, og derfor er det denne gang helt særligt, at vi for første gang nu kan åbne en linje, der er født som elbuslinje", siger administrerende direktør i Movia  Dorthe Nøhr Pedersen.

Med åbningen af linje 32 i Tårnby Kommune vil der være i alt 77 elbusser i drift i Movias område i 2020. I løbet af 2022 vil antallet af elbusser i Østdanmark med sikkerhed være steget til 174, men formentlig er flere på vej, når de sidste kommuner inden udgangen af året tager stilling til om deres buslinjer også skal overgå til el.  De 174 elbusser, som med sikkerhed vil komme på gaden i 2022, svarer til ca. 15 pct. af Movias samlede busdrift opgjort på antal køreplantimer og ca. 13 pct. af alle Movias busser. Hertil kommer fem elhavnebusser i Københavns Havn, som blev sat i søen tidligere i år. 

Fakta om linje 32

  • Linje 32 er en ny buslinje i Tårnby Kommune, som vil køre to gange i timen i dagtimerne mandag-fredag og ellers én gang i timen mellem Kastrup St. og Ørestad St.
  • Linje 32 forventes at betjene 200.000 rejsende om året og er udbudt med i alt ca. 7.000 køreplanstimer pr. år og skal drives med to elbusser fra 18. oktober 2020.
  • Elbusserne på linje 32 er to 12-meters depotopladte elbusser produceret af den kinesiske elbusproducent BYD.
  • Al opladning finder sted på busoperatørens garageanlæg, hvor det tager ca. 3,5 timer at lade batteriet helt op. Ved lave udetemperaturer anvender busserne HVO-biodiesel til kabineopvarmning.  Dette skyldes, at opvarmning alene med el ved lave udetemperaturer kræver meget strøm.

 

Fakta om elbusser

Elbusser er mere energieffektive end almindelige busser: En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en elbus.

Elbusser støjer væsentligt mindre end dieselbusser - især når de sætter i gang. Det betyder også, at der er mindre støj inde i busserne.

Elbusserne kører 100 pct. på elektricitet.

Movia modtager støtte fra EU's ELENA facilitet under Horizon 2020 programmet til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.

×

Cookie info