Rådgivnings- og Jobcenter CPH er i gang

Jobcenter CPH

Borgmester Allan S. Andersen og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard deltog i det officielle kick-off arrangement for det nye Rådgivnings- og Jobcenter CPH.

01.07.2020
NB - arkivnyhed - kan være forældet

Det er den triste baggrund i coronakrisen, som omdannede startbanerne i lufthavnen til parkeringsplads for tomme fly på jorden, der har ført frem til åbningen af Rådgivnings- og Jobcenter CPH. Her kan de opsagte medarbejdere fra de forskellige luftfartsselskaber og lufthavnsrelaterede virksomheder, som har gennemført større fyringsrunder, få hjælp til at blive afklaret med deres fremtidige jobmuligheder og få hjælp til at skrive ansøgninger og CV.

Borgmester Allan S. Andersen nævnte i sin tale, at "lufthavnen er en god arbejdsplads, hvor mange gerne bliver, når de engang er ansat. Mange har været ansat både 10, 20 og 30 år, og det kommer som et chok, at det ikke skal fortsætte sådan".

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, der er født og opvokset på Amager, var ligeledes meget personlig i sin tale og fortalte, at han via sine forældre, der begge arbejdede i lufthavnen, kender mange, der direkte er berørt af nedskæringerne.

Jobcenter CPH Borgmester Og Minister

På sigt er planen, at Rådgivnings- og Jobcenter CPH også kan få en rolle som uddannelsessted for lufthavnens medarbejdere. En slags lufthavns akademi, der formidler kompetencegivende uddannelser og kurser til de ansatte, og dermed bistår dem i at stå stærkere i deres ansættelse.

Indsatsen er et samarbejde med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, og Københavns Lufthavne A/S, SAS og Tårnby Kommune. En lang række faglige organisationer og professionelle outplacement firmaer kommer også til at være med til at løfte opgaven, der vil være den største indsats i nyere tid.

×

Cookie info