Mere bevægelse i undervisningen for de ældste elever ved hjælp af Leg på streg

Leg Streg Top

20. februar var der på Pilegårdsskolen officiel lancering af undervisningsmaterialet ’Leg på streg’ til de store elever fra 7.- 9. klasse. Lærere og elever havde besøg af borgmester Allan S. Andersen, som også var med til sjove aktiviteter og undervisningsøvelser i skolens gård. Han fik genopfrisket sine tyskkundskaber via læringsmaterialet.

22.02.2019

Det er koblingen mellem bevægelse, læring og aktiviteter som er grundstammen i konceptet 'Leg på streg'.

På de yngre alderstrin har 'Leg på streg' materialet i flere år været en stor succes, og er blevet udbredt til skoler landet over.

Det er håbet, at det samme vil ske med det nye læringsmateriale.

Igennem det sidste halve år har fire lærere fra Pilegårdsskolen været med til at udvikle, teste og kvalitetssikre faglige relevante bevægelsesaktiviteter til undervisningsværktøjet 'Leg på streg' til udskolingen for eleverne i 7.-9. klasse.

Med det nye materiale får lærerne mulighed for at bruge et undervisningsværktøj, som kan være med til at sikre mere bevægelse i de traditionelle stillesiddende fag som bl.a. dansk, matematik og tysk. 'Leg på streg' er blevet videreudviklet, så de gode erfaringer fra materialet til indskolingen og mellemtrinnet nu også kan bruges i udskolingen. 

Leg Streg 2

Borgmester Allan S. Andersen var med til arrangementet på Pilegårdsskolen. Han glæder sig over engagementet fra Pilegårdsskolens lærere og elever.

"Jeg håber, at 'Leg på streg' til udskolingen bliver praksis på alle kommunens skoler, så skolereformens krav om 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen kan opfyldes på en faglig og meningsfuld måde for eleverne", siger borgmesteren.

Han tilføjer:

"Det var vældig fornøjeligt at få lov at være med til at prøve materialet i praksis i skolens gård. Der er sket meget siden jeg selv gik i skole, må man sige. Jeg sætter stor pris på, at vi i vores kommune går foran i arbejdet med at indarbejde skolereformens målsætning om at læring, motion og bevægelse skal hænge sammen".

Maria Sanko, der underviser en 8. klasse på Pilegårdsskolen, har været med til at udarbejde materialet til 'Leg på streg' til udskolingen i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og bruger det aktivt i sin undervisning.

"Vi får opfyldt bevægelseskravet på en faglig relevant måde, hvor krop og hjerne lærer sammen. Desuden giver det mulighed for at tænke undervisningen anderledes og skabe variation i en lang skoledag. Eleverne får nogle 'nye knager' at hænge deres læring op på, når undervisningen flyttes ud ad klasserummet", forklarer Maria Sanko.

Leg Streg3

Om Leg på streg

Leg på streg blev i første omgang udviklet til dansk og matematik i indskolingen (0.-3. klasse) i 2013. Konceptet blev en stor succes landet over og blev derfor udviklet til flere fag i indskolingen samt til dansk, matematik, engelsk, natur/teknologi og tysk på mellemtrinnet (4.-6. klasse) i 2016. Leg på streg bruges på mere end 300 skoler og flere af landets Julemærkehjem, og halvdelen af landets skoler kender Leg på streg.

 

Fakta om Leg på streg

  • Kombinerer fysisk aktivitet og læring
  • Undervisningen foregår på tal- og bogstavsbaner i skolegården
    • Beregnet til skolebørn fra 0. til 9. klasse
    • Opfylder de fastsatte læringsmål i dansk, matematik, sprogfag, kulturfag, naturfag og sundhed og seksualundervisning
    • Udviklet af Kræftens Bekæmpelse og støttet af Nordea-fonden

Læs mere om Leg på streg til udskolingen og find hele materialet på www.legpaastreg.dk

×

Cookie info