Du kan søge om hjemmehjælp, hvis du har brug for støtte i din hverdag. Hjemmehjælpen kan være praktisk hjælp og/eller personlig pleje.
Du kan søge om hjemmehjælp ved at ringe til visitationen eller sende en e-mail.
Du kan selv vælge leverandør
Når du har søgt om hjælp, vurderer vi, om du kan få hjemmehjælp.
Du kan frit vælge leverandør, når vi har godkendt, at du kan få hjælp. Du kan vælge blandt en række leverandører, som vi har godkendt, samt den kommunale hjemmepleje.
Der er egenbetaling på nogle tilbud
For nogle af tilbuddene skal du selv betale en del af udgiften, som vi trækker i din pension.
Godkendte leverandører
Før du kan bruge de godkendte leverandører, skal vi visitere dig til hjemmehjælp.
Indkøb
Supermarkedet Intervare
Supermarkedet Intervare hjælper dig med at vælge og bestille varer. En fast chauffør leverer dine varer på en fast ugedag efter aftale.
Telefon 70 27 72 33
Læs mere om supermarkedet på intervare.dk
Egebjerg Købmandsgård
Egebjerg Købmandsgård samarbejder med SuperBrugsen, som pakker dine varer. En chauffør leverer dine varer til dig, den dag I har aftalt.
Telefon 70 25 88 88
Læs mere om købmandsgården på deres hjemmeside
Tøjvask
Få hjælp til at vaske tøj. En chauffør henter dit tøj, og du får det retur rent og foldet. Du kan vælge mellem Berendsen og De Forenede Dampvaskerier.
Berendsen
Telefon 35 85 32 83
De Forenede Dampvaskerier
Telefon 44 22 07 07
Læs mere om vaskeordningen på dfd.dk
Praktisk og personlig hjælp
Hjemmehjælpen
Hjemmehjælpen er et privat tilbud til dig i stedet for den kommunale hjemmepleje.
Telefon 70 20 13 25
Læs mere om hjemmehjælpen på hjemmehjaelpen.dk
Madservice
Det Danske Madhus
Få leveret din mad af Det Danske Madhus. De leverer mad tirsdag og fredag.
Telefon 70 70 26 46
Coronavirus - sådan besøger du din pårørende
Vi opfordrer pårørende til +85-årige, der bor på plejehjem eller får hjemmepleje, til tage en selvtest for COVID-19 inden besøg hos de ældre. Personalet opfordres til selvtest 2 gange om ugen. Pårørende kan få udleveret test.
Fra 1. juli 2022 genoptager vi testindsatsen for COVID-19 på blandt andet plejehjem og i hjemmeplejen:
- Pårørende til +85-årige på plejehjem, eller som modtager hjemmepleje, opfordres til at tage en antigenselvtest forud for besøg.
- Personale i ældreplejen på plejehjem og i hjemmeplejen samt på kommunens daghjem opfordres til at tage 2 ugentlige antigenselvtest.
Hent test hos plejehjem og hjemmepleje
Plejehjemmene udleverer test til pårørende til +85-årige i forbindelse med besøg. Spørg på plejehjemmets administrationskontor eller hos personalet.
Hjemmeplejen udleverer test til pårørende til hjemmeplejemodtagere over 85 år. Det sker hverdage mellem klokken 9.00 og 9.30 på adressen:
Tårnby Kommune
Hjemmeplejen
Amager Strandvej 350
Hvad er hjemmehjælp
Hjemmehjælp er forskellige former for hjælp, som kommunen kan hjælpe dig med i dit hjem, hvis du har behov for det. Det kan være til personlig pleje og praktisk hjælp.
- Personlig pleje er hjælp til personlig hygiejne, at få tøj på, at komme ud af sengen, hjælp til at spise m.m.
- Praktisk hjælp er hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet som fx hjælp til rengøring, tøjvask og indkøb.
Hvem kan få hjemmehjælp?
Du kan få hjemmehjælp, hvis du har et handicap eller i en periode har været syg og derfor ikke længere har de fysiske eller psykiske færdigheder, du havde tidligere. Afgørelsen om, hvilken hjælp du kan få, træffer kommunen på grundlag af en vurdering af dit behov.
Du kan få hjælp til:
- personlig pleje
- praktiske opgaver i hjemmet
Du kan ansøge kommunen om hjemmehjælp i form af varig hjælp, midlertidig hjælp eller som lejlighedsvis aflastning. Du kan få hjælp uanset om du bor alene, i eget hus, i bofællesskab, i plejebolig eller andet.
Hvordan får jeg hjemmehjælp?
Du skal kontakte kommunen for at søge om hjemmehjælp. Det kan du gøre ved at ringe til visitationen i kommunen.
Kommunen vurderer din individuelle og samlede situation og afgør på dette grundlag, hvor meget hjælp du kan få, og om du har brug for at få varig hjælp eller hjælp i en kortere periode. Kommunen skal også overveje muligheden for et tidsafgrænset rehabiliteringsforløb, hvor du får hjælp til at forbedre din funktionsevne. Kommunens afgørelse skal være skriftlig, og den skal indeholde en klagevejledning. Hvis dine behov ændres, skal hjælpen tilsvarende ændres.
Kommunen fastsætter årligt kommunens serviceniveau, som beskrives i en kvalitetsstandard. Her kan du finde generel information om den hjælp, du kan forvente at få i kommunen, hvis du får behov for personlig og praktisk hjælp.
Frit valg af leverandør
Uanset om du får hjemmehjælp til praktiske opgaver eller hjælp til personlig pleje, har du mulighed for selv at vælge hvem af de godkendte leverandører, der skal levere hjemmehjælpen. Kommunen skal oplyse dig om, hvilke leverandører du kan vælge imellem. Kommunen udleverer materiale, hvor du kan læse om, hvad den enkelte leverandør kan tilbyde.
Har du et specifikt ønske om, hvem der skal stå for din hjemmehjælp, kan du søge om at få personen godkendt af kommunen. Personen skal opfylde kommunens krav til uddannelse m.m.
Endelig kan du, hvis kommunen ikke kan yde den hjælp, du er blevet tilkendt, efter aftale med kommunen ansætte en privat hjælp og få tilskud til lønnen. Får du mere end 20 timers hjælp om ugen, har du også mulighed for at ansætte din egen hjælp og få tilskud. Kravet er, at du skal have en betydelig og varigt nedsat funktionsevne. Den person, du vælger, skal opfylde kommunens krav til uddannelse m.m.
Fleksibel hjemmehjælp
Fleksibel hjemmehjælp betyder, at du har ret til at bytte ydelser inden for bestemte rammer. Hvis du modtager personlig pleje og praktisk hjælp, har du mulighed for at vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om.
Du kan for eksempel vælge at bytte støvsugningen med en gåtur eller andre ydelser, du aktuelt har behov for, hvis det kan holdes inden for samme tidsramme. Reglen er, at du skal være tildelt begge ydelsesformer – praktisk hjælp og personlig pleje for at kunne bytte mellem dem. Hvis du kun er tildelt en af ydelsesformerne, fx praktisk hjælp, kan du ikke bytte til en ydelse, der hører under personlig pleje eller omvendt. Du kan til gengæld bytte til andre former for praktisk hjælp.
Erstatningshjælp
Kommunen skal sørge for, at hjælpen leveres inden for en rimelig frist, hvis den oprindelige aftale ikke kan overholdes. Kommunen beslutter, hvad der er en rimelig frist.
Hjemmehjælp på ferien
Hvis du er berettiget til varig hjemmehjælp, kan du få hjemmehjælp i perioder, hvor du opholder dig i en anden kommune end din bopælskommune, fx i forbindelse med et sommerhusophold.
Det er din midlertidige kommune, der beslutter, hvilken hjælp du konkret kan få, og serviceniveauet vil blive tilpasset det lokale niveau.
Du skal kontakte din bopælskommune, hvis du ønsker hjemmehjælp i en begrænset periode.
Hvis du vil klage
Du kan klage over din hjemmehjælp, fx over hjælpens omfang, den måde opgaverne udføres på, den person, som udfører opgaverne, eller over at der er givet afslag på hjemmehjælp.
Det er kommunalbestyrelsen i kommunen, der har det overordnede ansvar for ældreplejen. Ønsker du at klage eller gå i dialog angående kommunens serviceniveau, kan du derfor rette henvendelse til kommunalbestyrelsen.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse om hjemmehjælp, skal du klage til kommunen inden fire uger. Kommunen skal genvurdere sin afgørelse inden fire uger, fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.