Ferie- og fridagsplanen for 2023/24
Dagene er inkluderede.
Sommerferie
Lørdag den 24. juni 2023 - til og med tirsdag den 8. august 2023
Skolen starter onsdag den 9. august 2023. 0. klasserne starter torsdag den 10. august 2023.
Efterårsferie
Lørdag den 14. oktober 2023 - søndag den 22. oktober 2023
Juleferie
Onsdag den 20. december 2023 - onsdag den 3. januar 2024
Vinterferie
Lørdag den 10. februar 2024 - søndag den 18. februar 2024
Påskeferie
Lørdag den 23. marts 2024 - mandag den 1. april 2024
1. maj fridag
Onsdag den 1. maj 2024
Kr. Himmelfartsdag
Torsdag den 9. maj 2024
Indeklemt fridag
Fredag den 10. maj 2024
Pinseferie
Lørdag den 18. maj 2024 - mandag den 20. maj 2024
Grundlovsdag
Onsdag den 5. juni 2024
Sommerferie
Lørdag den 29. juni 2024 -
Ferie- og fridagsplanen for 2024/25
Dagene er inkluderede.
Sommerferie
Lørdag den 29. juni 2024 til og med søndag den 11. august 2024.
Skolen starter mandag den 12. august 2024. Børneklasserne starter tirsdag den 13. august 2024.
Efterårsferie
Lørdag den 12. oktober 2024 - søndag den 20. oktober 2024
Juleferie
Mandag den 23. december 2024 - onsdag den 1. januar 2024
Vinterferie
Lørdag den 8. februar 2025 - søndag den 16. februar 2025
Påskeferie
Lørdag den 12. april 2025 - mandag den 21. april 2025
1. maj fridag
Torsdag den 1. maj 2025
Indeklemt fridag
Fredag den 2. maj 2025 (OBS: Gælder ikke elever i 9. og 10. klasse grundet folkeskolens skriftlige prøver).
Kr. Himmelfartsdag
Torsdag den 29. maj 2025
Indeklemt fridag
Fredag den 30. maj 2025
Grundlovsdag
Torsdag den 5. juni 2025
Indeklemt fridag efter Grundlovsdag
Fredag den 6. juni 2025
Pinseferie
Lørdag den 7. juni 2025 - mandag den 9. juni 2025
Sommerferie
Lørdag den 28. juni 2025 -
Lukkedage for SFO og Klub
En lukkedag er en almindelig hverdag, hvor SFO’er og klubber holder helt eller delvist lukket. Almindelige hverdage er alle dage undtagen lørdage, søndage og helligdage
1. maj
Den 1. maj er der almindelig åbningstid i SFO’erne og klubberne.
Påske
Onsdag inden påske er en lukkedag, men der er mulighed for nødpasning.
Grundlovsdag
SFO’er holder åben til klokken 12.00.
Klubberne holder lukket.
Kristi Himmelfartsdag
Fredagen efter Kristi Himmelfartsdag er en lukkedag, men der er mulighed for nødpasning.
Sommerferie
SFO’erne har lukket i uge 29.
Dog vil der være mulighed for nødpasning ved særligt behov på udvalgte SFO’er.
Jul og nytår
Alle SFO’er og klubber har lukkedag den sidste hverdag inden jul og mellem jul og nytår. Dog vil der være mulighed for nødpasning ved særligt behov på en udvalgt SFO.
Særlige lukkedage
SFO’er og klubber kan have en særlig lukkedag til kompetenceudvikling. Udmeldingen herom kommer på Aula fra SFO’er og klubber.
Øvrig ferie
For øvrige ferier henvises der til Ferie- og Fridagsplanen.
Skole-hjem-samarbejde
Skole-hjem-samarbejdet stiller nogle krav til både elever, forældre og skole. For at samarbejdet kan fungere, er det vigtigt, at alle parter udviser
- Åbenhed
- Ærlighed
- Tolerance
- Respekt.
Med et godt samarbejde er det muligt at skabe de trygge rammer, der skal til, for at barnet kan trives fagligt og socialt.
Hjælp dit barn med at møde forberedt
Det skaber den bedst mulige skoledag for dit barn at være forberedt, når han eller hun møder i skole.
Hjælp dit barn med at
- Spise en sund og mættende morgenmad
- Møde til tiden
- Møde udhvilet og frisk
- Have en god madpakke med, som kan give energi til hele dagen
- Have de nødvendige skoleting med i tasken.
Det er en enkelte skolebestyrelse, der sætter rammerne for netop jeres skole-hjem-samarbejde.
Bliv delvist fritaget til anden undervisning
Dit barn kan blive delvist fritaget fra undervisning i skolen, hvis barnet skal deltage i anden musikundervisning eller eliteidræt.
Dit barn skal opfylde sin undervisningspligt.
Regler for at blive fritaget
Dit barn skal som udgangspunkt fritages fra valgfag eller understøttende undervisning.
Hvis dit barn skal fritages fra andre fag, skal skolelederen vurdere, om det er fagligt og socialt forsvarligt.
Dit barn kan ikke
- Få fri i samme fag gennem en længere periode, da barnet derved ikke vil kunne nå målene for det pågældende fag
- Erstatte idræt i skolen med eliteidræt i en idrætsforening eller musik i skolen med undervisning i musik på en musikskole.
En musikskoleelev vil typisk kunne fritages 1 lektion om ugen.
En eliteidrætsudøver kan fritages op til 4 lektioner om ugen.
Søg om fritagelse
Du skal udfylde og aflevere et ansøgningsskema til skolelederen, hvis du ønsker, at dit barn skal fritages delvist fra undervisning.
Skolelederen vurderer herefter i samråd med dig og eventuelt barnets anden forælder samt klassens lærere, om skolen kan imødekomme ansøgningen.
Skolelederen skal sikre, at dit barn opfylder kriterierne for fritagelse, og at fritagelsen er fagligt forsvarlig.
Du vil få svar på din ansøgning senest 14 dage efter, at du har afleveret blanketten til skolelederen.
Hent retningslinjer og ansøgningsskema til fritagelse fra undervisning (pdf)
Elevfravær
I Danmark er der 10 års undervisningspligt. Det er barnets forældre, der har ansvar for, at barnet møder i skole og deltager i undervisningen.
Hvis eleven har et højt fravær i skolen, kan det være svært at følge med i undervisningen. Det kan også ende med, at overgangen til en ungdomsuddannelse bliver vanskelig.
Et højt fravær kan også skyldes mistrivsel, eller det kan skabe mistrivsel. Derfor er det meget vigtigt, at du som forælder er opmærksom på dit barns fravær.
Søg om lov til at holde fri
Du skal søge om lov, hvis dit barn skal holde ekstraordinært fri uden for de vedtagne ferier og fridage.
Op til 2 fridage
Barnets lærer kan give dit barn lov til at holde fri i op til 2 sammenhængende skoledage. Du kan blot spørge dit barns lærer.
Mere end 2 fridage
Drejer det sig om mere end 2 fridage, er det skolens leder, der skal give lov. Skolelederen vurderer dit barns behov for at holde fri, og hvordan det vil påvirke eleven og klassen som helhed.
Senest 14 dage før den ekstraordinære frihed, skal du søge ved hjælp af et ansøgningsskema, som du afleverer til skolen.
Skolen skal reagere på bekymrende eller ulovligt fravær
Dit barns skole registrerer alle elevers fravær for at fremme hver enkelt elevs læring og trivsel.
Bekymrende fravær
Bekymrende fravær er
- Når eleven udebliver fra undervisning i 1 dag uden besked fra forældrene
- Sygdom i over 2 uger - skolen kan anmode om en lægeattest for kommunens regning
- Anden form for bekymrende fravær, som ikke overskrider de ovenstående grænser
- Fravær fra enkeltfag, fx tysk, fransk eller idræt
- Når det nærmer sig 10% ulovlige fraværsdage i et kvartal - eller overskrider 15%.
Når skolen oplever bekymrende fravær, skal den følge nogle fastlagte retningslinjer. Skolen starter med at skabe dialog med forældrene. Hvis ikke skole-hjem-samarbejdet kan løse problemet, skal skolen følge næste skridt i retningslinjerne.
Ulovligt fravær
Ulovligt fravær er
- Fravær uden begrundelse
- Fravær uden besked fra hjemmet
- Fravær uden aftale med hjemmet
- Fravær som ved forespørgsel om lægeerklæring, ikke kan dokumenteres
- Fravær som ekstraordinært frihed som fx ferie, som efter en konkret vurdering ikke kan godkendes.
Hvis fraværet overstiger 15 % skal skolen indkalde forældrene og barnet over 12 år til en samtale om fraværet. Hvis skolelederen på baggrund af samtalen ikke kan begrunde fraværet, har skolelederen pligt til at underrette Center for Skole og Fritidsliv.
Efter en partshøring af forældrene og eleven over 12 år vurderer forvaltningen, om forældrene skal fratages deres Børne- og Ungeydelse i det kommende kvartal.
Mælk i skolen
Du kan bestille skolemælk til dit barn i hele skoleperioden.
I Mejeriernes Skolemælksordning bestilles der mælk på abonnement.
Du kan se, hvordan du bestiller på Skolemælk.dk
Har du spørgsmål om skolemælk kan skolens kontor kontaktes.
Feriekoloni
Dit barn kan komme på sommerferieophold, lejrskoler og klasseture på vores feriekolonier. Vi kalder vores kolonier for Solkolonierne.
Sommerferieophold er især for børn, der går i 4. til 6. klasse.
Vi har de 2 kolonier
- Solbrinken i Tranekær på Langeland
- Solkrogen i Gedser på Falster.
Kolonierne kan også bruges til kurser for virksomheder.
Skift skole
Skift skole inden for Tårnby Kommune
Hvis jeres barn går på en skole i Tårnby Kommune, skal I
- Kontakte jeres barns nuværende skole og tale med ledelsen om det ønskede skoleskift
- Kontakte den ønskede skole og afklare, om de har en ledig plads til jeres barn.
Hvis skiftet skønnes problemfrit
Hvis den nuværende skolen vurderer, at skiftet vil være problemfrit, sørger skolelederen for, at kommunens overleveringsskema bliver udfyldt.
Overleveringsskemaet skal hjælpe med at skabe den bedst mulige overgang fra den nuværende til den nye skole.
I får udleveret skemaet, når det er udfyldt.
Hvis den ønskede skole har en ledig plads
Hvis skiftet er vurderet problemfrit, og den ønskede skole har en ledig plads til jeres barn, vil I blive inviteret til et møde på den nye skole.
På mødet skal I
- Medbringe det udfyldte overleveringsskema
- Skrive under på papirer om indskrivning og samtykke
- Have information om skolen og jeres barns skolestart.
Hvis skiftet skønnes problematisk
Hvis den nuværende skole vurderer, at skiftet vil være problematisk for barnet, kan skolen hjælpe med skiftet.
Støtte til skoleskift kan være fx
- Kontakt til det øvrige skolesystem om muligheder
- Netværksmøde med den ønskede skole
- Netværksmøde med kommunale indsatser
Skoleskiftet vil ske efter et individuelt tilrettelagt forløb.
Skift skole fra en anden kommune til Tårnby Kommune
Hvis jeres barn går i skole i en anden kommune, men I ønsker, at jeres barn skal skifte til en skole i Tårnby Kommune, skal I kontakte barnets distriktsskole.
Skift fra privatskole til folkeskole inden for kommunen
Hvis jeres barn går på en privatskole, og I ønsker, at jeres barn skal skifte til en folkeskole i Tårnby Kommune, skal I kontakte barnets distriktsskole.
Skift til skole i en anden kommune eller til privatskole
Hvis jeres barn skal skifte til en skole i en anden kommune eller skifte til en privatskole, skal I selv udmelde jeres barn fra den nuværende skole. I skal også selv søge om plads på den nye skole.
Kontakt den ønskede skole og forhør jer om regler og muligheder for indskrivning.
Antimobning
Antimobning
I Tårnby Kommunes skoler, SFO´er og klubber er der konstant fokus på, at børnene trives.
Alle skoler har den lovpligtige strategi til forebyggelse af mobning herunder også digital mobning.
Hvis du som forældre oplever, at skolens indsats for at modvirke mobning eller lignende, ikke er tilstrækkelig, kan du henvende dig til skolens lærere, pædagoger eller ledelse.
Skolens medarbejdere og ledelse skal undersøge og udarbejde en handleplan indenfor 10 arbejdsdage for at få mobningen eller lignende til at høre op.
Ledelsen informerer de berørte elever og forældre om indholdet og tiltagene af handleplanen og følger op.
Oplever du som forælder, at tiltagene ikke har stoppet mobningen, kan du henvende dig til skolens ledelse eller klage til skolechefen. Ved en eventuel klage skal skolechefen vurdere om, der er grundlag for klagen i forhold til den indsats, der er foretaget.
Der skal herefter udarbejdes en plan for de tiltag, der effektivt skal rette op på problemerne, herunder en konkret tidsplan. Dette skal ske senest 20 arbejdsdage efter at klagen er modtaget.
Skolechefen skal skriftligt meddele dette til dig som forælder, der har klaget.
Som klager har du nu 20 arbejdsdage til at vurdere tilfredshed med tiltagene. Hvis du ikke svarer skriftligt inden da, falder klagen bort.
Hvis du som klager skriftligt meddeler, at der ikke er tilfredshed med vurderingen og de foranstaltninger, der er iværksat, skal skolechefen meddele dig, at klagen er blevet videresendt til Dansk Center for Undervisningsmiljø, der herefter behandler klagen.
Skolernes strategier mod mobning kan du se på skolernes egne hjemmesider.
Forsikring i skole, SFO og klub
Du bør tegne en privat ulykkesforsikring på dit barn, som skal starte i skole, SFO og klub.
Uheld i skoletiden, i SFO og klub
Hvis en elevs ejendele ødelægges eller bliver stjålet i skoletiden, i SFO'en eller klubben, så er det familiens indboforsikring, der skal vurdere, om skaden eller tabet kan dækkes.
Hvis en elev forvolder fysisk skade på en anden elev, så er det familiens ansvarsforsikring, som skal i brug.
Hvis en elev kommer til skade i skoletiden, i SFO'en eller klubben, så er det elevens egen ulykkesforsikring, der skal dække eleven.
Elevers ansvar
Hvis en elev i skoletiden, i SFO'en eller klubben laver skade på en person eller en ting, så bliver eleven personligt erstatningsansvarlig. Det gælder uanset om eleven har handlet forsætligt eller uagtsomt, og uanset om skaden involverer en anden elev, en anden elevs ting eller skolens inventar.
Hvis der er tale om et hændeligt uheld, kan en elev ikke gøres erstatningsansvarlig.
Læs mere om erstatningsansvar og forsikring for skolebørn hos Forsikringsuiden (pdf)
Opret en kontaktperson for dit barn i Aula
Når du er forældremyndighedsindehaver, er du automatisk oprettet i Aula, når dit barn går i skole i Tårnby Kommune.
Hvis der er behov for at oprette en kontaktperson fx en bonusforælder, så skal begge forældremyndighedsindehavere give samtykke til det.
Skal du følge nedenstående link og udfylde blanketten. Du/I skal bruge MitID.
Opret en kontaktperson for dit barn i Aula, hvis du alene har fuld forældremyndighed
Opret en kontaktperson for dit barn i Aula, hvis I er to som deler forældre myndigheden