Om huset
Vi er normeret til 190 børn.
Fritidsklubben er meget besøgt, og vi har plads til mange børn.
Huset er et ældre hus med mange rum og et meget stort udeareal. Vi har både både svævebane, bålhytte og plads til boldspil og leg.
I hovedhuset er der en cafe, som alle benytter flittigt. Der er også et stort kreativt værksted og et computerrum. Salen bruger vi til dans, og de andre mindre rum har Virtual reality og Air hockey.
Man kan spille brætspil, billard, PlayStation, bordtennis og meget andet.
Vores cafe byder dagligt på et mellemmåltid, som børnene er med til at tilberede. Der er mulighed for at købe sunde snacks, juice og frugt.
I klubhuset ved siden af holder 6. og 7. klasserne til. Huset har et lille the køkken, billard og tv/Play Station og 10 computere. Her kan man også låne rulleskøjter eller bare være og hygge med sine venner.
Der er et E-sport rum, som bruges i hverdagene om eftermiddagen og to gange aftenklub for E-sport holdet.
Så har vi et ældre anneks, som er et indendørs boldspil rum.
Personalet består af 8 dygtige klubpædagoger og en leder. Vi har ofte studerende og praktikanter.
Vi glæder os til at se Jer.
Pædagogiske principper, værdier og mål
Tryghed, tillid, fordybelse, nærvær og åbenhed er nogle af de pædagogiske værdier, vi arbejder med. Vores personale er opmærksom på både dit barns individuelle udvikling samt dit barns evne til at indgå i sociale relationer.
De forskellige aktiviteter og arrangementer, vi tilbyder vores medlemmer, indebærer også, at dit barn udviser ansvar for de øvrige deltagere samt personale, ved fx at melde afbud ved udeblivelse.
Endvidere er vores pædagogiske tilbud i høj grad ment som en appel til de kreative sanser hos børnene. Dels for at øge det enkelte barns selvværd gennem fx optræden med musik, dans og teater, dels for at gøre brug af finmotorik, praktisk sans og fantasien, gennem rollespil og vores mange værksteder.
Pædagogiske principper
Vi har fokus på både individet og fællesskabet.
Vi bestræber os på så høj grad af selvstændiggørelse af børnene som muligt gennem hjælp til selvhjælp og gennem både formel og uformel medbestemmelse og indflydelse for børnene. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og dennes udvikling.
Målsætning
At skabe rum for udvikling, at støtte og vejlede børnene i deres udvikling såvel socialt som individuelt.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn i fritids- og ungdomsklubberne består af flere dele.
Del 1
Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer ud i den enkelte klub og laver observationer indenfor 4 pædagogiske kvalitetsparametre: Det fysiske læringsmiljø, Relationer (barn/ung – voksen og barn/ung – barn/ung), samvær/lege og aktivitetsmuligheder og de 4 kerneværdier i klub Tårnbys vision. Konsulenten udfører ligeledes et medarbejdergruppeinterview
Del 2
Tilsynsbesvarelsesskema
Klubben får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og 1-3 medarbejdere. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal klubben bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den Klub Tårnbys vision, samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner.
Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere følgende datakilde:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn/unge i forhold til forudbestemte emner.
Del 3
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter klubben skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.