Vi fører et pædagogisk tilsyn med dagtilbud ud fra dagtilbudsloven §5. Det gør vi for at sætte fokus på eventuelle arbejdspunkter og pædagogiske perspektiver for udvikling af det enkelte dagtilbud. Det er vores pædagogiske konsulenter, som fører tilsynene.
Tilsynsmodel med 3 aspekter
Vores tilsynsmodel er bygget op om 3 forskellige aspekter, som er i fokus:
- Kontrol
- Kvalitetsstyring
- Udvikling
Kontrol
Med kontrol vil vi sikre, at borgerne får den service, som de har ret til efter loven og de beslutninger som Kommunalbestyrelsen træffer.
Kvalitetsstyring
Med kvalitetsstyring vil vi sikre, at dagtilbuddets praksis er tilrettelagt og bliver udført fagligt og økonomisk ansvarligt.
Udvikling
Med udvikling vil vi forebygge og gribe ind, så eventuelle problemer ikke udvikler sig.
Tilsynet strækker sig over 2 år
Et tilsyn består af flere processer og strækker sig over 2 år:
- Det første år hvor vi fører et stort tilsyn og indsamler data om kvaliteten af den pædagogiske praksis.
- Det andet år, et udviklingsår, hvor vi fører et lille tilsyn og følger op på indsatserne fra året før.
På den måde får vi et grundigt og indgående kendskab til vores dagtilbud og deres pædagogiske praksis og drift. Desuden får vi mulighed for at sikre udviklingen af vores dagtilbud.
Inden tilsynet
Inden vi besøger et dagtilbud får dagtilbuddet et skema. Ledelsen og faglige fyrtårne fra dagtilbuddet udfylder skemaet. Faglige fyrtårne er pædagoger, der har en særlig opgave i forhold til arbejdet med den styrkede læreplan. I skemaet beskriver de hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan og de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartnere. Det kalder vi en tilsynsbesvarelse.
Tilsynsbesvarelsen består også af 2 dataindsamlinger:
- Lederen interviewer udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner
- Forældrebestyrelsen besvarer spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Senest 7 dage inden tilsynet sender de skemaet retur til vores pædagogiske konsulent.
Tilsynet ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer ud til det enkelte dagtilbud en formiddag eller eftermiddag. Konsulenten udfylder undervejs et elektronisk skema kaldet KIDS. Under tilsynet observerer konsulenten primært:
- De fysiske omgivelser
- Leg og aktiviteter
- Relationer.
Efter tilsynet
Vi holder et tilsynsmøde med ledelsen og faglige fyrtårne. Det er med baggrund i materialet dagtilbuddet har udfyldt og vores tilsynsbesøg. På mødet giver vores konsulent en tilbagemelding på tilsynet. Vi peger på udviklingspunkter og eventuelle arbejdspunkter.
Handleplan
Efter tilsynet og tilbagemelding fra vores tilsynsmøde, laver dagtilbuddet en handleplan. Handleplanen skal indeholde arbejds- og udviklingspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med i det kommende år.
Senest 2 måneder efter tilsynet sender dagtilbuddet deres handleplan til konsulenten.
Opfølgning på tilsyn i det efterfølgende år
I udviklingsåret holder vi en opfølgende samtale mellem den pædagogiske konsulent, ledelse og faglige fyrtårne. Til mødet vurderer vi, om vi skal lave nye punkter, som dagtilbuddet skal arbejde med frem til næste tilsyn.
Tilsyn i dagplejen
I dagplejens administration er der ansat 4 dagplejepædagoger, 1 souschef og 1 daglig leder. De har det daglige ansvar for at sikre, at der ude hos de enkelte dagplejere, bliver arbejdet med den pædagogiske læreplan og de kommunale retningslinjer.
Vi fører et pædagogisk tilsyn med dagplejen hos 3 udvalgte dagplejere. Det er vores pædagogiske konsulent, der udfører tilsynet ud fra samme principper som i dagtilbuddene.
Tilsyn i klubberne
I Tårnby er der 8 fritidsklubber. Der er ansat 1 områdeleder til at kordinere arbejdet på tværs af matriklerne og sikre, at de enkelte matrikler arbejder ud fra de retningslinjer, der er på området. I hver klub er der ansat 1 daglig leder.
Vi fører pædagogisk tilsyn ud fra de samme principper som på 0-6 års området. Vi bruger ikke KIDS modellen, da materialet ikke er brugbart til aldersgruppen i klubberne.