Vi har plads til 34 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Indendørs
Vuggestuen er et ældre hus med 3 grupperum. Hver gruppe har tilhørende toiletter. Der er fra alle stuer udgang til legepladsen.
Vi har et dejligt stort fællesrum/garderobe, som i dagligdagen bliver brugt til alverdens forskellige aktiviteter og lege.
Vi har et køkken der laver den lækreste mad til alle børn i vuggestuen hver dag.
Udendørs
Vores legeplads har meget fokus på bevægelse og naturoplevelser. Der plads til at cykle hurtigt, løbe, klatre og gynge. Samtidig bruger vi meget energi på at give jeres børn oplevelser med plantekasser, så børnene i en tidlig alder stifter bekendtskab med temaet fra jord til bord. Børnene er med til at så og høste, når tiden er inde til det.
Nærmiljø
Vuggestuen ligger tæt på Fælleden, som vi benytter os af på næsten ugentlig basis. Det er både Naturskolen og andre områder på Fælleden vi bruger. Vi har et rigtig godt samarbejde med vores nabo plejehjemmet, som vi besøger hver 14. dag. Desuden er plejehjemmet altid inviteret til vores sommerfest. Det lokale biblioteket i Vestamager Centret, ville vi slet ikke kunne undvære, det giver alverdens muligheder for gode oplevelser.
Personalesammensætning
Vi er i alt 11 faste medarbejdere og så har vi typisk 1-3 tilkaldevikarer. Vi er 6 pædagoger, hvor lederen er talt med, 4 pædagogmedhjælpere og 1 køkkenmedarbejder.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Vi har madordning for alle børn. Det betyder, at vi får basisvarer som er økologiske og lækre, og vi får afvekslende mad hver dag fra vores fantastiske køkkenmedarbejder. Varerne byder også på hjemmebagt brød hver dag, enten formiddag eller eftermiddag.
Hvis dit barn ønsker morgenmad skal du skrive barnet på listen ved køkkenet. Morgenmad er fra klokken 6.30-7.00.
Formiddags-snack, er en bid brød/knækbrød og frugt, serverer vi til samling klokken 9.00 til ca. 9.30.
Frokosten er klokken 11.00.
Eftermiddags-måltidet er når børnene har fået en middagslur og er enten hjemmebagt brød og frugt eller andet lækkert fra køkkenmedarbejderen.
Besøg vuggestuen
Vi vil rigtig gerne vise forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
For at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en tryg hverdag for vores børn, er det muligt at få en rundvisning efter aftale. Ring til os hvis I vil på besøg, så aftaler vi et tidspunkt.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder som alle andre med udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
Vi vil kendes på, at vi altid er insisterende på, at vores arbejde er til børnenes bedste. Det betyder, at vi i dagligdagen tænker os om, det er ikke ligegyldigt, hvad vi laver sammen med børnene, og vi er ekstremt opmærksomme på, at vores måde at være forbilleder på, har stor betydning for det børnene lærer. Derfor er vi i fællesskab blevet enige om, at vi sammen har løbende refleksion over vores arbejde. Det gør vi sammen som personalegruppe, og vi gør det sammen med børnene, så vi får deres perspektiver med. Det gælder både i de daglige udfordringer og når vi planlægger større projekter.
Vi er en personalegruppe der arbejder fagligt med barnets trivsel, udvikling, dannelse og læring, så vi kan give barnet redskaber til at mestre verden. Vi møder barnet og forældre med respekt for deres værdier og holdninger og kultur, og vi vægter samarbedet højt. For at understøtte barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse arbejder vi gennem dagens gang med læringsmiljøer, hvor vi kontinuerligt arbejder ud fra barnets nærmeste udviklingszone.
Zone for nærmeste udvikling
Den nærmeste udviklingszone karakteriseres ved at vi tager udgangspunkt i dét sted, hvor barnet er. Vi viser og guider barnet til dets næste udviklingstrin, for at barnet til sidst kan mestre opgaven uden støtte. Den nærmeste udviklingszone er den zone, der opstår mellem, hvad barnet kan klare alene, og hvad barnet kan klare under vejledning. Det vil sige, at barnet skal udfordres, men ikke mere end, at barnet alligevel skal kunne følge med og derved opleve succes.
- Kan selv: Er udfordringen inden for det, barnet kan klare alene, sker der ingen udvikling
- Kan ikke endnu: Er udfordringen uden for barnets nærmeste udviklingszone vil barnet føle sig frustreret, og der vil ikke ske læring
- Kan med hjælp: Er udfordringen derimod inden for barnets nærmeste udviklingszone, vil der ske læring.
Vi ved godt, at vi ikke altid lykkes, men i vores vuggestue er der mulighed for at fejle. Vi tror på, at vi kan blive klogere af at fejle og vi tror også på, at det kan styrke alles selvværd, når det er tilladt at træde ved siden af.
Vi er meget bevidste om at indrette hverdagen så der så vidt muligt skabes læringsmiljøer til den enkelte børnegruppe. Udviklende læringsmiljøer fordrer bl.a. at vi laver nøje udvalgte grupper på tværs af stuerne, for at kunne arbejde med det enkelte barns zone for nærmeste udvikling.
For at tage barnets perspektiv og arbejde ud fra "zone for nærmeste udvikling" er vi lyttende, tilgængelig, observerende og nysgerrige, for derigennem at skabe nærværende voksne, som aktivt kan sætte ind over for det enkelte barns behov. Det gør at vi sætter krav til, at det er den voksne der skal tage det enkelte barns perspektiv, for derigennem at understøtte barnets udvikling, trivsel, læring og dannelse.
Personalet mener, at uanset baggrund, alder og køn møder vi barnet og dets forældre med respekt for deres værdier. Vi er bevidste om, at dannelse er en proces og det pædagogiske personale lægger større værdi i processen end i resultatet.
Vi har fokus på krop og bevægelse. Det betyder, at vi ser på det enkelte barn og dets behov. Nogle børn har behov for at være meget kropslig, andre skal understøttes i at finde roen til at fordybe sig. Derfor sammensætter vi børnegrupper på tværs af stuerne, ud fra børnenes behov. På baggrund af det skal det ikke forstås som, at det rolige barn ikke får muligheden for at lege stille lege, men derimod at vi også har for øje at skabe rum og motivation inden for de mere kropslige aktiviteter. Vi forsøger at skabe en ligevægt mellem krop, sanser, fordybelse og bevægelse, da vi mener at det er ganske centralt for læring og trivsel i vuggestuealderen.
Det skal være sjovt at bevæge sig, da det skaber de bedste betingelser for at få alle med, både børn og voksne.
Forældresamarbejde
Det gode forældresamarbejde karakteriserer vi ved, at det pædagogiske personale fra starten møder forældrene åbent med tillid og engagement. Allerede under barnets indkøring bruger vi vores faglighed for at opfordre til den gode dialog, da vi ser jer forældre som vigtige samarbejdspartnere. Gennem den gode dialog og ved at møde jer åbent, håber vi at kunne skabe nogle trygge rammer for jeres børn, samt for jer.
Vores indgangsvinkel er, at desto mere info samt flere synsvinkler på det enkelte barn vi får, jo bedre kan det pædagogiske personale afdække alle aspekter af barnet. Vi ser både på barnets potentialer, men også hvor det enkelte barn har brug for støtte.
De nye tiltag i de styrkede læreplaner er bl.a., at vi i højere grad skal bruge forældreressourcer. Forældre med stærke ressourcerne har øje for dagens gang og støtter op om de børn og forældre, der har brug for det. Alle har et fælles ansvar for barnets inklusion.
Desuden bruger vi også jer forældres ressourcer bl.a. til praktisk arbejde, såfremt I vil. Det kan være alt fra at samle en stol, sætte hylder op mm.
Vi opfordrer jer til at holde jer opdateret på Aula. Har vi fx et pædagogisk projekt om fugle, vil vi beskrive det på Aula, hvor I er mere end velkomne til at byde ind med tiltag. I er også velkomne til at byde ind med gode ideer til aktiviteter og links, der kan understøtte de pædagogiske temaer vi arbejder med.
Når dit barn skal starte på Ugandavej
Når et barn starter hos os, prioriterer vi god tid til barnet og forældrene i opstarten. Det foregår altid i en lille gruppe, og med en primær voksen i opstartsfasen. Det er den voksne, der har ansvaret for at tage godt imod det nye barn og jer forældre. I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende. Vi forventer, at I har god tid til at komme godt i gang. Hvor lang tid er svært at sige, fordi børn og forældre er så forskellige. Det er typisk omkring 1 uge til 2. Det næste skridt er at vi sammen beslutter det videre forløb.
Første samtale når I er faldet godt til
Når børnene er ved at blive rigtig trygge ved vuggestuen, inviterer vi til en samtale, så vi kan snakke om hvordan det går for jeres barn. Er der brug for små justeringer, så tager vi også fat i det.
Når jeres barn er 2 år holder vi en samtale med jer om barnets udvikling, sprog og motorik.
Særlige indsatser
Der kan til tider være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde med de omkringliggende børnehave, så alle vuggestuebørn får den bedste overgang videre til børnehavelivet.
Traditioner
Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget der bliver genkendeligt for børn og voksne. Noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det. Vi er meget bevidste om, at selvom der skal være fagligt belæg for det vi laver, så er det lige så vigtigt, at det vi laver er sjovt, både for børn og voksne. Det er hele fundamentet for vores arbejde.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Bedstedag
- Sommerfest
- Arbejdslørdag for forældre og personale
- Halloween
- Jul
- Besøg på plejehjem hver 14. dag.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele.
Del 1
Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2
Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.