Vi har plads til 48 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Indendørs
Vuggestuen ligger i en bygning i 2 etager. På hver etage er der 3 grupperum med eget toilet og puslefaciliteter. Hver børnegruppe rummer 8 børn. I grupperummene er der 2 steder skydedøre, som gør det muligt at lave et større grupperum i forbindelse med fælles aktiviteter. På hver etage er desuden gangarealer, som vi bruger til mindre legemiljøer.
Vi har også et køkken, der dagligt producerer sund og varieret mad til alle børn.
Udendørs
Vi har en stor legeplads med plads til leg og fysiske udfoldelse. Legepladsen rummer forskellige muligheder for aktiviteter. På legepladsen er der redskaber til at styrke motoriske kompetencer som balancebomme, gynger, sandkasser, plads til at cykle på og vipper.
Langs legepladsens indhegning er der gjort plads til mindre legemiljøer, såsom hulelege, insektjagt og cykelstier.
Legepladsen har også flere områder med mulighed for rolige aktiviteter for både store og små.
Der er overdækkede siddepladser, som vi bruger til udendørsaktiviteter og skaber desuden mulighed for at nyde formiddagsmåltidet udenfor i forår-, sommer- og efterårsperioden.
Nærmiljø
Vuggestuen ligger i Tårnbyparken, der rummer gode udearealer og legepladser. Dem bruger vi på alle tidspunkter af året. I nærmiljøet er der andre faciliteter, vi også bruger i dagligdagen:
- Tårnby Hovedbibliotek
- Tårnby Brandstation
- Byparken
- Blå Base – Tårnby Naturskole
- Den Blå Planet
- Travbaneparken
- Legepladser i nærmiljøet
Vuggestuen er også tæt på offentlig trafik, som vi bruger til forskellige former for udflugter.
Personalesammensætning
Vi er 18 faste medarbejder og 2 faste vikarer. Det er fordelt på 7 fuldtidsansatte pædagoger (inklusiv leder), 8 pædagogmedhjælpere hvoraf flere er deltidsansatte (herunder PAU uddannede), 1 køkkenansvarlig og 4 vikarer. Personalegruppen er blandet i alder og erfaringsmængde.
Vuggestuen er delt op i 6 børnegrupper med 1 pædagog og 1 pædagogmedhjælper i hver.
Madordning
Vi tilbereder dagligt sund og varieret mad efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Vi prioriterer økologi i det omfang, det er muligt.
Vi tilbyder:
- Morgenmad
- Et formiddagsmåltid
- Frokost
- Et eftermiddagsmåltid.
Morgenmaden består af morgenmadsprodukter, grød og brød.
Frokosten er skiftende, det kan både være fisk, vegetarisk, kød og rugbrød.
Formiddags- og eftermiddagsmåltidet består af frugt, grøn og brød evt. med pålæg.
Besøg vuggestuen
Vi tilbyder rundvisning til forældre der er interesserede i at besøge vuggestuen. Til rundvisningen er det muligt at få et indtryk af de fysiske rammer, dagligdagen i vuggestuen og det der gør os til noget særligt.
Ring og lav en aftale om rundvisning med personalet.
Pædagogisk grundlag
I det daglige har vi blik for barnets perspektiv. Både i forhold til vores ansvar som rollemodel, den gode leg, når barnet har behov for støtte og når vi forholder os til og reflekterer over egen pædagogisk praksis.
På mange forskellige måder arbejder vi med barnets selvhjulpenhed. Det kan være i relation til af- og påklædning, lege, daglige gøremål og måltider.
Her sætter vi fokus på vigtigheden af udviklingen af motoriske, sociale og personlige kompetencer, der alle bidrager til barnets evne, mod og lyst til at blive selvhjulpen. Vi oplever, at viljen og evnen til at kunne mere selv bliver et værdifuldt grundlag for barnets videre færd i det gode børneliv.
Vi arbejder med den styrkede læreplan. I praksis betyder det et helhedsorienteret og differentieret blik på grundlæggende elementer i børnenes hverdag. Det fokuserede arbejde med den styrkede læreplan sikrer alle barnets udviklingspunkter.
Læreplansarbejdet ses blandt andet gennem et fokus på et bredt læringsbegreb - "læring gennem hele dagen". Der er her både en opmærksomhed på læringselementerne i aktiviteter og lignende, men også i rutinesituationerne, de daglige gøremål og andre små gode øjeblikke.
Som en vigtig del af vores pædagogiske praksis er der fokus på et godt og tillidsfuldt forældrearbejde og betydningen for det enkelte barns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Forældresamarbejde
Vi prioriterer forældresamarbejdet højt. Det gør vi gennem forældresamtaler, sociale arrangementer og forældremøder. Men særligt i den daglige kontakt, hvor forældrene er personalets vigtigste samarbejdspartner i arbejdet med barnet og dets trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Når dit barn skal starte i Tårnbyparken
Opstart og indkøringsperiodens konkrete form er meget individuel og afhænger af flere faktorer. Fx barnets alder, barnets kendskab til institutionslivet og meget andet. Det er derfor vanskeligt, at give en ensartet opskrift på, hvordan processen forløber.
Forventninger til og planlægning af indkøringen, aftaler I sammen med stuens personale på den første dag og i den efterfølgende periode.
I barnets indkøringsperiode, vil kontakten med jer og jeres barn primært være med 1 fast personale på stuen. På den måde forbedrer vi mulighederne for at lære hinanden godt at kende.
I barnets første periode i vuggestuen er der en særlig tæt og kontinuerlig kontakt mellem personale og forældre. Det gør vi for at bruge den viden og det kendskab I har til jeres barn bedst muligt i vuggestuen.
Den første forældresamtale
Ca. efter 3 måneder i vuggestuen, inviterer vi jer til en samtale om barnets start, generelle trivsel og gensidige forventninger til og erfaringer med forældresamarbejdet.
Når der er behov for noget særligt
For nogle børn kan der i kortere eller længere perioder være behov for en ekstra støtte til at skabe trivsel og udvikling.
I nogle tilfælde kan mindre indsatser udført at vuggestuens personale være tilstrækkelige til at opnå optimale forhold for barnets trivsel og udvikling.
I andre tilfælde kan der være behov for forskellige tværfaglige indsatser i form af sparring og vejledning. Indsatserne kan være af fysioterapeuter, ergoterapeuter, talepædagoger, pædagogiske vejledere og sundhedsplejersker.
Vi er bevidste om at den tidlige og mindst indgribende indsats, er det bedste udgangspunkt for barnet og dets videre trivsel og udvikling.
Overlevering
Når barnet drager mod børnehaven, overdrager vi relevante oplysninger om barnet og dets udvikling til det personale, som modtager barnet i børnehaven. Det gør vi i samarbejde med jer. Med overleveringen arbejder vi med den optimale overgang for barn og forældre fra vuggestue til børnehave.
En del af overleveringen består af forskellige skemaer, vi udfylder og overdrager til jer forældre og den modtagende børnehave.
I forbindelse med barnets overgang til børnehave tilbyder vi jer også en afsluttende forældresamtale. Til samtalen har vi en dialog om barnets trivsel, udvikling og snarlige overgang til børnehave.
Traditioner
Vi har en del traditioner i løbet af året. Dem fastholder vi med fokus på vigtigheden i faste og tilbagevendende traditioner og værdien i de kulturelle udtryk og fælles oplevelser, som hører til.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Sommerfest
- Sundhedsuge
- Jul
- Fødselsdage
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner.
Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere 2 data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.