Vi har plads til 33 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Indendørs
Vuggestuen Skottegården er en hyggelig lille vuggestue med 33 børn (0-3 år).
Vuggestuen ligger i et etplanshus med 3 store stuer, 1 stort fællesrum, 1 åbent køkken samt 1 dejlig stor legeplads.
I det store fællesrum er børnenes garderober placeret i den ene ende. I den anden ende er der et akvarium og mulighed for at lave forskellige læringsrum. Vores køkken er åbent og børnene kan følge med i tilberedningen af dagens måltider.
De 3 store stuer er indrettet som funktionsstuer. Alle 3 stuer ændrer sig hele tiden i forhold til børnenes spor og behov for læringsrum.
Vi har også 2 mindre legerum, som giver mulighed for et afgrænset mindre læringsmiljø, hvor børnene kan lege eller fx læse en bog i fred. Vi har bevidst indrettet rummene med få møbler, da vi mener, at det giver børnene mulighed for og plads til fysisk udfoldelse.
I huset er der 1 kontor, 1 personaleafdeling, depoter og vaskerum. Vi har også̊ 1 rum til barnevogne og krybber kaldet "liggehallen".
Udendørs
Vores legeplads er omkranset af en lille "skov". Der er en bakke, græsplæne med et legetårn med rutsjebane og klatre muligheder, sandkasse, gynger og et legehus med sandkasse udenom. Vi har en labyrint af buske, små huler, flere frugttræer, en lille køkkenhave og et shelter med skyggeplads.
Nærmiljø
Vi benytter vores lokalområde til at skabe små læringsrum. Vi har 3 el-ladcykler, som gør at vi nemt kan tage på ture ud i vores nærmiljø. Vi benytter os især af den Blå Base i Kastrup Havn og naturskolen. Men vi tager også gerne imod invitationer fra forældre. Disse små ture er med til at styrke børne-fællesskabet, hvor de 4 børn, som fx sidder sammen i ladcyklen, får en masse positive oplevelser sammen.
Vi bruger også lokalsamfundet når vi:
- Besøger Den Blå Planet
- Tager på indkøbsture til diverse butikker (urtehaven, akvariet, køkkenet)
- Tager på tur rundt i Tårnby på el-cyklerne
- Besøger legepladser i lokalområdet
- Leger på bakken ved siden af vuggestuen
- Besøger børnehaver
- Besøger hinandens venner fra vuggestuen hjemme
- Tager på busture
- Deltager i lokale aktiviteter (kirkebesøg, legepatruljearrangementer, sundhedsugen, juletræstur og så videre)
- Erfaringsudveksler og rejser: Besøg af/i andre dagtilbud i kommunen, hvor vi lærer af hinandens praksisser
- Besøger Den blå base
- Låner diverse dyr i vuggestuen fra Naturskolen
- Tager på årlig tur med forældre til Naturskolen.
Vi bruger også lokalområdet som en udvidelse af vores læringsmiljøer.
Turene tager udgangspunkt i vores værdier og hvad børnene er optagede af. Fx kan det være, at børnene er optagede af køretøjer, så kører vi ud og kigger på busser, metroen og hvad vi ellers møder på vores vej.
Vi tager også gerne på tur ud for at opdage og opleve. En tur i ladcyklen har ikke nødvendigvis andre mål end relations-dannelser mellem børnene og at vi arbejder med sproget, fordi den voksne kan have fokus på de få børn i cyklen, fange deres interesser og dermed gøre det meningsfuldt for børnene. Vi tager altså gerne på ture, hvor vi ikke har andet formål end at følge børnenes spor og lade dem opdage hinanden og vores dejlige lokalsamfund.
Personalesammensætning
Vi er i alt 12 faste medarbejdere og så har vi typisk 4-5 tilkaldevikarer. Vi er 7 pædagoger, hvor lederen er talt med, 3 pædagogmedhjælpere, 1 pædagogstuderende og 1 køkkenmedarbejder.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Vi har madordning for alle børn.
I samarbejde med forældrebestyrelsen, har vi lavet en prioritering over, hvad der er vigtigt i forbindelse med vores madordning.
Vores 1. prioritet er at alle børn er mætte, altså at der er mad nok.
Herefter prioriterer vi dansk produceret mad og at det er økologisk. Vi får minimum 60 procent økologisk mad.
Vores køkkenmedhjælper sørger for spænende nye retter, de velkendte og elskede klassikere og hun sørger for, at huset hver dag dufter skønt af friskbagt brød og retter som hun tilbereder.
De tidlige børn får morgenmad, så får vi lidt formiddags-mad, herefter kommer frokosten og når børnene vågner får vi eftermiddagsmad.
Besøg vuggestuen
Vi vil rigtig gerne vise kommende og nysgerrige forældre rundt. Så I er altid velkommen til at ringe til os og aftale en rundvisning.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder ud fra 6 pædagogiske værdier, som vi prioriterer højt i vores daglige praksis.
De 6 værdier er:
- Modtagelse af barnet og dets familie samt det videre forældresamarbejde
- Det åbne hus
- Anerkendelse
- Udeliv
- Barnets selvhjulpenhed
- Barnets selvregulering.
I vores pædagogiske praksis benytter vi os af viden om det pædagogiske krydsfelt. Når vi taler om det pædagogiske krydsfelt, er det fordi, vi hele tiden arbejder med og reflekterer over forholdet mellem:
- Pasning: Passe på
- Udvikling: Støtte, forme og lære
- Individ: Tage udgangspunkt i den enkelte
- Fællesskabet: Være en del af et fællesskab og danne relationer
- Omsorg: Både fysisk og psykisk
- Læring: Hvor legen er vigtig for barnet kan forstå, vide, føle og skabe nyt
- Socialisering: Være en del af et fællesskab
- Dannelse: Er forventninger til opførsel og menneskelige omgangsformer alt det man er og gør.
Her er det pædagogens viden om det enkelte barn i den aktuelle kontekst, der bliver retningsgivende for, hvilket mål der bliver prioriteret i den enkelte situation. Derudover vil pædagogen vælge imellem de forskellige positioner i de pædagogiske processer. De kan være den der styrer aktiviteten (går foran), den der støtter og vejleder (går ved siden af) eller vælge at træde tilbage og overlade det til børnenes eget initiativ og støtte op, hvis det bliver nødvendigt (være bagved). Det afhænger af, hvad målet i den konkrete situation er.
Vi har lavet en organisering, hvor der ikke er stueopdeling, men en fleksibel organisering, der tager udgangspunkt i både det enkelte barns og fællesskabets behov. Det gør vi ved, at der er 1 primær-pædagog på hvert barn, som gennem indkøring har indgående kendskab til barnets rutiner, vaner, behov og udvikling og videregiver informationer til resten af medarbejderne. Samtidig med at pædagogerne skal kunne se, hvad der foregår i de indbyrdes lege-, lærings-, dannelses-, udviklings- omsorgs- og socialiseringsprocesser og her koordinere og prioritere deres position og handlinger i forhold til dette.
Når vi har valgt at arbejde i et åbent hus og bruger ordet team om medarbejdergruppen, er det med baggrund i, at vi fortrinsvis har fælles opgaver og ansvar, som kræver meget gensidig information, kommunikation og samarbejde. Vi er gensidige afhængige af hinanden i teamet i vores pædagogiske arbejde med børnene. Vi har desuden valgt den åbne struktur med henblik på at øge trivslen, motivationen, udviklingen og læringen på tværs i vuggestuen, både for den enkelte og teamet samt effektiviteten og kvaliteten ved at være mere fleksibel og bruge hinandens kompetencer og styrke fællesskabet. Samtidig med at den enkelte bliver set, hørt og forstået, så alle føler et ejerskab.
Forældresamarbejde
Vi arbejder ud fra et solidt og differentieret forældresamarbejde baseret på åben daglig, rummelighed, respekt og tillid. Derfor opfordrer vi til en fælles konstruktiv feedbackkultur, idet det er vigtigt at åbne op for spørgsmål og undren om barnets trivsel eller vores institutionspraksis.
Når dit barn skal starte i Skottegården
Vi arbejder med tryghed og tillid under indkøringen og modtagelsen, da vi er opmærksomme på, at det kan være svært at starte i institution, og at det måske kan være lidt sværere, i vores åbne hus. Derfor lægger vi stor vægt på, at vores nye børn og forældre starter sikkert og trygt.
Når jeres barn fået en plads i vores vuggestue, kommer I og hilser på os og ser institutionen. Vi aftaler nærmere om, hvornår I skal komme den første dag, og hvordan indkøringen skal foregå. I får desuden vores forældrefolder og en skrivelse om, hvad I kan gøre inden vuggestuestart, for at gøre overgangen fra hjemmet til vuggestuen lettere for jeres barn.
Den allerførste dag i vuggestuen skal barnet sammen med jer være her i en times tid. Det er vigtigt fra første dag at skabe en grundlæggende tryghed og tillid hos barnet og jer som forældre. Derfor bruger vi mange ressourcer på det under indkøringen. Barnet og familien får tilknyttet en primær pædagog og en sekundær voksen, som er dem, der i den første tid hovedsageligt er sammen med barnet, og som kommunikerer med jer. Den primære vil være tovholder for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse i samarbejde med resten af teamet i barnets vuggestuetid.
Under barnets indkøring taler vi om, hvad der er sket i barnets liv indtil nu, deres soverytme, kost, små vaner, forventninger med mere. I vil løbende, som forældre blive sat ind i de praktiske ting, så som ekstra tøj med navn i, vores digitale platform Famly og lignende.
Når trygheden og tilliden er skabt, begynder barnet langsomt at kunne bevæge sig ud i den store verden, som vuggestuen er for et lille barn. Det er vigtigt for vuggestuebarnet, at hverdagen er genkendelig og kontinuerlig. Vi har derfor nogle faste rutiner, som vi gentager i vores dagligdag:
- Aflevering
- Leg
- Vi tager overtøj på
- Ud at lege
- Vi forbereder os til at spise
- Selve måltidet
- Tøj af og på når de skal sove
- Eftermiddagsmad
- Sige goddag igen til forældrene.
Første samtale når I er faldet godt til
Når barnet har været ved os i ca. 3 måneder holder vi en forældresamtale, hvor vi taler om hvordan det er gået, afstemmer forventninger og får mulighed for at tale om det, der rører sig både i vuggestuen og derhjemme.
Til samtalen bruger vi dialogskemaer, som vi drøfter sammen med jer forældre. Ved hjælp af dialogskemaet og vores kendskab til barnet kan vi til samtalerne tilbyde vejledning og indgå i en dialog om, hvordan vi i fællesskab kan fremme barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Særlige indsatser
Alle børn er forskellige og det er ikke altid, at alle børn har lyst til store aktiviteter, til voksenstyrede aktiviteter eller til at være sammen med andre børn. Derfor arbejder vi med det, som vi kalder "den pædagogiske bagdør", hvilket kan give børnene mulighed for at deltage på deres egne præmisser. Det er helt normalt og kan skyldes mange ting at børnene vælger at trække sig. Her er det dog vigtigt for os at vide, om der er sket noget anderledes i barnets hverdag på hjemmefronten. Har barnet sovet dårligt, har en forældre natarbejde, skilsmisse, flytning og lignende.
Vi vil i samarbejde med jer forældre være opmærksomme på, om det er noget der varer mere end 1 dag og vi vil her være mere nysgerrige på, hvilken position barnet har i børnefællesskabet og give barnet lidt ekstra opmærksomhed i en periode indtil barnet har fundet plads i børnefællesskabet igen.
I løbet af en dag tilbyder vi planlagte pædagogiske læringsmiljøer, hvor vi tager udgangspunkt i vores værdier, det enkelte barn og børnefællesskabet. Som oftest laver vi en rolig og en fysisk aktivitet om formiddagen og igen om eftermiddagen. Vi anser vores rutiner, som meget vigtige lærings-rum og i rutinerne arbejder vi med fællesskabet, selvhjulpenhed og selvregulering.
Vi er samtidig opmærksomme på, at vi med vores værdi det åbne hus, ikke overser børn i udsatte positioner. Vi har overblik over, hvilke børn vi skal være opmærksomme på, ved at have forskellige positioner til de voksne i løbet af en dag og hermed også forskellige ansvar. Når et barn kommer i en udsat position, er det som sagt forældresamarbejdet om barnets trivsel, som kommer ekstra i fokus. Vi vil have mere fokus på vores daglige sparring med hinanden og forældrene samt holde et møde, hvis det er nødvendigt eller inddrage sparringspartnere som pædagogiske vejledere i dialog og samarbejde med forældrene.
På den måde tilbyder vi alle vores børn udvikling, trivsel og læring, der stemmer overens med vores værdier.
Overleveringer
Vi ønsker her, at opsummere, hvordan vi og forældrene bedst kan forberede børnene til en god start i børnehave.
Når dit barn er ca. 2 år og 3 måneder indkalder vi til forældresamtale. Her vil vi tale om, hvilken børnehave I har valgt til jeres barn og hvordan vi arbejder med at gøre barnet klar til børnehave.
Fx kan der være ekstra fokus på selvhjulpenhed, på selvregulering eller lignende i vuggestuen og derhjemme i et samarbejde. Så vi i den sidste tid, kan nå at klargøre barnet bedst muligt til sin børnehavestart. Vi taler ud fra vores dialogskema om udvikling, som I også får inden samtalen.
Vi udfylder et overleveringsskema, hvor vi videregiver eventuelle handleplaner og specielle hensyn til børnehaven. Alt dette sker i samarbejde med jer forældre. Når vi nærmer os børnehavetiden tager vi på børnehavebesøg med børnenes venner og spiser madpakker i børnehaven.
Vi arbejder med at etablere læringsmiljøer, der bygger bro til børnehavemiljøet. Barnet lærer og opnår positive erfaringer med at være en del af et større fællesskab. Vi arbejder med barnets sprog, selvhjulpenhed, selvregulering, selvværd samt deres empatiske evne for at kunne være en god ven. Vi italesætter, når børnene er gode venner og taler om, hvordan man er en god ven. Hvad kan vennerne lide og hvornår siger vennerne stop? Hele vores praksis klæder dem på til verdenen, ikke kun børnehaven. Men fremadrettet til resten af deres liv. De får kompetencer som at vente på tur og modtage beskeder – kompetencer man skal have når man går i børnehave og videre ud i verdenen.
Når vi når barnets sidste dag i vuggestuen holder vi vuggestuefest med jer forældre og vennerne, hvor vi synger farvel mens barnet står på bordet, barnet deler noget ud de har med hjemmefra og får en gave, som er deres bog fra vuggestuen. Vi snakker om at skulle i børnehave og børnene glæder sig og vil alle i børnehave, når vi holder vuggestueafslutning. På den måde sætter vi et positivt punktum for barnet og sender det bedst muligt videre sammen med jer, som får en afslutning sammen med jeres barn.
Traditioner
Vi har altid fællesskabet i fokus. Det sker bl.a. ved hjælp af en række traditioner.
Traditionerne er med i vores årshjul, så vi gennem året ved hjælp af læreplanen og vores værdier får arbejdet med forskellige temaer.
Eksempler på vores traditioner
- Fastelavn med tøndeslagning, udklædningstøj og forældrekaffe med fastelavnsboller
- Påske med påskefrokost og karseplantning
- Arbejdseftermiddag for børn, forældre og personale, som slutter af med mad og hygge
- Tur til naturskolen med forældre, opdagelse og bål
- Sommerfest med børn, søskende og forældre hvor vi leger og har fællesspisning
- Halloween med monstre, edderkopper, uhyggelig og eksperimenterende mad og hvad vi ellers kan finde på
- Luciaoptog, hvor flere voksne går luciaoptog for børnene under frokosten
- Jul med besøg af julemand, julefrokost for børnene, nisseteater, små drillerier, kirkebesøg, et juletræ i gangen og julefest for forældre og søskende.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner.
Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere 2 data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.