Vi har plads til 27 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Indendørs
Vuggestuen Kastrupvej er en ældre 2 etages villa. Villaen er oprindeligt ikke bygget til institutions formål, men vi udnytter de fysiske rammer optimalt. Vuggestuen er normeret til 27 børn som er fordelt på 2 etager.
Vi har ud fra vores børnesyn bevidst valgt at aldersopdele børnene med de 10 mindste børn på 1. sal og de 17 største på åbne og funktionsopdelte stuer. Her har børnene mulighed for at vælge aktiviteter og danne venskaber på tværs af stuerne. Vi mener denne opdeling skaber tryghed og ro for de mindste børn og giver de større børn plads og mulighed for at lege og udfolde sig på deres niveau med hjælp fra en voksen.
Der er tidspunkter på dagen hvor børnene er på tværs af aldersgrupperne.
Børnene der er tilknyttet 1. sal vil i vuggestuelivet opleve et stueskift.
Udendørs
Vuggestuen er omgivet af en stor og dejlig have med legeredskaber (rutsjebane, gynger, sandkasse, balanceredskaber), krible krable miljø, frugtbuske, krydderurter og planter. Vi har inddelt haven i inspirerende læringsmiljøer med mulighed for naturoplevelser, grov – og sansemotoriske udfordringer. Desuden er der læringsmiljøer med mulighed for fordybelser og rolige aktiviteter. Haven er omgivet af buske som inspirerer til hule og gemmeleg.
Nærmiljø
Vi bruger vores nærmiljø/lokalsamfund i vores pædagogiske praksis. Kastrup Strandpark, havnen, Kastrupfortet, den Blå Base og Den Blå Planet, lufthavnen, brandstationen og biblioteket ligger i gåafstand og inddrages som læringsmiljøer.
Vi samarbejder med de nærliggende daginstitutioner bl.a. for at skabe sammenhæng mellem vuggestue og børnehave.
Hvis vi skal på længere ture har vi bus og metro tæt på, og vi bruger også vores Christianiacykler.
Madordning
Vores kostpolitik er at servere så alsidig, sund og ernæringsmæssigt rigtig kost som muligt, så børnenes behov er dækket i følge retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen.
Måltiderne er varierede og maden er af friske råvarer efter årstiden, hvilket giver børnene mulighed for at få kendskab til mange forskellige fødevarer.
Personalesammensætning
Vi er 11 fastansatte medarbejder: 6 pædagoger hvor lederen er inkluderet, 4 pædagogmedhjælpere og 1 køkkenmedhjælper. Desuden har vi tilknyttet 1-2 vikarer.
Vi har kommunal rengøring som gør rent alle dage, året rundt.
Besøg vuggestuen
Vi vil meget gerne vise forældre rundt, der muligvis vil skrive deres barn op i vuggestuen.
Første fredag i måneden
For at udnytte vores ressourcer bedst muligt og skabe en tryg hverdag for vores børn, er der mulighed for rundvisning den første fredag i måneden mellem klokken 12.30-14.
Ring til os og lav en aftale, hvis I ønsker at komme forbi.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Vi tager udgangspunkt i vores pædagogiske værdier og læreplanstemaerne, som danner grundlag for vores pædagogiske praksis.
Det er vigtigt for os at skabe nogle rammer, der giver børnene et meningsfuldt og indholdsrigt hverdagsliv og dermed et læringsmiljø gennem hele dagen, hvor de kan trives, er glade og udvikles og hvor der er plads til børns forskelligheder og individuelle behov.
I vores hverdag arbejder vi ud fra et anerkendende børnesyn med vægt på et godt børneliv.
Med vores børnesyn og børneperspektivet i fokus bliver børnene inddraget og støttet til selv at være nysgerrige, undersøge, eksperimentere og opleve sin omverden.
Vi lægger vægt på, at børnene oplever læringsprocesser i små grupper med en voksen, hvor den voksne har mulighed for tæt kontakt og er en god sproglig rollemodel, som har dialoger med barnet i forhold til udvikling og alder.
Det betyder, at vi så vidt muligt deler børnene i de daglige aktiviteter og leg.
I hverdagens leg og aktiviteter vægter vi børnenes relationer højt, og at de inkluderes i venskaber og er en del af et børnefællesskab. Vi tilbyder børnene spændende og varierede oplevelser bl.a. på tværs af aldersopdeling ved aktiviteter, leg inde og ude samt ture i nærmiljøet.
Vi er bevidste om at være gode rollemodeller, som møder børnene med respekt og når de viser følelser, er vi anerkendende og udviser empati. Vi viser dem tillid og støtter dem i selv at handle, tale og opleve reaktioner fra omgivelserne.
Vi iagttager børnene i deres leg og får indblik i, hvad de er optaget af. Ved at møde børnene i deres leg og sammen bygge videre på den, kan de opleve en forståelse fra os voksne, som er med til at støtte dem i at turde noget andet/mere. Her kan vi eventuelt vise børnene, hvad vi ville gøre i en given situation eller udvide legen ved at tage på en tur som kan relatere dertil.
Forældresamarbejde
Vi prioriterer et godt forældresamarbejde som bygger på en åben og ærlig kommunikation, gensidig anerkendelse og tillid.
Vi vil i tæt samarbejde med jer forældre, udvikle trygge tillidsfulde og sociale børn, hvor selvværd, selvstændighed, respekt og omsorg er nogle af nøgleordene.
Det tætte forældresamarbejde vil skabe et varmt og trygt miljø for børn og forældre, hvor vi altid tager højde for børnenes trivsel, udvikling og behov.
Når dit barn skal starte på Kastrupvej
Når dit barn starter i vuggestuen, kommer det til at påvirkes af 2 miljøer, familien og vuggestuen, som skal samarbejde om barnets trivsel og udvikling.
Ved 1. besøg tager vi imod jer af en primær voksen, som byder velkommen og beskriver vuggestuens pædagogiske praksis og hverdag. Ved kontakten etablerer vi starten på det fremtidige samarbejde mellem jer og vuggestuen.
Under besøget vil vi bl.a. tale om følelser og forventninger om start i vuggestuen.
Familier er forskellige og har forskellige behov. Derfor planlægger vi indkøringen i fællesskab ud fra barnets behov og jeres muligheder.
Vi har erfaring med, at indkøringen bliver god, hvis 1 forælder og barnet kommer et par timer de første dage, for langsomt at vænne jer til vuggestuelivet.
Første samtale når I er faldet godt til
Forældresamtalen er en vigtig samarbejdsform, som giver mulighed for at yde en tidlig pædagogisk indsats, der vil styrke det fælles fremtidige samarbejde om barnet.
Ved start i vuggestuen har vi en tæt forældrekontakt og daglig dialog. Hvis I har brug for en uddybende samtale, er I velkomne til bede om en samtale.
I forbindelse med stueskift (fra 1. sal til stuen), tilbyder vi en samtale når barnet er faldet til om barnets trivsel og udvikling.
Særlige indsatser
Børn er forskellige og er derfor også forskellige i deres tilgang til læring, udvikling og dannelse.
Det er vigtigt, at vi skaber nogle rammer, der giver børnene et godt hverdagsliv hvor de trives og udvikles og hvor, der er plads til børns forskelligheder og deres individuelle behov.
Når vi oplever børn med særlige udfordringer samarbejder vi med forældrene for at yde en tidlig indsats. Desuden har vi mulighed for at inddrage eksterne samarbejdspartner fx tale – hørelærer og fysioterapeut.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde med de nærliggende børnehaver og børnehuse.
I samarbejde med jer forældre forbereder vi barnet på starten i børnehave.
Vi planlægger så vidt muligt et besøg i den pågældende institution. Formålet med besøget er at forberede barnet på starten i børnehaven.
Traditioner
Traditionerne er tilbagevendende og genkendelige begivenheder, som hører til bestemte årstider.
Vi lægger vægt på at holde fast i vores traditioner, som vi arbejder med ud fra de pædagogiske læreplanstemaer hvor vi inddrager børnene, så de fx pynter op, sår karse, laver papirklip og græskar.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Vuggestuens fødselsdag
- Sommerfest
- Bedsteforældredag
- Sundhedsuge
- Halloween
- Jul
- Julefest
- Fødselsdage
- Afslutning for børn som stopper i vuggestuen
Desuden holder vi flere gange om året åbent hus/forældrekaffe, når forældre henter deres børn.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner.
Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere 2 dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner
- Vurderingsskema til forældrebestyrelsen, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.