Vi har plads til 27 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Indendørs
Vuggestuen Corneliusmindevej er et ældre treetagers hus i et hyggeligt villakvarter. Børnene delt op i 2 grupper fordelt på 2 etager. Huset er indrettet med 1 fælles indgang, hvor der også er garderobe til stuens børn. Herfra er der adgang til det store fælleskøkken, stuens 2 rum og 1 badeværelse med børnetoiletter og 1 pusleplads. Fra garderoben er der 1 trappe op til husets 1. sal. På 1. sal er der også 1 garderobe, 1 badeværelse med børnetoilet og pusleplads og indgang til 1. salens 3 rum.
Vuggestuen er et hus med mange små rum, skæve vinkler, kroge og trapper og der er mange muligheder for leg og fordybelse.
Udendørs
Vi har en have rundt om huset med træer og buske, hvor børnene har mulighed for at gå på opdagelse. I haven er der æbletræer, hvor børnene kan klatre, bærbuske samt små huler og krat. Der er desuden sandkasser, balance-bum og små forhøjninger, hvor børnene har mulighed for at udfordre deres motorik. Der er en mini biotop med massevis af blomster, som tiltrækker insekter og sommerfugle og der er mange forskellige krydderurter, som børnene kan smage på. Der er flere forskellige områder med græs og fliser hele vejen rundt om huset hvor børnene kan cykle.
Nærmiljø
I sommerhalvåret bruger vi mulighederne ved Amager Strand og Kastrup Havn. Her er der mulighed for at udforske vandet og dets egenskaber. Vi kan se på dyrelivet ved vandet og få andre sanseindtryk. Vi tager på ture til havnen og på Blå base, hvor vi bl.a. kigger på krabber. Når vejret er ekstra godt tager vi på stranden og dypper tæerne i vandet.
Vi bruger den Blå Planet året rundt og vi planlægger besøget med forskellige udgangspunkter. Der er masser af sanseindtryk for børnene og de forskellige lyde og lys giver mange oplevelser. At kigge på det store bassin er også eftertragtet, og de små bassiner hvor mange kan putte fingrene ned og røre ved forskellige fisk er også en stor oplevelse for børnene.
Ugandaskoven bruger vi hele året. I skoven er der en naturlegeplads, hvor børnene kan styrke og udfordre deres motoriske kompetencer. Der er mange muligheder for at undersøge og lære om dyr, insekter, blade og bær samt være nysgerrig på naturfænomener. Skoven besøger vi i al slags vejr og børnene kan derfor følge årstids- og vejrskifte, hvor de kan se og mærke, hvordan skoven ændrer sig.
Naturskolen på Amager Fælled bruger vi ofte. Naturskolen byder på udforskning af udstoppede dyr og har redskaber til at undersøge dyrelivet i vandhullerne. Desuden har Naturskolen en naturlegeplads, hvor der er mulighed for at klatre i træer. På Amager Fælled er der en indhegning, hvor børnene kan fodre og klappe får. Her kan børnene få stimuleret deres sanser og lære at omgås større dyr og have respekt for dyrene i naturen.
Travbaneparken ved Amagerhallen og Tårnbyparken byder på mange store bakker, hvor børnene kan løbe og rulle rundt. Det er store græsområder, som giver børnene gode muligheder for at udfolde sig frit og højt. Fra toppen af bakkerne kan børnene se ud over deres nærmiljø. Desuden er der kastanjetræer, som vi hvert efterår besøger og samler kastanjer, og af og til smager vi på spiselige kastanjer om eftermiddagen efter en tur dertil.
Personalesammensætning
Vi er 8 faste medarbejdere, 1 leder og 1 souschef. Vi er 5 pædagoger inklusiv souschef, 2 pædagogmedhjælpere og 1 studerende. Vi har desuden 1 køkkenmedarbejder. Der er kommunal rengøring.
Madordning
I vores køkken tilbereder vores køkkenmedarbejder måltider af økologiske råvarer. Vores køkkenmedarbejder laver maden fra bunden og bager alt brød selv.
Vi tilbyder børnene varieret mad og forskellige retter lige fra muslinger, rugbrødsmadder til vegetarretter. Køkkenet er indrettet så børnene kan deltage i tilberedningen af måltiderne og være med til at skære frugt eller grøntsager.
Besøg vuggestuen
Første mandag i måneden
Efter aftale er der mulighed for rundvisning den 1. mandag i måneden fra klokken 10-11.
Vi viser forældre rundt i huset og fortæller gerne om vores hverdagsliv og pædagogiske principper. I skal tilmelde jer.
Pædagogisk grundlag
I vuggestuen Corneliusmindevej arbejder vi med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
I vuggestuen vægter vi højt, at alle børn får lov til at lege og være barn. Børnene skal have mulighed for at udvikle sig, udfolde sig og være sig selv. De skal føle sig set og hørt, mærke omsorg og føle tryghed. Vi giver plads til og understøtter de læringsmiljøer, som opstår gennem børnenes relationer og venskaber. Dette kan f.eks. være en løbeleg, som gentager sig hver dag over en længere periode. Her har børnene brug for, at vi som voksne sætter rammerne, så børnene kan fastholde den skabte børnekultur, det er at løbe sammen. Vi er på sidelinjen og hjælper børnene med de konflikter, som evt. måtte opstå, og sikrer os, at der ikke opstår uhensigtsmæssige situationer.
Vi arbejder med at følge børnenes spor, interesser og initiativer ved f.eks. at tilpasse de daglige rutiner til børnegruppen og deres aktuelle interesser og alder. Vi deler børnene op i mindre grupper ved planlagte aktiviteter, spisning og ture for at have mere fokus på det enkelte barn.
Børnene skal have mulighed for at indgå i sociale børnefællesskaber. De skal opleve verden omkring dem samt have en begyndende forståelse for de forskellige arenaer, de befinder sig i. Dette kan f.eks. være det, at der er forskel på at være hjemme og i vuggestuen, når vi er på biblioteket eller er på Naturskolen, eller når vi er indenfor og udenfor.
Vi giver børnene indflydelse og medbestemmelse på udformningen af dele af hverdagen. Det er en vigtig del af vores pædagogik at styrke børnenes selvhjulpenhed og derved udvikle deres selvfølelse, selvværd og selvtillid, så de bedst muligt kan blive forberedt på at skulle videre ud i samfundet. Det pædagogiske personale giver børnene tid og plads til at udvikle selvhjulpenhed i de daglige rutiner. Dette sker eksempelvis i garderoben, hvor børnene selv skal lære at tage deres tøj af og på. Eller ved måltidet, hvor børnene er aktivt deltagende i at dække bordet og selv øser mad op på deres tallerken og øver sig i at hælde vand i glasset fra små kander. Alt dette sker med støtte fra det pædagogiske personale.
Det pædagogiske personale er opmærksomme på børnenes leg og på, hvordan legen udvikler sig. Vi har fokus på at understøtte børnenes leg på en måde, hvorpå børnene kan udvikle legen endnu mere. Vi kigger på børnenes legeroller og støtter alle børn. Vi hjælper med at gøre alle børn interessante i legen, og vi er opmærksomme på at være tilgængelige og på vores rolle som både igangsætter og som stående på sidelinjen.
Vuggestuen er indrettet med små legemiljøer, som kan ændres i takt med de behov, som det pædagogiske personale iagttager, at børnenes leg har brug for. Dette betyder, at vi hele tiden kan ændre de legemiljøer, der skal til for at kunne styrke og udvikle børnenes leg og fantasi.
Forældresamarbejde
Vi har stort fokus på den daglige kontakt til forældrene og har igennem flere år arbejdet med 'Den blå kuffert' som metode til at skabe sammenhæng for børn og inddrage forældre. Ved start i vuggestuen får barnet udleveret en kuffert og en logbog. Kufferten og logbogen er konkrete tiltag, hvor vi skaber forståelse og sammenhæng mellem hjem og institution.
Desuden holder vi samtaler med jer forældre inden start i vuggestuen, når jeres barn har gået her i ca. 4-5 måneder og igen, når vuggestuebarnet skal videre i børnehave. Desuden tilbyder vi en samtale i forbindelse med en sprogvurdering, som vi udfører på alle børn i den måned, de fylder 2 år.
Vi er hele tiden opmærksomme på det enkelte barns trivsel, udvikling, læring og dannelse, samt hvad der sker i børnegruppen, og ud fra disse iagttagelser samarbejder vi med jer forældre om, hvordan vi sammen støtter det enkelte barns udvikling, trivsel, læring og dannelse. Som redskab bruger vi læringshjulet, som tager afsæt i de 6 læreplanstemaer.
Desuden inviterer vi 1 gang om året til et fælles forældremøde. Vi har også bedsteforældredag og vi holder sommerfest og julefest.
Når dit barn skal starte på Corneliusmindevej
Ved opstart vil barnet være tilknyttet 1 primærvoksen og 1 sekundærvoksen. Det er den primærvoksne, som tager imod barnet og forældrene.
I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn af kende. Vi forventer at I giver jer god tid til opstarten, da alle børn er forskellige og nogle børn er længere tid om at vænne sig til at gå i vuggestue end andre.
I takt med at barnet vænner sig mere og mere til vuggestuelivet, vil barnet også kunne deltage i flere og flere aktiviteter. Jo længere hen i barnets indkøring, I kommer, des mere trygt vil barnet blive og derved kunne have længere dage i vuggestuen.
Første samtale i vuggestuen
Når barnet har gået i vuggestuen i ca. 3-5 måneder inviterer vi jer til en samtale. Til samtalen kan I fortælle os, hvordan I synes opstarten for jeres barn har været. Vi vil bagefter fortælle, hvordan vi har oplevet opstarten og hvordan vi fremover samarbejder om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Inden samtalen får I skemaet "Læringshjul til dialog og vurdering af børns kompetencer", som vi bruger for at kvalificere samtalen.
Særlige indsatser
Nogle gange er der noget, der er svært for barnet i vuggestuen, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling.
Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske har svært ved at indgå i vuggestuens hverdagsliv og kæmper mere med det end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger på, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe barnet med det, der er svært.
Overleveringer
Vi samarbejder tæt med børnehaverne i kommunen, så vi inden børnehavestart kan holde et overleveringsmøde med den pågældende børnehave og den primære voksne. Når barnet har fået børnehaveplads, tager vi med barnet og nogle af deres venner fra stuen på besøg i den nye børnehave. Inden har barnet været med forældrene på besøg i børnehaven og barnet har derfor set stedet før og kan langsomt vænne sig til det nye sted.
Traditioner
Vi har en række traditioner som fastelavn, påske, bedsteforældredag, sommerfest, halloween og jul.
Til fastelavn, påske og halloween udfolder børnene sig kreativt. Til fastelavn maler vi på tønder, masker og katte. Påsken handler om kyllinger og får og vi besøger gerne Naturskolen og ser deres ny udklækkede kyllinger og deres får, der bliver fodret og klippet. Til halloween skærer vi græskar og snakker om spøgelser.
I foråret holder vi en bedsteforældredag, hvor børnenes bedsteforældre kan være med til at så og plante i vores plantekasser i haven, og være en del af deres barnebarns institution. Børnene får mulighed for at vise deres institution frem på en anden måde.
Inden sommerferien holder vi sommerfest for børn og forældre. Til festen har vi små boder, hvor børnene sammen med deres forældre laver små aktiviteter. Det kan fx være en bod med dyr i sand, hvor børnene skal finde dyrene eller en bod, hvor børnene laver sansekort. Vi afslutter festen med en fælles buffet for børn og voksne.
I julen holder vi en julefest. Det er en tradition, at vi inviterer til udendørs julehygge, hvor vi laver varm saft og æbleskiver over bål. Haven er pyntet fint op med lanterner, som børnene har lavet i løbet af december måned.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.