Vi har plads til 36 børn i alderen 0 til 3 år.
Om vuggestuen
Fysiske rammer
Vuggestuen Angolavej modtog de første børn i september 2009. Den er normeret til 36 børn i alderen 0-3 år.
Indendørs
Når man kommer ind ad indgangsdøren til vuggestuen, træder man ind i et fællesrum, hvor der er højt til loftet med et helt fantastisk lysindfald. I fællesrummet er der indrettet et område med ribbe og madrasser til bevægelseslege og et læringsrum i form af et grønt hus med bl.a. et legekøkken.
Der er tre stuer, som hver er normeret til 12 børn, nemlig Brumbasserne, Sommerfuglene og Larvestuen
Børnene sover enten i krybber i en afdeling i fællesrummet eller i soverummet, hvor børnene sover på madrasser. Udenfor har vi et lille område med halvtag til nogle få barnevogne.
Udendørs
Vores legeplads giver mulighed for fysiske udfoldelser og mulighed for fordybelse i flere små læringsmiljøer både for det enkelte barn såvel som for den samlede børnegruppe.
Der står et legetårn, som består af et legehus, en hængebro og et tårn med tilhørende rutsjebane, som indbyder til at kravle, klatre og gå på trapper.
Der er en cykelbane, som blandt andet strækker sig igennem en lille granskov, hvor der er mulighed for at gå på opdagelse eller gemme sig.
Dele af legepladsen er delt op med kastanjehegn. Blandt andet er vores store sandkasse indhegnet, så børnene har mulighed for at fordybe sig.
Vi har flere små bede på legepladsen, der giver mulighed for dufte- og sanseoplevelser i form af blomster og urter.
Foran Larvestuen har vi en lille have med træer, som året rundt tiltrækker mange forskellige fuglearter.
Haven består desuden af et legehus, et bord/bænkesæt og forskellige bærbuske.
Nærmiljø
Vi er beliggende på Vestamager tæt på Kalvebod Fælled og Amager Naturpark. Vi har indkøbt 2 ladcykler, som vi ofte bruger til de lidt længere ture ud i vores nærområde. Her cykler vi især til Naturpark Amager, Tårnby naturskole og Ugandaskoven.
Personalesammensætning
På Angolavej er vi i alt 10 faste medarbejdere, samt faste tilkaldevikarer. Vi er 6 pædagoger, hvoraf en er lederen af huset, 3 pædagogmedhjælpere og 1 køkkenansvarlig. Derudover modtager vi pædagogstuderende i praktik samt praktikanter fra folkeskolen og personer i løntilskud.
Rengøringen i vuggestuen varetages af Tårnby Kommunes rengøringsassistenter.
Personalet er fordelt således, at der er 2 pædagoger og en pædagogmedhjælper på hhv. Brumbasserne og Sommerfuglene, og på Larvestuen er der 1 pædagog (souschef), 1 medhjælper og en pædagogstuderende.
Til hver stue er vi normeret til 12 børn.
Madkultur
Måltidet er en vigtig del af vores kultur her i vuggestuen. Vi værdsætter at kunne tilbyde børnene et sundt og varieret måltid. Maden skal være indbydende at se på med farver, struktur og forskellig konsistens, og vi skal sammen med børnene begejstres over, hvor godt den smager.
Ved måltidet opdeler stuen børnene i små spisegrupper. Vi opfordrer og støtter børnene i at være selvhjulpne.
Alt efter alder deltager børnene aktivt i måltidet, eksempelvis ved at hente madvognen, smøre sin mad selv, hente hagesmækker og i det hele taget bliver delagtiggjort i de funktioner, der er omkring måltidet.
Der 3 faste måltider formiddag, frokost, og eftermiddagsmad. Derudover er der for de børn, der møder tidligt, tilbud om morgenmad fra klokken 6.45-7.15.
Besøg vuggestuen
Vi vil meget gerne vise vores fine hus frem til forældre, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
Første torsdag i måneden
Vi har derfor sat hver den første torsdag i måneden klokken 10 af til formålet. Ring til os, og giv besked, hvis I ønsker at komme forbi.
Pædagogisk grundlag
Vi vil skabe rammer for børn, der medvirker til at fremme deres trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Børnene skal opleve tryghed, nærvær og omsorg fra de voksne, som ser og forstår barnets behov. Læringsrummene skal give børn og voksne tid til fordybelse og indflydelse på egen aktivitet, da vi mener, at barnets kompetencer udvikles i samspil med andre mennesker. Vi lægger derfor stor vægt på de relationer, der bliver skabt via børnenes hverdag her i vuggestuen, både barn-barn og barn-voksen.
I vores pædagogiske arbejde ønsker vi at udvikle og tilgodese alle sider af barnets personlighed. Vores arbejde med børnene tager udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer:
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
I vores hverdag sammen med børnene vil de forskellige emner komme til udtryk i mange aspekter af dagligdagen her i institutionen. Vi vil i perioder fordybe os i enkelte emner med en lille gruppe børn. Vi tilrettelægger det pædagogiske arbejde med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppes behov.
Pædagogiske principper
Det er vigtigt for børnene, at rammerne om det pædagogiske arbejde er overskuelige og genkendelige. Vi har derfor en struktur i arbejdet, der betyder, at børnene oplever måltidet, rundkredsen, samværet og aktiviteter som tilbagevendende begivenheder hver uge. Når barnet kan overskue og genkende hverdagen i vuggestuen, vil det skabe tryghed. Dette vil skabe et fundament for barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Vi vil arbejde med barnet som enkeltindivid og som en del af gruppen her i vuggestuen. Vi vil arbejde med barnets kompetencer og skabe muligheder for succesoplevelser, selvudvikling og følelsen af at være en værdifuld del af gruppen.
Forældresamarbejde
Forældresamarbejdet i vuggestuen vægtes højt. Derfor gør alle medarbejdere en stor indsats for at skabe et godt, tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde med forældrene, så vi skaber de bedste forudsætninger for børnenes trivsel og udvikling.
Den daglige kontakt
Vi vægter hverdagsmødet mellem personale og forældre for at skabe de gode rammer for barnets tryghed og trivsel. Vi møder hinanden med en hilsen, både når vi kommer ind ad døren, og når vi går hjem igen. Så vidt muligt prioriterer vi tid til, at både forældre og personale kan fortælle om oplevelser fra hjemmet eller vuggestuen, som kan have indflydelse på barnets trivsel og dag.
Vi stræber efter et passende informationsniveau med fællesbeskeder og informationer over Aula, ugentlig dokumentation til de forskellige børnegrupper om hvad der laves af aktiviteter, og selvfølgelig den daglige dialog, hvor der er plads til den gode historie.
En åben og lydhør dialog
I hverdagen ønsker vi en konstruktiv dialog mellem børn, forældre og personale, hvor der er åbenhed, respekt og lydhørhed over for hinanden. Vi prioriterer tydelighed omkring gensidige forventninger og tilbagemeldinger. Derfor har vi en forventning om, at tvivlsspørgsmål, bekymringer eller lignende altid vil blive vendt med de personaler i vuggestuen, som det involverer, sådan at der skabes fælles viden, og vi kan understøtte det fremtidige samarbejde bedst muligt.
Når dit barn skal starte i Vuggestuen Angolavej
Vi prioriterer god tid til barn og forældre i opstarten, og det foregår altid i en mindre gruppe. Vi vil have en primær voksen i opstartsfasen, og det er den person, der har ansvaret for at tage godt imod det nye barn og dets forældre.
I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende. Vi forventer, at I har god tid til indkøring. Vores erfaring er, at vi bruger ca. 2 uger.
Opfølgningssamtaler
Der vil blive tilbudt årlige trivselssamtaler ved behov.
Særlige indsatser
Børnenes liv former sig forskelligt, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer forældre, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer forældre. Vi vil være i løbende dialog med jer forældre for at skabe de bedste forudsætninger for at opnå dette.
Stærke børnefællesskaber
Vi har et godt og lærerigt samarbejde med det kompetenceteam, der er tilknyttet vuggestuen, og som kommer fast hver 6. uge af 1 ½ times varighed.
Kompetencecentermøderne er et tiltag, vi har stor gavn af i forbindelse med at etablere stærke børnefællesskaber. Tiltaget er med til at klæde os som pædagogisk personale på i en ofte travl hverdag, hvor der hele tiden er behov for, at vi tilegner os nye kompetencer, i takt med at vi møder nye udfordringer.
Møderne er medarbejdernes udviklingsrum, hvor de kan reflektere og blive klogere samt blive inspireret og sporet ind på, hvad næste udviklingspunkt skal være for det aktuelle barn.
Vi har oparbejdet en rutine, hvor hver stue udfylder et skema, inden mødet bliver afholdt, der angiver, hvilke børn de gerne vil drøfte på det kommende møde, hvilke tiltag har vi igangsat, ser vi fortsat ændringer i barnets adfærd mm.
Denne tilgang gør, at vi ofte imødekommer børns/familiers udfordringer, så børn og forældre ikke skal vente længe på, at tiltag og indsatser iværksættes, men derimod at de bliver mødt af et personale, der understøtter barnets læring og trivsel, der hvor barnet er.
Overleveringer
I Tårnby Kommune skal alle dagtilbud arbejde med overleveringer. Det betyder, at vi i vuggestuen lægger vægt på den gode overlevering til barnets børnehave. Vi inviterer jer forældre til en samtale inden børnehavestart, hvor vi drøfter med jer, hvad der giver bedst mening at overlevere til børnehaven. Det gør vi, for at barnet får de bedste forudsætninger til en god børnehavestart.
Traditioner
I den tid børnene er tilknyttet vuggestuen, vil vi introducere dem for de traditioner, højtider og mærkedage vi mener er med til at styrke fællesskabet både for børnegruppen som helhed og for det enkelte barn.
Vi holder fastelavn, hvor det enkelte barn kan komme udklædt eller vi kan hjælpe barnet i kostumet senere, hvis det skulle få lyst til at have det på.
Til påske og til jul mødes alle tre stuer i vuggestuens fællesrum, hvor vi afholder en fælles påske – og julefrokost, som vuggestuens madmor Lotte har frembragt. Det er en tradition, som både børn og voksne har stor glæde af.
I tæt samarbejde med forældrebestyrelsen har vi skabt en tradition om at hænge julelys op på vuggestuen facade. Sidst i november holder vi så julelystænding med alle børn og forældre.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele.
Del 1
Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2
Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.
Tilsynsrapport Vuggestuen Angolavej 2023
Tilsynsrapport Vuggestuen Angolavej 2022