Alle dagplejere har børn i alderen 0-3 år og arbejder med pædagogiske mål, der har fokus på dit barns trivsel, læring og udvikling.
Alle dagplejere har åbent i 48 timer pr. uge og er fleksible i forhold til dine behov.
Med den digitale pladsanvisning på borger.dk kan du skrive dit barn op til en plads i den kommunale dagpleje. Du kan også læse mere om dagtilbud og de forskellige ting, du kan bruge pladsanvisningen til.
Om dagplejen
Den kommunale dagpleje finder du i dit lokalområde, der hvor du og dit barn er vant til at færdes. For os er det vigtigt at give dit barn tryghed, omsorg og nærvær ved at skabe tætte relationer til få voksne.
Dit barns trivsel er en forudsætning for at kunne udvikle sig og lære at mestre livet. I dagplejen er der tid til fordybelse og til at lære nyt.
Vi arbejder hver dag på at omsætte visioner og ny faglig viden til praksis og dermed skabe de bedst mulige betingelser for hvert enkelt barn. Gennem samarbejde, vidensdeling og pædagogisk tilsyn, sikrer vi en høj faglig standard, der skaber arbejdsglæde og faglig stolthed. Vi ønsker at invitere dig som forælder med i det samarbejde, da du har vigtig viden om dit barn. Vores fælles samarbejde er afgørende for dit barns trivsel, udvikling, læring og dannelse i den tid, barnet går i dagplejen.
Organisering og åbningstid
Dagplejens styrke karakteriseres ved det hjemlige, rolige, et trygt fællesskab, tid til nærvær, hvor jeres barn får en tæt relation til 3 andre børn og den samme voksne.
Du og dit barn møder den samme voksne hver dag, og du vil opleve at dagplejeren får et godt kendskab til dit barn. Dagplejeren planlægger inspirerende læringsmiljøer, arbejder med læring hele dagen, som understøtter jeres barns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem dagplejerens nærvær, de fysiske rammer, lege og aktiviteter.
Den enkelte dagplejer har, ud fra overordnede rammer, en høj grad af selvorganisering. Dagplejeren planlægger selv dagen med udgangspunkt i børnenes behov, udvikling og trivsel. Det skaber en god udnyttelse af den enkelte dagplejers ressourcer, så vi tilgodeser dit barns individuelle behov i videst muligt omfang.
Dagplejens overordnede åbningstid
- Mandag til fredag klokken 06.30-17.00.
Dagplejerne har åbent 48 timer ugentligt, inden for tidsrummet klokken 6.30-17. Fx kan en åbningstid være:
- Mandag og torsdag klokken 7.00-16.45
- Tirsdag, onsdag og fredag klokken 7.00-16.30.
Personalesammensætning
Den kommunale dagpleje består af 30 små enheder, et dagplejehus og et pædagogisk team.
30 små enheder
Dagplejere i deres eget hjem, hvor 20 er naturdagplejere og 10 er idrætsdagplejere.
Dagplejehuset
Består af gæstehuset og lokaler til legestuen.
- Dagplejehuset er beliggende på Brønderslev alle 1-3
I gæstehuset er der ansat 8 gæstedagplejer og en køkkenassistent.
Pædagogisk team
Det pædagogiske team består af en leder, souschef og 3 dagplejekonsulenter. De har det overordnede ansvar for det pædagogiske læringsmiljø og udviklingen af dagplejen. Det pædagogiske team har kontor i daginstitutionsafdelingen på Ringbakken 3.
Opstart i dagplejen
Når jeres barn får tilbudt en plads i dagplejen, har I mulighed for at besøge dagplejen inden I siger ja til pladsen. Ved besøget kan I høre lidt mere om
- Dagplejeren og dennes familie
- Kost og måltider i dagligdagen
- Information om gæstehuset og legestuen
- Evt. rygning og regler
- Dyr i hjemmet og regler
- Dagplejerens dagligdag herunder aktiviteter og dagplejegruppe.
Når I har været på første besøg og har sagt ja til pladsen, kontakter dagplejekonsulenten jer og aftaler opstarten i dagplejen. Vi inviterer til et præsentationsmøde på opstartsdagen.
På mødet taler vi bl.a. om
- Gensidige forventninger mellem hjem og dagplejer
- Barnets trivsel, udvikling og hverdag
- Barnets søvn og rytme
- Gæstehuset
- Forældresamarbejde
- Dagplejekontoret/konsulentens rolle
- Det pædagogiske arbejde og læreplan
- Den 2½ årige sprogvurdering og Topi.
Overleveringer
I dagplejen har vi et tæt samarbejde til kommunes børnehaver, så alle dagplejebørn får en god overgang til børnehaven. Vi overleverer både skriftligt med overgangspapirer og ved besøg i børnehaven.
Forældresamarbejde
I dagplejen vægter vi forældresamarbejde højt. Et godt forældresamarbejde har stor indflydelse på barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse. Trygge forældre giver trygge børn. Vi tror på, at en åben og ærlig dialog vil være med til at styrke relationen mellem forældre og dagplejer. Vi ønsker, at alle børn får en god og tryg dagplejetid, og ønsker derfor et godt og åbent forældresamarbejde.
Når et barn i dagplejen fylder 2½ år tilbyder vi en samtale til alle forældre. Til samtalen taler vi om barnets sproglige udvikling, generelle udvikling og den videre udvikling frem mod børnehaven.
For at styrke samarbejdet mellem dagplejen og jer forældre har vi flere traditioner bl.a.
- Forældrecafé i legestue
- Forældremøde for dagplejegruppen
- Forældremøde for hele dagplejen.
Dagplejen har også en forældrebestyrelse. Bestyrelsen holder møde ca. 4 gange om året. Forældrebestyrelsen er inddraget i udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgning af den pædagogiske læreplan. Til at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud og ikke mindst vende forskellige pædagogiske temaer.
Dyr i dagplejen
Der kan i nogle dagplejehjem være husdyr. Børn og dyr er aldrig alene uden opsyn.
Rygning i dagplejen
Dagplejen følger Tårnby Kommunes rygepolitik og det betyder, at der ikke må ryges i dagplejens åbningstid og aldrig i børnenes primære legerum.
Pædagogik og sundhed
Kost
Dagplejeren sørger for sund og varieret kost efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Der er 4 måltider om dagen:
- Morgenmad ind til klokken 7.30
- Formiddagsmad
- Frokost
- Eftermiddagsmad.
Til alle måltider serverer dagplejeren en varieret kost, fx brød, pålæg, grøntsager og frugt. De yngste børn, som stadig spiser grød og får flaske, fortsætter naturligvis med det, når de starter i dagpleje.
Dagplejeren serverer mælkeerstatning ind til barnet er 1 år efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Hvis der er ønske om specielle produkter, skal I som forældrene selv tage dem med. Hvis dagplejeren skal udelukke hele fødevaregrupper, skal I dokumentere det lægeligt. Dagplejeren respekterer særlige ønsker, der er kulturelt eller religiøst betinget.
I dagplejen serverer vi økologisk mælk og havregryn. Hvis frugten ikke er dansk, og/eller økologisk skræller vi den.
Sprogarbejde i dagplejen
I kommunen arbejder vi ud fra en fælles sprogstrategi, der skal sikre fælles afsæt og udvikling af høj kvalitet i sprogarbejdet.
Som fællesredskab i alle dagtilbud bliver børnene sprogvurderet når de er 2½ år. Dette giver et pejlemærke for, hvor barnet er sin i sproglige udvikling.
Som forældre bliver I altid informeret om, når vi skal sprogvurderer jeres barn. Efter vurderingen får I altid en tilbagemelding, med tilbud om en samtale hvis I ønsker det.
Kvaliteten i voksen-barn relationen er stærkt forbundet med den sproglige udvikling. I dagplejen bliver børnene mødt af voksne med en bevidsthed og viden om relationens betydning for sprogtilegnelse. Det er væsentligt, at barnet får følelsen af at være betydningsfuld i kommunikationen, så lysten og glæden ved at kommunikere udbygges.
Topi
I alle dagtilbud bliver der lavet TOPI to gange om året. TOPI står for "tidlig opsporing og indsats" og er en fælles systematik, som vi anvender i vores vurdering af det enkelte barns trivsel. Det skal sikre, at vi kan lave en rettidig indsats over for børn, der er udfordret på deres trivsel, læring og udvikling.
Ny styrket læreplan
Det pædagogiske arbejde i dagplejen tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan, med fokus på de brede læringsmål. Vi har i dagplejen lavet en skriftlig pædagogisk læreplan, som udgør rammen for børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Ud over den overordnede lærerplan for hele dagplejen, har den enkelte dagplejer sin egen praksis læreplan, som tager udgangspunkts i det enkelte dagplejehjem og den enkelte dagplejeres kompetencer.
Dagplejens værdigrundlag
De 0-2 årige har brug for en særlig småbørnspædagogik. For det lille barn er tryghed vigtigere end alt andet.
For de yngste børn er tryghed, nære relationer og en genkendelig hverdag de vigtigste elementer for deres trivsel, udvikling og læring.
Et godt børneliv for de mindste skal være sjovt, fyldt med glæde og trivsel. Tryghed og genkendelighed skal gennemsyre hverdagen hos dagplejen, som fundamentet i et godt læringsmiljø. Forskning peger på, at kvaliteten af samspillet mellem barn og voksen er den faktor, der har størst betydning for barnets udvikling.
Dagplejeren er, ud over forældrene, en vigtig omsorgsperson i barnets liv. Samspilserfaringer mellem barnet og dagplejeren er med til at danne barnets tilknytningsadfærd og personlige udvikling. Omsorg og tryg tilknytning er grundlaget for udvikling, trivsel og læring.
Alle børn kan i forskellige perioder være i en udsat position, der medfører særligt behov for omsorg og opmærksomhed. Vi ønsker at skabe rum for, at børn i udsatte positioner kan indtage andre positioner og at fællesskabet tilpasses så alle børn inkluderes.
Pædagogisk grundlag
I dagplejen vil vi gerne værne om børns ret til at udvikle sig i forskelligt tempo. Derfor praktiserer vi, at ting tager den tid det tager. Det enkelte barn opfattes som unikt og med egne følelser, holdninger og drømme.
Det betyder, at det enkelte barn altid skal involveres og har sin egen stemme. Børn har brug for omsorg, udfordringer, forventninger og tillid fra den voksne.
Dagplejerens opgave er at skabe trygge rammer med omsorg og nærvær for det enkelte barn. Der skal være tid og rum til forskelligheder og til at tage individuelle hensyn. Barnet skal møde en dagplejer, der anerkender barnets mening og giver dem ret til medbestemmelse. Dagplejeren skal være nysgerrig og fordomsfri, og det enkelte barn skal føle sig set, hørt og forstået og som en del af fællesskabet.
Dagplejekonsulenten
Alle dagplejere har tilknyttet en dagplejekonsulent.
Dagplejekonsulentens rolle er at skabe gode rammer for et involverende samarbejde med dagplejeren. I tæt samarbejde med dagplejeren følger konsulenten børnenes
- Trivsel
- Læring
- Udvikling
- Dannelse
Dagplejekonsulenten giver faglige råd med fokus på den faglige kvalitet ved at være dagplejerens sparringspartner, vejleder og tilsynsførende. Derfor kommer dagplejekonsulenten også ofte i dagplejehjemmet og i legestuen.
Legestue
Heldags legestue - når den lille verden bliver større
- Brønderslev Allé 1-3, 2770 Kastrup
Om legestuerne
Dagplejen er opdelt i 5 grupper, som kommer i legestuen på hver sin ugedag. Grupperne består af 5-7 dagplejere.
I legestuerne kan børnene møde andre børn og indgå i et større fællesskab af børn og voksne. Legestuerne er heldagslegestuer, hvilket betyder, at du som forælder skal aflevere og hente dit barn i legestuen.
Legestuen tager udgangspunkt i samværet og aktiviteterne med børnene, som har fokus på leg og læring. Legestuen giver også mulighed for aldersopdelte aktiviteter og hvor børnene kan danne venskaber på tværs af dagplejehjemmene.
Legestuegrupperne arbejder ud fra temaerne i den nye styrket læreplan.
Legestuen giver forældre og børn mulighed for at lære de andre dagplejere at kende, hvilket gør det lettere hvis der skulle være brug for gæstedagpleje.
Dagplejekonsulenten kommer på tilsyn i legestuen hver 14. dag. Dagplejekonsulenten deltager aktivt i planlægningen af aktiviteterne og den efterfølgende refleksion og evaluering på personalemøder i middagsstunden 1 gang om måneden. Dagplejekonsulenten yder vejledning og sparring for at sikre trivsel og pædagogisk kvalitet i legestuen.
Dagplejens gæstehus
- Brønderslev Allé 1-3, 2770 Kastrup
Telefonnummer: 24 98 55 97
Om gæstehuset
Gæstehuset og legestuen er i samme hus. Det er med til at skabe genkendelighed og tryghed for det enkelte barn og familie.
I gæstehuset er der ansat dagplejere til at passe børnene midlertidigt i den faste dagplejers fravær, fx ved sygdom eller ferie.
Gæstehuset er med til at skabe kontinuitet og tryghed i forbindelse med dagplejebørnenes gæsteplaceringer. I gæstehuset møder børnene de samme kendte voksne og er sammen med deres vante børnegruppe. Dagplejerne og de ansatte i gæstehuset har et tæt samarbejde. Det er med til at bygge bro mellem de 2 verdener.
Gæstehuset kan tilbyde nærvær og tryghed, stimulerende læringsmiljøer, leg og samvær inde og ude, udflugter og grønne områder.
Gæstehuset åbningstid følger den faste dagplejers åbningstid.
Der føres pædagogisk tilsyn med gæstehuset. Tilsynene varetages af den faste tilknyttede dagplejekonsulent.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn føres i overensstemmelse med Vejledning om Dagtilbud m.v. til børn efter Lov om Social Service.
Tilsynet er udført af
- Maud Sveidahl Nielsen
- Kathrine Hellsten
Tilbagemelding
Der har ikke været anledning til at iværksætte et skærpet tilsyn. Der er i samarbejde med ledelsen blevet formuleret nogle udviklingspunkter, der skal arbejdes med det næste år.
Udviklingspunkter
- Indretning i gæstehusene og legestuerne
- Udvikling af legemiljøer
- Implementering af den nye styrket læreplan