Vuggestuen har plads til 22 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 60 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset Vinkelhuse åbnede i 1993, og består af 2 vuggestuegrupper med 11 børn og 3 børnehavegrupper med 20 børn.
Huset er ikke opdelt i afdelinger som sådan, så stuerne for vuggestuegrupper og børnehavegrupper ligger på den samme gang.
Vi har også et større køkken hvor vi laver sunde frokostmåltider til både vuggestue og børnehave.
Udendørs
Legepladsen er delt op i en vuggestue- og en børnehaveafdeling. Hver afdeling indeholder forskellige redskaber og områder, som kan udfordre børnene til både aktivitet og fordybelse.
Vi har cykelbaner, rutsjebaner, sandkasser og gynger på begge legepladser, hvor der også er forskellige cykler. På børnehavens legeplads har vi også mange gode klatretræer.
Nærmiljø
Vi ligger centralt placeret i kommunen, og har kun 100 meter til tog og bus, så vi kan komme langt omkring på tur.
Vores nabo er Byparken som vi også ofte besøger, eller går igennem når vi er på tur.
Vi har også et par tur-cykler med plads til 6 børn i hver. Og så tager vi ofte på tur til Naturskolen, Fælleden eller Naturskolens Blå Base ved stranden.
Personalesammensætning
Vi er 18 fastansatte, og har desuden altid en pædagogstuderende i et halvt år ad gangen. Vi har som udgangspunkt 2 pædagoger og 1 medhjælper på hver stue. Desuden er vi 2 køkkenmedarbejdere, 1 fastansat "flyver" og 1 leder. Og så har vi en gruppe tilkaldevikarer, og får også pædagogstuderende på kortere ophold.
Madordning
Vi har madordning i hele huset og serverer varieret mad, primært økologisk, der lever op til sundhedsmyndighedernes retningslinjer for en god kostsammensætning.
Besøg børnehuset
Onsdage i lige uger
Vi har rundvisning for forældre, der ønsker at se huset, inden opskrivning af deres barn, onsdage klokken 10 i lige uger.
Rundvisningen kræver tilmelding inden, så ring eller skriv og fortæl os, at I ønsker at komme på besøg.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder ud fra et formuleret menneskesyn, der tager udgangspunkt i, at vi som voksne er her for børnenes skyld. Det betyder, at vi står til rådighed for børnene, guider og vejleder dem gennem hverdagen.
Vi taler meget med børnene, og forsøger at være sparringspartner og omsorgsgiver samtidig.
Vi anerkender børnene som ligeværdige personer - uden dog at være på lige fod, da det fulde ansvar ligger hos de voksne, som både er vidende og omsorgsfulde.
Vi hjælper børnene gennem de kriser, livet giver, og støtter op omkring deres dagligdag. Vi som voksne er bevidste om, at vi gennem vores unikke personlighed sætter specielle spor i børnene, og er klar over, at vi kan præge dem langt ud over deres institutionsliv.
Vi arbejder som alle andre dagtilbud med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
Pædagogiske principper
Vi arbejder efter vores læreplan med udgangspunkt i de 6 temaer.
Alsidig personlighedsudvikling
Målet for os er at skabe grobund for selvværd, så vi derigennem kan ruste børnene til at deltage i samfundet, både inden og udenfor institutionen.
Sociale kompetencer
Sociale kompetencer udvikles i fællesskaber og gennem relationer til andre, fx i venskaber, grupper og kulturer.
Sproglig udvikling
Sprog og kommunikation er alfa og omega i alle sociale processer mennesker imellem. Børnene skal rustes til at kommunikere på alle planer. Mundtligt, skriftligt og kropsligt.
Krop og bevægelse
At bevæge sig giver energi og glæde, og vi er i vores dagligdag meget bevidste om at bruge kroppen. Vi introducerer børnene for begreber som sund kost og hygiejne.
Kulturelle udtryksformer og værdier
Kultur er udtryk for menneskers forståelse af og tilgang til verden. Det er gennem mødet med andre og det anderledes vi definerer vores eget kulturelle ståsted og vores egne kulturelle rødder.
Naturen og naturfænomener
Børnene skal have mulighed for at være i naturen og udvikle respekt for natur og miljø, de skal lære at bruge naturen til fordybelse og som legeplads.
Forældresamarbejde
Den gode hverdag i Vinkelhuse skabes af forældre, børn og personale i fællesskab. Derfor er den daglige kontakt og de små garderobesnakke, samt de planlagte forældresamtaler meget vigtige.
Vi vægter den positive, åbne og respektfulde dialog i samarbejdet med forældrene om barnets udvikling og trivsel.
Når dit barn skal starte i Vinkelhuse
Når dit barn starter har vi lavet en plan for indkøring til både vuggestuen og børnehaven. Planerne er udtryk for hvad vi erfaringsmæssigt ved giver en god indkøring. Men vi snakker altid med jer om indkøringen, og sikrer at planen passer til netop jeres barns behov.
Ved overgang mellem vores vuggestue og børnehave har vi også en plan for hvordan vuggestue-barnet kommer på besøg på sin kommende børnehavestue, i de sidste uger af vuggestuelivet.
Første samtale når I er faldet godt til
Når børnene er ved at blive rigtig trygge ved at gå i vuggestue eller børnehave, inviterer vi til en samtale efter ca. 3 måneder. Til samtalen kan vi få kigget hinanden godt i øjnene og blive enige om, at alt går godt. Er der brug for små justeringer, så tager vi også fat i det. Hvis der opstår behov for samtale før, så finder vi også tid til det.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling.
Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer forældre, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger. Det betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer forældre.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestue og børnehave, så alle vuggestuebørn får nemt ved at skulle videre til børnehaveafdelingen.
Når jeres barn skal videre til SFO, eller hvis jeres barn skal fra vores vuggestue til en anden børnehave, tager vi på besøg hos den nye institution, og arbejder tæt sammen med det nye sted om overleveringen af jeres barn.
Kommunen har en overleveringsplan som alle dagtilbud følger for at sikre den gode overgang, og I forældre er en vigtig del af denne overgang.
Traditioner
I Vinkelhuse har vi en række traditioner. Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget der bliver genkendeligt for børn og voksne, noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det.
Nogle traditioner er kun for børn, og tager udgangspunkt i årets gang, samtidig med at vi tænker over den læring der er i den måde som vi holder traditionerne på. Andre traditioner involverer også jer forældre og har primært sociale karakter. Dem arrangerer vi i samarbejde med vores uundværlige støtteforening, som også sikrer økonomi til at gennemføre nogle af vores traditioner, fx som bondegårdstur for de 2-3 årige, og ikke mindst den årlige koloni for de største børnehavebørn.
Vores traditioner
- Diskofest i januar for børnehavebørn (og forældre)
- Fastelavn
- Påske
- Skt. Hans
- Sommerfest for alle børn og deres familier
- Arbejdsdag, mest for forældre og personale
- Idrætsdag
- Markedsdag med loppemarked for alle børn og deres familier
- Bondegårdstur
- Koloni, 4 dage i Gedesby på Falster
- Værkstedsuge i slutningen af november
- Luciaoptog
- Gløggdage for forældre og børn
- Juletræsfest for børnene med dans om juletræet og måske besøg af julemanden.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner.
Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.