Vuggestuen har plads til 22 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 66 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset gemmer, når først man er kommet indenfor, 2 etager med mange små rum der giver plads til almindelige stueopdelinger og værksteder. Vi har en sal, et kreaværksted, et sprogrum og et børnekøkken til både bagning og andre eksperimenter i køkkenet. På førstesalen ligger vores køkken, hvor vores køkkendame laver dejlig mad til vuggestuebørnene.
Imellem vuggestuens 2 grupperum ligger "mellemrummet" – et fællesrum med mulighed for at tumle, lege og fordybe sig. Her møder vuggestuebørnene ofte hinanden på tværs af stuerne og laver sjov og ballade. I garderoben er der plads til at bygge verdens længste togbane i løbet af dagen eller det fantasien byder sig.
Udendørs
Vores legeplads er delt op i 2: 1 vuggestuedel og 1 børnehavedel. Her er der mulighed for at løbe, klatre, cykle, grave og drømme sig væk til fjerne horisonter og lande. Den store boldbane deler vi med fritidshjemmene. For det meste hver for sig, men de mange søskende kan da sagtens møde hinanden. Vi har også plads til steder hvor en gruppe børn kan fordybe sig ved vores bænke, enten når de tegner, snakker eller (nogle gange) spiser frokost. Om sommeren pynter vi legepladsen med plantekasser og potter med blomster, krydderurter og andet grønt. Børnene vander og smager og holder øje med de insekter blomsterne tiltrækker.
Nærmiljø
Vores 2 ladcykler kan komme langt omkring – fx til Fælleden og Naturskolen eller vandet og den Blå base. Vi ligger tæt på stationen og nogle gange kommer vi helt til Dyrehaven, Kronborg eller noget andet sjovt.
Det vi finder, tager vi med hjem og studerer nærmere eller laver om til spændende projekter i huset.
Vi bruger også områdets legepladser og biblioteket.
Personalesammensætning
Vi er et hus med 17 medarbejdere. Nogle af os har været her længe, mens andre er næsten lige startet. På trods af etager og afdelinger, betragter vi os som 1 hus og gør en indsats for at kende børnene på de andre stuer. Sammen løser vi opgaven om at give børnene et godt børneliv i vores hus i de timer, vi er sammen. Vi er stolte af vores arbejde og ønsker at give børnene gode oplevelser, de kan tænke tilbage på med et smil.
Madordning
I børnehuset har vi madordning for vuggestuen og børnehaven tager madpakker med.
Der er madvalg hver andet år, hvor børnehaveforældrene stemmer om hvilken ordning der skal være.
Vores køkkenmedarbejder sørger for friskbagt brød til hele huset hver dag til eftermiddag og vuggestuen får friskbagt rugbrød et par gange om ugen til frokost. Vi går op i kvalitet og en god madoplevelse. Måske vil børnene ikke smage første gang, men måske vil de når vi præsenterer maden et par gange.
Besøg børnehuset
I forbindelse med opskrivning eller ved tilbud om plads, er det muligt at få en rundvisning i huset.
Hver torsdag
Hver torsdag mellem klokken 9.00-10.00 viser husets leder gerne rundt. Her er det muligt at se vores rammer og få svar på de spørgsmål I har.
I skal tilmelde jer på mailen daves.bk@taarnby.dk.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder med den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
Vi vil kendes på, at vi altid er insisterende på, at vores arbejde er til børns bedste. Det betyder, at vi i dagligdagen tænker os om. Det er ikke ligegyldigt, hvad det er vi laver sammen med børnene, og vi ekstremt opmærksomme på, at vores måde at være forbilleder på, har stor betydning for det som børnene lærer. Derfor er vi i fællesskab blevet enige om, at vi sammen har løbende refleksion over vores arbejde. Det gør vi sammen som personaler, og vi gør det sammen med børnene, så vi får deres perspektiver med. Det gælder både i de daglige udfordringer og når vi planlægger større projekter.
Vi ved godt, at vi ikke altid lykkes, men der er stor mulighed for at fejle, det gælder både børn og voksne. Det tror vi på, at vi kan blive klogere af og vi tror rigtig meget på, at vi kan styrke alles selvværd, når det er tilladt at træde ved siden af. Det er vi faktisk ret stolte af, at vi lykkes så godt med. Vi ved det er godt fordi vi ser børn trives godt hos os, og vi får mange gode tilbagemeldinger fra forældregruppen. Desuden kan vi se vores faglighed hele tiden er i udvikling.
Vi har meget fokus på krop og bevægelse. Det betyder, at alle børn hver dag vil være i aktiviteter, hvor der er fokus på, at vi bruger vores kroppe. Det skal være sjovt at bevæge sig, det skaber klart de bedste betingelser for at få alle med, både børn og voksne. Vi har flere medarbejdere, der har ekstra uddannelse inden for det motoriske og alle nye medarbejdere ved, at der er forventninger om, at de er en del af det arbejde.
Vi tænker alle læreplanstemaer ind i vores planlægning og selvom der er alle muligheder gennem krop og bevægelse, er det vigtig for os at skabe et miljø, der er meget alsidigt. Det betyder i praksis, at det ofte er formiddagen der bliver brugt til bevægelses-aktiviteter og eftermiddagene bliver brugt til mange forskellige aktiviteter. Aktiviteter er med udgangspunkt i voksnes og børns idéer. Det er ikke altid nemt at få til at lykkes, men ved at have løbende evalueringer, synes vi, at vi får balanceret det godt. Vi er altid interesseret i at høre, hvad forældre tænker og vi vil meget gerne have spørgsmål fra forældre, der kan være med til at skabe nye perspektiver i vores arbejde.
Forældresamarbejde
Et af elementerne i vores læreplan er hvordan vi sikrer trivsel for børnene i samarbejde med forældrene. Det betyder, at forældresamarbejdet er essentielt for børnenes trivsel. Sammen kan vi skabe gode rammer for børnene. Forældresamarbejdet er både når I afleverer og henter jeres børn, og når vi samarbejder om eventuelle udfordringer. Sammen skaber vi de bedste overgange for børnene, når de skifter fra det ene til det andet. Vi lægger vægt på et samarbejde præget af åbenhed og tillid når vi mødes.
Når dit barn skal starte i Vestre Bygade
Ved barnets start i vores hus, uanset om det er vuggestue eller børnehave, tager vi hensyn til at alle børn reagerer forskelligt og har forskellige behov for tid til at føle sig tryg og i trivsel. Vi planlægger et forløb ud fra vores erfaringer, men lytter også til jeres input og muligheder for at deltage i "indkøringen" af jeres barn. Typisk tager den 1 uges tid for barnet at lære det hele at kende. For vuggestuebarnet måske lidt længere.
Ved første samtale aftaler vi hvilke muligheder I har for at deltage. Som udgangspunkt er det godt at være med, også på sidelinjen, i den første uge. Barnets første møde med deres nye institution eller måske bare deres nye stue i huset er en investering som "betaler sig" i længden. Hvis ikke trygheden og relationen til de voksne bliver skabt i de første dage, så kan det nogle gange tage lang tid for barnet at falde på plads.
Første samtale når I er faldet godt til
Vi mødes første gang til en samtale inden jeres barn starter hos os. Den næste samtale er en opfølgende samtale efter uger eller måneder i huset. Her evaluerer vi jeres oplevelse af opstarten med udgangspunkt i barnets udtryk og adfærd. Samtalen er vigtig for os, så vi hele tiden kan blive bedre. Samtidig er den første tid essentiel for et godt forældresamarbejde. I skal opleve, at der er plads til at formulere alle jeres tanker – både de gode og de svære.
Særlige indsatser
Her i huset arbejder vi med 3 niveauer for pædagogisk arbejde. Et slags trafiklys. Grøn indsats gælder alle og har til hensigt, at ingen kommer i en udsat position i fællesskabet. Nogle gange skal der en større indsats til, for at barnet finder sig til rette. Det er vores gule indsats. Det er der hvor barnet behøver ekstra forberedelse eller anden form for hjælp til at lære at mestre sit liv. Den røde indsats er der hvor vi finder det nødvendigt at give særlig hjælp, hvor barnet bliver taget ud af gruppen for at få ro og fordybelse til at øve sig i særlige opgaver.
Som forældre er I med hele vejen. Vi vil dele vores mulige bekymring, ligesom I kan gøre den anden vej. Vi laver fælles planer for en mulig indsats og nogle gange får I opgaver med hjem. Vi vil ofte være hurtige med at dele vores observationer, tanker og gryende bekymringer for barnet. Det er for at være åbne og inddrage jer i vores faglige betragtninger og gøre det til en fælles indsats.
Overleveringer
Når et barn skal starte i en institution eller skifte institution og når et barn starter i SFO/skole kaldes det en overgang eller overlevering. Vi sørger for, at overleveringen bliver så god som mulig. Dvs. at viden om barnet bliver givet fra det ene sted til det andet. Det gør vi når I starter ved hjælp af samtaler og når vi sender familien videre til næste trin, så sørger vi for at udarbejde særlige overleveringsskemaer som indeholder viden og erfaring om barnets udvikling og trivsel. At give et barn et ord med på vejen er vigtig for, at barnet kan få et godt afsæt i det nye.
Traditioner
Vores traditioner deler sig op i de faste traditioner vi har på stuerne og de fælles aktiviteter vi laver for hele huset sammen med jer forældre.
Vi har forældrekaffe en gang om måneden, hvor det er muligt at komme og tale med de andre forældre, og have lidt ekstra tid til at se hvad der gemmer sig i børnenes skuffer.
Om sommeren holder vi sommerfest, hvor vi spiser sammen og børnene måske optræder.
Vi slutter året af med Luciaoptog for de ældste børn. Vi har også mange andre små traditioner:
- Fastelavn hvor vi slår katten af tønden
- Påske hvor vi klipper gækkebreve og laver påskekyllinger
- Sommerfest med fællesspisning
- Juleknas med luciaoptog
- Forældrekaffe på stuerne.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan der er arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, som blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.