Vuggestuen har plads til 24 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 49 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Vi er en integreret daginstitution fra 1990 med 73 børn fordelt på 2 vuggestuegrupper, og 3 børnehavegrupper.
Børnehuset er velindrettet, imødekommende og ligger i udkanten af boligområdet Vægterparken. Vi er gruppeopdelte - med et åbent hus, hvor børn og personale kan nyde godt af hinanden på tværs af grupperne.
Vi har lyse og funktionelt indrettede lokaler, og børnene har mulighed at færdes i alle grupper.
Udendørs
Vi har en dejlig naturlegeplads, som omkranser vores hus. Legepladsen er opdelt i 2 af et hegn med låge, så vi kan opdele børnehaven og vuggestuen ved behov.
Legepladsen byder bl.a. på en ny anlagt cykelbane, som udfordrer børnene motorisk på cyklerne. Desuden er der en hyggelig bålplads, som vi bruger året rundt, 2 sandkasser og 1 legehus, som inspirerer børnene til at lege og bruge fantasien.
På bagsiden af huset har vi et drivhus og højbede. Børnene er selv med til at forspire forskellige blomster og grøntsager og plante dem ud. Børnene hjælper hele sommerhalvåret med at passe planter på hele legepladsen. Vi luger både ukrudt, vander en masse planter og selvfølgelig smager og dufter til krydderurter, søde bær og grøntsager. Det giver børnene mulighed for at erfare verden gennem deres sanser. På legepladsen kan børnene også finde krible krable dyr, som de kan matche med de opsatte tavler på legepladsen.
Legepladsen er et sted, hvor der er mulighed for at lege på kryds og tværs af stuer og aldersgrupper. Det gavner overgangen fra vuggestue til børnehave senere hen i barnets liv.
Nærmiljø
Vi har 10 minutters gang til Kastrup Lystbådehavn og de grønne arealer, der omgiver lystbådehavnen. Vi har kort vej til Amager Strandpark og Kastrup Fortet. Når vi vil nyde skoven eller kulturlivet i København, har vi gode tog- og busforbindelser.
Personalesammensætning
Vi er 7 pædagoger og 6 pædagogmedhjælpere, 1 leder og 1 souschef. Desuden har vi pædagogstuderende tilknyttet i forskellige praktikforløb. Og vi har 2 køkkenassistenter, hvor en af dem er uddannet som Sundheds- og ernæringsassistent. Vikarer er tilknyttet i et vist omfang.
Vi har kommunalt rengøring, som sørger for daglig rengøring.
Madordning
Der er forældrebetalt madordning for alle børn.
Vi lægger vægt på at tilbyde økologi, samt varieret og sundt kost til alle børn. Desuden bager vi alt fra boller til rugbrød til eftermiddags måltidet.
Vores Sundheds- og ernæringsassistent tilrettelægger dagligt en aktivitet som inddrager børnene i processen om madlavning. Det er med til at skabe større mad mod hos børnene, da alle sanserne bliver udfordret.
Hver fredag i maj og juni er der fast bål dag, hvor vi tilbereder maden over bål. Børnene deltager i alt fra at hugge brænde, til at snitte grønsager og nyde måltidet i fælleskab med alle vennerne på legepladsen.
Desuden tilrettelægger vi også båldage i løbet af efteråret, hvor vi tilbereder de råvarer som børnene selv har dyrket i køkkenhaverne.
Besøg børnehuset
Første onsdag i måneden
Vi viser gerne vores børnehus frem til eventuelt kommende forældre og børn. Det gør vi den første onsdag i måneden klokken 12.00.
For nærmere aftale, skal I kontakte os.
Pædagogisk grundlag
Vi tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan, og tilrettelægger vores årshjul med henblik på lærerplanstemaerne og de pædagogiske værdier og traditioner, som er grundlæggende for os.
Det er alt afgørende for os at skabe en dagligdag i huset med alsidige udviklingsmuligheder for det enkelte barn. Det gør vi bl.a. ved at lytte til børnene, og prøve at forstå deres motiver. Dialogen med barnet, og anerkendelsen af barnet er vigtige metoder i denne sammenhæng.
I samværet med børnene er det den voksnes opgave at indleve sig i barnets perspektiv. Vores pædagogiske grundsyn er at engagere os i børnene - vise dem verden og mulige nye veje og udfordre børnene mod nye udviklingstrin.
Et af vores pædagogiske mål set i den kontekst er at understøtte børnene i at være selv- og medbestemmende på deres hverdag, for på den måde at opmuntre dem til at tage initiativer og opleve, at de selv kan.
Legen er udgangspunkt for endnu et af vores pædagogiske mål. Legen har stor betydning for barnets trivsel og udvikling. Legen har sin egen struktur og er uden for tid og rum. Den indtager en central plads i dagligdagen og er af stor betydning for barnets dannelse og udvikling. Vi oplever derfor, at det er vigtigt at give tid, respektere, understøtte og anerkende legens betydning for barnet/børnene og deres indbyrdes relationer.
Et andet af vores pædagogiske mål er, at børnene får kendskab til naturen og lærer at færdes i den. Børnene skal mærke og se årstidernes særkende og vejrets skift. Vi ønsker at give børnene mulighed for at eksperimentere og undersøge naturen med respekt for planter og dyr.
Med et hensyn til naturen og inddragelse ønsker vi også at bidrage til barnets kreative udfoldelse inden for billedkunst, rollelege, samt give det enkelte barn mulighed for at udvikle dets potentialer.
Det er af stor betydning for børnenes udvikling og trivsel, hvad de spiser. Derfor er vi bevidste om det sunde valg både i forhold til valg af fødevare og det vi omgiver os med. Måltidet er et højdepunkt på dagen, der betyder noget særligt for os.
Økologi er, ud over det vi spiser, et stort og meget bredt emne, der rummer mulighed for mange forskellige aktiviteter. Vi vælger bevidst at medtænke økologi i det daglige pædagogiske, i valg af aktiviteter, bl.a. omkring køkkenhave.
Vi lægger vægt på, at børnemiljøet både inde og ude giver rum til leg og aktivitet i små og større grupper, og at der er ro til fordybelse og til bredere udfoldelsesmuligheder. Børnemiljøet skal være præget af æstetik, økologi og åbenhed.
Forældresamarbejde
Vi lægger stor vægt på forældresamarbejdet. Det er vigtigt, at vi indgår i tæt og ligeværdigt samarbejde med forældre, om det enkelte barns udvikling og trivsel.
Inden start tilbyder vi jer forældre en samtale hvor det er muligt at få de nødvendige informationer om børnehuset og hverdagslivet. Det er vigtigt, at I er trygge når I afleverer jeres barn til os. Derfor skaber vi rammer for daglig dialog om barnet.
Vi holder forældremøde 1 gang om året, hvor forældre også kan være med til at sætte dagsordenen for indhold og dialog. Til forældremødet kan forældre stille op til forældrebestyrelsen. I forældrebestyrelsen bliver man en del af et engageret bestyrelsesarbejde, hvor man kan skabe medbestemmelse og få større indsigt i børnehusets hverdag og pædagogisk praksis.
Ved årets start præsenterer vi vores årshjul/årsplan til alle forældre. Det er vores daglige pædagogisk dokumentation som består af billeder og beskriver hvilke pædagogiske overvejelser og refleksioner vi har i forhold til vores aktiviteter. Det giver jer forældre en større indsigt i hverdagslivet og skaber forståelse for hvad de forskellige aktiviteter betyder for børnenes udvikling og trivsel.
Tryg start i børnehuset
Vi prioriterer god tid til jeres barn og jer i opstarten, og det foregår altid i en lille gruppe. Vi har 1 primær voksen i opstartsfasen. Det er den personale, der har ansvaret for at tage godt imod nye børn og forældre.
Første samtale når I er faldet godt til
Når barnet er startet i enten vuggestuen eller børnehave, tilbyder vi jer en samtale efter 3-6 måneder, om jeres barns trivsel og udvikling. Desuden kan I altid spørge om en samtale, ligesom vi kan indkalde jer til en samtale om mere uddybende snakke.
Særlige indsatser
Alle børn skal have optimale muligheder for trivsel, udvikling og læring. I den kontekst har vi skærpet fokus på børn med særlige behov via inklusion og en tidlig indsats. Gennem tæt samarbejde med forældre og forskellige fagpersoner, tilrettelægger vi de pædagogiske aktiviteter, for at alle børn kan deltage på egne præmisser, og gradvis oparbejde mod til at deltage.
Vi anser det som betydningsfuldt, at vi møder den enkelte med anerkendelse, og at vi som voksne inviterer børnene ind i en verden af muligheder, og bidrager til et forpligtende fællesskab. Et fællesskab, hvor vi som voksne har et ansvar for, at det enkelte barn møder udfordringer, der befordrer dets udvikling og dannelse.
Overgange
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestue og børnehave, hvilket giver en nemmere overgang for vuggestuebørnene. Det betyder, at der altid er børn og voksne, som jeres barn kender i forvejen og dermed giver en tryg start.
Vi tilbyder altid en samtale, inden jeres barn starter i børnehaven. Til samtalen er der 1 medarbejder fra vuggestuen og 1 fra børnehaven, som fortæller om jeres barns trivsel og udvikling. Desuden er der information om hvad det vil sige at starte i børnehave.
Traditioner
Året er præget af mange traditioner, som skaber rytme, forventning og glæde i børnehuset. Vi gør meget ud af at skabe den særlige traditions-stemning, fordi den er med til at give minder hos børnene. Uanset om det er sommerfest eller jul.
Vi har både traditioner, som kun er for børnene og traditioner, som inkluderer familien.
Traditioner for børnene
- Fællessang hver fredag
- Afslutningsfest for de ældste børn i børnehave
- Fastelavn
- Forårsspire
- Påske
- Annemone, tur til skoven
- Skt. Hans
- Høstsæson
- Bag for en sag
- Science
- Sundhedsuge
- Tur til Dyrhaven
- Dukketeater med Emma og Viktor.
Traditioner, hvor familien er med
- Bedstedag – plantedag
- Sommerfest
- Luciaoptog
- Jul, lanternefest.