Vuggestuen har plads til 24 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 56 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset er fra 1. november 2003. Børnehuset er bygget til at være en institution med plads til vuggestue- og børnehavebørn.
Vi er et integreret børnehus, og her arbejder vi som ét hus, det vil sige, at alle voksne kender alle børn og omvendt.
For at fremme integrationen mellem afdelingerne, er de store vuggestuebørn i børnehaven hver fredag, hvor de spiser deres madpakker.
Udendørs
Børnehuset har 1 stor legeplads, som vi inddeler i zoner.
Vi er ude hver dag i al slags vejr fra ca. 1. marts og indtil ca. 1. december, både små og store fra klokken ca. 7.30, her er lågen mellem vuggestuen og børnehavens legeplads åben. Her tilbyder vi børnene at bruge deres kroppe aktivt ved at klatre i "tårnet", bruge vores for forhindringsbaner, cykle, gynge eller være i sandkassen. Vi har etableret en cykelbane med dæk omkring, hvor der er plantet en "sansehave".
Vuggestuen kan vælge at lukke deres legeplads, hvis der i perioder er brug for at der er mere ro til de nystartede børn.
Når vi er på legepladsen om eftermiddagen er lågen åben, fordi vi er et hus, hvor alle er en del af fællesskabet.
Nærmiljø
Børnehuset ligger på Vestamager ikke langt fra Amager Fælled, Naturskolen og Ugandaskoven. Vi lægger vægt på, at alle er en del af fællesskabet og lærer alle, at der er plads til forskelligheder. Vi benytter biblioteket, kirken, Vestamagers boldbaner og Kulturzonen. Derudover benytter vi os af de lokale legepladser. Vi bruger vores ladcykler til at komme omkring.
Personalesammensætning
Vi er 18 medarbejdere. Der er 9 pædagoger (hvor 1 er afdelingsleder og 1 er souschef), 1 studerende, 6 medhjælpere, 1 flyver i hele børnehuset, 1 madmor og 1 leder.
Vi har kommunal rengøring, hvor der er 2 der gør rent, 1 i hver afdeling.
Madordning
Her i Børnehuset laver vores madmor økologisk mad (80 procent økologisk) til vuggestuebørnene, samt brød til børnehavebørnene om eftermiddagen.
Børnehavebørnene har ikke madordning, så en gang om måneden er der smør-selv-dag eller varm-mads-dag for børnehavebørnene, hvor de selv er med til at bestemme hvad der skal serveres og tilberede maden. De tilbereder maden i vores børnekøkken alt efter hvad det er de har valgt.
Vuggestuebørnene har 1 fast dag om ugen, hvor de med en voksen og vores madmor i børnekøkkenet er med til at tilberede mad.
Besøg børnehuset
Vi viser gerne forældre rundt efter aftale.
Pædagogisk grundlag
Her i børnehuset arbejder vi efter den nye styrkede pædagogiske læreplan. Det betyder at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi sikrer os det ved at bruge læreplanstræet som vi bruger som et pædagogisk redskab, hvor vi kommer rundt om alle læreplanstemaerne.
I børnehuset er det vigtigt, at alle har en ven og kan føle sig som en del af fællesskabet med de deltagelsesmuligheder de har.
Det er derfor vigtigt for os, at vi er et integreret hus, hvor barnet der starter i vuggestuen får en glidende overgang til børnehaven og kender alle voksne i huset og at de voksne kender barnet. Vi forsøger så vidt det er muligt at lave indkøringsgrupper. Det betyder, at børn internt i huset rykkes i børnehave med en ven samt at de børn der kommer udefra starter med andre børn og har indkøring sammen med dem.
Vi er bevidste om, at børn lærer forskelligt og i forskellige tempi og lærer ved at spejle sig i de andre børn samt de voksne og få en respekt for hinandens forskelligheder og kulturer.
Vores læringsforståelse er, at barnets læring og udvikling sker gennem dets deltagelse i de sammenhænge, hvori barnet indgår. Barnet lærer mest, når det er aktivt, nysgerrig og når det mødes af meningsfulde udfordringer, der giver mening for det enkelte barn. Det kan være at barnet indimellem har brug for hjælp fra de voksne til at udvikle måder til at deltage i fællesskaber.
Barnet lærer ligeledes ved at se og lytte til de voksne samt måden hvorpå vi er sammen med andre voksne som kollegaer og forældre. Ved at de voksne er et forbillede kan vi bidrage til læring på en måde, som viser hvordan vi socialt inkluderer andre.
For os opstår læring i relationer i en given kontekst, hvor forskelligheder vil være en styrke for fællesskabet.
Læring foregår i processer og er socialt forankret. Barnets læring er et produkt af samspillet mellem barnet selv og omgivelserne.
Forældresamarbejde
Det er vigtigt for os, at vi har et godt forældresamarbejde. Vi bestræber os på at gøre forældrene trygge, for vi ved at det forplanter sig til barnet. Derfor er det vigtigt især i starten at have et tæt samarbejde med forældrene, hvor vi deler oplevelser om barnet. Vi er et børnehus der har engagerede forældre, som bakker op om tiltag, og så har de dannet en støtteforening.
Vi har også en forældrebestyrelse, der er engageret og nysgerrige på vores hverdag og er gode til at komme med input.
Når dit barn starter på Tornholms Ager
Vi forsøger så vidt det er muligt at lave indkøringsgrupper. Det betyder, at vi rykker børn internt i huset i børnehaven med en ven og at de børn der kommer udefra starter med andre børn og har indkøring sammen med dem. Ligeledes er I som forældre med i starten.
Når jeres barn starter har vi altid en snak om barnet. I er med i indkøringen efter behov og aftaler med de pædagogiske medarbejdere.
Første samtale
Efter ca. 2 måneder tilbyder vi jer det første møde efter barnet er startet, hvor medarbejderne fra stuen deltager sammen med lederen.
Vi har faste møder med jer ca. 1 gang om året. Desuden har vi løbende kontakt alt efter hvad der rør sig i børnehuset og familien. Vi har en forventning om at samarbejdet er åbent og vi kan snakke med hinanden om de ting der kan være svære.
Særlige indsatser
Vi bestræber os på i samarbejde med jer at udvikle jeres barn, så barnet udvikler og lærer empati, er nysgerrig og får en selvforståelse. Vi kan få sparring af eksterne medarbejdere efter behov og efter aftale med jer.
Overleveringer
Vi har en overleveringssamtale mellem vuggestue og børnehave med jer forældre. Det sker mellem 1-3 måneder før starten i børnehave, når vi flytter internt i huset. I får overleveringspapirer med hjem og så taler vi til mødet om, hvordan I og vi ser jeres barn ud fra de papirer. Dog gælder det ikke i coronatiden, da vi forsøger at mindske fysiske møder.
Når barnet er på vej til SFO vil der være en overlevering mellem børnehave og skole. Inden da vil have haft et møde her i børnehuset, hvor I sammen med medarbejdere taler ud fra overleveringspapirerne. Dem får I inden mødet og kan udfylde dem. Så ved alle hvad vi skal tale om.
Traditioner
Vi har en del traditioner. Vi mener det er vigtigt at holde fast i gamle traditioner og også at få nye ind.
Fastelavn
Ugen op til har vi en fastelavnsuge, hvor vi klipper og klistrer. Vi holder fastelavn med forskellige lege, Vi slår tønde afholdt af støtteforeningen en lørdag eller søndag. Børnene kan komme udklædt og vi taler om hvorfor vi har fastelavn.
Påske
Ugen op til har vi en påskeuge, hvor vi klipper og klistrer, holder påskefrokost og vi taler om hvorfor vi har påske.
Julemåned
Med nisser, klippe-klister, juletur og julefrokost for stuen.
Teaterforestilling
Vi tager ud og ser teater med store busser med alle børnehavebørn og de ældste vuggestuebørn.
Lucia
Til Lucia er det de ældste børnehavebørn der går om morgenen for forældre og for de andre børn, forældre og voksne der er mødt. Vi spiser morgenmad med forældre og vi serverer luciaboller som børnene har været med til at bage.
EID
Over 2-3 dage klipper og klistrer vi og laver lanterner. Vi præsenterer børnene for forskellige retter mad, som de selv er med til at forberede. Vi taler om hvorfor vi holder EID.
Halloween
Over 2-3 dage klipper og klistrer vi og vi holder halloween med udklædning og forskellige lege. Vi taler om hvorfor vi holder halloween.
Andre traditioner
- Smør-selv-dag og varm-mads-dag i børnehaven
- Indkøringsgrupper når de ældste børn skal starte i Andedammen (storbørnsgruppen)
- Farvelfest for de ældste i børnehaven.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.