Vuggestuen har plads til 22 børn i alderen 0 til 3 år. Børnehaven har plads til 43 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset er opført i 1989. Der er 2 afdelinger, 1 vuggestueafdeling med 2 stuer, i alt 22 børn, og 1 børnehaveafdeling med 2 stuer, i alt 43 børn. Der er døre i mellem de 2 vuggestue-stuer og mellem, de 2 børnehave-stuer. Det bidrager til det gode samarbejde på tværs af stuerne.
Vi har et dejligt stort fællesrum, som vi i dagligdagen bruger til alverdens forskellige aktiviteter og leg. Her er gode muligheder for at indrette læringsmiljø, der er tilpasset den aktuelle børnegruppe.
Der er en stor liggehal, hvor primært vuggestuebørnene sover. Rummet har mørke gardiner og er altid dejlig køligt. Der er udgang til en overdækket terrasse, hvor de mindste børn kan sove i barnevogne og i krybber.
Derudover er der et tumlerum med god plads til fysiske aktiviteter. Børnene kalder det "Danserummet". Rummet bruges både af vuggestue- og børnehavebørn i mindre grupper og om eftermiddagen har de største børnehavebørn i mindre grupper mulighed for at lege der inde selv.
Vi har også et værksted, hvor børnene kan arbejde med værktøj og træ og andet spændende materiale. Desuden har vi en "købmandsbutik" og et boldrum. Købmandsbutikken og boldrummet skifter funktion indimellem, så det fx også kan være et køkken og et klodserum.
Vi har et stort køkken, der tilbereder den lækreste mad til alle børn i Børnehuset hver dag.
Udendørs
Vi har den skønneste grønne legeplads - med betoning på plads. Vores udendørs areal er meget stort. Der er en stor legeplads med bakker, rede gynge, dækgynger, forskellige legestativer, sandkasse, legehuse og masser af græs, buske og frugttræer.
Desuden har vi en mindre legeplads, der primært er indrettet til vuggestuebørn. Her er en cykelbane, overdækket terrasse, vandbane, legehus, sandkasse og gynger.
Vores forhave er indrettet med frugttræer, højbede og stauder. Vi bruger forhaven til bål, vandleg og andre aktiviteter. Børnene er med til at så og plante i højbedene. Køkkenet bruger vores grøntsager i maden.
Nærmiljø
Vi ligger dejlig centralt på Vestamager. På den anden side af vejen ligger Ugandaskoven. Her går vi ofte over, så børnene kan få en fornemmelse for naturens gang, hvilket kommer meget tydeligt frem i en skov. Vi bruger også skoven til meget andet, der er både junglesti, bålplads og hemmelige træer.
Lige om hjørnet er Vestamager Centeret, hvor bl.a. biblioteket og Skelgårdskirken ligger. Vi bruger jævnligt biblioteket både til leg og til at låne bøger. Hvert år laver storegruppen krybbespil i Skelgårdskirken, som bliver vist for alle institutioner i området.
Vi bruger også legepladserne i området, især Holdkærs Ager, Hyld Ager og Hjallerup Alle er vi glade for.
For enden af Ugandavej ligger Fælleden, med alt hvad den byder på af bakker, vand, dyr og luft. På Fælleden ligger Naturskolen, hvor gør vi brug af de mange tilbud, de har. Det er en fornøjelse for både børn og voksne at deltage i deres arrangementer.
Personalesammensætning
Vi er i alt 17 faste medarbejdere og så har vi typisk 2-3 tilkaldevikarer. Vi er 9 pædagoger, hvoraf lederen er talt med, 5 pædagogmedhjælpere, 1 skånejobber og 2 køkkenmedarbejdere.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Der er madordning for alle børn, fordi forældrene i børnehaven har valgt at benytte sig af tilbuddet om det Sunde frokostmåltid. Det betyder, at vi får økologisk, lækker og afvekslende mad hver dag efter en madplan. Madplanen laver køkkenmedarbejderne med udgangspunkt i Fødevarestyrelsens anbefalinger.
Vi byder på hjemmebagt brød eller lignende samt årstidens frugt om eftermiddagen. Om formiddagen får vuggestuen brød og frugt/grønt og børnehaven får en lille snack til samling, det kan være brød eller frugt/grønt.
Besøg børnehuset
Vi vil rigtig gerne vise forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os. For at være sikker på, at vi har tid til at se jer, skal I ringe til os og lave en aftale.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier, som er grundlæggende for os.
Vi er bevidste om, at livet i børnehuset er børnenes hverdag, og vi bestræber os derfor på at følge børnenes spor, altså give dem medindflydelse på deres hverdag og tilrettelægge aktiviteter, der tager udgangspunkt i børnenes interesser og behov.
Vi viser børnene, at forskellighed har værdi, ved at vise at alle børn har værdi. Det gør vi bl.a. når vi viser glæde ved at møde barnet, når vi taler om hvilke børn der ikke er i børnehaven, og når vi opfordrer børnene til at lytte til og hjælpe hinanden.
Børnene guides gennem nærvær og omsorg, hvor grænser respekteres, udvikles og flyttes. Vi støtter barnet gennem hele dets tid i børnehuset, ved at vi er opmærksomme på, hvad de kan, hvad de vil og hvad de snart kan. Ved at støtte børnene der, hvor de har brug for hjælp til at kunne noget nyt, hjælper vi dem til at møde nye udfordringer i livet. I børnehuset vil man opleve mange børn, der øver sig i forskellige ting. Det kan være at blive afleveret, at lege i danserummet uden at løbe ud i fællesrummet, at tage tøj på selv, at lege med andre osv. I børnehuset er der plads til at øve sig og til at lave fejl.
Vi har fokus på, at alle børn er en del af et børnefællesskab. Børn skal opleve at føle sig respekteret og lyttet til af voksne såvel som af andre børn. For at børnene bliver en del af et børnefællesskab, støtter vi børnene i deres relationsdannelse. Samtidig hjælper, støtter og guider vi de børn, der kan have svært ved at danne relationer, ved at inddrage dem i lege, rutiner og aktiviteter. Når børnene har lavet noget sammen i en voksenstyret aktivitet, opstår der ofte en relation, som børnene kan bygge videre på, når de leger selv. Det sker ikke altid af sig selv, og vi bruger derfor vores forskellige rum til at lave små grupper, så børnene ikke bliver forstyrret i deres spæde start på venskaber.
Børnehusets pædagogik tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe, derfor evalueres og revideres vores styrkede pædagogiske læreplan løbende, så børnene får de bedst mulige rammer for en god og tryg barndom.
Forældresamarbejde
Vi vægter forældresamarbejdet højt. Det gør vi med fokus på, at det er forældrene, der kender deres børn bedst. En god og tillidsfuld dialog er grundlaget for at give barnet en tryg og lærerig hverdag.
Vores forældrebestyrelse er meget aktiv og engageret i vores hverdag, senest med udarbejdelse af den styrkede pædagogiske læreplan. Vi har også en støtteforening, som bl.a. støtter op om afholdelse af koloniophold for de ældste børnehavebørn.
Når dit barn skal starte i Tømmerup Haveby
Når et barn starter et nyt kapitel i sit liv, er det vigtigt, at vi har forståelse for, hvad barnet kommer fra og hvad det skal hen til. Det er vigtigt, at vi sætter os ind i det i et samarbejde mellem forældre og pædagoger. Derfor har vi inden barnet starter en samtale med jer forældre. I fortæller om jeres barn og dets hverdag. Vi fortæller om børnehuset og vores hverdag og sammen med jer tilrettelægger vi en god og tryg opstart for jeres barnet og jer.
Når et barn skal forlade det kendte og starte i det ukendte, er det vigtigt, at vi har forståelse for den separation, der sker. Sammen med jer forsøger vi at forstå situationen ud fra jeres barns perspektiv. Det der fylder for de voksne er måske ikke det, der fylder for barnet og omvendt.
Processen sker både ved overgangen fra hjem til vuggestue og fra vuggestue til børnehave.
Første samtale når I er faldet godt til
Når børnene har gået i Tømmerup Haveby et stykke tid, inviterer vi jer til en samtale. Samtalen tager som ofte udgangspunkt i "Læringshjulet". Det er et redskab til dialog og vurdering af barnets kompetencer, som skal sikre, at vi får alle aspekter af barnets udvikling belyst, både når barnet er hjemme og i institutionen. Samtalerne er vigtige, også når det går godt. Det er et rum med tid og ro til at tale om netop jeres barn.
Inden jeres barn starter i børnehaven, inviterer vi jer til endnu en samtale med fokus på overgangen til børnehavelivet.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling.
Vores tilgang er, at vi i vores hverdag tager højde for børn, der af forskellige årsager befinder sig i en udsat position i fællesskabet. Det gør vi ved at arbejde ud fra en fleksibel, men rutinepræget hverdag. Det giver os mulighed for at skabe et læringsmiljø, hvor også børn i udsatte positioner har mulighed for at trives. Kort sagt må vi behandle børnene forskelligt for at give dem lige muligheder.
Den særlige indsats sker i tæt samarbejde med jer. Mange udfordringer kan afhjælpes, når vi arbejder målrettet både i hjemmet og i institutionen.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestue, børnehave og SFO/skole.
Overgangen mellem børnehave og vuggestue tager udgangspunkt i det enkelte barn. Vi sørger for, at vuggestuebarnet får en god og tryg opstart i børnehaven. Vuggestuen kommer på besøg med barnet op til børnehave start. Barnet kommer på besøg alene i børnehaven, med kendte voksne klar til at træde til, hvis det bliver for svært. Desuden er der en samtale med jer forældre, vuggestue og børnehave, hvor vi sammen finder ud af, hvordan barnet bedst kan trives i sin nye tilværelse som børnehavebarn.
Da vi er en integreret institution vil børnene være sammen i ydertimerne, hvilket er med til at lette overgangen fra vuggestue til børnehave. Ligesom børnehavebørnene synes det er hyggeligt at være på besøg i vuggestuen og måske hilse på en mindre søskende.
I perioder arbejder vi i aldersopdelte grupper, hvor en af grupperne består af de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn samt voksne fra hver afdeling. På den måde forsøger vi at skabe relationer på tværs mellem børn og voksne.
I børnehaven tilbyder vi samtaler, når barnet
- Er faldet til
- Skal i storegruppen
- Skal skrives op til skole.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, så vil vi sammen med jer medvirke til, at det bliver en god start. I samarbejde med jer udfylder vi et overleveringsskema som vi afleverer til SFO/skole.
Traditioner
Vi har vi en række traditioner. Vi forsøger, at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget, der bliver genkendeligt for børn og voksne, og noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det. På den måde bliver det til en del af vores kultur, som både børn og voksne bringer med sig.
Desuden er traditionerne med til at binde børnehuset og hjem sammen. Det gælder hvad enten det er de samfundsmæssige traditioner som jul og fastelavn, hvor børnene får oplevelser med både her, hjemme og i det offentlige rum, eller om det er vores egne traditioner som sommerfest og Bedstedag, hvor vi inviterer familien til at være med i huset.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Bedstedag – plantedag
- Koloni
- Sommerfest
- Sundhedsuge
- Arbejdslørdag for børn, forældre og personale
- Halloween
- Krybbespil
- Jul
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele.
Del 1
Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2
Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.