Vuggestuen har plads til 33 børn. Børnehaven har plads til 42-45 børn. Vores børn er i alderen 0 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset er en integreret institution med en normering på 33 vuggestuebørn og 42-45 børnehavebørn. Huset er inddelt så vuggestuen og børnehaveafdelingen er placeret i hver deres del af bygningerne. I vuggestueafdelingen er børnene opdelt i 3 grupper og i børnehaveafdelingen i 2. Børnene bliver ved start tilknyttet en af grupperne hvor der er 3 primære voksne.
I vuggestueafdelingen er der et køkken hvorfra vores ernæringsassistent tilbereder kosten til vuggestuebørnene. Desuden bruger vi gangarealet som fællesrum for afdelingens børn. Der er både borde til fordybelse og klatrevæg til fysisk aktivitet.
I børnehaveafdelingen er der et køkken-alrum. Det bruger vi til forskellige lege og aktiviteter, når vi opdeler børnene i mindre grupper i løbet af dagen.
Udendørs
Vores legepladser er sammenhængende, dog med låge og hegn som opdeling. Det giver os mulighed for både at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter på tværs af huset/afdelingerne/grupperne og give "ro" til ude leg for både vuggestue- og børnehavebørn.
På legepladsen er der rum til at klatre, gynge, cykle og løbe, samt hygge sig i sandkasserne eller udfordre sig med at gemme sig i buske og klatre i træer. Der er også plantekasser og insekt-bo som børn og voksne inddrager i den pædagogiske dagligdag.
Som et nyt tiltag arbejder vi på at etablere sansehaver på områderne ud mod Oliefabriksvej.
Nærmiljø
Vi ligger tæt på Kalvebod Fælled, Naturskolen og Ugandaskoven, hvilket giver rig mulighed for at udforske udelivet og naturen. Visionen er at skabe et læringsmiljø hvor uderummet og naturen danner rammen for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Personalesammensætning
Vi er normeret til 20 medarbejdere: 10 pædagoger, 1 medhjælper, 1 pædagog studerende, 1 ernæringsassistent, 1 leder og 1 souschef. Desuden har vi tilknyttet tilkaldevikarer, der kan træde til efter behov. Vi har kommunal rengøring.
Madordning
Vuggestuebørnene får fuld forplejning hver dag. Det er vores holdning, at mælk og grønt altid er økologisk.
Børnehavebørnene har madpakker og eftermiddagsmad med hjemmefra. Dog tilbyder vi dem frugt og lidt brød om formiddagen.
Udgangspunktet for kosten i er at være slik fri og begrænse brugen af sukker. Vi bruger derfor sunde alternativer ved særlige lejligheder og til uddeling ved fødselsdage.
Til de tidlig mødte børn, tilbyder vi morgenmad frem til klokken 7.00.
Besøg børnehuset
I er meget velkommen til at kontakte os for en rundvisning.
Første mandag i hver måned
Vi tilbyder rundvisning den 1. mandag i hver måned klokken 10.00 for forældre der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
I skal tilmelde jer en rundvisning, så vi står klar og kan besvare jeres spørgsmål.
Når I har modtaget et brev om en plads i børnehuset, skal I kontakte os så vi kan aftale rundvisning og tid til 1. samtale.
Pædagogisk grundlag
Børnene skal føle sig anerkendt og lyttet til, og børnene skal opleve, at deres mening betyder noget. I forlængelse af udarbejdelsen af den styrkede læreplan, vil vi, skabe små og alsidige læringsmiljøer, der tilgodeser både de individuelle og sociale behov og kompetencer.
Vi tilbyder børnene et læringsmiljø i trygge rammer og vægter ærlighed og åbenhed højt. Børnene skal møde nærværende og omsorgsfulde voksne, som er gode rollemodeller der kan aflæses.
Vi arbejder med at skabe en helt ny kultur, hvor vi dels arbejder henimod en helhedstænkning – et børnehus med 2 afdelinger og hvordan vi kan udnytte og udvikle samarbejdet på tværs af afdelingerne ud fra en fælles pædagogisk forståelse og tilgang til børns udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Visionen er, at vi skaber et læringsmiljø, hvor uderummet og naturen danner rammen for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Natur og udeliv
Vi anvender den skønne natur omkring os – Kalvebod Fælles, Naturskolen og Ugandaskoven – til at opleve dyr og vegetation. På legepladsen går vi fx på opdagelse efter snegle, bænkebidere og andre små dyr.
Vi har naturansvarlige i begge afdelinger, som inspirerer til nye aktiviteter og viden. Vores naturansvarlige har et tæt samarbejde med Naturskolen.
Krop og bevægelse
Idræt, leg og bevægelse er en vigtig del af dagligdagen. De fysiske rammer er indrettet, så der er plads til leg og bevægelse såvel inde som ude. Vi støtter op om børnenes lyst til at bruge kroppen aktivt, såvel i egen leg som i de pædagogisk planlagte aktiviteter.
Vi har ansatte med uddannelse i pædagogisk idræt, som inspirer til nye aktiviteter og viden om, hvordan vi løbende kan ændre vores tilgang så børnene får de bedste betingelser for at bruge deres kroppe og bevægemønstre.
Sprog
Vi vægter børnenes sproglige udvikling højt. Målet med sprogarbejdet er at give børnene mulighed for at udvikle et nuanceret sprog gennem dagligdagens mange aktiviteter. Vi arbejder med fokusord, sange, rim og remser og italesætter alt hvad vi foretager os igennem dagen.
Der er i begge afdelinger sprogansvarlige, som inspirer til sprogarbejdet og foretager de obligatoriske test. De sprogansvarlige har et tæt samarbejde med eksterne kollegaer og deltager i møder om sprogarbejde med Tårnby Kommunes børn.
Forældresamarbejde
Vi vægter et godt samarbejde med forældrene omkring barnets udvikling, læring, trivsel og dannelse. Vi modtager forældre med åbenhed, og vi bestræber os på at opbygge en gensidig tillid i samarbejdet om barnet og dets tid i børnehuset.
Vi arbejder på at skabe nogle nye rammer for, hvordan vi i praksis kan synliggøre indholdet af forældresamarbejdet. Fx i forbindelse med indkøring af børn, overgange, forældresamtaler osv.
Når dit barn skal starte i Tømmergrunden
Inden start holder vi en samtale med jer forældre. Til samtalen fortæller I om jeres barns udvikling og vi informerer om hverdagen i børnehuset. Desuden aftaler vi hvordan den første tid skal være med udgangspunkt i barnet og jeres rytme.
I opstarten vil det primært være en af gruppens voksne og en lille gruppe børn, der er sammen med barnet og forælderen. Det er den voksne der har ansvaret for at tage godt imod det nye barn og forældre. I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende. Vi forventer, at I har god tid til at komme godt i gang. Hvor lang tid er svært at sige, da børn og forældre er så forskellige og har forskellige behov. Det vil typisk vare omkring 1-2 uger. For børnehavebørn vil det oftest gå hurtigere, da både børn og forældre har kendskab til institutionsverden.
Første samtale når I er faldet godt til
Efter ca. 3 måneder holder vi endnu en samtale, hvor vi sammen bliver klogere på hvordan jeres barn trives i børnehuset. Til samtalen aftaler vi, hvordan vi sammen kan støtte barnet i dets udvikling, læring, trivsel og dannelse. Vi tager udgangspunkt i barnets kompetencer indenfor læreplanstemaerne – alsidig udvikling, sprog, krop og bevægelse, samt sociale kompetencer.
Særlige indsatser
For nogle børn kan der være tale om, at vi sammen skal blive klogere på, hvordan vi hjælper barnet godt på vej i det der kan være svært og udfordrende. Det er ikke kun for børnene, at det kan være svært og udfordrende, også som forældre bliver man særlige sårbar. Når vi inviterer til samarbejde, er det væsentligt at vide, at vi er bekymrede for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi "kun" med en tidlig fælles indsats, kan finde løsninger, der støtter bedst muligt op om jeres barns udvikling, læring, trivsel og dannelse.
Overleveringer
I børnehuset har vi et tæt samarbejde mellem vuggestue og børnehave, så alle vuggestuebørn får nemt ved at skulle videre til børnehaveafdelingen. I børnehaven er det børn og voksne, som jeres barn kender i forvejen. Vi inviterer alle forældre til en samtale om overlevering mellem vuggestuen og børnehaven.
Når vi modtager børn fra dagplejen eller andre institutioner foregår der en overlevering mellem personalet fra jeres barns nuværende primære voksne og de nye primære voksne. Vi får også overleveringsskemaer fra barnets dagpleje/institution.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, så vil vi sammen med jer gøre alt for, at det bliver en god start. Vi udfylder vores overleveringsskema og det er I naturligvis en del af. Ligesom vi holder en samtale om overlevering mellem os og SFO/skole.
Traditioner
Vi har en række traditioner. Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget der bliver genkendeligt for børn og voksne, noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det. I børnehuset er vi meget bevidste om, at selvom der skal være fagligt belæg for det vi laver, så er det lige så vigtigt, at det vi laver er sjovt, både for børn og voksne.
Vores traditioner
Fastelavn
Vi holder fastelavn i grupperne, hvor vi slår katten af tønden og spiser fastelavnsboller. Vi leger også forskellige traditionsrelateret lege og synger fastelavnssange. Denne dag holder vi for at fejre en gammel tradition for overgangen mellem vinter og forår og det at klæde sig ud hører festen til. Vi taler om udklædningerne og den fantasiverden der er omkring dem.
Påske
I ugerne op til påske klipper vi påskepynt og sår spire. Vi holder påskefrokost i ugen op til påskeferien. Påsken markerer forårets start og vi taler om bladene der folder sig ud, blomster og planter der vokser op af jorden og insekterne der kommer frem.
Bedsteforældredag
I slutningen af maj inviterer vi til bedsteforældredag. Dagen har 2 formål. Dels at styrke båndet mellem generationer og de 2 verdener, hjem og institution, samt at plante blomster, planter og krydderurter som en pædagogisk aktivitet i fællesskab. Bedsteforældre, børn og personale nyder frokosten sammen inden vi takker af.
Sommerfest
I starten af juni holder vi sommerfest som vi arrangerer i samarbejde med forældrebestyrelsen.
Sommerfesten har hvert år et overordnet tema. Udsmykning og udklædning afspejler temaet. Vi planlægger forskellige aktiviteter og lege, samt nyder den medbragte mad i afdelingerne. Festen holder vi for at styrke relation og samarbejde mellem hjem og institution.
Luciaoptog
Hvert år øver storebørns gruppen at gå Lucia og synge nogle julesange. De optræder for vuggestue- og børnehavebørnene, samt deres egne forældre. Det at skulle optræde for andre kan være en udfordring for mange, og derfor øver vi modet til at gøre det. Efter barnets behov og udviklingstrin støtter vi dem i at deltage på det niveau de har lyst til. Børnene oplever en glæde ved at have udviklet deres mod.
Jul
Fra midt november starter vi med at have fokus på julen. Det gør vi blandt andet ved at lave julegaver, juledekoration og klippe julepynt, hvor vi øver vores kreative og motoriske færdigheder. Slut november holder vi en julefest over et par timer, hvor vi inviterer forældre og søskende til klippe-klistre og æbleskivehygge.
Vi synger julesange og øver fokusord for at styrke de sproglige færdigheder. Desuden laver vi forskellige julelege, fx børnehavebørnene der skal ud og finde nissespor og nissetøj inden de spiser risengrød til frokost.
Vi spiser julefrokost med børnene den sidste uge inden juleferien.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.