Vuggestuen har plads til 42 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 66 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Vi er et børnehus, som åbnede i 2001. I 2008 blev vi udvidet med en pavillon. Så der nu er 2 afdelinger. I pavillonen er der 4 vuggestuegrupper med 10-11 børn per gruppe i alderen 0-3 år. I det faste hus er der 3 børnehavegrupper med ca. 22 børn i hver gruppe.
De 2 huse er forbundet med en lang gang 'gaten' så vi frit kan færdes i hele huset. I begge afdelinger er der et køkken som er samlingspunkt. I vuggestuen bruger vi både køkkenet til morgenmad og senere på dagen til forskellige aktiviteter. I børnehavens køkken spiser vi også morgenmad, vi bager brød til om eftermiddagen og i løbet af dagen kan de børn der er sultne, uden for fælles spisetider, spise en mad fra madkassen.
Midt på gangen ligger vores produktionskøkken. Her laver vores ansatte økonoma mad til vuggestuebørnene ud fra hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler.
Udendørs
Vi vægter udelivet højt og har derfor meget store udearealer. Vi har 2 legepladser, 1 til hver afdeling.
Børnehavens legeplads er med meget fokus på plads til at bevæge sig. Der er en stor cykelbane rundt om et klatrestativ, der giver mulighed for at udfordre sine klatreevner. Vi har plantekasser til diverse spirer, som vi ser gro hen over foråret. Legepladsen har også områder til stille leg og fordybelse, hvor det kan være mere roligt, for dem der har brug for det.
Vuggestuens legeplads er delt i 4 mindre legepladser med små hegn imellem. Hvert område råder over forskellige oplevelser fx er der cykelbane, gynge, sandkasse og legehus. De opdelte legepladser gør det også nemt at lave et roligt område, hvis det er de allermindste vuggestuebørn, der er ude og mærke græsset for første gang.
Nærmiljø
Børnehuset ligger i et villakvarter med en delt socialt boligbyggeri omkring sig. Boligbyggerierne har alle rigtig gode legepladser som vi bruger. Børnehuset ligger også tæt på Amagerstrand og Kastrup Havn hvor Blå base er, som hører under Naturskolen og den Blå Planet. Disse steder bruger vi både ved spontane ture i nærkvarteret og til de planlagte projekter. Da vi har Christiania-cykler både med og uden motor, kan turene også gå til selve Naturskolen, ud og se på flyverne samt andre legepladser i Sundby fx legepladsen på Smyrnavej.
Personalesammensætning
Vi er i alt 25 faste medarbejdere og typisk 2-3 tilkaldevikarer. Vi er 15 pædagoger, hvor lederen er talt med, 9 pædagogmedhjælpere hvor 2 er ansat i en støtte og 1 køkkenmedarbejdere.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Vi stemmer om madordning hvert andet år. Madordningen er endnu ikke vedtaget. En af årsagerne er, at vores køkken i børnehaven ikke kan godkendes til at producere mad i dag. Derfor vil vi enten få madpakker ude fra eller færdiglavet mad, vi skal varme. Det har der ikke været tilslutning til.
Økonomaen bager brød til børnehaven 3 gange om ugen og sørger for frugt til eftermiddagsmaden hver dag og de sidste 2 dage bager børnehavegrupperne til hinanden.
Besøg børnehuset
Vi vil rigtig gerne vise forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
Første onsdag i hver måned
For at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en tryg hverdag for vores børn, er der muligt at blive vist rundt den første onsdag i hver måned mellem klokken 12.00-13.00.
Det er nødvendigt, at I tilmelder jer til vores leder. Giv os et kald og sig, at I gerne vil komme på besøg.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de grundlæggende pædagogiske værdier som for os er:
- Tryghed
- Glæde
- Empati
- Nysgerrighed
- Fordybelse
- Engagement
- Omsorg
I værdierne har respekten og anerkendelsen for det enkelte menneske en stor betydning. Og det enkelte barn har en værdi i sig selv.
Vi vil gerne kendes på, at vi altid er insisterende på, at vores arbejde er til børns bedste. Det betyder, at vi i dagligdagen tænker os om, det er ikke ligegyldigt, hvad det er vi laver sammen med børnene, og vi har en særlig opmærksomhed på, at vores måde at være forbilleder på, har en stor betydning for det som børnene lærer.
Børnene har brug for et stimulerende miljø, det er hverdagslivet der skal danne rammen, hvor der altid skal være fokus på det enkelte barns nærmeste udviklingszone, børnene udvikler sig mest i fællesskab med andre. Vi ved godt, at vi ikke altid lykkes. Men bare vi har lært noget og draget os nogle gode erfaringer, og at det kan styrke alles selvværd, når det er tilladt at træde ved siden af.
Børnehuset skal være et sted hvor børn, forældre og det pædagogiske personale trives godt. Hvor vi har en struktur som børnene deltager aktivt i. Vi har ud fra refleksioner, observeret at børnene trives med en hvis struktur, da det skaber en tryg forudsigelighed for det enkelte barn.
Vi tænker alle læreplanstemaer ind i vores planlægning og selvom der er mange børn på forskellige niveauer bliver barnet altid mødt med en anerkendende tilgang. Det betyder i praksis, at det ofte er formiddagen der bliver brugt til fælles aktiviteter og eftermiddagene bliver brugt til mange forskellige aktiviteter. Aktiviteter og projekter er med udgangspunkt i voksnes og børns idéer og årstid. Det er ikke altid nemt at få det til at lykkes, men ved løbende at evaluere, synes vi, at vi får balanceret det godt.
Vi er altid interesseret i at høre, hvad forældre tænker og vi vil meget gerne have spørgsmål fra forældre, der kan være med til at skabe nye perspektiver i vores arbejde. Vi ved børnelivet i børnehuset er godt, fordi vi kan se at børn trives hos os, og vi får mange gode tilbagemeldinger fra forældregruppen om at deres børn er glade for børnehuset.
Forældresamarbejde
Et godt samarbejde mellem forældre og pædagogerne er en af de vigtigste faktorer for, at børn oplever tiden i børnehuset som en god og tryg tid. Vi har lavet en ramme for det gode forældresamarbejde. Indholdet vil vi altid skulle tilpasse til netop jeres familie. Fordi der er så mange måder at være forældre på i dag. Det betyder, at vi ikke forventer, at vores skabelonen passer til alle, og I kan ikke forvente, at vi har en skabelon lige netop til jer, men ved fælles hjælp, forventningsafstemning og gode snakke skal det nok lykkes at finde en der passer. Der er dog noget vi altid vil insistere på, når vi tænker det gode forældresamarbejde.
Når et barn skal begynde her på Syrefabriksvej
Når jeres barn har fået plads her i børnehuset, inviterer vi jer til en velkomstsamtale. Samtalen tager udgangspunkt i jeres tid før børnehuset og til samtalen er der god tid til at snakke om stort og småt, få afklaret forventninger og krav til hinanden. Vi prioriterer god tid til barn og forældre i opstarten, og det foregår altid i en lille gruppe. Vi har 1 primær voksen i opstartsfasen. Det er den pædagog der har ansvaret for at tage godt imod jer og jeres barn. I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende.
Vi forventer, at I har god tid i opstartsperioden. Men hvor lang tid det tager, er svært at sige, fordi børn og forældre er så forskellige. Det vil være rigtig godt at afsætte 1 uges tid til indkøring og de næste par uger efter snakker om barnet har brug for nogle kortere dage. Det er tit rigtig hårdt for et barn at begynde i en institution, men kortere dage kan afhjælpe det. Vi er også rigtig gode til at have en opmærksomhed på jer forældre, da det kan en usikker situation at aflevere jeres små guldklumper til fremmede mennesker.
Når jeres barn flytter fra vuggestueafdelingen til børnehaveafdelingen, er det langt hen ad vejen på samme måde. Men det er vores erfaring, at det går hurtigere, hvis både børn og forældre samt pædagogerne i børnehuset, har afstemt forventningerne på forhånd.
Første samtale når I er faldet godt til
Når børnene er ved at blive rigtig trygge inviterer vi til en samtale, så vi kan få snakket om opstarten og om alt er gået som vi har aftalt. Er der brug for små justeringer, så tager vi også fat i det.
Særlige indsatser
Nogle gange sker det, at et barn har brug for lidt ekstra hjælp og støtte til sin udvikling, og her kan der være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer som forældre.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestue og børnehave, så alle vuggestuebørn får nemt ved at skulle videre til børnehaveafdelingen. Det vil være børn og voksne, som jeres barn kender i forvejen, og vi har rigtig gode erfaringer med opstart i børnehaveafdelingen.
Vi inviterer jer forældre til en overgangssamtale et stykke tid før opstart i børnehaven, hvor både pædagoger fra vuggestuen og børnehaven deltager.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, så vil vi sammen med jer gøre alt for, at det bliver en god start. Vi udfylder vores overleveringsskema og det er I naturligvis også en del af.
Traditioner
Vi har en række traditioner. Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget der bliver genkendeligt for børn og voksne, noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det.
I børnehuset er vi meget bevidste om, at selvom der skal være fagligt belæg for det vi laver, så er det lige så vigtigt, at det vi laver er sjovt, både for børn og voksne. Det er hele fundamentet for vores arbejde i Gummiplanten.
Vores traditioner
- Fastelavnsfest
- Påskefrokost
- Storbørnsfest
- Forældrekaffe
- Sommerfest
- Julehygge med Luciaoptog
- Julefrokost
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele.
Del 1
Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2
Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.