Vuggestuen har plads til 12 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 55 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Strandgården ligger i et villa kvarter, tæt ved den inddæmmede del af Amager Fælled. Institutionen blev bygget til formålet i 1975.
Vi har 12 vuggestuebørn og 55 børnehavebørn. Derudover har vi en SFO afdeling med 90 børn.
Fysiske rammer
Indendørs
Strandgården er delt op i 3 børnehavestuer og 1 vuggestue. Alle 4 stuer ligger ud til 1 stort alrum som er fælles for hele huset (inkl. SFO). Vi bruger alrummet til flere forskellige aktiviteter bl.a. kreativ rytmik, fællessang og motorisk udfoldelse.
Hver stue har 2 rum, toilet og garderobe. Fra garderoben er der udgang til legepladsen. Vi har 1 stor kælder med 2 rum, som vi bruger til boldspil og yoga. Vi har mulighed for at bruge SFO'ens lokaler, når der ikke er børn.
Vi har 1 stort opdelt køkken. I den ene del laver vi mad til vuggestuebørnene. Mens den anden del er indrettet til børn. Her er børnene med til at bage, skære frugt eller forberede mad til bål.
Udendørs
På den store legeplads, som er fælles for alle, lægger vi vægt på, at der er mulighed for motorisk udfoldelse.
Vi har mange klatretræer (frugttræer). Om efteråret, er det meget populært blandt børnene at klatre op i træerne og kaste æbler og mirabeller ned til hinanden.
Legepladsen har også en boldbane, legeredskaber og rutsjebane. En del af legepladsen er uopdyrket land. Her er der ingen legeredskaber, men kun, vand, sand og sort jord. Da vi ligger op ad Fælleden kommer der mange små dyr, frøer, mus og biller ind. Børnene har stor glæde af at undersøge dyrene og insekterne.
Vi har også en urtehave, hvor der hvert år bliver sået, passet, høstet og spist grøntsager fra. Ved alle stuer er der et lille stykke jord, hvor børnene planter blomster eller grøntsager, de har med hjemme fra. Dem passer og plejer vi hele sommeren.
Vuggestuens har deres egen legeplads. Den har de samme tilbud. Vuggestens børn kan både være på deres egen og den store legeplads.
Personalesammensætning
Vi er 14 faste medarbejdere og 1-2 tilkaldevikarer. Af de faste er vi 1 leder, 1 souschef, 5 øvrige pædagoger, 6 pædagogmedhjælpere og 1 køkkenmedarbejder.
Madordning
Vuggestuebørnene får mad, mens børnehavebørnene har madpakker med.
Både vuggestue- og børnehavebørn får tilbudt frugt.
Hvert andet år stemmer forældrene om betalt madordning for børnehavebørnene.
Besøg børnehuset
Vi vil gerne vise interesserede forældre rundt på Strandgården. I aftaler et besøg ved at ringe til os.
Pædagogisk grundlag
På Strandgården arbejder vi som alle andre med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, læring udvikling og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og vores pædagogiske værdier.
Som voksne på Strandgården er vi i mange sammenhæng rollemodeller for børnene. Det betyder, at vi arbejder bevidst om bl.a. kommunikation.
Vi laver løbende refleksion over vores arbejde med såvel det enkelte barn som hele børnegruppen. Det gør vi som medarbejdere og sammen med børnene. Ved at have børnene med har vi børneperspektivet i fokus. Vi arbejder både med en planlagt dag og med spontane aktiviteter.
Vi lægger stor vægt på udeliv og natur. Vi har en stor legeplads med mulighed for at eksperimentere med vand, sand og leg med smådyr.
Vi har indrettet legepladsen så børnene får mange forskellige motoriske udfordringer fx med klatretræer, rutsjebane og byggemateriale.
Forældresamarbejde
Vi bestræber os på at have et tillidsfuldt og tæt samarbejde med jer forældre. Det arbejder vi på både i det daglige og ved samtaler.
Inden jeres barn starter, kommer I på besøg og fortæller om jeres barn. Vi giver jer en rundvisning og beskriver dagligdagen i institutionen. Vi taler også om forventninger med hinanden. Efter ca. 3 måneder har vi igen en samtale, hvor vi evaluerer barnets første tid.
Sammen med jer aftaler vi nye mål for jeres barns trivsel og læring.
Særlige indsatser
Hvis et barn har særlige udfordringer går vi i dialog med jer om udfordringen og taler om hvilke tiltag, som kan hjælpe barnet videre.
Det kan være indsatser vi skal gøre i institutionen og i hjemmet. Det kan også være vejledning fra det pædagogiske vejlederkorps.
Overleveringer
Når et barn skal flytte fra fx vuggestue til børnehave udfylder vi et overleveringsskema. Skemaet gennemgår vi sammen med jer. Overleveringen giver mulighed for, at jeres barn får de bedste forudsætninger for en optimal start i det nye dagtilbud.
Traditioner
På Strandgården har vi nogle traditioner. Det betyder meget for børnene, at der er genkendelighed i noget. At nogle kan huske tingene fra sidste år eller tur, og fortæller det videre til nye børn. Ofte er der en meget særlig spændt stemning, når traditionerne skal løbe af stablen.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Planteuge
- Strandgårdens fødselsdag
- Skovuge forår og efterår
- Fest med overnatning for de børn som skal i skole
- Sundhedsuge med Strandgårdsløb
- Halloween- og julekomsammen for forældre og børn
- Besøg af julemanden og hans kone
- Teatertur i efteråret.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.