Vuggestuen har plads til 26 børn i alderen 0 til 3 år. Børnehaven har plads til 44 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehuset Stavlundvej er en integreret institution med vuggestue og børnehave. Vi er normeret til 26 børn i vuggestuen, i alderen 0-3 år og 44 børn i børnehaven, i alderen 3-6 år. Vores hus ligger i et dejligt villakvarter mellem Kongelundsvej og Oliefabriksvej.
Børnehuset er et hyggeligt hus, der er bygget i starten af 70'erne og som er omkranset af 4 skønne legepladser.
Vores stuer i både vuggestue og børnehave er inddelt i "små rum" i rummet, så børnene har mulighed for at lege uforstyrret og fordybet, i mindre grupper. Vi inddrager desuden både garderober og vores lange gang, imellem afdelingerne, til aktiviteter og leg.
Udendørs
Vi har 4 legepladser fordelt på grunden. 1 stor fælles legeplads til børnehaveafdelingen og 3 mindre til deling i vuggestueafdelingen. Da vi er et helt hus, låner og besøger vi dog ofte hinandens legepladser.
På børnehavens legeplads er der plads til de store fysiske udfoldelser. Her har vi et stort klatrestativ med rutsjebane og brandstang, en fin lille cykelbane og det som ellers hører til en legeplads. Der er masser af plads til fordybelse, da vi også bruger legepladsen til at dyrke grøntsager, lave science eksperimenter og udforske dyreliv.
På vuggestuernes legepladser er der motoriske legeredskaber, legehus, sandkasser, plads til fordybelse og fri leg. Legepladsen er også et sted hvor vi arbejder med aktivitetsgrupper, går på opdagelse i dyrelivet og andre ting der er værd at udforske.
Da vores baghave nærmest er Ugandaskoven, Fælleden og Naturcenter Vest Amager, er det steder vi bruger flittigt, både til spontane ture og som en del af vores læringsrum.
Nærmiljø
Vi er heldige at have mange steder i lokalmiljøet, der er værd at besøge. Nærmiljøet bidrager til, at børnene får kendskab til lokalsamfundet, den danske kultur og vores traditioner.
Fx besøger vi et lokalt plejehjem i forbindelse med højtider. Her holder vi bl.a. fastelavn sammen, hvor de ældre og de største af børnehavebørnene slår katten af tønden og spiser fastelavnsboller. Det er til stor glæde for de ældre og børnene, og er med til at udvide børnenes horisont og stifte kendskab til noget de måske ikke ellers ville opleve.
Vi arbejder meget sammen med Naturskolen på Kalvebod Fælled. De holder mange gode arrangementer og aktiviteter, hvor vi kan deltage som institution. De har også flere spændende forløb som vi kan arbejde med hjemme i børnehuset. Vi deltager fx i et sprogforløb, hvor vi har fået mus med hjem i institutionen, som børnene skal passe og lære en masse om.
Vi bruger skov og strand i nærmiljøet, både til spontane ture ud af huset, og som en del af forskellige forløb i institutionen. Vi bestræber os på, både at lave strukturerede og planlagte ting i naturen, men prioriterer også at følge børnenes spor. Det er her børnenes nysgerrighed for alvor bliver vagt, fordi man kan gå på opdagelse, uden at blive forstyrret.
Personalesammensætning
Vi er 16 faste medarbejdere og 3-4 faste tilkaldevikarer. Personalet er fordelt på 9 pædagoger inklusiv lederen, 1 pædagogisk assistent, 5 pædagogmedhjælpere inklusiv køkken- og kostansvarlige, og 1 pædagogstuderende.
Vi har kommunal rengøring, som udfører opgaven tidligt om morgenen alle dage, året rundt.
Madordning
Vi har ingen madordning, men der er fuld forplejning i vuggestuen og børnehaven har madpakker med.
Madpolitikken i vuggestuen tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger om sund kost. Vi laver velsmagende, ernæringsrigtig mad, fortrinsvist baseret på økologiske råvarer.
Vi tager hensyn til religion og allergi. Ved allergi skal der dog forelægges en lægeattest.
Vi skaber gode rammer for en god madkultur med ro og hygge om måltidet for at fremme børnenes mad mod.
Besøg børnehuset
Det er altid muligt at komme på besøg og blive vist rundt.
Første onsdag i måneden
For at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en tryg hverdag for vores børn uden for mange forstyrrelser, er der mulighed for rundvisning den første onsdag i alle måneder.
I skal ringe og lave en aftale med os om tidspunkt, og så må I genre oplyse, om det er start i vuggestue eller børnehave.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder ud fra dagtilbudsloven og kommunens retningslinjer.
Den pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde på Stavlundvej og vi tager udgangspunkt i de centrale elementer for læreplanstemaerne som er grundlæggende for os. Vi stræber efter at pædagogikken er til stede hele dagen og i alle aktiviteter og rutiner med børnene.
Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barn og dets ressourcer. Alle børn er forskellige og har brug for forskellige ting for at trives og udvikles. Hos os skal alle børn opleve tryghed, nærhed, nærvær og omsorg. Børnenes spor og interesser følges, hvilket er med til at de oplever sig set, hørt og forstået.
Alle børn hos os skal føle sig som, og være en del af fællesskabet. De skal have plads til at være unikke og selvstændige mennesker.
Vi skaber rammer der understøtter det gode børneliv, hvor der er plads til at være barn. Vi tager udgangspunkt i barnets perspektiv, fantasi og virkelyst, så vi styrker barnets initiativ.
Hos os skal alle børn mødes af voksne, der i deres hverdag anerkender dem for det de er, nemlig værdifulde, selvstændige og kompetente børn. Børnene skal have indflydelse på deres hverdag og inviteres til at være aktivt deltagende, og dermed medskabere af egen læring og udvikling.
Når børnene færdes hos os i en genkendelig hverdag med kendte, omsorgsfulde og nærværende voksne, får barnet de bedste udviklingsmuligheder i deres dannelsesproces.
Børns dannelse skabes gennem leg, og ved at de voksne fremmer mulighederne for leg, kreativitet og dannelse. En dannelse hvor barnet forankrer værdier og viden i sin egen personlighed.
Vores pædagogiske læringsmiljøer tager udgangspunkt i et børneperspektiv. Fx observationer, børneinterviews, børnemøder og samtaler.
I børnehaven bruger vi dialogen som et redskab i planlægningen og evalueringen af fx aktiviteter, hvor vi i vuggestuen gør mere brug af observationer for at aflæse børnenes reaktioner og mønstre.
I læringsmiljøet er det de voksnes opgave at sikre, at børnene føler sig som en del af et inkluderende fællesskab, hvor leg og dialog er omdrejningspunktet. Det kan godt betyde, at vi differentierer, da alle børn ikke er ens.
Forældresamarbejde
Det er vores opgave, i samarbejde med jer, at bidrage til at børnene får en god og tryg opvækst. Derfor vægter vi forældresamarbejdet rigtig højt og I er altid velkomne til at henvende jer til personale og ledelse med stort og småt. Det er afgørende, at børnene er glade og trygge for at være i børnehuset, da det at være tryg og trives skaber de bedste forudsætninger for børns udvikling.
Når dit barn skal starte på Stavlundvej
I starten vil jeres barn have 1 primær voksen, som varetager indkøringen og den primære kontakt med jer. Den primære voksne skal være den nye trygge voksne og vil være i tæt dialog med jer om jeres barn i indkøringen. I kan hjælpe jeres barn ved at signalere, at børnehuset er et rart sted at være. Vi tilpasser indkøringsforløbet efter det enkelte barns behov, og når barnet opleves som tryg i hverdagen, betegner vi barnet som indkørt.
Det er individuelt, hvor lang tid en indkøring tager, men som udgangspunkt anbefaler vi, at I sætter 1 uge af til indkøring i børnehaven og 2 uger til indkøring i vuggestuen.
Første samtale når I er faldet godt til
Når barnet er ved at være tryg og har gået i institutionen i 3-6 måneder, har vi en samtale om opstarten og barnets trivsel og udvikling. Skulle der være brug for en samtale før, er det altid en mulighed. Desuden vil der være andre planlagt samtaler i løbet af tiden i børnehuset.
3 års overleveringssamtale
Når vuggestuebarnet skal starte i børnehave, har vi en samtale inden opstart, hvor personale fra vuggestuen og børnehaven er til stede samt jer forældre. Her taler vi om barnets udvikling og gennemgår overleveringsskemaet for overgangen til børnehave.
4-års samtale
En samtale med fokus på skoleegnethed. En samtale om hvad forældre og pædagoger kan arbejde med for at understøtte børnenes udvikling i forhold til at være skoleparat, så vi sammen kan hjælpe barnet på de områder, der vil være behov for. Til samtalen bruger vi de samme skemaer, som vi skal give videre til skolen.
Afslutningssamtale/skolesamtale
Til samtalen gennemgår vi overleveringsskemaerne. De samme som ved 4-års samtalen.
Vi taler om der er ting, der særligt skal arbejdes med hjemme og i institutionen, inden vi kan kalde barnet skoleparat.
Samtalerne ligger umiddelbart før opskrivning til skole (ofte i november).
Samtaler ved behov
Vi vil altid gerne imødekomme jeres behov for en samtale om jeres barn. Vi vil også kontakte jer, hvis personalet vurderer, der er behov for en samtale.
Særlige indsatser
Børn i udsatte positioner, omhandler forskellige faktorer. Det kan bl.a. være børn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, børn med svag social økonomisk baggrund, eller anden social problematik. Problematikker som er medvirkende faktorer til at børnene ikke har samme mulighed for at udvikle kompetencer og færdigheder til at mestre de samme ting og udfordringer, som de andre jævnaldrende børn.
Vi arbejder bevidst med afsæt i at børn ikke altid skal have det samme, men at vi som pædagogisk personale skal differentiere i tilgangen til det enkelte barn, for at skabe lige muligheder. Derved kan vi sikre det enkelte barns muligheder for udvikling og skabe lige vilkår for alle børn.
I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling.
Vi arbejder med handleplaner, dialogmøder, netværksmøder, pædagogisk bagdør, og vidensdeling i personalegruppen for at sikre det enkelte barns trivsel og udvikling.
Overleveringer
Vi er meget bevidste om betydningen af overgange i børns liv. De har afgørende betydning for børns trivsel, læring og udvikling.
Når vi får nye børn, har vi stort fokus på tryghed og tilknytning. Derfor er der 1 fast voksen som står for indkøring og den primære kontakt til både barn og forældre. Vi gør meget ud af at informere forældre og selv søge viden om barnets udvikling, vaner og behov.
Vi arbejder med at gøre overgangen mellem vuggestue og børnehave så god som mulig. For at skabe kendskab og tillid til de nye børnehavebørn, har vi besøgsdage 1 måned før vuggestuebarnets skift til børnehave. 1 voksen fra vuggestuen går med en mindre gruppe vuggestuebørn i børnehaven og deltager i aktiviteter sammen med børnehavebørnene. Det gør vi i de aldersopdelte grupper for de yngste børnehavebørn. Formålet er bl.a. at skabe tryghed til omgivelserne, de andre børn og de voksne i børnehaven. Tryghed er den vigtigste faktor i skiftet mellem vuggestue og børnehave.
I børnehaven arbejder vi med at gøre overgangen til skole så god som mulig, bl.a. ved at arbejde i aldersopdelte grupper gennem hele året. En stor del af storegruppens fokus er på at gøre børnene skoleparate. Det gør vi ved at arbejde med venskaber og konfliktløsning, da de sociale kompetencer er en vigtig del, men vi arbejder også med tal, bogstaver og science, som foregår gennem en legende tilgang til læringen. Det skal være sjovt at lære, og sjovt at gå i børnehave og vi ved at læring gennem bevægelse er den bedste måde at lære på.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, vil vi sammen med jer gøre alt for, at det bliver en god start. Vi udfylder et overleveringsskema i samarbejde med jer.
Traditioner
Fejring af traditioner og højtider er en vigtig del af den kulturformidling, som vi har i børnehuset. Det er vigtigt, at børnene får kendskab til, og viden om, de traditioner, som er en del af det samfund børnene vokser op i. Traditioner har den store styrke, at det er noget der er genkendeligt for børn og voksne, noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til.
Ved traditioner og højtider som fx påske og jul, kan I opleve, at vi laver en lille overraskelse i form af et påskeæg, eller at julemanden kommer på besøg med en lille slikpose.
Vores traditioner
Fastelavn
Børnene er udklædte (hvis de vil), vi leger, synger, laver fastelavnspynt og slår katten af tønden.
Påske
Vi holder en påskefrokost, hvor vi pynter og dækker bordet fint op. Vi klipper og klistrer også, tager på påsketure til fx Naturskolen.
Sankt Hansfest
Vi holder Sankt Hans med bål i børnehaven, hvor vi sender vores hjemmelavede heks til Bloksbjerg og synger midsommervisen.
Halloween
Vi holder en lille fest med (u)hygge. Dagene optil skærer børnene græskar og klippe/klistre, så vi kan pynte op til uhygge. Børnene må gerne komme udklædt.
Jul
Vi starter forberedelserne til jul i løbet af november. Desuden holder vi jule-klippeklistredag for forældre, har på skift besøg af nissen i børnenes hjem, synger julesange, holder juletræsfest og åbner kalender.
Spejderuge
I uge 25 flytter vi hvert år i spejderhytten på Ugandavej. Her deltager hele børnehaven og de store vuggestuebørn.
Sommerfest
Vi holder en sommerfest for børn, søskende, forældre og personale.
Bedstedag/plantedag
Hvert forår har vi plantedag i hele huset.
Koloni
Børnehavens ældste børn har gennem en lang årrække taget på koloni med 3 overnatninger.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan der er arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, som blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.