Vuggestuen har plads til 36 børn i alderen 0 til 3 år. Børnehaven har plads til 60 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Børnehuset Nordmarksvej 26 er en aldersintegreret institution med børn i alderen 0-6 år. Vi er normeret til 96 børn, fordelt på 36 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn.
Fysiske rammer
Indendørs
Vi har valgt at dele børnene op i vuggestue- og børnehaveafdeling, da vi mener at det tilgodeser den respektive aldersgruppe bedst muligt. Vi arbejder målrettet med den gode integration mellem vuggestue- og børnehavelivet. Vi tænker vuggestuebørnene tidligt ind i nogle af børnehavens aktiviteter. Da børn i forskellige aldre kan få stor glæde og læring af hinanden i deres udvikling.
Når I træder ind i børnehuset, kan I se at det er børnenes "hus". Det visuelle og æstetiske miljø har børnene selv været med til at skabe bl.a. ved deres æstetiske kreative udtryksformer. Det har stor betydning for børnenes følelse af ejerskab for huset og det er med til at styrke børnenes medansvar. Det er yderst vigtigt at vi gør os umage i at skabe et inspirerende, motiverende og udforskende miljø, hvor de fysiske og psykiske rammer giver de bedste betingelser for jeres barns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
De 6 grupper i børnehuset, har hver deres grupperum med udgang til legepladsen og hver deres toilet/badeværelse.
I inde livet har vi forsøgt at skabe små rum i rummene. På den måde forsøger vi at skabe et større overblik og muligheden for fordybelse for børnene, samt give de forskellige læringsmiljøer masser af inspiration til forskellige lege. Vi har fokus på, at grupperummene skal kunne noget forskelligt.
Vi har et børnevenligt køkken i børnehøjde. Hvor børnene har mulighed for at være med til at lave mad, bage eller forberede det spiselige til bålhytten.
Børnehuset har et stort alrum, som er et samlingssted for alle børnene. Ofte bruger vi alrummet til sang, musik, bevægelse og teater. Vuggestuen har også eget lille yoga/bevægelse rum.
Vi tager naturen med ind
I alrummet har vi også vores store fiskeakvarium. Det er også i alrummet vi har projekter som kyllinger, mus, haletudser osv. Alrummet er fælles for hele børnehuset.
Vores kreative værksted
Kreativiteten er i højsæde i vores hus. Ofte sker det i vores værksted. Afhængig af børnenes alder har de fri adgang til diverse materialer, maling, karton, perler, lim og sakse.
Teater
Vi arbejder målrettet med teater som udtryksform. Vi voksne laver teater for og med børnene.
Om sommeren til husets sommerfest opfører ca. 80 af husets børn en forestilling for alle de inviterede gæster, forældre, søskende samt bedsteforældre, ude på legepladsen. Det er et fælles projekt hvor vi øver, spiller musik, danser og lærer på tværs af aldre i hele huset.
Ved vores store teaterrum har vi masser af kostumer og rekvisitter som kan understøtte læringsmiljøet teater.
Udendørs
Vi synes selv, at vi er privilegeret med vores 3 gode legepladser
- Fælles kolonihave/nyttehave
- Vuggestuens legeplads
- Børnehavens legeplads.
Kolonihavehuset er vores fælles lille oase. Det er muligt at fordybe sig med sanselige indtryk i små grupper omkring det hyggelige kolonihavehus med loppefund, æbletræ og diverse frugtbuske. Om foråret planter vi tomater og kartofler.
Vi bruger afgrøderne til små spiselige sammenkomster ved børnehavens bålhytte for hele børnehuset.
Til jul er kolonihaven pyntet med masser af lys på juletræet og hele nissefamilien er flyttet ind i kolonihavehuset.
Hver eneste dag er vi ude på vores legepladser. Udelivet giver større bevægelsesfrihed og har et utal af fysiske motoriske udfoldelser. Der er højt til loftet. På den modsatte sider skaber udelivet også ro og giver mulighed for at finde et sted man kan trække sig og være sig selv.
Uderummet er et godt grupperum for større muligheder for deltagelse for børn og børnefællesskaber på tværs af alder, køn, kultur og interesser.
På cykelbanen rundt i børnehaven kører børnene ud og ind af små snoede veje i bakket terræn mellem høje træer, masser af buske, beplantning som børnene også kan bruge som huler.
Om sommeren har vi krukker med blomster. Legepladserne har masser af flytbart materiale, der også kan stimulere børnenes fantasi. Om sommeren dækker træernes store blade dele af legepladserne, så der er mulighed for skygge bl.a. ved vores hængekøjer med puder og tæpper. Regner det kan børnene krybe i skjul under bålhytten eller skurets halvtag. En sommerfugl, edderkop eller regnorm skaber masser af snakke om stort og små. Vores flotte store dyre- og insekttavle skaber masser af læring om naturen. Om vinteren kan børnene bruge de små bakker til at kælke på.
Legepladsen har små universer i det kæmpe store rum. Det er vigtigt for os, afhængige af alder, at børnene i deres egen leg får oplevelsen af ikke konstant at blive overvåget. Det betyder samtidig at de voksne har fokus på at bevæge sig rundt og lade sig invitere ind i børnenes univers. For at følge med i hvad der rør sig i børnefællesskaberne. Vi følger, at årstidernes skifter nøje. Fx taler vi om det dagligt, hvad for noget tøj skal vi have på, hvor meget, er der blade på træerne, hvilken farve har bladene, er der rim i græsset, hvepse, skal vi have solcreme på og må vi få bare tæer i sandkassen.
Nærmiljøet
Vores hus ligger på mange måder det perfekte sted. Tæt på havn, strand, grønne omgivelser ved Kastrupfortet, Kastrupgårdsamlingen, lokale legepladser samt gode bus- og metroforbindelser. Vi tager også på tur i nærområdet med vores elcykler, hvor Blå base og Den Blå Planet ligger. Ligeså skønt bare at cykle "ud i det blå".
Personalesammensætning
Vi er 20 faste medarbejdere. 12 pædagoger, hvor lederen er talt med, 7 medhjælpere og 1 køkkenmedarbejder.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort hver eneste dag, året rundt.
Madordning
Vuggestuebarnet har fuld forplejning. Vi laver mad efter Fødevarestyrelsens kostråd. Køkkenet følger årets traditioner og laver den dejligste mad hver eneste dag. Traditionerne er påskefrokost, julefrokost og risengrød.
Børnehavebarnet medbringer selv madpakke og frugt til eftermiddagen. Vi tilbyder mælk og vand samt supplerende frugt. Børnene har mulighed for at tage mad fra madkassen hvis de er sultne, hvilket giver barnet mulighed for at følge sit naturlige behov for at være sulten. I børnehaven laver vi hver fredag i sommerperioden mad over bål til stor glæde for både børn og voksne.
Besøg børnehuset
Alle nye forældre, der ønsker at se og høre om vores hus er meget velkommen.
Første onsdag i måneden
For at planlægge dit besøg bedst muligt, kan du få en rundvisning første onsdag i alle måneder mellem klokken 12.00-13.00. Du må meget gerne ringe og fortælle, at du gerne vil besøge os.
Pædagogisk grundlag
Vi tager udgangspunkt i den fælles pædagogiske læreplan. Vi arbejder med trivsel, læring udvikling og dannelse.
Det vigtigste er jeres barns trivsel. Det er det grundlæggende for, at jeres barn kan lære og udvikle sig. Når jeres barn føler sig tryg i børnehuset, vil det kunne modtage masser af læring.
Det er vigtigt, at vi tager udgangspunkt i jeres barn, men ligeså meget vigtigt, at vi tænker at jeres barn skal indgå som en vigtig del af et større fællesskab. I et fællesskab med gode relationer til børn og voksne.
Det sker via leg, læring, udvikling og dannelse i børnefællesskaberne. Derfor er det vigtigt, at vi gør alt for at få jeres barn i relationsdannelsen og skabe de bedste betingelser for, at jeres barn danner venskaber.
Afhængig af jeres barns alder jo større betydning har fællesskabet for jeres barn. Vi voksne skal sørge for at skabe de allerbedste og alsidige inddragende læringsmiljøer/aktiviteter, som får jeres barn lyst til at lære en masse.
Vi har et stort fokus på kroppens betydning for trivsel og læring. Jeres barns almene læring, sker når de er aktive med kroppen med og i sine omgivelser. Derfor er det vigtigt for os, at vi i hverdagen giver jeres barn masser af alsidige kropslige muligheder for læring. Læreprocessen skal være meningsfuld og konkret. Så jeres barn får den optimale forståelse og tilegnelse af læringen. På den måde prøver vi at skabe de bedste betingelser for, at jeres barn kan udvikle sig.
Hverdagslæring
Vi kalder det hverdagslæring. Da det er den læring som barnet lærer via rutiner og arbejdsgange i barnets hverdag. I hverdagslivet skaber jeres barn tryghed. Hverdagslæringen der udgør den største tid af jeres barns tilbragte timer i børnehuset. Hverdagslæringen, hvor der opstår læring ved madpakker, garderobe og masser af spontane situationer mellem børnene og de voksne. Også med masser af plads til læring i legen i børnefællesskaberne og de voksnes planlagte aktiviteter.
Dannelsen kræver at jeres barn er aktiv og medskaber i de læreprocesser som de indgår i, både med andre børn og voksne.
Vi voksne er meget opmærksomme på jeres barns medbestemmelse og deres aktive rolle i børnehusets læringsmiljøer. I vores pædagogik tager vi udgangspunkt i børnenes perspektiv. Løbende fanger vi børnenes spor, oplevelser og interesser. Hvad "rør" sig i den pågældende børnegruppe, som vi skal være opmærksomme på at følge. Vi reflekterer hele tiden over vores praksis i børnehuset, og gør hele tiden det bedste for at vi skal lykkes med disse mål for jeres barn.
Forældresamarbejde
Vi lægger vægt på et respektfuldt, ligeværdigt forældresamarbejde, med en anerkendende tilgang. Vores fælles fokus er jeres barn og sammen skaber vi de bedste betingelser og muligheder for jeres barns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Børnehuset er kun en blandt flere arenaer for jeres barns læring og udvikling, hvor I som forældre er de mest centrale og vil have størst indflydelse og ansvar for barnets almene udvikling. Med det udgangspunkt ønsker vi at skabe respekt for den enkelte familie eller behov ved et tillidsfuldt forældresamarbejde.
Vi arbejder altid ud fra det enkelte barn samt børnegruppen, da barnet er en del af et større socialt fællesskab. I er som forældre tilsvarende en del af et forældrefællesskab.
Vi arbejder på at skabe den bedst mulige sammenhæng mellem hjem og børnehus. Det er i fællesskab, at vi skaber de bedste rammer for jeres barn.
Den daglige dialog mellem personalet og jer er meget vigtig for at sikre et bindeled mellem børnehus og hjem, og barnets almene trivsel i hverdagen.
Når dit barn skal starte på Nordmarksvej
Når et barn starter er det oftest i vuggestuen, men der kommer også børn udefra til børnehaven.
Vi vil gøre alt for, at I som forældre og barnet får den bedst mulige start i børnehuset. Inden start har I altid mulighed for en rundvisning i huset.
Inden jeres barn starter, inviterer vi jer til en samtale. Til samtalen deler vi vigtige informationer og giver hinanden indblik. I fortæller om jeres barn og forventninger. Mens vi fortæller om børnehuset og vores forventninger til jer. I får en folder med praktiske informationer, så I bedre kan huske dem efter samtalen.
Vi har altid tilknyttet en primær voksen til opstartsfasen. Det er samme primære, der er ansvarlig for, at vi i fællesskab kommer godt i gang.
Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barn og jer som familie. Derfor tilpasser vi altid indkøringsperioden. Vi vil gøre vores bedste for at lære jeres barn at kende, så jeres barn kan blive tryg hos os og I er trygge, så I bedre kan overlade barnet til os. Vi ved at processen kan være meget følsom, derfor er vores samarbejde altafgørende for, at det lykkes bedst muligt.
Når jeres barn går i husets vuggestue får barnet automatisk en plads i husets børnehave.
Første samtale når I er faldet godt til
Når jeres barn har gået her i et par måneder, inviterer vi jer til en samtale. Til samtalen får vi en god snak om indkøringen og hvad næste skridt skal være. Måske vil der i fællesskab være brug for enkelte justeringer. Det finder vi ud af i fællesskab.
Særlige indsatser
I alle børns udvikling, vil der altid være perioder, hvor vi har ekstra meget brug for dialog med jer forældre. Hvis der er noget i jeres barns udvikling der bekymrer os, vil vi altid gå tidligt i dialog med jer.
Vores tilgang vil altid være, at vi i fællesskab skal forsøge at finde de bedst mulige løsninger/tiltag i det videre forløb for jeres barn.
Overleveringer
Vi arbejder målrettet med at overgangene i jeres barn liv, bliver så succesfulde som muligt. Det gælder også overgangen fra vuggestue til børnehave. Overgangen er lettere, fordi vi dagligt arbejder med integrationen i huset. Vi har desuden stor gavn af den vidensdeling, der sker ud fra det enkelte barn, mellem vuggestuen og børnehaven.
Når det nye barn starter direkte i husets børnehave, vil der først have været en overlevering evt. fra en dagpleje eller anden vuggestue.
Når jeres barn er ved at være parat til det næste skridt i livet SFO/skole, vil vi gøre det bedste for, at barnets start bliver så succesfuldt som muligt.
Traditioner
Traditioner er en stor del af børnehusets hverdagsliv.
Vi er et hus der værner meget om fælles traditioner på tværs af børnehuset, da de er vigtige for genkendelsesglæden og kulturformidlingen.
Desuden er fællesskabet det, der binder vuggestuen og børnehaven sammen.
Vores traditioner
Vi følger de traditionelle højtider som fastelavn, påske og jul. Udover det har vi
- Sommerfest med børnenes underholdning
- Teater
- Naturprojekter, fx mus, tudser og kyllinger
- Husets fødselsdag
- Åbning af børnehusets kolonihave.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.