Vuggestuen har plads til 36 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 64 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Fysiske rammer
Indendørs
Vi er en integreret 0-6 års institution. Børnehuset er et stort og lyst hus fra år 2000. Beliggende i grønne omgivelser på Vestamager tæt på skov og Amagerfælled.
Vores normering er 100 børn fordelt på 2 afdelinger, 1 vuggestue med 36 børn fordelt på 3 stuer med 12 børn og 3 personaler og 1 børnehave med 64 børn som er aldersopdelt på 3 stuer med 3 personaler.
I vuggestueafdeling er der 3 stuer og 2 multifunktionelle rum, toilet og pusleplads til de enkelte stuer. Alle stuer har udgang til legepladsen. Der er 1 fællesrum som vi også bruger til morgenmad. I børnehaveafdelingen er der 3 stuer og 3 multifunktionelle rum, toilet og på et af toiletterne er der pusleplads.
Alle stuer har udgang til legepladsen.
Udendørs
Vi er rundt om huset omgivet af legepladser og en Trylleskov som er i vuggestuen. Vi er i gang med at indrette legemiljøer og legezoner hvor rumdelingen er buske, træer, legehytter og plantekasser.
Inde og ude
Vi skifter meget med at være inde og ude, alt efter vejret. Der er dage hvor vi er meget inde, andre dage er vi meget ude. Personalet vurderer hvornår og hvordan vi er ude eller inde uanset vejret. Børnene kommer ind i små grupper, når der er behov, når vi laver aktiviteter, eller når vi spiser. Vi bruger naturen i og uden for institutionen. Vi bruger alle de rum vi har til rådighed indenfor i løbet af hele dagen.
Personalesammensætning
Vi er 21 faste personaler og 3-4 tilkaldevikarer.
Madordning
I vuggestuen står vores fantastiske køkkenmedarbejder for et afvekslende og nærende måltid, formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad.
Der er brød og frugt hver dag til vuggestuen og børnehaven.
I børnehaven har alle børn deres egen sunde madpakke med og vand i en drikkedunk.
Besøg børnehuset
Da vi i øjeblikket ikke har forældre indenfor, har vi valgt ikke at have rundvisninger. Men vi har i samarbejde med 4 elever fra Tårnby Gymnasiums Medielinje fået lavet en præsentationsfilm og rundvisning inde som ude.
Send en mail til damun.bk@taarnby.dk, så sender vi et link til filmen.
Pædagogisk grundlag
Respekten for den enkelte er en grundlæggende værdi, der skal være kendetegnet for dagligdagen. Der skal være plads til børnene og deres forskellige forudsætninger de har med sig.
Børnene skal mødes med udfordringer, krav og forventninger hvor der tages hensyn til og vises respekt og omsorg for det enkelte barn og fællesskabet. Ikke mindst værdier der bygger på værdien som livslyst og livsmod.
Det mener vi, er nogle af grundpillerne for at skabe et godt børneliv.
Hos os betyder et godt børneliv, at alle børn bliver mødt med
- Anerkendelse for den enkelte
- Rummelighed
- Læring, trivsels, udvikling, omsorg og dannelse.
Vi inkluderer børnene i deres hverdag, de skal have indflydelse på det, der sker omkring dem. Vi skaber pædagogiske rammer i hverdagen der bidrager til børnenes fantasi samt rammer der gør børnene nysgerrige, aktive og videbegærlige. Vi støtter børnene i deres udvikling af selvstændighed, så de kan fungere alene og i sociale sammenhæng.
Vi er et integreret hus, der giver mulighed for at børnene kan møde andre børn på mange forskellige alderstrin. Vi har en vision og ønske om at når børnene forlader institutionen, skal de have udviklet en tro på egne evner og færdigheder.
Pædagogisk mål
Pædagogisk er målet med vores struktur at skabe ro, plads og mulighed for nærvær og fordybelse, set ud fra et børneperspektiv, med afsæt i de nye styrkede læreplaner. Vi er særlig stolte af vores kommunikation og overlevering mellem vuggestuen og børnehaven. Vi har fokus på at skabe børnefællesskaber, opfølgning på selvhjulpenhed og understøtte børnenes trivsel, udvikling og dannelse og skabe læring og muligheder for at alle børn får et godt børneliv.
Vi arbejder med at se hvert enkelt barn som en del af hele børnegruppen ved blandt andet at arbejde med ugeplaner, gruppedage, projekter og i teams på tværs i afdelingerne. Børn og personaler deles over det meste af dagen i mindre grupper, hvor forskellige aktiviteter tilrettelægges efter børnenes alder og udvikling, som udgangspunkt mest uden for. Vi bruger udearealer i og uden for institutionen som læringsmiljøer hvor legen og naturen inspirerer til fællesskaber, fantasi, læring udvikling og dannelse.
Forældresamarbejde
Vi vægter et godt forældresamarbejde højt. Vi forventer, at I forældre har lyst til at deltage aktivt i børnenes hverdagsliv. Vi mener, at en vigtig faktor for et godt børneliv er, at barnet oplever en sammenkobling mellem hjem og institution.
En god og respektfuld dialog mellem forældre og institution har betydning for barnets trivsel og oplevelse af tryghed i hverdagen. Hvis I som forældre oplever frustration over nogle ting I har set eller oplevet i institutionen, er det vigtigt at få formidlet det til personalet på stuen. Men det skal ikke ske, når børnene er til stede.
Vi tilbyder en forældresamtale ca. 1 gang om året. Her fortæller vi, hvordan vi oplever/ser barnets trivsel og udvikling. Desuden holder vi løbende samtaler, hvis vi/I oplever et behov for det. I er altid velkommen til at komme og spørge, om der er tid til en lille snak.
Vi holder 1 forældremøde om året. Indholdet på forældremøderne varierer mellem oplæg fra foredragsholder og oplæg fra personalet.
Vi har i huset en Støtteforening, som består af frivillige forældre der forsøger at samle penge som ubeskåret er til glæde for vores børn i daginstitutionen. Tidligere er overskuddet fx gået til køleskabe, ladcykel og legetøj.
Som frivillig i Støtteforeningen besår opgaverne primært af at sælge i boderne under arrangementerne i huset.
Vores Forældrebestyrelse består af forældre til børn som er indskrevet og repræsentanter fra personalegruppen. Der er fastlagt 4 møder om året, hvis der er behov, mødes vi oftere.
Traditioner
Vores traditioner
- Fastelavns fest i afdelingerne eller på stuerne/udenfor
- Påskefrokost
- Sommerfest i juni udenfor med forældre og søskende
- Klippe-/ klisterdag i november/december for forældre uden søskende på grund af pladsmangel
- Dans om juletræet og julehygge for børn og personaler
- Husets fødselsdag den 1. september
- Bag for en sag
Vuggestuen
Børn og personaler ønsker 1 gang om måneden pålæg til rugbrød fx hjemmelavet æggesalat med purløg, frikadeller med rødbede, makrel i tomat med mayonnaise, fiskefilet med rejer, sild.
Børn og personaler bager eftermiddagsbrød ca. 1 gang om måneden til vuggestueafdelingen fx pølsehorn, pizza, rosinboller.
Årstidsmenu: Forår, sommer, efterår og vinter præsenterer vi børnene for årstidens råvare, hvor de kan dufte, smage, føle og tale om hvad det hedder. Alle råvarer kommer i den mad børn og personaler spiser til frokost.
Børnehaven
Maddage: Børnehaven har i løbet af hele året maddage, hvor børn og personaler bestemmer hvad der skal laves fx pizza, kylling og bagekartofler, gryderet på gril pladsen.
Afslutningsfest for de store børnehavebørn.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan der er arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, som blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.