Vuggestuen har plads til 36 børn i alderen 0 til 3 år. Børnehaven har plads til 85 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Børnehuset Irlandsvej er en integreret daginstitution for børn i alderen 0-6 år. Institutionen ligger på Irlandsvej 131. Institutionen er normeret til 36 vuggestuebørn og 85 børnehavebørn, som er opdelt i en vuggestue og en børnehaveafdeling.
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven er fordelt på 3 stuer. Vuggestuen er også fordelt på 3 stuer.
På Irlandsvej har hver gruppe deres egen stue og sammen har vi et dejligt fællesrum, som i dagligdagen bliver brugt til alverdens forskellige aktiviteter, lege og ferniseringer. Hver afdeling har også et lille rum som vi bruger til leg eller aktiviteter for mindre grupper af børn. Børnehuset har udgang til legepladserne fra alle stuer.
Udendørs
Legepladsen er delt op i 2 - 1 til hver sin afdeling, og 1 gård, som begge afdelinger bruger. Begge legepladser er indrettet med fokus på bevægelse, sansning og på naturoplevelser. Derfor er der plads til både at cykle, løbe, klatre, gynge og sanse. Børnehaven har også et boldbur som giver mulighed for diverse boldspil. I vuggestuen har vi en vildt voksende "skov", som giver mulighed for at gemme sig og finde vej.
Nærmiljø
Børnehuset ligger centralt i Tårnby med nem adgang til offentlig transport, grønne områder, lokale skoler og legepladser.
Vi bruger de grønne områder i vores nærmiljø meget, bl.a. Byparken og Tårnbyparken. Selvom vi har lidt afstand til stranden og Fælleden, prøver vi også at bruge de tilbud som både den Blå Base og Naturskolen kan tilbyde.
Personalesammensætning
Vi er i alt 23 faste medarbejdere, 1 pædagogstuderende og indimellem 1 PAU-studerende og så har vi typisk 2-3 tilkaldevikarer.
Madordning
I vuggestuen er der fuld forplejning og det er husets køkkendame, der primært er ansvarlig for, at børnene får en varieret og sund kost, der lever op til de anbefalinger, der er på området.
I børnehavnen er det forældrene selv der, via barnets madpakke, er ansvarlige for, at deres børn får en kost der giver energi og næring til en aktiv institutions hverdag.
Vi sørger for brød og frugt til børnehaven om eftermiddagen.
Besøg børnehuset
Vi viser rigtig gerne jer forældre rundt, der måske er interesseret i at få jeres barn skrevet op hos os.
Første mandag i måneden
For at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en tryg hverdag for vores børn, er der muligt at få en rundvisning den første mandag i hver måned. Hvis I ønsker at besøge os, kan I ringe og aftale en tid.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder ud fra det anerkendende menneskesyn hvor respekten for den enkelte er i centrum og vi bestræber os på, at det er kendetegnet for dagligdagen. Det kommer til udtryk ved, at der er plads til alle børn og de forskellige forudsætninger de har med sig. Vi har derfor fokus på, at børnene møder udfordringer, krav og forventninger hvor vi tager hensyn til og vises respekt og omsorg for det enkelte barn og fællesskabet. Vi ønsker at skabe et læringsmiljø som bygger på udvikling af livslyst og livsmod. Vi mener, at det er nogle af grundpillerne for at give børnene et godt børneliv.
Børnene skal i deres tid i børnehuset lære at indgå i sociale sammenhænge og relationer. Vores læringsmiljø igennem hele dagen skaber rammerne for, at børnene kan danne fællesskaber og opbygge selvværd og forståelse for sig selv og verden. For børn er det vigtigt at have trygge og nære relationer til voksne, men også relationer til andre børn, som de på den ene eller anden måde har et fællesskab med. Det betyder, at vi i vores daglige pædagogiske praksis lægger vægt på, at børnene får mulighed for at danne relationer til andre end lige dem de er på stue med fx i sproggrupper og storgruppe.
Da vi er et integreret hus giver det mulighed for, at børn kan møde andre børn på mange alderstrin. Børnene spejler sig i hinanden og lærer af de børn, som kan lidt mere end dem selv. Vi arbejder med venskabsstuer og vi ser, at de kan understøtte det enkelte vuggestuebarns kendskab til børnehavelivet og de voksne som de senere skal være sammen med.
At have haft sin ugentlige gang i børnehaven sikrer en tryggere overgang når det lille barn skal fra vuggestuen til børnehaven. Samtidig skaber vi en sammenhæng for børnehavebarnet, der stadig har en forbindelse til sin vuggestue. Vi ser det også som en mulighed for at støtte op om de venskaber børnene har imellem sig, som man ellers ser brudt når børnene ikke længere har deres hverdag sammen. Det giver også børnehavebarnet mulighed for at skabe en sammenhæng mellem de erfaringer de tidligere har gjort sig og til de nye erfaringer de er ved at danne.
Vi modtager også børn som ikke har gået i vuggestueafdelingen og her har vi ekstra fokus på, at børnene hurtigt bliver en del af det "venskabsbånd" der er imellem afdelingerne.
Vi bestræber os også på at arbejde temaorienteret hele året. Under temaerne skaber det pædagogiske personale læringsmiljøer hvor vi inddrager børnenes perspektiver og de får medindflydelse. Sådan opnår vi et engagement hos børnene som er anderledes, da børnenes spor bliver retningsgivende for hvordan temaet vi udfolder temaet i hverdagen. Samtidig er arbejdet med temaerne med til at styrke barnets fantasi, kreativitet og nysgerrighed, da vi ofte laver kreative ting hvor børnene får mulighed for at bruge forskellige materialer og redskaber.
Forældresamarbejde
Vi vægter forældresamarbejdet højt. I dagligdagen bestræber vi os på at give jer forældre en lille historie eller tilbagemelding på barnets dag, så I ved hvordan jeres barn trives. Det gør vi bl.a. gennem dialog med jer, når I afleverer og henter og ved at kommunikere løbende igennem dagen fx via AULA, hvis barnet fx har haft en svær aflevering eller der er nogle faktorer som påvirker barnets trivsel i løbet af dagen.
Vores udgangspunkt er, at vi alle kan lære af hinanden. Det støtter forældresamarbejdet op om, så vi skaber de bedste udviklings- og trivselsmuligheder for jeres barn. Det er vigtigt for os, at barnets hverdag ses som en helhed. Det sikrer vi både ved hverdagsfortællinger, dagligdagsdialoger, men også til de årlige forældresamtaler og den generelle sparring i hverdagen.
Vi inviterer jer til en årlig samtale om jeres barns trivsel og udvikling. Til samtalen har vi en dialog om barnets udvikling, ageren og kompetencer i de forskellige arenaer barnet befinder sig i.
I kan til hver en tid tage fat i det pædagogiske personale, hvis I har brug for at drøfte noget.
Når dit barn skal starte på Irlandsvej
Vi har børn som starter hos os både i vuggestuen og børnehaven. Vi prioriterer god tid til barn og forældre i opstarten, og indkøringen foregår som udgangspunkt i en lille gruppe. Det er vigtigt for os, at I som forældre føler jer trygge når I skal til at gå fra jeres barn. I den første tid vil I som forældre opleve, at vi stiller mange spørgsmål om jeres barn og familie. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jer og jeres barn at kende. Vi forventer, at I prioriterer god tid til indkøring af jeres barn, da vi har erfaring med, at en god indkøring skaber tryghed for både jer og jeres barn.
Når børnene begynder i børnehave er det langt hen ad vejen på samme måde, men det er vores erfaring, at det går hurtigere og både børn og forældre er mere klar på opgaven.
Første samtale når I er faldet godt til
Når jeres barn skal starte hos os inviterer vi jer til en samtale. Til samtalen får vi et kendskab til hinanden og afstemmer forventninger. Efter ca. 3 måneder, når vi har haft mulighed for at lære jeres barn at kende, inviterer vi jer igen til en samtale. Til samtalen taler vi om jeres barns udvikling og trivsel.
Særlige indsatser
Alle børn kan til tider havne i udsatte positioner af forskellige årsager. Det er det pædagogiske personales opgave at være opmærksomme og handle når det opstår. I de tilfælde hvor en særlig indsats er nødvendig, udarbejder vi en handleplan for det enkelte barn evt. ved sparring med andre faggrupper og altid i dialog med forældrene. Det pædagogiske personale samarbejder ofte med daginstitutionsafdelingens pædagogiske vejlederkorps hvor der gives sparring på hvordan det pædagogiske personale kan have fokus på deres ageren. Vi holders også dialogmøder hvor forskellige faggrupper er tilstede og kan give deres vejledning til personalet, fx kan der deltage tale-høre lærer, pædagogiske vejledere, fysioterapeuter og psykologer.
Overleveringer
Fra vuggestue til børnehave
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestuen og børnehaven, så det er trygt for både barnet og forældrene at skulle videre til børnehaveafdelingen. Der vil være børn og voksne, som jeres barn kender i forvejen, og vi har rigtig gode erfaringer med opstart i børnehaveafdelingen.
Vi inviterer jer forældre til en samtale i forbindelse med overgangen til børnehave.
Fra børnehave til skole/SFO
Vi samler de ældste børn i børnehaven på tværs af stuerne i det vi kalder storgruppen. Storgruppen går 2 hele dage om ugen over i vores satellit på Ringbakken (Hytten). Når børnene er i storgruppen, får de andre ansvarsopgaver end normalt. Opgaverne hjælper dem med at blive mere selvstændige og skaber en sammenhæng i forhold til kravene de møder i børnehaveklassen.
Storgruppen låner også SFO'ernes legepladser og skolernes gymnastiksale, så børnene har haft deres gang de steder inden start. Når de møder den nye SFO/skole med trygge og kendte voksne, rutiner, regler og krav støtter vi børnene i deres kommende overgang fra børnehave til SFO/skole.
Fra marts, hvor storgruppebørnene stopper og til september hvor vi danner den nye storgruppe, arbejder vi videre med overgangen til børnehaveklassen på de enkelte stuer i børnehaven. Her inddrager vi de største børn i borddækning og støtte til de mindre børn og der bliver talt om, at det nu er deres tur til at gå i storgruppen efter sommerferien. På den måde er børnene bevidste om, at de nu er en del af storgruppen på deres egen stue. Til september bliver de små storgrupper på stuerne slået sammen til 1 storgruppe for hele børnehaveafdelingen.
Traditioner
Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde.
I vores traditioner som jul og påske inddrager vi børnene i læring om den danske kultur og samtidig tilegner de sig viden om, hvordan man fx holder jul på andre etniske og kulturelle måder. Vi har oplevet, at julen fx giver anledning til at tale med børnene om ramadan og Eed, da der er børn i børnehuset som ikke fejrer jul.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Sommerfest
- Bedsteven dag
- Storegruppe fest
- Julehygge
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.