Vuggestuen har plads til 24 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 66 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Børnehuset Gl. Kirkevej er bygget i 2009. Vi modtog de første børn i november 2009. I efteråret 2011 blev vi udvidet med Sommerfuglen, som er Tårnby Kommunes sprogstimuleringstilbud. For institutionen, børn og forældre samt os som personalegruppe har det betydet, at vi sammen skulle finde en fælles vej og et fælles fodslag for den pædagogiske praksis, som vi i dagligdagen skal udfolde os i. Vores mantra er, at vi sammen skal skabe et miljø, der er spændende, udfordrende, udviklende og lærerigt for alle parter.
Fysiske rammer
Indendørs
Når I kommer ind af indgangsdøren til Børnehuset, træder I ind i en forunderlig verden, hvor der er højt til "himmelen" med et helt fantastisk lysindfald. Huset emmer af eventyr, fantasi og kreativitet. Sommerfugle, skovtrolde, drager, nisser, alfer og havfolk er det, der præger dagligdagen for børn og voksne.
Børnehuset er en integreret institution. Vi er normeret til at modtage 90 børn i alderen 0-6 år, samt 15 tosprogede småbørn mellem 2-6 år.
Børnehuset er opdelt med 1 vuggestue- og børnehaveafdeling i stueetagen, Sommerfuglen på 1. sal og centralt er fællesrummet, som danner rammen for integrationen i Børnehuset.
Vuggestueafdelingen/Eventyrdalen, består af 2 børnegrupper med børn i alderen 0-3 år. Børnene er tilknyttet enten Alferne eller Nisserne. I løbet af dagen arbejder vi i mindre grupper på tværs af afdelingen.
Børnehaveafdelingen består af 4 grupper – 2 grupper med 3 til 4-årige børn, 1 gruppe med 5 til 6-årige og 1 gruppe af tosprogede børn i alderen 2-6 år. Den gruppe og det grupperum barnet er tilknyttet, tager udgangspunkt i målgruppens leg og læring. Det afspejler sig i såvel indretningen, som indkøb af legetøj samt beskæftigelsesmaterialer i de enkelte grupperum.
Grupperummet er et læringsmiljø i sig selv, og i forbindelse med det er der etableret særlige læringsrum/miljøer, med fokus på forskellige sansemæssige oplevelser, hvor børnene kan fordybe sig i leg.
Vi har i huset indrettet særlige læringsrum/miljøer som indeholder 1 natur- og træværksted, 1 bevægelsesværksted og 1 kreativt værksted.
Fællesrummet er et læringsmiljø, hvor børnene kan udfolde sig fysisk, idet vi her har klatrevægge samt redskaber der styrker motorikken. Det sker ved leg med fx balancebolde, toppe til at bygge med og gå på, balancebom, madrasser og tæpper til at bygge med. Vi har også mulighed for at bevæge os til evt. WII danseprogram, rytmiske sange og musikvideoer.
I fællesrummet har vi 2 legehuse, hvis funktioner er at stimulere børnenes sproglige udvikling og dannelse. Det ene legehus er indrettet som en købmand, og det andet som en dagligstue.
Vi arbejder med temaerne madmod/madglæde og fra jord til bord. I fællesrummet er der et børnekøkken, hvor børnene i samarbejde med voksne dagligt tilbereder dele af eftermiddagsmåltidet. Det kan fx være at skære frugt, bage, kokkerere. Nogle af afgrøderne kan være af egen høst, og andre er indkøbte.
I fællesrummet er der etableret en lille café, hvor børnehavebørnene har mulighed for at spise af deres mellemmad, hvis de har en med. Alle børnehavebørn er velkomne til at medbringe en lille mellemmad til at supplere med, hvis de bliver sultne uden for spisetiderne i børnehuset. I bestemmer selv, om I vil have, at jeres børnehavebarn får en mellemmad med. Vi har dog en forventning til, at mellemmaden stemmer overens med vores kostpolitik og Fødevarestyrelsens anbefalinger.
Udendørs
Institutionen er opført på en 2187 m2 grund, hvor arealet om huset er beregnet til forskellige former for udendørs aktiviteter.
Vi bruger udemiljøet som små læringsmiljøer, hvor børnene har mulighed for at få stimuleret deres sanser. Vi arbejder med princippet fra jord til bord. Det giver børnene mulighed for at gå på opdagelse i naturen og forundres over den. Desuden vægter vi børnenes motoriske udfoldelsesmuligheder højt, både i ude- og indemiljøet.
Udemiljøet er opdelt i forskellige zoner: Legepladsen, sansehaven og bålstedet. Også her har vi mulighed for at opdele og fordybe os i mindre grupper.
Vi vægter, at udemiljøet skal være tilgængeligt for alle børnehusets børn, og fremme integrationen mellem store og små, samt højne samarbejdet mellem de forskellige grupper og afdelinger.
Nærmiljø
Børnehuset er opført i Tårnbys midt område nær Tårnby Bypark, lige ud til det gennemgående stisystem, som løber fra Kastrup Havn i øst til Amager Fælled i vest. Hvilket betyder, at vi har mulighed for at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter på Amager Fælled og Naturskolen, samt på Blå base. Vi tager afsted i mindre grupper, og transporterer os gerne ved brug af vores ladcykler.
Ture ud af huset kan ligeså vel være til Byparken, Brandstationen, Biblioteket eller Travbanerne. Ture ud af huset planlægger vi altid i sammenhæng med den enkelte gruppes fokuspunkt.
Personalesammensætning
Vi er 20 medarbejdere. 11 pædagoger, 1 pædagogisk assistent, 5 pædagogmedhjælpere, 1 pædagogstuderende i lønnet praktik, 1 ernæringsassistent og 1 køkkenassistent.
Desuden modtager vi PAU-elever og praktikanter fra folkeskolen, UCC, jobcenteret, samt altmuligmand/kvinde og til tider køkkenmedhjælp i løntilskud.
Tårnby Kommunes rengøringsassistenter er ansvarlig for rengøringen i børnehuset.
Madordning
Vi serverer dagligt 1 sundt frokost- og eftermiddagsmåltid til alle børn.
Børnehusets forældre har valgt det sunde frokostmåltid til. Hvert 2. år beslutter vi sammen med jer forældre om vi skal fortsætte med frokostmåltidet.
Vi vægter det sunde børneliv højt. Fra husets køkken serverer vi kulinariske oplevelser, der pirrer børnenes syns-, smags- og lugtesanser. Vi tilbereder maden fra bunden og den er ernæringsmæssig korrekt. Maden er også af god økologisk kvalitet, så vi mindsker brug af farve- og tilsætningsstoffer.
Vi tilbyder mælk til frokostmåltidet.
Børnehusets vuggestuebørn får desuden dagligt tilbudt et formiddagsmåltid, og vi serverer morgenmad til de børn, der er mødt inden klokken 7.15.
Besøg børnehuset
Første fredag i måneden
For forældre tilbyder vi rundvisning den første fredag i måneden klokken 10.00.
I skal ringe og tilmelde jer rundvisningen inden. Det er for at sikre, at vi skaber den mest optimale ro og tryghed for børnehusets børn og at der er afsat de optimale ressourcer til rundvisningen og jeres spørgsmål.
Hvis jeres barn har fået en plads i børnehuset, skal I også ringe til os, så laver vi en konkret aftale med jer.
Pædagogisk grundlag
Vores udgangspunkt er at skabe en forunderlig verden i børnehuset. I vores indretning af huset samt tilrettelæggelse og udførelse af aktiviteter, vil vi som personale arbejde med eventyr, fantasi og kreativitet. Så kan børnene forundres, eksperimentere og udforske sig selv og sine omgivelser. Børnene vil på deres vej igennem huset mødes med Alfer, Nisser, Havfolk, Drager, Skovtrolde og Sommerfugle.
Ud over eventyr, fantasi og kreativitet vil fundamentet for vores pædagogiske praksis være vores børnesyn/menneskesyn, selvforvaltning, integration og åben plan.
For at få den fulde forståelse af vores børnesyn/menneskesyn, selvforvaltning, integration og åbenplan, vil vi anbefale, at I læser vores læreplan. I læreplanen kan I læse vores definitioner og eksempler fra den pædagogiske praksis.
Vi har et ønske om at lave en kombineret pædagogisk lære- og virksomhedsplan, der dels beskriver børnehuset som et læringsmiljø i udvikling og som virksomhed.
Vi beskriver teorien om husets pædagogik med eksempler fra dagligdagen. Det er for at skabe en fælles forståelse for den pædagogiske praksis, børns og voksnes læring samt dialogen mellem forældre og personale.
Det er vores hensigt, at vores pædagogiske læreplan skal være let læselig, og skal kunne bruges som opslagsbog.
Vores pædagogiske lære- og virksomhedsplan er ikke et færdigt produkt, men et arbejdsredskab som vil være i stadig udvikling. Vi vil udvikle det pædagogiske arbejde, være reflekterende over egen praksis, skabe debat, forståelse og samarbejde. Det betyder at mål, tanker og ideer ikke altid er det "rigtige", da det er mennesker, vi arbejder med. Vi vil løbende komme ud i situationer, hvor vi skal handle anderledes, justere samt regulere planer og retningslinjer.
Forældresamarbejde
Når dit barn skal starte på Gl. Kirkevej
Når barnet starter har vi, jer forældre og personale, en fælles opgave foran os om samarbejdet om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det er derfor væsentligt, at vi fra starten får skabt en god kontakt til hinanden, så samarbejdet kan sikre barnet de bedste muligheder for trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Vi tilbyder jer en første samtale uden jeres barn, inden barnet begynder. Vi har en forventning til, at I forbereder jer inden samtalen ved at udfylde et læringshjul.
Læs mere og hent læringshjul på kl.dk
Samtalen tager udgangspunkt i det udfyldte læringshjul:
- Hvem er barnet?
- Hvad er barnets kompetencer?
- Hvordan oplever I som forældre jeres barn?
Til samtalen præsenterer vi også stedet og vores pædagogisk. Vi spørger ind til barnets rutiner (sut, søvn):
- Er der særlige hensyn, som vi skal tage? (Mad og medicinforhold skal være lægedokumenterede)
- Hvordan er familieforholdene?
- Hvilke forventninger har I som forældre til os?
Vi laver en samarbejdsaftale med afsæt i den dialog, der har været om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Det kan være svært at starte i et nyt hus - både for barnet og forældrene. Der er mange nye voksne og børn at forholde sig til, og rytmen i vores store hus kan virke uoverskueligt. Derfor aftaler vi til den første samtale hvordan indkøringen skal foregå.
Det er vores erfaring, at det enkelte barn har behov for en gradvis tilvænning til sit institutionsliv. Vi anbefaler derfor, at I afsætter tid til det. I kan forvente, at det tager ca. 2 uger for et vuggestuebarn og ca. 1 uge for et børnehavebarn.
I samarbejde med jer aftaler vi det endelige forløb, med tanke på, at ikke alle har mulighed for en så lang indkøring. For barnet er det trygt, at mor eller far er i nærheden, også selvom forældrene engang imellem under indkøringen kan føle sig overflødige, når deres barn begynder at udforske institutionen på egen hånd. Desuden er det rart for jer forældre at opleve jeres barn i de nye omgivelser, lære personalet og de andre børn at kende, få kendskab til husets rytmer og rutiner, og skabe et tillidsforhold til sit barns institution.
Vi håber på et samarbejde, hvor barnet er i centrum og, hvor vi formår at have en tæt daglig dialog med jer forældre.
Forældresamtaler
Vi inviterer jer til en samtale, når jeres barn har været indskrevet i ca. 3 måneder. Så kan vi sammen sikre, at jeres barn trives. Det giver os også mulighed for at lave eventuelle justeringer eller tilføjelser til samarbejdsaftalen. Personalet har også haft mulighed for at inddrage deres oplevelse af barnet i et institutionsperspektiv i forhold til lærings- og dialoghjulet.
Desuden tilbyder vi alle forældre 1 årlig samtale, hvor vi i samarbejde med jer gennemgår barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Der vil være afsat tid til, at vi kan tale uden afbrydelser om det enkelte barn. Afdelingerne/grupperne indkalder til møderne som primært er i dagtimerne.
Det er altid muligt at lave en aftale, hvis I eller vi har behov for et møde. I forbindelse med samtaler bruger vi lærings- og dialoghjulet for at tydeliggøre, hvordan forældre og institution skal samarbejde om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Særlige indsatser
Med børn i udsatte positioner forstås en sammensat gruppe af børn, det kan fx være, børn med sproglige udfordringer, børn med en svag socioøkonomisk baggrund, børn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, børn i risiko for at stå uden for fællesskabet. I lighed med andre børn, lærer og udvikler børn i udsatte positioner sig i et fagligt pædagogisk læringsmiljø med en velfunderet pædagogisk faglighed.
Når vi møder børn i udsatte positioner, er vi reflekterende over egen pædagogisk praksis. Ud fra arbejdet med lærings-/dialoghjulet, tager vi udgangspunkt i barnets zone for nærmeste udvikling. Vi tilrettelægger aktiviteter, lege og hverdagsrutiner, så barnet udfordres og oplever mestring samt at være en del af fællesskabet. Som personale har vi husets struktur i tankerne, og ser på om der er noget vi kan og skal ændre og dermed tage hensyn til, så det enkelte barns, udvikling, trivsel, læring og dannelse fremmes.
I vores daglige arbejde sikrer vi, at der er plads til alle børn ved, at barnet føler sig set og anerkendt, uanset baggrund, evner og forudsætninger. Vi lærer børnene, at alle er forskellige, og at acceptere hinandens forskelligheder.
Vi deler børnene op i små grupper, i egne grupper og på tværs af huset, så det passer til det enkelte barn. Vi tilrettelægger vokseninitierede lege og lærerige aktiviteter, der tager udgangspunkt i det som barnet kan og er på vej til at lære. Børn i udsatte positioner, har ofte brug for små pauser i løbet af en dag. I grupperne er der indrettet små læringsmiljøer, hvor barnet kan fordybe sig, holde en pause med en ven eller lege lidt alene, hvis det har brug for det.
I arbejdet med vokseninitierede tilrettelagte aktiviteter og lege er vi opmærksomme på, at det er legalt når et barn gerne vil se på fra sidelinjen. Barnet har lov til at observere, kigge på og deltage når det er parat. På den måde bliver barnets følelser og tilgang til tingene anerkendt, og barnet føler sig inkluderet, bliver nysgerrigt og vil gerne deltage.
Vi arbejder med billeddokumentation og beskriver, hvorfor vi arbejder med den enkelte aktivitet. Vi laver handleplaner, og i samarbejde med forældre laver vi samarbejdsaftaler, så I som forældre også er bekendt med, hvordan I hjemme kan støtte jeres barns udvikling. Handleplaner og samarbejdsaftaler bliver løbende evalueret og justeret, hvorfor der også er en større mødeaktivitet i samarbejdet.
I dette samarbejde er vi bevidste om, at det ikke "kun" er barnet som er i en udsat position, men at I også oplever at være i en sårbar situation.
Overleveringer
Vi har en fast procedure for overgangen fra vuggestue til børnehave. Inden opstart i børnehaven, deltager barnet sammen med 1 voksen og nogle børn fra sin gruppe, i de forskellige dele af hverdagen i børnehaven/den nye gruppe. Vi inviterer jer til et overleveringsmøde med personale fra nuværende samt kommende gruppe.
Børn fra andre institutioner eller dagplejen kommer oftest på besøg og vi holder et overleveringsmøde, hvor vi giver overleveringsskemaer videre.
Når jeres barn skal videre til skole/SFO, udarbejder vi 'Skole Paratheds Undersøgelser' på børnene med jeres tilladelse. Vi laver overgangsskemaer over barnets kompetencer, robusthed og skoleparathed.
Vi besøger og overleverer børnene til de skoler, SFO og fritidshjem, som de skal gå på. Kort tid efter børnene er indskrevet i skole, starter samarbejdet med skoler og SFO.
Traditioner
I Børnehuset har vi en lang række traditioner, som både er er en del af læreplansarbejdet, og forældresamarbejdet om børnenes udvikling, trivsel, læring og dannelse.
Da vi mener, at det er vigtigt for børnene at have kendskab til, og viden omkring de forskellige traditioner, er det en væsentlig del, at vi også har fokus på fortidens historie om, hvorfor vi netop afholder de forskellige traditioner. Vi er i dialog med børnene om, hvordan afholdelsen af traditionerne har ændret sig igennem generationer.
Børnehusets traditioner er tilbagevendende begivenheder, der i barnets tid i børnehuset, er genkendelige for børn, forældre og personaler, og som i stor grad også er en del af forældresamarbejdet.
Vores traditioner
Fastelavn
Fastelavnsmandag slår vi til tønde. Børnene må meget gerne være udklædte. Op til fastelavn taler vi med børnene om, hvorfor vi holder fastelavn og om, hvordan man holdt fastelavn i gamle dag. Vi laver fastelavnspynt og pynter grupperne op.
Påske
Op til påske laver vi forskellige former for påskepynt. Vi taler med børnene om, hvorfor vi holder påske. Vi har tradition med en fælles påskefrokost (lammekød med tilbehør) i dagene op til påske. Det er også ofte i forbindelse med påsken, at der udruges kyllinger/ællinger.
Plantedag
I slutningen af foråret inviterer vi alle forældre til en fælles plantedag. I fællesskab starter vi op på projekt jord til bord. Børn og forældre planter sammen grøntsager, krydderurter eller blomster. Vi laver bæredygtige urtepotter og børnene får et frø med hjem til at forspire sammen med jer. Alle børn hjælper med at tilberede forplejning til dagen.
Afslutningstur
Vi inviterer de kommende skolebørn til en afslutningstur. Dagen er en heldagstur til fx Zoologisk Have og vi afslutter dagen med en fernisering af Skovtroldebørnenes arbejde for jer forældre. Vi inviterer også de børn, der er stoppet i børnehuset.
Sankt Hans
Vi fejrer Sankt Hans med fælles bål på legepladsen. Heksen Magiske Magda kommer på besøg og fortæller os om, hvorfor vi holder Sankt Hans. Når vi tænder bålet synger vi Midsommervisen, og nogle forskellige børnesange om lejrbål, hekse og trolde. Til sidst slutter vi Sankt Hans af med fælles frokost ude på legepladsen.
Sommerfest
Fredag i uge 24 holder vi årets sommerfest. Til dagen har alle børnegrupper øvet sig på sange, og optræder for forældre. Der vil være forskellige aktiviteter, som børn og forældre kan deltage i sammen. Alle børn hjælper med at tilberede forplejning til dagen.
Bedsteforældredag
I sensommeren holder vi bedsteforældre dag. Dagen er præget af det fokuspunkt vi arbejder med i børnehuset. Alle børn hjælper med at tilberede forplejning til dagen. Målet med dagen er, at bedsteforældre og børn fordyber sig i fælles aktiviteter.
Halloween
Vi har ikke faste traditioner forbundet med Halloween. Men vi laver græskarlygter, pynt og spiser græskarsuppe.
Hvis vi planlægger, at børnene skal være udklædte får I det at vide af personalet.
Science
Hvert år i uge 39 deltager vi i den landsdækkende science-uge. I kommunen er den tilrettelagt på tværs af 0-18 års området. De forskellige aktiviteter er planlagt, så vi kan udføre dem både internt i børnehuset og et eksternt sted i kommunen.
Høstfest
Hvert år i uge 40 har vi det afsluttede fokus på vores planteprojekt. I denne uge finder vi alle vores afgrøder. Nogle er allerede høstet og gemt på glas eller nedfrosset, andre høster og tilbereder vi. Alle grupper vil have gang i forberedelserne til vores Høstfest, både pynt til bordene, eller de retter vi skal tilberede til fredagens Høstfest i fællesrummet.
Sundhedsugen
I uge 41 er der Sundhedsuge i hele kommunen. Vi har derfor i denne uge fokus på sundhed. Temaet for Sundhedsugen er fælles i kommunen. Vi planlægger de pædagogiske aktiviteter ud fra temaet.
Vi har også fokus på, at det ikke er alle børn, der har det lige så godt som os - og derfor kører vi sideløbende 'Bag for en sag'. Det betyder, at vi i den uge bager brød med børnene. Som forældre kan I købe brød om fredagen, evt. sammen med en kop the eller kaffe som I kan drikke i fællesrummet. Indtægterne fra det solgte brød går ubeskåret til Børns Vilkår og BørneTelefonen.
Jul
Vi starter julen op ved at invitere til julefest sidste fredag i november. Denne dag hygger børn og forældre sig i grupperne med at klippe julepynt til juletræet og lave juledekorationer. Vi spiser æbleskiver og drikker gløgg. Julemanden kommer gerne på besøg og forærer os et juletræ, som vi sammen pynter og danser rundt om.
I december måned laver børnene julehemmeligheder i deres grupper, og vi klipper, klistrer, synger julesange og julehygger med kalenderlys. Nogle grupper ringer og har en telefonsamtale med julemanden.
Den sidste fredag inden jul, samler vi alle til en julefrokost i fællesrummet, og sidste dag inden jul spiser vi risengrød.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan der er arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, som blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.