Vuggestuen har plads til 32 børn i alderen 0 til 2 år. Børnehaven har plads til 77 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehuset
Børnehuset er en integreret institution, fysisk placeret på 2 matrikler med få hundrede meter imellem.
Fysiske rammer
Indendørs
Vores vuggestue er en hyggelig etplansvilla. Når I først træder ind, møder I vores nyligt istandsatte fællesrum, hvor der er rig mulighed for at stimulere sanserne og bevæge kroppen. Fra fællesrummet er en lang fordelingsgang med garderober. Herfra er der adgang til husets 3 stuer, alle af varierende størrelse. Hver stue har eget badeværelse og udgang til legepladsen. I forbindelse med garderoberne er vores køkken hvorfra en skøn duft af mad ofte breder sig.
Vores børnehave er en hyggelig villa to plan. Vi har 3 stuer i stueplan og 1 på 1. sal. 2 af stuerne deler et meget stort badeværelse, mens de 2 andre stuer har eget badeværelse. De 3 stuer i stueplan har alle direkte udgang til vores dejlige legeplads. I stueetagen er der også et lille køkken og kontor. På 1. sal har vi 1 stort rytmikrum, hvor der er god mulighed for bevægelse.
Fælles for de 2 huse er at det er ældre bygninger, som har rummet institution i mange år. Det gør at vores børnehus har sjæl og charme, kringelkroge og skæve mål og er virkelig, virkelig hyggelig.
Udendørs
Vuggestuen har en skøn afskærmet legeplads, med store frugttræer og buske, der skaber skygge om sommerren og læ om vinteren. Legepladsen har mange mindre zoner, fx gynger, sandkasser, rutsjebane, legehuse og vippedyr og gode områder til at udforske krible krable dyr.
Børnehavens karakteristiske gule villa er omkranset af en stor og grøn legeplads. Der er mange gamle frugttræer, som giver rigt udbytte i sæson, samt plantekasser med børnenes egne såede blomster og grønt. Der er et stort legestativ med forskellige motoriske udfordringer, 2 gyngeområder og legehuse fordelt foran og bagved. Der er også et badeområde, som vi bruger om sommeren. Rundt om hele huset og rundt om de forskellige legezoner er stierne belagt, så det giver optimale forhold til cykler og løbehjul.
Nærmiljø
Vi tager på ture med forskellige læringsmål for øje, alt efter hvilket tema vi arbejder med i børnegruppen. Vi besøger ofte Byparken, Travbanen og Gadekæret. Da det som nærmeste grønne område er nemt at tage pædagogiske aktiviteter med og få lidt højere til loftet og lidt større muligheder for udfoldelse.
Vi besøger Tårnby Kirke, som er vores nabo, med jævne mellemrum. Vi besøger også ofte Tårnbys fantastiske biblioteker med børnehavebørnene. Det samme gælder for Naturskolen, biografen og Blå base.
Børnehuset har 2 Christianiacykler, som gør at vores nærområde er blevet udvidet med mange kilometer og det er nemt at komme omkring i kommunen.
Personalesammensætning
Vi er i alt 25 faste medarbejdere og så har vi typisk 3-5 tilkaldevikarer. Vi er 14 pædagoger, 9 pædagogmedhjælpere, 1 leder og 1 køkkendame.
Vi har kommunal rengøring i børnehuset, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
I vuggestueafdelingen har vi madordning. Det betyder, at vi får økologisk, lækker og afvekslende mad hver dag fra vores fantastisk madmor.
- Om formiddagen er der lidt brød/knækbrød og frugt.
- Til frokost er der varm mad 4 dage om ugen og 1 dag med smørrebrød.
- Om eftermiddagen får børnene brød/grød/yoghurt eller lignende.
I børnehaveafdelingen har børnene selv madpakker med. Vi vægter at børnene har sunde og varierede madpakker, og hjælper gerne med gode idéer. Om eftermiddagen har børnene selv en snack/frugtpose med, og så serverer vi fælles frugt.
Besøg børnehuset
Vi vil rigtig gerne vise vores børnehus frem og fortælle, hvad I kan forvente når jeres barn går her hos os.
For at vi kan sætte tid af og fordele ressourcerne bedst muligt, skal I ringe og lave en aftale på forhånd.
Pædagogisk grundlag
I børnehuset arbejder vi løbende på at højne den pædagogiske kvalitet. Vi er på nuværende tidspunkt i en proces med at videreudvikle og udarbejde vores styrkede pædagogiske læreplan og det pædagogiske grundlag.
Vores udgangspunkt for vores arbejde er at sikre, at børnene er i trivsel og i udvikling. Den voksne drager omsorg for det enkelte barn og får det til at føle sig tryg og værdsat. Vi arbejder løbende med børneperspektiver, både i forhold til dagligdagssituationer men også i vores planlægning af dagen. Den voksne er indlevende og nærværende og lytter til og taler med børnene.
Det pædagogiske personale er med til at skabe den bedste ramme for, at fællesskaber kan blomstre og forståelse blandt børnene kan vokse og at de, i de sociale fællesskaber lærer de spilleregler som typisk er gældende for at kunne indgå i sociale relationer. Børnenes selvstændighed, færdigheder og kompetencer fremmes alsidigt gennem leg, aktiviteter og praktiske gøremål.
Vores pædagogiske hverdag er planlagt sådan, at der er en vekselvirkning mellem voksen initierede aktiviteter og børneinitieret leg, hvor børnene også har mulighed for at vælge til og fra ud fra hvad der giver mening for den enkelte.
Det strukturerede arbejde med voksen initierede aktiviteter er med til at sikre, at alle børn er en del af en gruppe og bliver set som værdifuld blandt ligesindet. Samtidig kan vi med aktiviteterne vække en nysgerrighed hos barnet, så barnet erfarer nye ting i hverdagen og lærer omverdenen at kende. Vi arbejder struktureret med forskellige temaer, som forløber sig over kortere eller længere perioder, hvor børnene indgår i bestemte grupper, som følger et særligt tilrettelagt forløb. Det er typisk om formiddagen. Desuden prioriterer vi 1 gang om ugen 1 tur enten i nærområdet eller for børnehavens vedkommende lidt længere væk.
Vi prioriterer børneinitieret leg højt. Vi ved at forskning og teori viser, at børnene udvikler sig bedst i deres egen livsverden, og det er i det forum børnene ofte prøver sig selv og hinanden af. Ved at være nærværende om børnenes egen initierede lege kan vi bedst muligt forstå det enkelte barn, men også børnegruppen. Det pædagogiske personale kan forholde sig nysgerrigt på hvor børnene befinder sig i deres udvikling, men også hvad børnene er optaget af, og finde styrker og udfordringer i fællesskabet. Ved at være nærværende i deres egne lege kan vi bl.a. støtte op om dem, hjælpe med udfordringer og iværksætte tiltag som kan styrke de individuelle børnefællesskaber.
Vores udgangspunkt vil altid være, at det skal være sjovt at gå i vuggestue og børnehave. Vores fornemmeste opgave er at sende socialt dygtige børn videre til det næste som skal ske i deres liv. Det er grundstenen i vores arbejde.
Forældresamarbejde
I vores børnehus vægter vi samarbejdet med forældrene højt. Vi tror på, at trygge forældre skaber trygge børn. Vi er bevidste om, at ikke alle børn og forældre er ens. Derfor kan vi heller ikke lave en fast plan for samarbejdet. Men vi kan sammen afstemme forventningerne til hinanden og ud fra det skabe grobund for den bedste relation.
Når dit barn skal starte i børnehuset
Når et barn starter i vores børnehus, prioriterer vi god tid til både barn og forældre i opstarten. I vil opleve, at vi stiller mange spørgsmål, men det er kun for at lære netop jeres barn godt at kende.
Inden opstart kommer I typisk på besøg med jeres barn. Her viser vi jer rundt og vi sætter navn på den ledige garderobe. I samarbejde med jer planlægger vi også barnets første tid.
Når et lille barn starter i vuggestue kan det være lidt overvældende. Derfor er det også er vigtigt, at der er god tid til en rolig opstart. Det er svært at sige hvor lang tid det præcis tager for barnet at føle sig tryg til at kunne rumme en hel dag i vuggestue, men typisk skal I som forældre sætte 1-2 uger af.
Det er på mange måder det samme, når et barn starter i børnehaven. Vores erfaring er dog, at det går noget hurtigere.
Første samtale når I er faldet godt til
Når jeres barn er faldet rigtig godt til i børnehuset, inviterer vi til en samtale. Til samtalen vil vi tale om indkøringen og hvordan vi oplever barnet. Er der brug for små justeringer, så taler vi også om det.
Samtalen er typisk 2-3 måneder efter opstart.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer.
Overleveringer
I børnehuset har vi et tæt samarbejde mellem vores vuggestue og børnehave, så alle vuggestuebørn nemt kommer videre til børnehaveafdelingen. Det vil være børn og voksne, som jeres barn kender i forvejen, og vi har rigtig gode erfaringer med opstart i børnehaven. Vi inviterer jer til en samtale efter et par måneder, når jeres barn er startet i børnehaven.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, vil vi sammen med jer gøre alt for, at det bliver en god start. Vi udfylder vores overleveringsskema og det er I naturligvis en del af. Med udgangspunkt i de udfyldte papirer, besøger vi skolerne og fortæller om barnet. Når vi ved hvilken af kommunens SFO’er barnets skal gå på, bestræber vi os på at tage på besøg.
Traditioner
Vi kigger løbende på de traditioner vi har, og justerer lidt i indholdet, så de passer bedst muligt i vores læreplan og den tid, vi er i.
Vores traditioner
- Fastelavn: Børn og voksne kommer udklædt og vi slår katten af tønden
- Påske: Vi går i kirke, klipper påskepynt og vuggestuen holder påskefrokost
- Sommerfest: I juni holder vi fest for børn, forældre og personale
- Arbejdslørdage for børn, forældre og personale
- Bedstedag
- Lucia: De kommende skolestartere går Lucia for forældre og børn i huset
- Jul: Vi er i kirke, får besøg af julemanden, vi holder julefrokost og hygger en masse i december.
Desuden holder vi løbende ferniseringer, når vi afslutter et projekt. Det har stor betydning for børnene, at vi viser deres arbejde frem og værdsætter det.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.