Vi har plads til 40 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehaven
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven Tejn Allés fysiske rammer er et etplanshus med 2 grupperum, 1 fællesrum med køkken, 1 L-formet garderobe og toiletfaciliteter til hvert af grupperummene, hvor det ene har pusleplads.
Grupperummene og fællesrummet har hver en trappe ud til legepladsen, som i sommerhalvåret giver et naturligt flow ind og ud, samt mulighed for at hilse på de børn, der leger henholdsvis inde og ude. De små trapper bliver brugt flittigt som holdeplads til pauser for børnene og/eller inddrages under legen som fx et lille hus.
Vi bruger fællesrummet om morgenen som samlingspunkt for de børn, der ønsker morgenmad. Resten af dagen bruger vi det til bl.a. kreative aktiviteter og kropslig udfoldelse. Børnene leger derude i små grupper, så der er mulighed for fordybelse i leg uden for mange forstyrrelser fra omkring legende børn. Fællesrummets køkken er indrettet, så børnene kan stå på et plateau tilstødende køkkenøen og være en del af madlavningen, når vi laver fx suppe eller boller. Fællesrummet ligger mellem de 2 grupperum og fungerer som midtpunkt for leg og aktiviteter på tværs af stuerne.
Vi har fokus på naturen i indretningen og inddrager naturmaterialer i det æstetiske udtryk i grupperne og fællesrummet. Der hænger grene i lofterne, som vi udsmykker med børnenes kreationer, og lyskæder, som skaber hygge og ro under fx samling og afslapning. Desuden bruger vi ofte naturmaterialer i de kreative aktiviteter, og vi sørger for at genbruge, hvilket giver børnene nysgerrighed og viden om, hvad vi også kan bruge naturen til.
Udendørs
Vores legeplads og udemiljøet er naturpræget. Legepladsens materialer er træbaserede og byder op til fysisk udfoldelse. Desuden har legepladsen flere kroge, som indbyder til forskellige fordybelsesaktiviteter. Bl.a. har legepladsen et hjørne, hvor der er mulighed for at grave efter regnorme og andre insekter, som børnene er meget optagede af.
Der er også små gemmesteder og buske langs hegnet, som vi støtter børnene i at opsøge og blive nysgerrige på. På legepladsen kommer der plantekasser, som vil indeholde blomster og krydderurter. Det kan være sansestimulerende og indbyde til dialog om 'jord til bord'.
Rundt om huset er der fliser, som børnene kan cykle på, og klubben, som ligger ved siden af, har en cykelbane, som vi bruger, når klubbens børn er i skole. Klubben har også en græsplæne, som vi bruger til større aktiviteter såsom fangeleg. Desuden byder legepladsen på en sansegynge, sandkasse med tilhørende legehus, klatrestativ, rutsjebane og en balancebane.
Nærmiljø
I sommerhalvåret bruger vi mulighederne ved Amager Strand og Kastrup Havn. Her er der mulighed for at udforske vandet og dets egenskaber. Vi kan se på dyrelivet ved vandet og få andre sanseindtryk. Vi tager på fisketure til havnen og på Blå base kan vi bl.a. kigge på krabber.
Den Blå Planet bruger vi året rundt, og vi planlægger besøget med forskellige udgangspunkter. Fx kan indholdet for de mindste børn være at træde ind i de forholdsvis mørke og store rum. Lidt "utrygt", men samtidig en oplevelse af et sandt farveorgie af store og små fisk.
Ugandaskoven bruger vi hele året. I skoven er der en naturlegeplads, hvor børnene kan styrke og udfordre deres motoriske kompetencer. Der er mange muligheder for at undersøge og lære om dyr, insekter, blade og bær samt være nysgerrig på naturfænomener. Vi besøger skoven i al slags vejr, og børnene kan derfor følge årstids- og vejrskifte, hvor de kan se og mærke, hvordan skoven ændrer sig.
Naturskolen, på Amager Fælled, bruger vi ofte. Vi tager både på formiddagsture og heldagsture. Naturskolen byder på udforskning af udstoppede dyr og har redskaber til at undersøge dyrelivet i vandhullerne. Naturskolen har også en naturlegeplads, hvor der er mulighed for at klatre i træer. På Amager Fælled er der en indhegning, hvor man kan fodre og klappe får. Her kan børnene få stimuleret deres sanser og lære at omgås større dyr og have respekt for dyrene i naturen.
Travbaneparken ved Amagerhallen og Tårnbyparken byder på mange store bakker, hvor børnene kan løbe og rulle rundt. Det er store græsområder, som giver børnene gode muligheder for at udfolde sig frit og højt. Fra toppen af bakkerne kan børnene se ud over deres nærmiljø. Desuden er der kastanjetræer, som vi hvert efterår besøger og samler kastanjer. Af og til smager vi på spiselige kastanjer om eftermiddagen efter en tur dertil.
Personalesammensætning
Vi er 7 faste medarbejdere og 1 leder. Vi er 4 pædagoger inkl. afdelingsleder og 3 pædagogmedhjælpere.
Vi har kommunal rengøring.
Madordning
Børnene har madpakker og snackboks med hjemmefra.
Vi tilbyder morgenmad, fx havregryn, cornflakes, mysli og havregrød. Vi tilbyder også eftermiddagsmad, som fx er frugt, og ved særlige lejligheder evt. hjemmebagte boller eller suppe. Vores råvarer er økologiske.
Besøg børnehaven
Vi viser rigtig gerne forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
Første mandag i måneden
For at udnytte ressourcerne bedst muligt og sikre en tryg hverdag for vores børn, er der mulighed for rundvisning den 1. mandag i måneden mellem klokken 9.30-11.00. I skal tilmelde jer via mail.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
Vi vægter højt, at alle børn får lov til at lege og være barn. Børnene skal have mulighed for at udvikle, udfolde og være sig selv. De skal føle sig set og hørt, mærke omsorg og føle tryghed. Vi giver plads til og understøtter de læringsmiljøer, som opstår gennem børnenes relationer og venskaber. Det kan fx være en løbeleg, som gentager sig hver dag over en længere periode. Her har børnene brug for, at vi som voksne sætter rammerne, så børnene kan fastholde den skabte børnekultur, det er, at løbe sammen. Vi er på sidelinjen og hjælper børnene med de konflikter, som evt. måtte opstå, og sikrer os, at der ikke opstår uhensigtsmæssige situationer.
Vi arbejder med at følge børnenes spor, interesser og initiativer ved fx at tilpasse de daglige rutiner til børnegruppen og deres aktuelle interesser og alder. Vi deler børnene op i mindre grupper ved planlagte aktiviteter, spisning og ture for at have mere fokus på det enkelte barn.
Børnene skal have mulighed for at indgå i sociale børnefællesskaber. De skal opleve verden omkring dem og have en begyndende forståelse for de forskellige arenaer, de befinder sig i. Det kan fx være, at der er forskel på at være hjemme og i børnehaven, på biblioteket eller på Naturskolen, eller når vi er indenfor og udenfor.
Vi giver børnene indflydelse og medbestemmelse på udformningen af dele af hverdagen. Det er en vigtig del af vores pædagogik at styrke børnenes selvhjulpenhed og derved udvikle deres selvfølelse og selvtillid. Det pædagogiske personale giver børnene tid og plads til at udvikle selvhjulpenhed i de daglige rutiner. Det sker fx i garderoben, hvor børnene selv skal lære at tage deres tøj af og på. Eller ved måltidet, hvor børnene er aktivt deltagende i at dække bordet og selv pakker madpakken ud eller øser mad op på deres tallerken. Alt det sker med støtte fra det pædagogiske personale.
Det pædagogiske personale er opmærksomme på børnenes leg og på, hvordan legen udvikler sig. Vi har fokus på at understøtte børnenes leg på en måde, hvorpå børnene kan udvikle legen endnu mere. Vi kigger på børnenes legeroller og støtter alle børn. Vi hjælper med at gøre alle børn interessante i legen, og vi er opmærksomme på at være tilgængelige og på vores rolle som både igangsætter og som stående på sidelinjen.
Børnehaven er indrettet med små legemiljøer, som kan ændres i takt med de behov, som det pædagogiske personale iagttager, at børnenes leg har brug for. Det betyder, at vi hele tiden kan ændre de legemiljøer, der skal til for at kunne styrke og udvikle børnenes leg og fantasi.
Vi har et særligt fokus på børnenes selvhjulpenhed, så deres selvværd og selvtillid styrkes, så de bedst muligt kan blive forberedt på at skulle videre ud i samfundet. Vi giver børnene tid og plads til at blive mest muligt selvhjulpne i deres tid i børnehaven.
Forældresamarbejde
Vi har stort fokus på den daglige kontakt til forældrene.
Vi tilbyder samtaler i forbindelse med opstart, og når barnet har gået i børnehaven i 3-5 måneder. Børn med sproglige udfordringer får en sprogvurdering i børnehaven, inden de bliver 3,4 år. I efteråret inden skolestart har vi desuden en samtale om skoleparathed.
Vi er hele tiden opmærksomme på det enkelte barns udvikling, trivsel, læring og dannelse, samt hvad der sker i børnegruppen. Ud fra iagttagelserne samarbejder vi med forældrene om, hvordan vi sammen støtter det enkelte barns udvikling, trivsel, dannelse og læring. Som redskab bruger vi læringshjulet, som tager afsæt i de 6 læreplanstemaer.
Desuden inviterer vi en gang om året til et fælles forældremøde. Og så har vi bedsteforældredag, og vi holder sommerfest og julefest.
Når dit barn skal starte på Tejn Allé
Ved børnehavestart udleverer vi vores velkomstfoldere. I folderen kan I læse lidt om huset, vores daglige rutiner og andet praktisk viden. Ved opstart får jeres barn 1 primærvoksen, som vil tage imod barnet og jer forældre. I den første tid vil I opleve, at vi stiller mange spørgsmål. Det gør vi for at få det bedste udgangspunkt for at lære jeres barn at kende. Vi forventer, at I har god tid til at komme godt i gang, da børn og forældre jo er forskellige og dermed også indkøringer.
Første samtale i børnehaven
Når barnet er ved at blive rigtig tryg ved børnehaven og har gået hos os i ca. 3 måneder inviterer vi til en samtale. Vi taler om indkøringen og hvordan I har oplevet barnets start. Er der brug for små justeringer, så tager vi også fat i det. Inden samtalen får I skemaet 'Læringshjul til dialog og vurdering af børns kompetencer', som vi bruger for at kvalificere samtalen.
Særlige indsatser
Nogle gange er der børn, som har svært ved at starte i børnehaven. Der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kommer videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske har svært ved at indgå i børnehavens hverdagsliv og kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, på hvordan vi bedst muligt kan hjælpe barnet med det der er svært.
Overleveringer
Vi samarbejder tæt med vuggestuer i kommunen. Inden jeres barn skal starte i børnehaven, holder vi et overleveringsmøde med jer og de primære voksne.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, så vil vi sammen med jer gøre alt for, at det bliver en god start. Vi udfylder vores overleveringsskema og det er I naturligvis en del af.
Traditioner
Vi har en række traditioner. Det er traditioner som fastelavn, påske, bedsteforældredag, sommerfest, Halloween, lanterneoptog og jul.
Til fastelavn, påske og Halloween udfolder børnene sig kreativt. Til fx fastelavn maler vi på tønder, klipper masker og katte. Til Halloween skærer vi græskar og snakker om spøgelser.
Klubben har et årligt loppemarked/sommerfest, som børnehaven har mulighed for at blive en del af. Her vil børnene optræde med et nummer, og forældrene vil kunne have en loppemarkedsbod.
I foråret holder vi en bedsteforældredag i børnehaven, hvor børnenes bedsteforældre kan være med til at så og plante i vores plantekasser på legepladsen, samt være en del af deres barnebarns institution. Børnene får mulighed for at vise deres institution frem på en anden måde.
I julen holder vi en julefest. Her kan børnene sammen med deres forældre lave en juledekoration, flette julehjerter/stjerner og spise sig mætte i æbleskiver. I december serverer vi nogle dage risengrød til samling.
Desuden holder vi lanterneoptog, hvor storegruppen går rundt i nærområdet med deres egen lanterne og synger sammen, mens forældrene kan stå rundt på ruten. Tanken med lanterneoptoget er, at det skal gå enten forbi eller gennem nærliggende plejehjem. Vi har også planer om et større samarbejde med plejehjemmet i forbindelse med rytmik forløb.