Vi har plads til 52 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehaven
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven er i et etplanshus og består af 1 stor og lys garderobe, 3 grupperum med tilhørende badeværelser samt gode fællesarealer.
Der er en "Spilop", som er et multifunktionsrum. Det er indrettet med legekøkken, musikinstrumenter, madrasser og redskaber til motoriklege. Vi bruger også rummet til kreative aktiviteter, og det er her, de børn, der har behov for det, sover til middag.
Desuden er der 1 stort alrum, som også har mange forskellige funktioner. Der er et sproghjørne, hvor vi læser bøger, spiller spil og arbejder med sproget på forskellige måder med en mindre gruppe børn. Vi bruger også alrummet til større kreative aktiviteter, fx påske- og julefrokost. I alrummet er også husets åbne køkken, hvor børnene er med til at tilberede og stifte bekendtskab med forskellige råvarer bl.a. fra børnehavens plantekasser.
Udendørs
Børnehavens udearealer er delt op i 3 områder. Foran huset er der 2 områder. Det ene område er med redegynge, legehus, pilehytte og plantekasser. I det andet område er der klatretårn, legeskib, balancebane, cykelbane og fodboldbur. Bag huset er der en hyggelig have med sandkasse, legehus, bambuslabyrint og frugttræer. Opdelingen af udearealerne giver os mulighed for at dele børnene ind i mindre grupper, når vi laver forskellige aktiviteter.
Nærmiljø
Børnehaven ligger tæt på Kastrup Havn, Strandparken, Den Blå Planet og grønne områder.
Vi bruger alle de tilbud vores nærmiljø tilbyder. Vi besøger legepladser, tager til Naturskolen og på Den Blå Base ved Kastrup Havn. Vi besøger den Den Blå Planet, biblioteket og de tilbud de har der, vi ser film i Kulturhuset Kastrup bio, besøger Kastrupgårdsamlingen og lufthavnen, når der er mulighed for det. Vi har et godt samarbejde med Kastrup Kirke, hvor vi kommer til påske- og julegudstjeneste. Vores Storbørnsgruppe besøger hvert år Tårnby Brandstation og går Lucia på plejehjemmet på Irlandsvej.
Personalesammensætning
Vi er en fast personalegruppe på 6 pædagoger (inkl. leder og souschef) og 3 pædagogmedhjælpere. Vi har løbende virksomhedspraktikanter eller medarbejdere i løntilskud. I personalegruppen har vi 1 naturambassadør, 1 sprogvejleder, 3 idrætsambassadører og 1 fagligt fyrtårn, som løbende deltager i kurser og netværksmøder og dermed sikrer kvalificeringen af områderne. Desuden har vi 1 tillidsrepræsentant, 1 arbejdsmiljørepræsentant og 2 medarbejderrepræsentanter i forældrebestyrelsen, som også deltager i kurser og varetager de opgaver, der hører til funktionerne.
Leder og souschef udgør institutionens ledelsesteam.
Vi har kommunal rengøring.
Madordning
Vi har ingen ingen madordning.
Besøg børnehaven
Vi viser meget gerne vores børnehave frem for de forældre, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
Vi har ikke en fast besøgsdag. Ring til os, så finder vi i fællesskab ud af, hvornår det passer bedst at komme på rundvisning i børnehaven.
Pædagogisk grundlag
Vores pædagogiske grundlag tager udgangspunkt i vores styrkede pædagogiske læreplan.
Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi bl.a. i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier, som er grundlæggende for os. Disse fælles værdier er omsorg, anerkendelse, ansvar, engagement og åbenhed.
Vi opfatter det enkelte barn som unikt med egne følelser, holdninger og drømme for fremtiden. Vi tilrettelægger vores pædagogiske praksis med udgangspunkt i både det enkelte barn og fællesskabet. Det er vigtigt, at alle børn får lige deltagelsesmuligheder, at de oplever sig som en del af fællesskabet, at de trives og får mulighed for at udvikle og dygtiggøre sig. Det betyder, at det enkelte barn skal involveres og have indflydelse på egen situation.
Vi ser legens elementer som motivation, nysgerrighed, afprøvning, fordybelse, koncentration, fantasi og forestillingsevne som vigtige elementer i barnets læringsproces.
Leg er barnets tilgang til livet og til læring. Legen er barnets første sprog og en livsvigtig virksomhed for tilstedeværelse i verden for barnet. Det er væsentligt at vide, at kun i relationer med andre og i tilknytning til andre kan barnet vokse og lære.
Det er vores opgave at skabe et frugtbart og udviklende miljø præget af omsorg og tryghed, hvor der kommunikeres anerkendende og ligeværdigt med barnet og hvor der tages afsæt i det enkelte barns ressourcer. Vi skal have indsigt i børnenes perspektiv, hvor de pædagogiske læreprocesser respekterer individuelle vilkår og muligheder. Vi skal sikre, at børnene får mulighed for at tilegne sig nogle grundlæggende værdier, så de derved får mulighed for at udvikle sig til hensynsfulde, kritiske og demokratiske mennesker. Det er en livslang proces, og vi som voksne, skal være rollemodeller for børnene.
Vi reflekterer og evaluerer jævnligt på vores pædagogiske praksis og på vores læringsmiljøer, for at kunne tilpasse dem til den aktuelle børnegruppe og skabe en tryg og indholdsrig hverdag for både børn og voksne.
Forældresamarbejde
Vi ser forældrene som en ressource og vægter samarbejdet højt. Et godt og trygt forældresamarbejde om barnets trivsel, udvikling, dannelse og læring har stor betydning, både for barnet, forældrene og det pædagogiske personale.
Samarbejdet er nøglen til at forstå barnet bedst, og det giver muligheden for at se på barnet med flere perspektiver. Gennem hele barnets tid i børnehaven opfordrer vi forældrene til at henvende sig til os, hvis de har bekymringer om deres barns udvikling og trivsel, hvis der er ting, de undrer sig over eller har noget, de bare gerne vil drøfte med os. På samme måde henvender vi os til forældrene, når vi har noget, vi gerne vil drøfte med dem.
Forældre er de vigtigste voksne for barnet og har derfor hovedansvaret for barnets liv, udvikling og opvækst. Forældrene bliver inddraget i et reelt og ligeværdigt samarbejde med institutionen byggende på tillid, forståelse og respekt. Vi vægter dialogen med forældrene højt.
Når dit barn skal starte på Saltværksvej
Under jeres barns indkøring er vi optaget af at lære jer forældre godt at kende, og få et kendskab til jeres familie. Vi oplever, at barnet finder tryghed i, at vi, forældre og personale kender hinanden og har en god kontakt.
Når jeres barn starter har vi en forventning om, at I har sat tid af til indkøring, så I og jeres barn kan få en god start i børnehaven. Hvor meget tid er svært at sige, da det er meget individuelt fra barn til barn, men som oftest ca. 1 uge. I samarbejde med personalet, på den stue jeres barn skal gå på, aftaler I nærmere.
Første samtale når I er faldet godt til
Når jeres barn har været hos os i ca. 3 måneder, indkalder vi jer til en samtale om trivsel. Her udveksler vi erfaringer om barnet og drøfter, hvordan opstarten er gået. Vi giver en vurdering af barnets trivsel og udvikling, og sætter måske fokus på nogle særlige områder, som kræver en indsats. Gennem dialog skaber vi et fælles fokus, som skal komme barnet til gode. Vi er bevidste om, at vi oplever barnet i 2 forskellige miljøer, og vi er altid åbne for at lytte til narrativer om barnet set fra et andet perspektiv.
Særlige indsatser
Børn kan have brug for en særlig indsats af mange årsager. Nogle årsager kan være af permanent karakter, x fysisk- eller psykisk funktionsnedsættelse. Andre årsager kan knyttes an til nogle specielle her og nu forhold, som fx en sorg over et dødsfald eller en skilsmisse i familien. Man kan fx være udsat, hvis man har sproglige eller motoriske udfordringer, hvis man er ny i gruppen, eller hvis man føler sig ensom.
Vi er altid opmærksomme på alle børns trivsel og arbejder ud fra en overbevisning om, at en tidlig investering er en god investering. Vi skaber, gennem anerkendelse og fokus på det gode i barnets liv, rammer der tilgodeser det enkelte barn.
Vi er bevidste om, at nogle børn i perioder er i en situation, der gør, at det er nødvendigt, at vi finder en hel særlig løsning kun for dem. Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barn. I samarbejde med jer finder vi løsninger og bruger vores eksterne samarbejdspartnere ved behov.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde med skole/SFO, for at sikre, at børnene får den bedst mulige overgang fra børnehaven til skole/SFO.
I starten af det år, hvor børnene skal starte i SFO og skole, tager vi på besøgsture til de SFO'er og skoler, der ligger i vores distrikt. Vi tager på besøg i en børnehaveklasse, hvor børnene bliver introduceret for nogle af de ting, der skal foregå i skoleregi. Vi er også på besøg i SFO'en, hvor børnene går på opdagelse og møder nogle af de voksne, der skal være en del af deres nye hverdag. Vi laver overgangsskemaer som vi afleverer til skole og SFO. Vi drøfter overgangskemaerne med jer til forældrekonsultationer i efteråret.
Traditioner
Vi har en række traditioner. Traditioner har den styrke, at det er noget, der er genkendeligt for børn og voksne. Det er aktiviteter, vi sammen glæder os til, da der er mange gode oplevelser forbundet med traditionerne. Desuden styrker traditionerne fællesskabet i børnehaven både hvad angår børn, forældre og personale.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Overnatning
- Påske
- Bondegårdstur
- Sommerfest
- Folk og røvere i Kardemomme by
- Luciaoptog
- Jul
- Julefest
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.