Vi har plads til 85 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehaven
Fysiske rammer
Indendørs
Vores dejlige børnehave går helt tilbage til 1979 og ligger i et skønt villakvarter tæt på Amager Fælled og Naturskolen, som er destinationen for flere ture ud af huset.
På børnehavens arealer er vi beriget med en stor og dejlig legeplads, der i takt med de skiftende årstider samt børns og voksnes ideer og initiativer ændrer udtryk og form, der giver differentierede læringsmuligheder i udemiljøet.
Børnehavens indendørs arealer er fordelt på 2 huse. I begge huse er vi optaget af at skabe lærings- og legemiljøer, der indbyder til fx kreative og æstetiske læreprocesser, leg og læring om natur og naturfænomener samt bevægelse og leg.
Rummene i de 2 huse er funktionsopdelte, så børnene har friheden til at bevæge sig rundt i de zoner de er motiveret for – hvad enten det er fysisk og kropslig udfoldelse i bevægelsesrummet, rolige lege i dukkekrogen eller farver og former ved tegnebordet.
Udendørs
Legepladsen går rundt om hele huset og er indrettet med forskellige temaer som boldbur, gynger, klatre- og balancemuligheder. Desuden er der et område med legehuse og sandkasse.
Adskilt fra legepladsen, har vi et lille have-område, som giver mulighed for fordybelse med en mindre gruppe børn. Haven har vi indrettet med forskellige sanseoplevelser – vand, vind og dufte.
Vi har mange træer og buske, der indbyder til naturoplevelser med insekter, snegle og fugle. Ligesom vores blomsterkasser med mangeartede planter giver forskellige sanseindtryk.
Vi lægger vægt på, at børnene har mulighed for at etablere og fordybe sig i leg. Mange børn oplever, at det er fedt at komme ud, hvor der er højt til loftet og plads til de store armbevægelser, og andre har brug for krogene, hvor man er tæt med hinanden. Det giver legepladsen rig mulighed for, i legepladsens mange kroge og beplantninger, om end det er fysiske fælles regel- eller sanglege eller rollelege i større eller mindre grupper.
Fordelt på legepladsen er der opstillet borde og bænke, som vi bruger både til måltider og kreative fordybelser. Når vejret er til det, er vi gerne ude det meste af dagen, og tager legeting, papir og farver fra grupperummene med ud.
Ind imellem laver vi bål på legepladsen, hvor vi tilbereder mad eller bare hygger.
Børnene har derfor rig mulighed for at udfolde sig både i fysisk lege, rollelege eller i kreative fordybelser, og ikke mindst det naturen forærer os af naturfænomener, som vand, ild, jord og luft.
Nærmiljø
Vi er tæt på Fælleden med natur, som vi ofte bruger. Vi har et fantastisk samarbejde med Naturskolen, som oftest står til rådighed med deres meget kompetente naturvejledere. Nogle gange har vi bedt dem hjælpe os med et tema, og andre gange er det Naturskolens egne arrangementer som vi bruger. Det kan foregå både på Fælleden, men også på fx Travbaneparken bag ved Amagerhallen eller ved den Blå Base ved Kastrup Havn.
Sidstnævnte har vi flere medarbejdere, der har taget kursus og bestået sikkerhedsprøve, og har derved tilladelse til at benytte, uafhængig af Naturskolen.
Tårnby har flere fantastiske biblioteker, som vi bruger. Både til lån af bøger, men også andre kulturelle oplevelser. Bibliotekerne er ind imellem værter for både kreative og musiske arrangementer, der er målrettet børnehavens aldersgruppe.
Vi har 2 ladcykler der bringer os rundt, og ellers bruger vi offentlig transport, hvor der er for langt at gå.
Andre steder i nærmiljøet som vi bruger:
- Den Blå Planet
- SFO'ernes legpladser
- Kulturzonen
- Krokodillebio i Kulturhuset Kastrup Bio.
Personalesammensætning
Vi er i alt 12 faste medarbejdere og så har vi typisk 2 tilkaldevikarer. Desuden har vi en lønnet pædagogstuderende for et halvt år af gangen. Vi er 8 pædagoger, hvoraf leder og souschef er talt med, 4 pædagogmedhjælpere og 1 lønnet pædagogstuderende.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Vi har ikke frokostordning, så børnene har selv madpakker med.
Vi tilbyder et morgenmåltid for de børn, der kommer tidligt og før klokken 8. Desuden får børnene lidt frugt om eftermiddagen.
Besøg børnehaven
Vi viser rigtig gerne forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
Ring til os for at aftale nærmere på 23 99 57 90.
Pædagogisk grundlag
Vi mener, at alle børn er unikke individer med hver deres egenskaber og ressourcer. Derfor er det vigtigt for medarbejderne at skabe relationer til børnene, der er præget af ligeværd, tryghed, tillid og respekt.
Både i planlagte fordybelser og i rutineprægede aktiviteter stræber vi efter at møde hvert barn i øjenhøjde og gå på opdagelse i barnets intentioner. Nysgerrigheden på barnets oplevelser af verden og forfølgelse af barnets spor udgør hos os grundlaget for, at børnene oplever medbestemmelse i deres børnehaveliv. Som medarbejder er vi ikke alene til stede – vi er tilgængelige, imødekommende og lyttende over for børnenes perspektiver. Sådan arbejder vi med, at børnene bliver aktive medskabere af og demokratiske deltagere i de fællesskaber, de indgår i.
Legen er barnets naturlige virksomhed og måden hvorpå barnet udforsker og afprøver verdenen. Derfor spiller legen selvsagt en central rolle i vores børnehave. Hos os giver legen sig til udtryk både i planlagte og spontane sammenhænge og hænger uløseligt sammen med den måde børnene lærer på. Legen fungerer som et pædagogisk redskab, men er i den grad også en ukontrollerbar, umiddelbar og fantasifuld virksomhed, der har værdi i sig selv og som lever på børnenes egne præmisser.
I legen findes uanede læringspotentialer for børnene. Fx stifter de bekendtskab med at forhandle, gå på kompromis, være kreative og udvise empati. Legen byder ofte på konflikter, som også udgør et ideelt rum for læring. Børn er ikke nødvendigvis selv i stand til at løse de konflikter de ind imellem havner i, og derfor anser vi det som en vigtig opgave, at medarbejderne ikke dømmer børnene i konflikten, men derimod hjælper dem ved at kommentere på situationen, guide og understøtte dem til nye handlemuligheder, så de kan komme videre i legen.
Alle mennesker har brug for at være en del af fællesskaber – det gælder også børn. Vi synes, at det er vigtigt, at børn får gode oplevelser med at indgå i differentierede og trygge børnefællesskaber. Med det afsæt strukturerer vi praksis på en måde, der gør det muligt for børnene at være en del af både større og mindre fællesskaber i og på tværs af alder, hvor de sammen med andre børn og voksne kan etablere fælles historier og minder. Det udmønter sig fx i formiddagens aldersintegrerede fordybelsesgrupper, i samtalerne ved frokostbordet og til eftermiddagens frugtsamling, hvor de aldersopdelte grupper bindes sammen i fællesskab og kultur gennem blandt andet fortællinger, sang, rim og remser.
Vores dag er delt op i flere dele: Morgen, formiddag og eftermiddag.
Institutionen er opdelt i funktionsrum. Det betyder hos os, at der er kreazoner, legezoner og bevægelseszoner, samt vores uderum legepladsen. Hvert rum/zone kan noget forskelligt, og vi har det sidste år haft stor opmærksomhed på hvilke læringsmiljø rummet/zonen skaber og hvordan det inspirerer barnet, og inviterer til hvad rummet/zonen kan bruges til, så det er muligt for barnet at vælge hvor barnet helst vil lege og udfolde sig.
I morgen- og eftermiddagstiden har kan barnet selv bestemme, hvor og med hvem barnet vil lege. Det giver barnet mulighed for selvbestemmelse, og det styrker relationerne mellem børnene, da der ikke er en stue, der forhindrer relationer i at opstå og styrkes. Vi er opmærksomme på, at sådan en frihed kan være en stor mundfuld for nogle børn, og at vores opgave er at guide og støtte børnene i deres valg. Her tænker vi på de børn, der har svært ved at tage et valg, og som skal hjælpes og støttes i leg eller aktiviteter.
I formiddagstimerne, hvor vi er flest medarbejdere på arbejde, arbejder vi med fordybelsesgrupper af 6-10 børn og 1 voksen. Børnegrupperne er sammensat af det pædagogiske personale med udgangspunkt i venskaber og relationer, som vi vurderer kan skabe tryghed og løfte det enkelte barn. Grupperne er sammensat på tværs af alder. Det er vigtigt, at børnene trives for at være i stand til at udvikles. Ved at være i mindre børnegrupper, sikrer vi større kontakt med hvert enkelt barn, mindre forstyrrelse og mere ro, og derved større mulighed for at være i fordybelse og oplevelse af flow uden forstyrrelse. Fordybelse kan både være voksen initierede aktiviteter eller i leg mellem børnene.
For at skabe rammer for fordybelse, fordeler vi os i alle vores fysiske rum, både indendørs, på legepladsen og på ture ud af huset.
Hver fjerde uge, afholder personalet teammøder, og vi planlægger for 3 uger af gangen. Vi arbejder efter et overordnet tema og tager udgangspunkt i vores læreplaner.
Forældresamarbejde
Vi vægter forældresamarbejde højt. Vi vil rigtig gerne kalde samarbejdet for forældrepartnerskab. Jo mere vi fortæller til hinanden om barnets liv der hjemme og i børnehaven, jo bedre kan vi forholde os til barnets hele dag og verden.
Det gør vi både i vores daglige dialoger, men det kan også være et møde, hvor vi ugenert kan tale om de dybere emner og måske udfordringer, som vi sammen skal finde måder at tilgå barnet, så det trives og udvikles på bedste vis.
Vi har en engageret forældrebestyrelse, der både arbejder for børnenes liv og udvikling i børnehaven, men også for relationer mellem familier, forældre og børn. Bestyrelsen har i flere år arrangeret åben legeplads, hvor forældre og børn mødes en weekend formiddag, og leger på legepladsen eller på Naturcenteret. Det styrker relationer mellem familier og legeaftaler uden for børnehavens liv.
Når dit barn skal starte i Ryumgård
En god start er med til at give dit barn en god børnehavetid. Vi forsøger at gøre overgangen til børnehaven så blid som muligt. Det er derfor vigtigt, at vi, som personale og I som forældre, tager den tid det tager at lave en hensigtsmæssig indkøring. Der skal være ro til at lære hinanden og huset at kende, og til at opbygge den tillid, der er grundstenen i et godt samarbejde.
Barnet
At starte i børnehave er en stor ting for et barn. Der er nye voksne og børn, barnet skal forholde sig til. Der er nye regler og rutiner, barnet skal lære at kende. Prøv selv at tænke tilbage til de første dage på en ny arbejdsplads.
Vi mener derfor, at det er vigtigt for jeres barn, at vi har fokus på at
- Arbejde målrettet med at skabe en tillidsrelation mellem det pædagogiske personale og dit barn
- Dit barn føler sig set, hørt og imødekommet
- Vi skal guide dit barn i alle dagens rytmer og overgange
- Dit barn langsomt introduceres til børnehavens regler og rutiner.
For at hjælpe barnet til en god start i børnehaven, er det vores erfaring, at det er bedst, hvis I har mulighed for at give barnet få timer i børnehaven i starten. skal beregne 1 uge til indkøring. Børn er meget forskellige, så vi drøfter og udvikler forløbet for indkøringen i et samarbejde mellem jer og os.
Personale
I samarbejdet med jer lægger vi vægt på at
- Lære jeres barn at kende, ved at spørge nysgerrigt ind til barnets liv. At lytte til jeres små historier og danne os et billede af jeres barn, så vi kan tilgå det på bedste vis.
- Kende jeres familie. Det er vigtigt for os, at I føler jer velkomne, set og hørt.
- Dele vores syn på pædagogisk tilgang, og i fællesskab finde frem til den bedste måde at tilgå jeres barn, i de udfordringer som barnet møder.
Forældre
For at vi kan samarbejde på bedste vis, er det vigtigt at
- Du holder barnets primærpædagog informeret om dit barn, stort som småt, så vi kan hjælpe barnet med at få en god børnehavetid. De små ting kan være, at mormor henter, de har tabt en tand eller at det måske har været en dårlig morgen. De større ting, og dermed også super vigtige, er fx skilsmisse, flytning eller dødsfald i familien. Barnets primærpædagog sørger for at underrette resten af det pædagogiske personale, og derved skærper deres opmærksomhed og omsorg.
- Du deltager i forældresamtaler og forældremøder.
- Du spørger barnets primærpædagog, hvis du bare er den mindste smule usikker. Dit barn vil fortælle en masse om sin tid i børnehaven og det er dejligt. Nogle gange kommer de hjem med de mest fantastiske eller frygtelige historier, og så er det vigtigt, at vi i samarbejde klarlægger den aktuelle sammenhæng. Barnet har måske haft en oplevelse, det har brug for at få en forklaring på, eller hjælp til at håndtere.
Første samtale når I er faldet godt til
Når børnene er ved at blive rigtig trygge ved børnehaven, inviterer vi til en samtale, så vi kan få kigget hinanden godt i øjnene og blive enige om, at alt går godt. Er der brug for små justeringer, så tager vi også fat i det.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer.
Overleveringer
Inden dit barn starter hos os, inviterer vi vuggestuen eller dagplejen på besøg en formiddag, sammen med dit barn og et par af barnets kammerater.
Når dit barn skal videre til SFO, tager vi også på besøg i barnets kommende SFO. Lige så snart vi ved hvilke børn der skal på samme SFO, indretter vi børnegrupperne så relationerne styrkes imellem dem der skal følges ad.
Traditioner
Vi har en række traditioner. Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget der bliver genkendeligt for børn og voksne, noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det.
I Ryumgård er vi meget bevidste om, at selvom der skal være fagligt belæg for det vi laver, så er det lige så vigtigt, at det vi laver er sjovt, både for børn og voksne. Det er hele fundamentet for vores arbejde.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Bedstedag - plantedag
- Sommerfest
- Arbejdsfredag eftermiddag for forældre
- Disco farvel fest for de børn, der skal i SFO
- Halloween
- Luciaoptog
- Jul.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.
Tilsynet afsluttes med en vurdering og forvaltningens kommentar.