Vi har plads til 46 børn i alderen 3 til 6 år.
Om huset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven har eksisteret siden 1969, og ligger på bagsiden af Ungdomsskolen. Vi har 2 store og lyse stuer, som begge har et rum til bl.a. kreativitet og/eller fordybelse, og en separat dukkekrog. Hver stue har egne toiletter og en garderobe.
I huset har vi en stor indendørs balkon som er indrettet til puderum med både mange m2 og ståhøjde. Vi har ligeledes et Lego-Dublo rum, som børnene i små grupper, kan skiftes til at lege i.
Ved indgangen har vi en hal som vi både bruger til storegruppens aktiviteter, lege med klæd-ud tøj foran de store spejle og bl.a. holde fælles arrangementer på tværs af stuerne.
Udendørs
Vi har en skøn og varieret legeplads, som giver mulighed for en bred vifte af forskellige lege. Her er plads til cykler og mooncars, og til at tegne og lægge puslespil. Legepladsen er opdelt i små rum, hvor børnene kan lege få eller mange. Specielt kan vi fremhæve, at vi har et krible-krable miljø, en bålplads, et klatretårn, en stor sandkasse, en boldbane, en redegynge samt forskellige redskaber og kasser til at bygge både huler og forhindringsbane af.
Vi vægter, at her er hyggeligt og rart, og at børnene opholder sig i et æstetisk miljø. Vi har mange blomster, buske og træer, hvis duft og smag vi også nyder godt af.
Nærmiljø
Børnehaven ligger i et område med mange muligheder for spændende oplevelser. Vi besøger ofte Travbanen og Byparken, hvor børnene kan fordybe sig i naturens forskelligheder, specielt når årstiderne skifter.
Vi har spændende legepladser i omegnen, vi kan se på biler hos forhandlerne, besøge Falck-stationen som er vores nabo og på ladcykel kan vi køre forbi Naturskolen eller Ugandaskoven. Med bussen lige om hjørnet, kommer vi let til Dragør eller Christianshavns vold, eller til Den blå Planet hvor vi kan se, røre og lytte til havets dyr.
Personalesammensætning
Vi er 6 ansatte medarbejdere, med 3 på hver stue. Vi er 3 medhjælpere og 3 pædagoger, 1 pædagog som er ansat i flexjob og 1 fast tilknyttet vikar som er i gang med at uddanne sig til pædagog. Vores leder er også uddannet pædagog.
Besøg børnehaven
Vi vil rigtig gerne fortælle lidt om hvem vi er, og hvilke værdier vi vægter i vores samarbejde med børn, forældre og vores bestyrelse.
Første torsdag i måneden
Da vi helst bruger vores ressourcer på børnene, tilbyder vi rundvisning hver 1. torsdag i måneden klokken 16.00, hvor vi har tid og mulighed for at svare på dine spørgsmål. Du skal tilmelde dig inden dit besøg.
Pædagogisk grundlag
Vi oplever, at gode relationer og rutiner er vigtige redskaber til at skabe den tryghed, som får et barn til at turde mere, prøve mere og være vedholdende med noget som er svært eller bare driller. Selvtilliden vokser når noget lykkes.
Vi arbejder på relations dannelse til børnene. Det gør vi ved at lytte, tale, bekræfte, spejle og grine i øjenhøjde, og når et barn skal anvises andre handlemuligheder ved fx uhensigtsmæssige ageren, foregår det også i øjenhøjde. Det er gennem den gode relation, der bliver plads til at sige undskyld, blive vred, blive ked af det, og finde en vej ud i fællesskab. Det er den voksnes ansvar at skabe rammen, der gør et barn trygt, for det er ud fra den platform at udvikling, dannelse, læring og trivsel kan få sit fineste udspring.
Vi møder barnet hvor det er med anerkendelse og forståelse, og bestræber os på en balance mellem barnets selvbestemmelse og voksen bestemmelse. Det er vigtigt, at et barn lærer at mærke efter i sig selv, hvad det vil og ikke vil. Vi arbejder med, at barnet skal øve sig i at fortælle hvorfor/hvorfor ikke, og at bede om hjælp når det man formår, ikke rækker i situationen.
I de hverdagsrutiner som også fremgår af vores læreplan, finder børnene en styrke og en glæde til at søge ud over egne grænser. Vi mener det kan træne deres kompetencer og udvikling nu, og i de arenaer som kommer i deres videre færd. Når vi vægter rutiner højt, er det fordi at vi tror på, at der finder en god læring sted i at kunne agere i opbrud, når man skal noget andet: at pakke ud, pakke sammen, rydde op, rydde ud, sætte sig ned, tage tøj på, gå udenfor, gå indenfor, sige goddag og sige farvel. Børnene skal øve sig i at modtage og handle på en kollektiv besked, en nødvendig kompetence i enhver social sammenhæng både her og i skolen.
For nogle børn kan en stue med 23 børn godt blive en stor mundfuld. Vi arbejder med at fordele børnene i små grupper. Nogle gange er de aldersmæssigt opdelt, andre gange er det interessemæssigt. I de små grupper oplever både børn og voksne, at der er mindre lyd og mere nærvær, det giver bedre forudsætninger for fordybelse uanset hvad dagens fokus er.
Forældresamarbejde
Garderobesnak er en lille ting, som har stor betydning. Har vi tid, får du sjove historier og en lille fortælling om dit barns hverdag samt hvordan vi arbejder med jeres barns trivsel og udvikling.
Er vi i en kategori som kræver lidt ekstra, finder vi også tid til det, måske vi sætter tid af til en snak under 4 øjne. Som forældre vil du aldrig opleve at få fortalt noget til en samtale om dit barn, som vi ikke allerede har fortalt til dig i hverdagen. Vi arbejder med gennemsigtighed, ærlighed og tillid, og vi forventer at det er gensidigt.
Første mandag i måneden har vi forældrekaffe fra klokken 15. Både vores leder og medlemmer af bestyrelsen er til stede. Her kan du snakke med os og dit barns venners forældre. Vi tilstræber at have en løbende dialog med alle vores forældre i huset, og mener ikke at der er spørgsmål som vi i fællesskab ikke kan finde svaret på.
Når dit barn skal starte på Løjtegårdsvej
I får et brev i jeres postkasse 1-2 uger inden jeres barn skal starte i børnehaven. Der er et velkomstbrev til jeres barn, og et informationsbrev til jer som forældre. Her kan I forholde jer, i god tid, til de ting som vi mener er vigtige at have for øje, for det lille nye børnehavebarn.
Den første dag i børnehaven besøger I os 1-2 timer om formiddagen, sammen med jeres barn. Fra dag 2 anbefaler vi, at I går en lille tur mens jeres barn spiser frokost med os. Bagefter aftaler vi nærmere, da alle børn er forskellige og med forskellige behov. I skal regne med, at en indkøring tager ca. 1 uge. Vi ringer altid til jer, hvis vi oplever et barn som græder og ikke kan trøstes.
Første forældresamtale i børnehaven
Efter 2-3 måneder inviterer vi jer til en samtale om barnets start i børnehaven. Vi har fokus på jeres barns trivsel og generelle udvikling, og fortælle jer lidt om hvordan vi oplever jeres barn sammen med sine nye venner og sammen med de voksne på stuen. Til samtalen er der plads til spørgsmål, at undre sig, ris og ros, vi lytter og fortæller.
Særlige indsatser
Hvis vi vurderer, at jeres barn har brug for en særlig indsats, vil I vide det i god tid, for vi har informeret jer løbende. Vi forstår, at det kan være svært, når et barn har udfordringer som kan være svære at takle. Vi skal se opgaven som en fælles indsats, som vi skal koordinere og have en fælles forståelse for, til gavn for jeres barn.
Vi prioriterer jeres barns trivsel og udvikling. Derfor arbejder vi fokuseret og målrettet med at skabe udvikling. I processen stiller vi også forventninger til jeres indsats, så jeres barn vil opleve en ensarthed fra sine omgivelser, både i børnehaven og i hjemmet. Samarbejde er en forudsætning for, at vi kan hjælpe jer og jeres barn.
Overleveringer
Når et barn starter i vores børnehave, får vi en overlevering fra den vuggestue eller dagplejer som barnet kommer fra. Overleveringen beskriver hvor jeres barn er i sin udvikling, hvilket fokus der har været på udfordringer og kompetencer, og hvordan der er blevet arbejdet med det pædagogisk. Ofte bliver der fundet mulighed for et besøg sammen med barnets faste voksen, og de nære venner følger med.
Når barnet har været i storegruppen i børnehaven, er det set som forberedelse til skole og SFO. Det handler mere om at være en del af et fællesskab end om bogstaver og matematik. Vi involverer jer når vi skal udfylde overleveringsskemaerne til skole og SFO. Som ved børnehavestart taler vi om jeres barns udfordringer og kompetencer, samt vores vurdering af jeres barns skoleparathed.
I storegruppen tager vi også på besøg i jeres barns SFO. Her får jeres barn mulighed for at stifte bekendtskab med medarbejdere og se omgivelserne sammen med sine venner fra storegruppen. Forudsigelighed skaber tryghed.
Traditioner
Traditioner er en genkendelighed som de større børn kan lære de mindre børn om, fordi de har prøvet det før. Vi er ret begejstrede for de traditioner vi har udviklet og bevaret igennem mange år, og for det engagement vi oplever hos børnene og deres familier.
Der er traditioner i samfundet, som vi tager til os, og i en form som vi synes passer bedst til os. Der er naturligvis tale om jul, fastelavn og påske.
Helt særligt for os er den måde vi siger farvel til vores storegruppe på, vores Bedste-voksen-ven-dag hvor vi planter sommerblomster på legepladsen, vi har en sommerfest som stadig er under udvikling og en ganske særlig lanternefest i november, hvor vi lyser i mørket og synger lanternesangen sammen med børn og forældre.
Vi forsøger også at lave nye arrangementer som har et potentiale til at blive en tradition. Sidste år var vi i Ishøj Teater i en lejet bus, vi inviterede også forestillinger til at optræde for os i børnehaven både sommer og vinter og vi har været på bondegårdstur.
De gamle traditioner er gode, men de skal også revideres og udskiftes efter behov. Vi har altid den nuværende børnegruppes interesser og alder for øje, i de beslutninger vi træffer i fællesskabet mellem børnene, forældrebestyrelsen og personalegruppen.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.