Vi har plads til 48 børn i alderen 3 til 6 år.
Om huset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven ligger i en hyggelig gammel villaby. Selve huset er i 3 etager med 2 grupper fordelt på de 2 etager. De hedder Himmel og Hav.
Hver etage består af 1 stort grupperum og 1 mindre rum, som kan adskilles med en foldedør. Der er reoler langs væggene, hvor bl.a. legetøj, spil, puslespil, perler, tuscher og papir er tilgængeligt for børnene. Det er også i de 2 rum vi spiser madpakker og frugt.
På hver etage er der yderligere 1 lille rum, vi kalder "læserum" eller "stillerum", hvor børnene kan trække sig tilbage, når de har behov for lidt ro. Her er der bøger, hørebøffer til historier og blyanter så børnene kan skrivelege i deres eget kladdehæfte.
De 3 rum betyder, at vi kan opdele børnene i mindre grupper.
Der er fælles garderobe i stueetagen og adgang til grupperne sker for begge grupper via trappen inde i huset.
Udendørs
Vi betragter legepladsen som gruppernes fjerde rum og bruger derfor også den til at dele børnene i mindre grupper. Da vi ikke har et indendørs rum, der er stort nok, fungerer legepladsen også som vores fællesrum, når vi alle samles. Vi tager ofte pædagogiske, voksenplanlagte aktiviteter og lege ud på legepladsen i en vekselvirkning med børnenes egen leg.
Da børnehaven ligger i et villakvarter bliver legepladsen af børn og voksne beskrevet som "forhaven" og "baghaven". I forhaven er der et legehus, balancestang og klatrestativ. Børnene bliver hurtigt virkelig gode til at klatre. I baghaven er der et stort fliseareal, hvor vi har skabt en cykelbane med diverse trafikregler og ensretning, basket kurv samt fodboldmål. Der er sandkasse, gynger og 2 legehuse samt mulighed for at sidde på tæpper med den gode ven og tale sammen, lege hule, lege med duplo, kigge i bøger i fred og ro for hurtige cykler og tag-fat-lege.
Nærmiljø
Børnehaven ligger midt i Tårnby, tæt på rådhuset. Vi går ofte ture i nærmiljøet, hvor vi besøger biblioteket. Vi kigger på brandstationen, rådhuset, fodboldbanerne, kirken og skolerne udefra og det hænder, vi kommer indenfor på besøg.
Vi har 2 christianiacykler, hvilket gør at vi nemmere kan bruge stranden/blå base og Fælleden/Naturskolen, end hvis vi skulle være afhængige af offentlig transport. Det betyder også, at vi kommer afsted i små grupper, hvilket vi mener er vigtigt.
Vi går Lucia for beboerne på det lokale plejehjem i december og samarbejder med andre dagtilbud, låner en sal på SFO'en eller laver bevægelseslege i gymnastiksalen på Korsvejens skole med en bevægelseslærer derfra. Vi er også meget glade for at besøge biblioteket.
På vores gåture taler vi om det vi ser og oplever i trafik og natur, og ofte går vi forbi børnenes bopæl og samler dermed deres to verdener. Vi finder legepladser rundt omkring som vi låner, altid med stor respekt for at passe på det lånte.
Personalesammensætning
Vi er 5 pædagoger inklusiv leder, 3 pædagogmedhjælpere og 1 pædagogstuderende, som er ansat i forskellige timetal.
Rengøringen er kommunal og foregår efter lukketid.
Madordning
Hvert andet år indsamler forældrebestyrelsen forældrenes holdninger til madordning. De beslutter om der skal være madordning i børnehaven. Vi kan ikke selv producere mad i huset, så enhver madordning vil være mad udefra.
Besøg børnehaven
Vi er glade for og stolte af vores hus, og det vi laver her. Det vil vi naturligvis gerne dele med jer. Så hvis I tænker måske at skrive jeres barn op hos os, viser vi gerne rundt og tager en lille snak.
Første tirsdag i måneden
Der er mulighed for rundvisning den første tirsdag i måneden mellem klokken 13 og 14.
Vi vil være glade for, at I ringer inden et besøg.
Pædagogisk grundlag
Vi ser børn som unikke og dermed forskellige små mennesker både hvad angår livsomstændigheder, kompetencer, udvikling, robusthed og ressourcer. I anerkendelse af det lægger vi vægt på sammen med børnene at skabe læringsmiljøer der er omsorgsfulde, nærværende, udviklende og stimulerer børnenes naturlige nysgerrighed og nærmeste udviklingszone. Vi tager derfor udgangspunkt i det enkelte barn og vægter samtidig fællesskabet. For det er i fællesskabet og inden for fællesskabets rammer, at vi i børnehaven kan tilgodese børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Vi anser barnets trivsel som fundament for, at der kan finde udvikling og læring sted og vi værner om børns ret til at være børn, til at være forskellige, til at udvikle sig i eget tempo.
Vi har stort fokus på børnenes relationer og mulighed for at være en del af mindst et fællesskab.
"Alle børn skal have en ven" og et af vores mål er netop, at alle børn i børnehaven har en ven.
Vi inddrager alle 6 læreplanstemaer: Sprog og kommunikation, social udvikling, krop og bevægelse, alsidig personlig udvikling, natur udeliv og science, kultur, æstetik og fællesskaber. Alle er på hver sin måde vigtige for børns udvikling. Og når vi inddrager temaerne kommer vi rundt om det hele barn.
I det hele taget værner vi om og tilskynder til de forskellige fællesskaber der opstår i børnehaven. Der er naturligvis det store fællesskab, der er hele børnehaven, og så er der "Hav og Himmel" fællesskaberne og mange flere. Fx aldersrelaterede og på tværs af stuerne når børnene samles 1 gang om ugen med 3 voksne, der er fast tilknyttet deres gruppe. De leger, hygger, i det hele taget beskæftiger sig med planlagte, aldersrelaterede aktiviteter.
- Musene
- Bi-gruppen
- T-Rexerne
Vi er en lille børnehave og vi mener selv, vi har et stort nærvær. Det er vigtigt for os, at hvert barn bliver set og hørt og bliver mødt med nærvær og opmærksomhed.
Når det er sagt, går der ikke en dag uden sjov og ballade. Her er altid plads til et kram, en lille vrøvle dialog, en vittighed og et godt grin.
Forældresamarbejde
Vi vægter forældresamarbejdet højt. For kun i samarbejde skaber vi sammenhæng mellem hjem og børnehave. Når vi gør det i gensidig tillid og med børneperspektivet i fokus, er der stor sandsynlighed for, at børnene kan indgå i opbyggende relationer/fællesskaber med en følelse af at være en betydningsfuld del af fællesskabet. Dermed opstår det gode børneliv.
Når dit barn skal starte på Klitrose Alle
Alle børn er forskellige og vores udgangspunkt er, at det er jer forældre, der kender jeres barn. Vi har en indkøringsplan, vi har lavet ud fra mange års god erfaring med at modtage børn. Og det vil altid være i dialog med forældrene, når vi sammen sørger for, at barnet får en god start på sit børnehaveliv. Vores erfaringer siger, at det er, når vi skaber de rette rammer.
Vi anbefaler, at I sætte 1 uge af til den gode børnehavestart. Tiden kan altid sættes ned, hvis alting går godt.
Første dag: Vær her sammen med barnet.
Anden dag: Tag madpakke med og gå evt. 1 times tid og så læg mere tid på hver dag.
På den stille og rolige måde oplever vi sjældent, at det er svært for børnene. Men det kan naturligvis ske, at et barn bliver rigtig ked af det. Vi er meget opmærksomme på det enkelte barn og vi er nærværende. Det nystartede barn er i en udsat position fordi det kommer udefra og ind i børnehavefællesskabet.
Vores vigtigste opgave er i starten at skabe tryghed for barnet både i relation til de voksne og de andre børn.
Vi tilknytter 1 voksen, der har det primære ansvar for "indkøringen" både i forhold til barnet og forældrene. Men alle voksne har en skærpet opmærksomhed på det nystartede barn og hans/hendes trivsel og behov.
Nye forældre har særlig ret til at være med inde i børnehaven i den første tid. Vi spørger meget ind til barnets første 3 år og jeres forventninger til børnehavelivet. Vi mener, at hvis I ikke er trygge, så bliver jeres barn det heller ikke.
Første samtale når I er faldet godt til
Når der er gået 2-3 måneder inviterer vi jer til en trivselssamtale. Vi taler om hvordan det går, hvordan barnet trives og hvordan vi og jer som forældre ser barnet i børnehaven. Vi er altid lydhøre for jeres tanker og overvejelser, og er af den overbevisning, at vi sammen gør en forskel.
Særlige indsatser
Det gør ondt at få at vide, at der er bekymringer i forhold til ens barn. Og det kan hænde, at et barn af den ene eller anden grund har det svært og kommer i en udsat position. Det kan være noget der opleves hjemme, men ofte opstår udfordringen her, hvor der er rigtig mange børn og voksne, regler og forventninger at forholde sig til for et lille barn. Når vi er bekymrede for et barns udvikling og trivsel henvender vi os direkte til jer, så vi i fællesskab kan gøre vores allerbedste for at støtte og hjælpe barnet.
Overleveringer
Når et barn starter i børnehaven, sker det altid med en overlevering fra vuggestuen/dagplejen. Der er et fast skema med observationer og iagttagelser, vuggestuen/dagplejen har udfyldt. Det drejer sig om barnets sociale og personlige kompetencer, sproglig udvikling og krop og bevægelse. Vi har altså et tæt samarbejde med vuggestue/dagpleje.
På samme vis foregår det, når børnene vokser fra børnehaven og skal videre til SFO og skole. Vi har også et skema vi udfylder til SFO/skole og giver jer et tomt eksemplar, så I kan udfylde det før vi har et møde i september/oktober måned for at tale om skole start. På den måde kommer vi hele vejen rundt om barnet sammen og med udgangspunkt i barnets 2 forskellige verdener.
Traditioner
Vi har nogle årligt tilbagevendende traditioner. De kan blive udfyldt forskelligt fra år til år, alt efter hvilke læreplanstemaer, der er i fokus, men markeringen af traditionen er fast.
Børnene glæder sig ved det tilbagevendende og genkendelige og er meget opmærksomme på, når noget bliver ændret, selv små forskelligheder, hvilket vi ser som vigtigt for børnenes personlige udvikling og dannelse.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Afslutningsfest for T-Rexerne efter lukketid med middag og taler
- Påske
- Bedste ven dag
- Sommerfest med forældre
- Sommerfest kun for børn med besøg af Klovnen Joey
- Sundhedsuge
- Teatertur
- T-Rexerne går Luciaoptog i børnehaven og for de ældre på det nærliggende plejehjem
- Jul med alt hvad der knytter sig til af traditioner.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.