Vi har plads til 40 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehaven
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven Kastrupgård er en lille børnehave med plads til alle. Børnehaven ligger i det almene boligbyggeri Olufsgården, og er oprindeligt 3 lejligheder der er slået sammen. Børnehaven er normeret til 40 børn fordelt på 2 stuer: Radise- og Grønærtestuen.
Udendørs
Vi har en dejlig stor legeplads med masser af muligheder for bevægelse, fordybelse og leg. Vi har både gynger, rutchebane, sandkasser, legetårn og en vild bakke man kan køre på skateboard nedad – også baglæns hvis man tør. Vi har cykler, mooncars og mange andre legeredskaber på legepladsen. Vi har en køkkenhave hvor vi planter sammen med børnene, så de får mulighed for at følge med i planternes vækst. På legepladsen er der mange store træer, og derfor er der masser af skygge på legepladsen om sommeren, hvilket er skønt når solen rigtig brænder.
Nærmiljø
Vi ligger lige bagved Kastrupgårdsamlingen og vi har både havn, strand og Den Blå Planet i gåafstand. Vi gør meget ud af at præsentere børnene for de mange muligheder, der er i nærmiljøet og besøger fx ofte biblioteket og bruger tilbuddet om Krokodille bio i Kastrup Bio.
Vi ligger også tæt på metroen, hvilket betyder at vi har nem adgang til de mange kulturelle attraktioner storbyen byer på. Vi har også en ladcykel som vi ofte bruger, så vi hurtigt kan komme på små ture til legepladser eller lignende i området.
Personalesammensætning
Vi er i alt 6 faste medarbejdere og så har vi 1 medarbejder, der er ansat 21 timer om ugen i en tildelt belastningspulje. Uddannelsesmæssigt består vores medarbejdergruppe af 4 uddannede pædagoger, hvoraf lederen og souschefen er talt med, 2 uddannede pædagogiske assistenter og 1 pædagogmedhjælper. Vi har løbende vikarer tilknyttet, lige som vi også modtager studerende.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Vi har fravalgt madordning. Det betyder, at alle børn selv har madpakke med hver dag. Det er en god løsning for vores hus, da det betyder at vi kan tage på mange ture ud af huset uden at skulle være tilbage på bestemte tidspunkter.
Besøg børnehaven
Vi vil rigtig gerne vise forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os, og I er derfor altid velkomne til at ringe til os så vi kan aftale et besøg.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder som alle andre med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Vi har udarbejdet en struktur, der er baseret på projektgrupper og værksteder. Vi vægter nærvær, tryghed og forudsigelighed højt, da vi ser disse værdier som forudsætninger for at skabe de bedste rammer for børnene. Vi er samtidigt meget optaget af at skabe læringsmiljøer, der inddrager børnenes tanker og ideer, da vi ser det som en forudsætning for den bedste trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi vægter det også højt, at børnene er med at forme deres egen dag, og derfor vælger børnene selv dagligt hvilket værksted de vil på ved at sætte deres billede på en tavle i gangen.
Hos os har vi udarbejdet en årelang refleksionskultur, som gør det muligt for os at tilpasse/justere vores læringsmiljøer ud fra hvad vi ser og hører optager børnene. Vi kan godt lide at være nytænkende, ligesom vi er et hus, der prioriterer at udvikle os fagligt. Vi bliver derfor også tilbudt at være med i spændende nye projekter, både i kommunen men også andre steder fra. Vi har bl.a. været med til at udvikle apps og aktiv fortællingsmateriale, som vi har stor glæde af at få adgang til.
Vi er meget åbne for at prøve nye ting og ser altid muligheder frem for begrænsninger. Vi er ude hver dag med børnene og vi har fokus på at flytte aktiviteter udenfor som normalt foregår indendørs.
Forældresamarbejde
Hos os er forældresamarbejdet vigtigt. Når barnet starter her hos os, tilbyder vi et opstartsmøde for at få en dialog med forældrene om deres barn, da de er dem, som kender barnet bedst og for at vi kan få et kendskab til barnet, og dermed sikre den bedst mulige start i børnehaven.
Vi er i tæt dialog med forældre i hverdagen i både hente/bringe-situationer om barnets dag. Det oplever vi giver et tæt og trygt samarbejde med forældrene om barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Desuden bruger vi Aula hvor der bliver lagt opslag op, der handler om grupperne, værksteder, fødselsdage, legesituationer og praktiske meddelelser. Vi oplever, at det giver forældrene indblik i deres barns dag, og samtidig god adgang til samtale i hjemmet om hvad der er sket i børnehaven.
Vi har en forældrebestyrelse, som er med til at arrangere bedstedag, sommerfest, julehygge og meget mere. Vi taler bl.a. om hvordan vi forbedrer arrangementerne, så forældre og børn får mest ud af det og vender forskellige temaer alt efter hvad der er behov eller interesse for.
Når dit barn skal starte på Kastrupgård
Når I ringer til os og fortæller, at jeres barn har fået plads hos os, aftaler vi et besøg hvor I kan komme og se børnehaven sammen med jeres barn. Ofte vil den vuggestue eller dagpleje hvor jeres barn går I også aftale et besøg med os, så jeres barn har haft mulighed for at se deres kommende børnehave.
Inden jeres barn starter, får I et velkomstbrev der også indeholder anbefalinger om hvordan en god opstart kan se ud. Det er vores erfaring, at det er meget forskelligt fra barn til barn hvordan det er at starte et nyt sted. Derfor tager vi altid udgangspunkt i det enkelte barns situation, når vi i samarbejde med jer forældre planlægger et opstartsforløb. Der vil være 1 fast voksen tilknyttet barnet i de første par uger, men da vi er et lille hus vil I hurtigt opleve, at alle voksne får et godt kendskab til jer og jeres barn.
Opstartssamtale
Vi inviterer alle forældre til en opstartssamtale i løbet af barnets første uger i børnehaven. Vores dagsorden for mødet er bl.a. en evaluering af opstarten i børnehaven. Samtidigt er det vigtigt for os at vide noget om hvad der er vigtigt for jer som forældre så vi kan afstemme forventninger.
Særlige indsatser
Hvis vi oplever en bekymring om jeres barn, vil vi som det første gå i dialog med jer, så vi i fællesskab kan lave en plan for hvordan vi bedst muligt kan hjælpe barnet videre i sin udvikling og trivsel. Nogle gange kan der være brug for yderligere sparring, og der har vi rig mulighed for at kontakte forskellige relevante samarbejdspartnere i kommunen.
Overgange
Som en del af overgangen fra børnehaven til skole/SFO, inviterer vi alle forældre til en samtale inden skoleindskrivningen. Til samtalen giver vi en status af hvor vi ser barnet befinder sig i forhold til skoleparathed ud fra de rammer, der gør sig gældende i børnehaven. Til samtalen taler vi ud fra observationer og eksempler og vi bruger kommunens overgangsskemaer.
Vi har et tæt samarbejde med både Kastrupgårdsskolens og Skottegårdsskolens SFO. Udover at låne deres lokaler af og til, besøger vi dem ofte så børnene allerede har et indgående kendskab til stedet når de skal starte.
Traditioner
Vi har mange traditioner. Vi fejrer fx de forskellige højtider. Desuden har vi en årelang tradition for at holde ferniseringer 2 gange om året, hvor vi udstiller det børnene har arbejdet med i deres projektgrupper. Det er en god oplevelse for både børn og forældre og noget vi oplever der bliver set frem til af alle. Børnene er meget stolte over at få lov til at vise det frem de har lært/lavet, og det er der stor læring i.
Vores traditioner
- Farvelfest for de store, der skal i skole med overnatning
- Påske
- Bondegårdstur
- Fastelavn
- Ferniseringer
- Bedstedag: Plantedag
- Sommerfest
- Halloween
- Jul
- Luciaoptog med de kommende skolebørn
- Teatertur i Ishøj Teater
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet skal konsulenten udfylde et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelse, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelsesskemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, startegier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to dataindsamlinger:
- Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
- Forældrebestyrelsesvurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Der udarbejdes en samlet tilsynsrapport hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.
Opfølgende tilsynsrapport Børnehaven Kastrupgård 2024