Vi har plads til 70 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehaven
Fysiske rammer
Indendørs
Vi er en nystartet naturbørnehave. Børnehaven er normeret til 70 børn i alderen 3-6 år og er fordelt i 2 huse og 2 store legepladser. Det ene på Kamerunvej 35, som rummer 50 børn og det andet kaldet Satellitten, som ligger ca. 50 meter hen ad vejen, som rummer 20 børn.
I vores daglige arbejde vil der både være aktiviteter hvor børnene er aldersopdelt eller er sammen på tværs af alder i både små og større grupper. Vi deler børnene ud fra aktiviteten fx ture ud af huset, projekter, lege, spil mv.
Udendørs
Vi har 2 legepladser, der hver især indbyder til forskellige aktiviteter. I baghaven ligger Fælleden, som vi ofte bruger. Vi har fantastiske rammer både ude og inde og vil i det daglige prioritere at være meget udenfor.
Vores fokus er natur og udeliv, hvor vi bruger naturens mange muligheder for fordybelse og udfordringer i vores pædagogiske aktiviteter.
Nærmiljø
Der vil både være planlagte ture som I får besked om og spontane ture som primært er i nærmiljøet – fx Naturskolen, Fælleden, biblioteket, legepladser eller plejehjemmet. Vi har en aftale med plejehjemmet på Ugandavej om at besøge dem med en lille gruppe børn en gang imellem.
Personalesammensætning
Vi er i alt 11 faste medarbejdere og så har vi typisk 1-2 tilkaldevikarer. Vi er 7 pædagoger og 4 pædagogmedhjælpere.
Mad
Til samling om formiddagen får børnene lidt brød og frugt, som børnehaven sørger for.
Børnene spiser sin medbragte madpakke i børnehaven.
Når vi spiser indendørs pakker vi maden ud på tallerkner og drikker af glas. Når vi spiser udendørs, spiser vi af madkasserne og drikker af drikkedunk.
Om eftermiddagen spiser børnene deres medbragte frugt.
Besøg børnehaven
Vi vil rigtig gerne vise forældre rundt, der måske kunne tænke sig at skrive deres barn op hos os.
Giv os gerne et ring og aftal et tidspunkt, hvor I kan komme på besøg.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder som alle andre med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os. Vi er en naturbørnehave, hvor naturen danner rammen for arbejdet med den styrket pædagogiske lærerplan, herunder de seks lærerplanstemaer.
Det betyder ikke nødvendigvis, at vi er ude fra børnene kommer til de går hjem, men at naturen udgør en stor del i de aktiviteter vi laver med børnene både ude og inde.
Børnene skal også have mulighed for at være inde og lave forskellige aktiviteter fx at spille spil, lave perler, lege med magneter og biler.
Læring sker gennem hele dagen. Både i hverdagsrutiner, i planlagte og i spontane aktiviteter.
Men vigtigst af alt, skal læring være en leg. Det giver børn lyst til, mod på og interesse i at lære – også i fremtiden.
Det betyder at legen vil være en stor del af børnenes liv i børnehaven. Vi skal være med til at give børnene en masse gode oplevelser, hvor de tilegner sig forskellige færdigheder og hvor de også lærer at indgå i sociale relationer med andre børn og voksne.
Børnene skal møde nærværende voksne, som kan veksle mellem planlagte aktiviteter og det at følge barnets spor (deres interesse – her og nu).
Omsorgen i børnehaven vægter vi højt. Omsorg er et vidt begreb - fx kan det være, at der er en nærværende voksen til rådighed, når et barn har brug for et kram. Det kan være i en konflikt, hvor barnet har brug for støtte til at komme godt igennem konflikten, men det er også støtte til at lære at tage overtøj af og på, for selv på sigt at kunne mestre det.
Vi vil tilrettelægge vores pædagogiske tilgang til børnene, så de får mulighed for at udvikle deres kompetencer i forhold til at:
- De kan sige til og fra
- De kan foretage selvstændige valg
- De udvikler et veludviklet selvværd
- De kan bruge og udvikle deres kreativitet i legen
- De er delvis selvhjulpne
- Deres motoriske kompetencer styrkes
- De kan sætte ord på hvad de føler.
Vi mener, det er vigtigt, at børnene i dagligdagen har nogle rammer, hvor der er rig mulighed for at udvikle målene. Derfor er det vigtigt for os, at børnehaven er kendetegnet ved:
- En god varm atmosfære hvor tryghed, nærvær og omsorg er i højsædet
- At børnene får mulighed for medbestemmelse og medansvar
- At børnene lærer værdien i at være selvhjulpne
- At børnene lærer at vise omsorg for hinanden
- At børnene klarer mindre konflikter selv
- At børnene lærer at begå sig i naturen
- At naturen indgår som omdrejningspunkt for den pædagogiske aktivitet.
Forældresamarbejde
Vi ser jer som en aktiv medspiller i jeres børns børnehaveliv - sammen med os. Forældresamarbejdet er vigtigt for os. For at vi kan gøre vores arbejde ordentligt er det vigtigt, at I er med som aktive medspillere i processen. Det er de små historier, der er vigtige at kommunikere fra hjem til børnehave og tilbage igen. De kan hjælpe os til at skabe et skarpere billede af barnet. Vi håber også, at I vil komme til os hvis der opstår misforståelser eller spørgsmål i forhold til vores pædagogik.
Når dit barn skal på Kamerunvej
En god og tryg modtagelse af nye børn og deres forældre, er en vigtig del i det at starte i en ny institution. Vi giver os den fornødne tid til at skabe en tryg relation til hele familien, så I føler jeg trygge ved at gå. Vi har 1 primær voksen i opstartsfasen.
Vi forventer, at nye børn er indkørt i løbet af ca. 3 dage, men det er selvfølgelig forskelligt da alle børn og forældre jo er forskellige.
Første samtale når I er faldet godt til
I løbet af den første tid tilbyder vi jer en samtale i forhold til jeres barns trivsel i børnehaven.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det, end andre børn. I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling.
Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde mellem vuggestue og dagpleje, så alle børn får nemt ved at skulle videre til børnehave livet.
Når jeres barn er ved at være klar til næste skridt i livet, altså SFO og skole, vil vi sammen med jer gøre alt for, at det bliver en god start. Vi udfylder vores overleveringsskema og det er I naturligvis en del af.
Traditioner
Vi er i gang med at tilrettelægge hvilke traditioner vi skal have, da vi er et nyåbnet dagtilbud.
Vi vil forsøge at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. I børnehaven vil vi have fokus på og er meget bevidste om, at selvom der skal være fagligt belæg for det vi laver, så er det lige så vigtigt, at det vi laver er sjovt, både for børn og voksne. Det er hele fundamentet for vores arbejde.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Sommerfest
- Arbejdslørdag for børn, forældre og personale
- Gamle børns fest
- Halloween
- Jul
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.