Vi arbejder ud fra den pædagogiske læreplan, hvilket betyder, at vi har ansvar for at sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vores tilgang tager afsæt i læreplanstemaerne og bygger på pædagogiske værdier, som er fundamentale for vores daglige praksis. I børnehaven er vores mål at styrke hvert enkelt barns robusthed, så de med mod og nysgerrighed kan møde livet, når de skal videre til SFO og skole. Det forudsætter, at alle – både børn og voksne – mødes med ligeværd og respekt. Vi arbejder derfor bevidst på at skabe en grundlæggende tryghed, som gennem stærke relationer fører til den tillid, der er afgørende for barnets videre udvikling. Vi anerkender barnets kompetencer og glædes over det, barnet allerede kan. Samtidig skaber vi inspirerende og udfordrende læringsmiljøer, der støtter barnet i at tage næste skridt – både som individ og som del af et fællesskab. Vores pædagogiske praksis bygger på værdier som leg, ude liv, legemiljøer, omsorg, selvregulering, selvværd, sundhed gennem bevægelse og pædagogisk idræt, ligeværd, fællesskab, udvikling, medbestemmelse, tæt dialog med forældre samt et godt samarbejdsmiljø i institutionen. Gennem en bevidst pædagogik, tilpassede fysiske rammer og en tydelig daglig struktur arbejder vi målrettet for at skabe et trygt og udviklende børnemiljø. Et miljø, hvor børn trives, lærer og udvikler sig. Børnene skal have mulighed for at indgå i sociale fællesskaber og opnå en begyndende forståelse for de forskellige arenaer, de bevæger sig i – hvad enten det er i hjemmet, børnehaven, på biblioteket, på Naturskolen eller forskellen mellem at være indenfor og udenfor. Leg og fællesskab Vi vægter højt, at børn får lov til at være børn – at de har frihed til at lege, udfolde sig og være sig selv. De skal føle sig set, hørt og anerkendt. Vi understøtter de læringsmiljøer, der naturligt opstår i børnenes lege og relationer, fx når en løbeleg gentager sig dagligt og udvikler sig til en del af børnekulturen. Her er det vores opgave som voksne at sætte rammer, støtte børnene i konflikthåndtering og sikre et trygt legefællesskab. Vi arbejder ud fra børnenes spor, interesser og initiativer. Det betyder, at vi tilpasser de daglige rutiner til børnegruppens aktuelle behov og alder. Vi deler ofte børnene i mindre grupper under aktiviteter, måltider og ture for at skabe nærvær og have fokus på det enkelte barn. Vi inddrager børnene i hverdagen og giver dem mulighed for medbestemmelse. Det er en vigtig del af vores pædagogik at fremme børnenes selvhjulpenhed og selvregulering for derigennem styrke deres selvfølelse og selvtillid. Dette understøttes af det pædagogiske personale, som skaber tid og rum for, at børnene kan øve sig i daglige rutiner – fx i garderoben, hvor de selv tager tøj af og på, eller ved måltider, hvor de dækker bord, pakker madpakker ud.