Vi har plads til 42 børn i alderen 3 til 6 år.
Om huset
Fysiske rammer
Indendørs
Børnehaven ligger i et hus fra 1993, som også rummer en SFO i den anden ende af bygningen. Børnehaven råder også over en pavillon på institutionens matrikel.
Der er 3 børnehavegrupper med hver sin stue og tilhørende toiletter. I hovedhuset er der, ud over de 2 stuer, 2 mindre fælles lokaler til forskellige aktiviteter og leg. Storgruppen Dragerne har til huse i pavillonen med tilhørende legeareal. Der er fra alle stuer udgang til børnehavens legepladser. Der ud over har vi mulighed for at bruge SFO'ens lokaler, når der ikke er SFO-børn.
Udendørs
Vi har unikke udearealer som sjældent ses i et storbymiljø. De enkelte dele er legepladserne, den tilstødende boldbane, alt sammen omkranset af høje træer. Vi har 2 legepladser, 1 stor fælles og 1 mindre ved pavillonen. Vores naturlegeplads giver rum til bevægelse, fantasi og til at udforske naturen. Der er cykelbane, små huse, sandkasse, balancegang, gynger, klatretræ og også plads til historiefortælling og mere stille aktiviteter. Vi har også mulighed for at bruge SFO'ens store legeplads i formiddagstimerne på skoledage.
Nærmiljø
Børnehaven ligger tæt på Travbaneparken og Byparken. Der er lidt længere til Fælleden og Naturskolen, men vi har 2 ladcykler og tager på tur med mindre grupper ad gangen.
Vi laver "jungleture" i et lille skovområde ved siden af børnehaven og går flere småture i området. Vi besøger også Tårnby Hovedbibliotek, der ligger i gåafstand. Vi har også glæde af Tårnby Stadion og besøger Tårnby Kirke, når de inviterer børnene ved højtiderne.
Personalesammensætning
Vi er 7 faste medarbejdere til 48 børn samt mulighed for vikar. Vi er 4 pædagoger og 3 pædagogmedhjælpere ud over lederen, som også er daglig leder i SFO'en.
Vi har kommunal rengøring hver morgen.
Madordning
Vi har ikke institutionskøkken og indtil nu har forældrene fravalgt madordning udefra. Hvert andet år får forældrene mulighed for at tilkendegive om de ønsker at fravælge et brugerbetalt sundt børnemåltid. Hvis der er flertal for frokostmåltidet, er det obligatorisk for alle børn at være en del af ordningen.
Besøg børnehaven
Hvis I ønsker at skrive jeres barn op på venteliste, kan I ringe og aftale en rundvisning.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder som alle andre med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det gør vi med udgangspunkt i arbejdet med læreplanstemaerne og de pædagogiske værdier som er grundlæggende for os.
I børnehaven er det vores mål at give hvert enkelt barn en robusthed, der giver dem lyst og mod til at udforske livet, når vi sender dem videre til SFO og skole.
For os betyder det, at ethvert barn, og voksen, kan forvente at blive mødt med ligeværd.
Vi vil skabe en grundlæggende tryghed, der gennem gode relationer, udvikles til den tillid, der bliver fundamentet for barnets videre udvikling.
Det er vores opgave at lade barnet glædes over det, det kan og samtidig skabe muligheder, så barnet udfordres og får lyst til at tage næste skridt. Det gælder barnet individuelt og som del af et fællesskab.
Vores arbejdsgrundlag er baseret på følgende værdibegreber: Fokus på leg og legemiljøer, omsorg, selvværd, sundhed – bevægelse og pædagogisk idræt, ligeværd, fællesskab, udvikling, dialog med forældre, medbestemmelse samt et velfungerende samarbejdsmiljø i institutionen.
Gennem vores pædagogik, fysiske rammer, daglige struktur og organiseringsform bestræber vi os på at skabe et godt børnemiljø i institutionen. Et godt børnemiljø er afgørende for børnenes muligheder for at lære nye ting, trives og udvikle sig.
Lidt om daglig struktur
Vores dagligdag struktureres gennem teorien omkring de tre læringsrum. Det betyder at vi skaber en alsidig hverdag for børnene, ved at lade dem indgå i de forskellige læringsrum samt fællesskaber.
De 3 læringsrum
- Voksen-barn: Det formelle læringsrum hvor den voksne strukturerer aktivitetsforløbet og definerer indholdet.
- Barn-voksen: Det uformelle læringsrum hvor barnet definerer legen og den voksne støtter og vejleder
- Barn-barn: Det voksen frie læringsrum hvor børnene leger uden voksen deltagelse, og hvor den voksne har mulighed for at observere børnenes lege.
Overordnet set er der i børnehaven faste aktiviteter på stuerne om formiddagen og mere frie aktiviteter og leg om eftermiddagen.
Vi er i opstarten med at arbejde med legemanuskripter, som vi ser som et stort potentiale. Den voksne laver et legemanuskript. En slags "rolleleg", som børnene så siden er med til at videreudvikle igennem legen, så det bliver et fælles manuskript. Det skal implementeres, så det fungerer for alle.
Forældresamarbejde
Forældresamarbejdet er meget vigtigt. Det er i samarbejdet, at vi skaber de bedste rammer for børnene, og det er i fællesskab vi kan rykke børnenes udvikling. Vi forventer, at forældre henvender sig, hvis der er undren eller bekymringer og at der er åbenhed og tillid i samarbejdet, ligesom forældre kan forvente det samme fra vores side.
I vil som forældre kunne følge med i børnenes aktiviteter gennem Aula og arbejde med det hjemme, ligesom I kan inddrages i form af hjemmeopgaver.
Vi har en forældrebestyrelse og en støtteforening. Støtteforeningen er med frivillige forældre, som hjælper os ved arrangementer og i forbindelse med opgaver til koloni.
Når dit barn skal starte på Gemmes Alle
Vi holder altid et møde og laver en samarbejdsaftale med forældre til et nyt barn, inden barnet begynder hos os, også selvom vi kender familien i forvejen. Børn er forskellige og hvert barn unikt.
Jeres barn bliver tilknyttet en stue og personalet herfra har ansvar for at tage godt imod nye børn og forældre. Vi forventningsafstemmer i forhold til indkøring. Hvor længe er barnet der i opstarten og hvor meget skal I forældre være til stede. Det er individuelt for det enkelte barn, hvor parat det er til at give slip på jer den første uge og I aftaler i samråd med personalet, hvad der er hensigtsmæssigt for jeres barn.
Første samtale når I er faldet godt til
Når barnet starter, har vi løbende dialog, som sikrer at vi i fællesskab har fokus på barnets udvikling og arbejder med de udfordringer, barnet møder.
Efter 6 måneder tager vi en opfølgende samtale.
Særlige indsatser
Nogle gange slår livet lidt hårdere end vi kunne tænke os, og der kan være brug for, at vi i fællesskab finder ud af, hvad der skal til, for at jeres barn kan komme videre med den gode udvikling. Det er aldrig rart at få at vide, hvis ens barn måske kæmper mere med det end andre børn.
I vil opleve, at vi tidligt går i dialog med jer, hvis vi er bekymret for jeres barns udvikling. Vores tilgang er, at vi i fællesskab skal forsøge at finde løsninger, hvilket betyder, at vi stiller krav både til os selv og jer.
Overleveringer
Vi har et tæt samarbejde med SFO og børnehaveklassen. Da SFO'en er i samme hus, er det kendte ansigter børnene møder. Vi har løbende dialog og faglig sparring med børnehaveklasselærere, ligesom vi har et årligt temamøde, hvor både SFO'er og børnehaver, der sender børn til Løjtegårdsskolen, samt børnehaveklasselærere mødes.
Inden børnene starter i SFO og børnehaveklasse, kan vi planlægge at børnehaveklasselæreren deltager i et møde og fortæller om det at starte i skole.
Omkring oktober har vi skoleparathedssamtaler med jer, hvis jeres barn skal starte i skole. Vi laver et overleveringsskema, som vi sammen gennemgår.
Traditioner
I Børnehaven har vi en flere traditioner. Vi forsøger at arbejde med traditioner ved at gøre det til en del af vores læreplansarbejde. Traditioner har den store styrke, at det er noget der bliver genkendeligt for børn og voksne, noget vi synes er fantastisk at vende tilbage til, fordi vi har haft så mange gode oplevelser ved det, det vi laver, så er det lige så vigtigt, at det vi laver er sjovt, både for børn og voksne.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Sommerfest: Fælles med SFO
- Halloween
- Luciaoptog: Vi har et ønske om at starte luciaoptog med de ældste børn
- Jul
- Julefest: Fælles med SFO
- Koloni: 5 dage for de ældste børn
- Bondegårdstur
- Spisning med forældre og børn: Arrangeret af forældrebestyrelsen.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.