Vi har plads til 42 børn i alderen 3 til 6 år.
Om børnehaven
Fysiske rammer
Indendørs
Vi bor i en gammel charmerende og lys villa i 2 plan og med 1 stue på hver etage. Hver stue har 2 grupperum, garderobe, køleskab og toilet. Der er 21 børn og 3 voksne på hver stue. I stueetagen har vi fælles køkken. Ligeledes er der fra stueetagen udgang til legepladsen fra 2 ind/udgange.
Udendørs
Vi har en dejlig stor legeplads med gynge, boldbane, sandkasse med legehus, asfaltområde til cykler og en udfordrende klatre-/balancebane. Vi har desuden en del buske og træer som børnene kan lege og gemme sig i og finde masser af krible-krabledyr.
Vi har plantekasser på legepladsen fyldt med forskellige slags planter, som børnene selv medbringer. Børnene hjælper til med at "nippe" og vande og får en spirende forståelse for natur/miljø og hvordan vi passer på det.
Borde og bænke er fordelt på legepladsen og giver mulighed for at lege og fordele sig efter interesse.
Nærmiljø
Vi har 2 el-kassecykler, som gør det nemt at komme rundt i lokalområdet med mindre grupper af børn. Desuden ligger vi centralt placeret i forhold til offentlige transport.
Vi har derfor alle muligheder for at benytte kommunes faciliteter som fx biblioteket, Naturskolen, Den Blå base, Amager Strandpark.
Vi bor i gåafstand til natur skønne områder, bakker, havn, strand, 5-øren og legepladser som vi også bruger i vores læringsmiljøer.
Personalesammensætning
Vi er i alt 7 faste medarbejdere og så har vi tilknyttet enkelte vikarer. Vi er 4 uddannede pædagoger, herunder leder og souschef. Blandt vores personale er 1 uddannet som fagligt fyrtårn, 1 som sprogvejleder, samt 1 der er uddannet i pædagogisk idræt. Derudover har vi en naturambassadør.
Vi har kommunal rengøring, hvilket betyder at der bliver gjort rent alle dage, året rundt.
Madordning
Børnene har deres egne madpakker med i børnehaven, da bestyrelsen har besluttet, at vi ikke er del af en kommunal madordning.
Besøg børnehaven
Vi viser gerne forældre rundt, der har fået anvist pladsen eller kunne være interesseret i at jeres barn op hos os.
For at sikre en god oplevelse for alle, skal I aftale en tid med personalet.
Pædagogisk grundlag
Vi har et værdigrundlag, der danner rammen om netop vores institution. Et godt børneliv skal være sjovt og fyldt med glæde og trivsel. Tryghed og genkendelighed skal gennemsyre hverdagen som fundament i et godt læringsmiljø.
Vi har særligt fokus på
Leg og læring
For os hænger leg og læring uløseligt sammen. Legen er det instrument vi slår an for at gøre læring sjovt og interessant. Vi tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe og tilrettelægger vores aktiviteter efter deres behov og mulige områder for udvikling. Men legen skal også tilhøre børnene og vi prioriterer derfor også børnenes egne lege, hvor de har mulighed for at udforske roller, bruge deres fantasi og gøre sig legeerfaringer i fællesskaber. Vi summer i nærheden af disse lege og er behjælpelige hvis der er behov fx i forbindelse med konfliktløsning eller hvis nogen står udenfor.
Positiv særbehandling
Positiv særbehandling er vores tanke om at give hvert enkelt barn de bedste forudsætninger for udvikling, uanset hvilke personlige, sociale, kognitive eller kropslige udfordringer barnet måtte stå over for. Vi sætter ind med små målrettede legeværksteder, der gør det muligt for børnene at udvikle sig i eget tempo.
Humor
Vejen mellem mennesker bliver kortere, når man kan grine sammen. Derfor er humor for os et pædagogisk værktøj ind til børnene. Vi pjatter, fortæller sjove historier, kilder og viser børnene forskellen på at drille for sjov og drille for alvor. Det er vigtigt at grine sammen med andre og ikke ad andre.
Forældresamarbejde
Forældresamarbejdet er en hjørnesten i vores børnehave. For at vi kan gøre vores arbejde ordentligt, er det vigtigt at forældrene er med som aktive medspillere i processen om børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Det er de små historier der er vigtige at kommunikere fra hjem til børnehave og omvendt, som kan hjælpe os med at skabe et skarpere billede af barnet. Et godt forældresamarbejde er for os nærhed og omsorg og bygger på gensidig respekt.
Tværfagligt samarbejde
Vi har mulighed for at hente råd og vejledning hos en bred vifte af professionelle og specialiserede samarbejdspartnere herunder psykologer, tale- hørelærere, pædagogiske vejledere, socialrådgivere, ergoterapeuter og fysioterapeuter. Vi har stor gavn af samarbejdet og bruger det, når det er nødvendigt.
Vi betragter jeres barns tid i børnehaven som en mulighed for at gøre sig erfaringer med livet og danne sig som menneske, i de fællesskaber og gennem de aktiviteter som børnehaven tilbyder. Det er ikke en tid udelukkende som forberedelse til skolen, men også til livet.
Forældresamarbejde
Forældre er vigtige omsorgspersoner i barnets liv og samspilserfaringer mellem barnet og de voksne. De er med til at sikre grundlaget for udvikling, trivsel og læring.
Engmarken er den ældste og også en af de mindste børnehaver i Tårnby Kommune. Vi er derfor en velkendt del af lokalsamfundet og i kraft af størrelsen kommer vi også hinanden ved. Det betyder, at vi har en stærkt engageret forældregruppe, der deltager i arbejdsweekender og glædeligt støtter op om aktiviteter i børnehaven, uanset om det er personalet, bestyrelsen eller støtteforeningen der arrangerer.
Når dit barn skal starte i Engmarken
En god opstart kridter banen af til et godt børnehaveliv og det er vigtigt, at der bliver afsat god tid til en ordentlig indkøring i børnehaven.
Alle vores dejlige børn er forskellige og der er ikke to indkøringer, der er ens, Derfor bruger den voksne, der er ansvarlig for opstarten den første dag sammen med barn og en forælder. Det giver rig mulighed for at se hinanden i øjnene, for forældrene at fortælle om deres barn og ikke mindst for barnet at se og mærke hvordan livet er i børnehaven.
Vi lægger sammen med jer en plan for indkøringen. Det tager ofte ca. 3 dage at indkøre et barn, men nogle børn har brug for længere tid og andre kan nøjes med mindre.
Første samtale når I er faldet godt til
Når jeres barn er faldet godt til, inviterer vi jer til en samtale om jeres barns trivsel med udgangspunkt i hvad vi hver især oplever og ser. Sammen lægger vi en plan for næste fokus- og udviklingsområde.
Særlige indsatser
Alle børn kan til forskellige tider være i en udsat position og kan derfor have brug for en ekstra hånd for at komme videre med udviklingen. Det kan der være mange årsager til, og det kan variere i længde og sværhedsgrad.
Det er vigtigt for os at holde en tæt kontakt med forældre, så vi i fællesskab kan afdække eventuelle problemer og finde de bedste løsninger for barn og familie. Sammen lægger vi en plan for tilgangen, en såkaldt handleplan, som indeholder de aftaler vi laver om jeres barn. Vi kan trække på en bred vifte af specialister som fysioterapeuter, sprogvejledere, pædagogiske vejledere og psykologer. Desuden har vi et godt samarbejde med "legepatruljen".
Overleveringer
Vi har i kommunen et særligt fokus på overleveringer mellem institutionerne i barnets liv for at lægge grunden til den bedst mulige overgang for barnet. Derfor udfylder vi overgangsskemaer, som I er en del af, både fra vuggestue/ dagpleje, men også når jeres barn er klar til at komme videre i SFO.
Traditioner
Engmarken er en børnehave, der er rig på traditioner. Det at vente på noget særligt og fejre det sammen med familie og/eller venner lægger et fundament af at høre til og giver rig mulighed for at skabe en fælles historie. Den fælles historie giver tryghed og et udgangspunkt hvorfra børnene kan prøve sig selv af, udvikle sig og danne sig i et trygt fællesskab.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Planteuge
- Bondegårdstur
- Sommerfest
- Arbejdsdag for børn og forældre
- Teatertur
- Jul
- Overnatning/fest for skolebørn.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn består af flere dele
Del 1 - Tilsyn ude i praksis
Den pædagogiske konsulent kommer en formiddag eller en eftermiddag ud i det enkelte dagtilbud. Ved tilsynet udfylder konsulenten et elektronisk skema kaldet KIDS. Ved tilsynet vil der primært blive observeret på: De fysiske omgivelser, leg, aktivitet og relationer.
Del 2 - Tilsynsbesvarelsesskema
Dagtilbuddet får tilsendt et tilsynsbesvarelsesskema, som skal besvares af ledelse og faglige fyrtårne. I tilsynsbesvarelses skemaet skal dagtilbuddet bl.a. beskrive hvordan de arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan samt de kommunale politikker, strategier og tværfaglige samarbejdspartner. Tilsynsbesvarelsen indeholder endvidere to data indsamlinger:
1. Interview, udført af leder, af udvalgte børn i forhold til forudbestemte emner.
2. Forældrebestyrelses vurderingsskema, hvor forældrebestyrelsen skal besvare spørgsmål i forhold til deres oplevelse af den pædagogiske praksis.
Del 3 - Samlet tilsynsrapport
Vi udarbejder en samlet tilsynsrapport, hvor det fremgår hvilke udviklingspunkter og arbejdspunkter, som dagtilbuddet skal arbejde med. Derudover indeholder rapporten en forvaltningskommentar.