Basishuset er et dagtilbud for børn med særlige behov for specialpædagogisk støtte i alderen 3-6 år.
Vi har plads til 16 børn. Børnene er fordelt på 2 stuer med 8 børn på hver. Stuerne hedder Vildbasserne og Krudtuglerne.
Om basishuset
Fysiske rammer
Indendørs
Basishuset er oprindelig en villa, der i 2008 blev indrettet til børnehave. Børnehaven er indrettet med 2 stuer, den ene med udgang til legepladsen, og med fælles toilet og garderobe. Vi har et mindre køkken, hvor børnene har mulighed for at deltage i tilberedningen af eftermiddagsmaden.
Udendørs
Basishuset ligger på en stor grund med gode muligheder for et aktivt udemiljø, hvor legepladsen er inddelt i 2 områder. Det ene område er belagt med fliser. Her bruger børnene flittigt vores mange cykler pg spiller forskellige boldspil. Der er også et legehus og en sandkasse. Det andet område er indrettet som en stor have. Her er det muligt at dyrke forskelligt i vores højbede, gemme sig i buske og klatre i frugttræer.
Vi har en bålplads, som vi bruger både som samlingssted og laver mad over bål. Desuden har vi en trampolin, legeredskaber og rutsjebane. I forlængelse af huset har vi en dejlig stor overdækket terrasse.
Nærmiljø
Vi arbejder som udgangspunkt i små grupper og hver dag er der børn, der er på tur. Vi har 2 eldrevne ladcykler, som betyder at vi også kan tage på længere ture.
Vi ligger tæt på Fælleden, hvor vi bruger Naturskolens tilbud og vi har vores "egne" steder, hvor vi bygger huler og laver bål. Vi vender gerne tilbage for at bygge videre, hvor børnene profiterer af noget genkendeligt og forudsigeligt.
Ud over Fælleden bruger vi andre legepladser, der udfordrer børnenes udvikling på forskellig vis. Vi tager på tur til legepladser i nærmiljøet, som vi kan gå til og her øver vi at holde i hånd og gå samlet.
Personalesammensætning
Vi er 9 uddannede pædagoger, hvor af den ene er afdelingsleder. Der udover er der 1 leder, der også er leder af Børnehuset Tømmerup Haveby.
Vi har et fast team af tilkaldevikarer. De fleste er i gang med en uddannelse inden for pædagog eller psykologfaget.
Vi har kommunal rengøring, så der bliver gjort rent alle dage.
De kommunale gartnere er tilknyttet basishuset, som i løbet af året sørger for vores udendørs områder.
Madordning
Børnene har selv morgensnack og madpakke til frokost med. Vi spiser morgensnack klokken 9.00 og frokost klokken 11.00.
Vi sørger for morgenmad og eftermiddagsmad. Eftermiddagsmaden tilbereder vi sammen med børnene som en pædagogisk aktivitet. Vi tilbyder også børnene mælk og vand.
Vi bruger vores bålplads til at lave fælles mad. Det kan være suppe, en sammenkogt ret, brød eller vi rister honningmandler.
Besøg basishuset
Et barn bliver visiteret til en plads gennem kommunens visitationsudvalg. Når barnet har fået tilbud om en plads i basishuset, besøger lederen, og evt. barnets kommende kontaktpædagog, barnets nuværende tilbud. Det kan være dagpleje, vuggestue eller børnehave.
Efter aftaler vi en tid, hvor I som forældre besøger os for en rundvisning og en kort samtale.
Pædagogisk grundlag
Vi arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan. Det betyder, at vi skal sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Basishuset er samtidig et tilbud til børn med særlige behov for specialpædagogisk støtte.
Vi laver individuelle handleplaner på alle børnene, der tager udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone, samt vores særlige indsatsområder. Vi arbejder altid med en bred forståelse for barnets udviklingsmuligheder. Desuden arbejder vi med kommunens servicemål og øvrige tiltag/fokusområder, som vi tilpasser til vores målgruppe.
Vi arbejder ud fra en specialpædagogisk tanke om, at alle børn skal have lige muligheder for at indgå i sociale relationer i et inkluderende fællesskab. Vores fokus er på sociale relationer og kommunikation og vi tager afsæt i børnefællesskabet.
Det er forskelligt fra barn til barn, hvor længe det kan være i fællesskabet og her tager vi individuelle hensyn, så vi tilpasser det til barnet og situationen.
Vi har mulighed for at arbejde 1 til 1 med barnet i afgrænsede perioder, når vi vurderer, at det giver det bedste resultat for barnet. Oftest arbejder vi med flere børn sammen, da læring optages bedst gennem leg.
Vi arbejder med kommunikation på mange måder. Udgangspunktet er, at alle kommunikerer og at formålet med al kommunikation er at nå frem til en fælles forståelse.
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov og ressourcer for derved at sikre barnet den bedst mulige udvikling samt livskvalitet.
Vi tilbyder børnene læringsrum, der giver mulighed for at styrke og videreudvikle deres kognitive, sproglige, emotionelle, motoriske og sociale kompetencer.
Forældresamarbejde
Vi møder forældrene sammen med barnet, og vi forsøger altid at opretholde et tæt samarbejde med forældre ved daglig dialog om barnet. Vi udveksler fx viden om barnet i hente/bringe situationen, opstart og indkøring, individuelle forældresamtaler, fælles arrangementer, forældrenes frivillige arbejde i basishuset, digital kommunikation og overgang til skole.
Får at opnå et velfungerende samarbejde er det vigtigt, at vi får opbygget en tillidsfuld relation til jer forældre. Det gør vi bl.a. med åbenhed, god kommunikation og gensidighed. Når vi skal samarbejde om jeres barns trivsel og læring er det vigtigt, at vi som pædagoger forventningsafstemmer sammen med jer.
Vi samarbejder med jer i at understøtte barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi er tætte samarbejdspartnere og vi har en fælles forståelse for, at udvikling er i høj kurs. Via konkrete eksempler fra hverdagspraksis og dagligdagen derhjemme kan vi spore os ind på de områder, vi sammen skal have fokus på.
Vi afholder status- og netværksmøder i et tværfagligt regi, forældremøder, møder med forældrebestyrelsen samt møder og sociale arrangementer med forældre og børn.
Når dit barn skal starte på Præstefælledvej
Inden dit barn begynder, holder vi et overleveringsmøde med jer forældre, hvor nuværende og kommende dagtilbud er repræsenteret. Ofte deltager tværfaglige samarbejdspartnere fra PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og pædagogiske vejledere.
På overleveringsmødet aftaler vi, hvordan opstartsfasen skal være, med udgangspunkt i det enkelte barns behov og jeres muligheder.
Det vil være kontaktpædagogen, der skaber den første relation til barnet og jer. Vi er opmærksomme på, at de øvrige voksne på barnets stue skal være med på sidelinjen. Det er for at sikre, at barnet har mulighed for at vælge andre voksne og for at imødekomme en sårbarhed, hvis kontaktpædagogen evt. ikke er tilstede.
Den første dag i basishuset er barnet en lille time sammen med en forælder. Det kan være overvældende med nye omgivelser og samtidig spændende med alt det nye. For at undgå at barnets udtrættes, er det bedst at sige farvel med et smil og glæde sig til næste dag, hvor vi udvider længden på opholdet.
Vi aftaler fra dag til dag, hvordan det er gået og hvad vi gør næste dag. I har mulighed for at trække jer fra stuen og drikke en kop kaffe i et andet rum i basishuset. På den måde kan vi arbejde med relationen til jeres barn og samtidig tilkalde jer ved behov. Det næste træk er, at I forlader basishuset i et kortere tidsrum. Efter 1-2 uger er opstartsperioden ved at være på plads. Det er dog vigtigt at prioritere, at barnet får nogle kortere dage den første tid.
Første samtale når I er faldet godt til
Den daglige dialog er vigtig og specielt i den første tid. Efter 1,5 - 2 måneder holder vi et møde om hvordan starten er gået i basishuset. Til mødet deltager I, en kontaktpædagog, vores leder og evt. andre samarbejdspartnere.
På mødet har vi mulighed for en længere dialog, hvor spørgsmål og en evt. undring kan udfoldes af alle parter. Målet er, at barnets trives bedst muligt, og at I er trygge og føler jer mødt af pædagogerne omkring jeres barn. Vi taler om, hvad vi lige nu har fokus på.
Vi inviterer jer til et statusmøde 3-4 måneder efter jeres barn er startet i basishuset. Til mødet har kontaktpædagogen i samarbejde med kollegaer lavet en pædagogisk udviklingsbeskrivelse af barnet, der danner udgangspunkt for mødet. På mødet drøfter vi kommende tiltag og handleplaner i et tæt samarbejde med jer.
Særlige indsatser
Basishuset er et tilbud til børn med særlige behov for specialpædagogisk støtte. Alle børn i basishuset er forskellige. Vi fokuserer altid på barnets ressourcer, frem for begrænsninger. Vi ser det enkelte barn som en vigtig medskaber af sin egen læring og trivsel, på trods af de udfordringer barnet kan have.
Alle børn, uanset vilkår, har krav på at blive mødt med forståelse og føle sig som en betydningsfuld del af børnefællesskabet. Med udgangspunkt i barnets individuelle behov tilrettelægger vi dagen ud fra børnenes overskud og formåen.
Overleveringer
Vi holder 1 årligt statusmøde, hvor vi bl.a. taler om barnets udvikling og kommende tiltag. Mødet er samtidig en re-visitering i forhold til om basishuset fortsat er det rette tilbud til barnet.
I efteråret, inden det skoleår hvor barnet kan starte skole, tager vi stilling til skoleparathed i forhold til om barnet skal starte skole eller udsætte skolen.
Børnene i basishuset visiteres ofte til skoletilbud med støtte eller specialskole. De kommende skolebørn deltager i "store-gruppen" med aktiviteter, der er med til at gøre dem skoleparate og en del af aktiviteterne er at besøge Tårnbygårdsskolen, som vi har et samarbejde med i forskellige regi. Det er nødvendigvis ikke denne skole, som børnene skal gå på, men her har vi mulighed for at bruge deres legeplads og se, hvordan en skole ser ud indendørs.
Inden barnet skal starte skole holder vi et overleveringsmøde, hvor forældre, medarbejdere fra basishuset, medarbejdere fra kommende skoletilbud og relevante samarbejdspartnere deltager. På mødet aftaler vi, hvordan vi ud fra barnets individuelle behov kan sikre den bedste start i skolen.
Traditioner
Hverdagens rutiner i basishuset er med til at skabe genkendelighed og forudsigelig for børnene. Med årets traditioner vil vi gerne opnå, at børnene får viden om og forståelse for de arrangementer et år indeholder, og som vi afvikler sammen med børnene og deres familie.
Traditioner kan blive genkendelige og de er samtidig en del af vores kultur, som vi videregiver mellem børn og pædagoger.
Børnene holder meget af at vise basishuset frem for deres familier. Til sociale sammenkomster har familierne mulighed for at mødes under andre forhold end forældremøder og garderobesnak.
Vores traditioner
- Fastelavn
- Påske
- Plantedag for forældre, søskende, bedsteforældre
- Sommerfest
- Halloween
- Jul med bl.a. en julefest hvor forældre og søskende deltager.
Tilsyn
Det opfølgende tilsyn indeholder en status beskrivelse fra lederen. I status skal lederen redegøre for, hvordan man har arbejdet med de arbejdspunkter og udviklingspunkter, der blev besluttet ved sidste tilsyn.