Du betaler for at få hentet dit affald, der hvor du bor, og for at kunne aflevere dit affald på de lokale genbrugspladser.
Hvad betaler jeg for?
Du betaler for at få hentet dit restaffald og genanvendeligt affald, hvor du bor, og for at kunne aflevere affald på de lokale genbrugspladser. Du betaler via din ejendomsskattebillet.
Du betaler fx gebyr for, at
Vi henter dit rest- og madaffald
Vi henter dit genanvendelige affald, fx papir, glas, plast og metal
Du kan aflevere dit affald på de lokale genbrugspladser
Vi administrerer din affaldsordning.
Se gebyrbladet for 2025 (pdf)
Eksempel på årlig gebyrbetaling
Dine gebyrer afhænger af din ejendom og din affaldsordning.
Bor du i et almindeligt parcelhus, betaler du i 2025 fx årligt gebyrer for
Administration: 280 kroner
Genbrugsplads: 1.240 kroner
At vi henter dit genanvendelige affald: 2.170 kroner
At vi henter dit restaffald hver uge: 1.660 kroner.
Producenter betaler for håndtering af emballageaffaldet
Den 1. oktober 2025 trådte det udvidede producentansvar på emballage i kraft. Det betyder, at ansvaret – og dele af omkostningerne – for håndtering af emballageaffald overgår til producenter, der afsætter emballage på det danske marked.
Det betyder, at virksomheder, som bringer produkter på markedet i emballage, betaler et bidrag til indsamling og behandling af emballageaffaldet.
Omkostninger for emballageaffald der skal afholdes af producenter i 2026 (pdf)
Omkostningerne for 4. kvartal 2025 (pdf)